• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Magdalena Szałachowska, js
6 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne. Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne.
Niewykluczone, że gdy za cztery-pięć lat będziemy kupowali wakacyjną wycieczkę, pracownica biura podróży zapyta nas miłym głosem: - Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.

O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.

- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo:

Jakie inwestycje planuje gdańskie lotnisko? Już 28 lipca poznamy wyniki międzynarodowego konkursu na nowy terminal, który wraz z rozbudowanymi pasami startowymi ma zająć powierzchnię ok. 24 ha. Jego koszt wstępnie szacowany jest na około 130 mln zł (środki będą pochodziły z budżetu państwa i funduszy europejskich). Rozbudowa ma się rozpocząć w przyszłym roku, a jej pierwszy etap zakończy się w 2011 roku.

Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.

- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.

Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.

Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?

- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.

Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.

Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.

Nowe loty z Rębiechowa

Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.

Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.

Opinie (186) ponad 20 zablokowanych

  • ale jak sie zdaje lotniska buduje sie nie tylko dla ruchu krajowego,miedzynarodowego równieź i jest to duzy skok w czasoprzestrzeni,podróżowanie autem np. do Niemiec to podróz załózmy 8-10 godz. samolotem -2 godz.samochody tez niszcza srodowisko, do samolotu wsiadzie więcej ludzi niz podrózuje samochodem.
    samoloty to cywilzacja której nie da sie powstrzymac, bo bezwględnie ułatwia ludziom zycia.
    chodzi o to zeby te cywilizacje ucywilizować.
    budowac patrząc w przyszłośc, dalszą, i nie podejmowac głupich kroków na zasadzie - no, bo ponieważ.
    rozwazyc doglębnie wszystkie za i przeciw.
    moim zdaniem w przypadku lotniska w Bd przeciw jest wiecej niz za.

    • 0 0

  • do przewodnika orbisu

    wreszcie ktos wyzbyty lokalnego szowinizmu - reagujacy na argumenty, podejmujacy dyskus. Chwala
    Wiem, ze lotniska to smutna koniecznosc - rodacy musza gdzies pracowac a tak sie sklada, ze do UK pociagiem jechaloby sie wieki.
    U nas jak zawsze na "WSI" musimy podgladac miastowych czyli w tym przypadku zachod. Ale, ze brak nam wiedzy patrzymy powierzchownie.
    U nas nie ma nic - stoimy przed wyborem albo wsteczniactwo i nasladowanie starych rozwiazan - albo krok do przodu.
    Ale to nie w Polsce. Dla tych co nie skumali polecam Gombrowicza

    • 0 0

  • schyl mi czoła, zdejm bereta
    bo to pisze do ciebie poeta

    • 0 0

  • jana

    przeciez mowa byla nie o polaczeniach z Niemcami,tylko krajowych.Chociaz do Berlina moznaby wowczas rowniez szybciej dojechac koleja niz samolotem.

    • 0 0

  • pilocie

    gdzie była mowa?lotnisko to lotnisko, polączenia i krajowe i zagraniczne.
    do berlina to może tak ale już dalej np. Hiszpania, szwecja, Anglia to byłby mały problem.
    rozwijanie i ulepszanie infrastruktury kolejowej to dobra rzecz,byleby nie pod zarzadem PKP.
    restrykturyzacja, prywatyzacja, zauważ jak zadłuzone jak PKp, jaki to beznadziejny moloch,

    • 0 0

  • priorytet to koleje które umozliwia expresową komunikację Trójmiasto > W-wa > Kraków oraz 3city > Poznań > Wrocław

    Lotnisk mamy wystarczającą ilość kto bedzie jechał na lotnisko pod słupsk lub Malbork z Trójmiasta żeby poleciec np do Krakowa . We Francji , Niemczech , Danii itp mimo iż kolej jest świetnie rozwinieta tzn dużo linii po których sie mknie 300km/h dalej sie inwestuje w budowę nowych linii które umożliwia błyskawiczna komunikację miedzy dużymi miastami. O wiele wiecej osób by wpadło do Trójmiasta i okolice na weekend w wakacje gdyby była możliwośc dotarcia nad zatoke gdańska w 4godziny z Krakowa i 2 h z wa-wy . Lotnisko w Gdynii raczej by sie sprawdziło poniewaz jest w granicach trójmiasta i ma dobre skomunikowanie z miastem . Pomysł lotniska w pod Słupskiem i Malborkiem jest podobny do budowy stacji we włoszczowej gdzie w małej miejscowosci z pociągu i-city korzysta 5 osób.

    • 0 0

  • logo

    Jak to kto pan marszałkuncio, on tak lubi "rozjazdy i rozloty", szkoda ze z analiza ekonomiczna na bakier

    • 0 0

  • Zróbcie lepiej inne trasy!!!

    Dlaczego nie ma lotów do innych krajów jak Hiszpania, Teneryfa, Portugalia, Węgry, Chorwacja? Ułatwiłoby to wyjazdy wycieczkowe, a nie wlec się do Warszawy albo Krakowa żeby tam lecieć, to chore!

    • 0 0

  • Tom

    a ta Teneryfa to co to za kraj?Nie Hiszpania?Moze Rumunia?

    • 0 0

  • do logo

    podjalem temat koleji - zdawaloby sie nie na temat. nie do konca chyba jednak Dla mnie rebiechowo to typowy przyklad portu lotniczego , ktory powstal bez sensu i bez mysli o przyszlosci. Gdzies tam na lace za miastem obok obwodnicy i tyle. Dzis za maly i nie wiadomo jak go rozbudowac. Stalo sie i dzis juz trudno to odkrecic. Kto wie czy BD to dobry pomysl. Taka jego sila, ze jest tam juz pas startowy:)
    Nie jestem przeciwnikiem samolotow ale jestem przeciwnikiem stylu moda w planowaniu - jesli sie komu zdaje, ze z tysiacem polaczen lotniczych - krajowych bedziemy nowoczesni to niech zarzyje relanium i popije wodka. zycze milego lotu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane