- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (271 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (94 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (99 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (280 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (96 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?
Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.
O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.
- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.
Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.
- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.
Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.
Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?
- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.
Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.
Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.
Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.
Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.
Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.
Opinie (186) ponad 20 zablokowanych
-
2007-07-06 11:12
Rumuna pokrecilo
- 0 0
-
2007-07-06 11:13
Panie Szczurek, prosimy
bo tylko Ty i Twoje służby są w stanie z b.tradycyjnie trudnym partnerem jakim są Amerykanie wyegzekwować offset. Doskonale zdaje sobie sprawe z interpretacją umów, ale słaby i mało kompetentny rząd jest Twoim atutem. Widać już, że wycofanie się z umowy zakupu samolotów jest mało prawdopodobne, musisz skutecznie przypominać Amerykanom o ich zobowiązaniach, może to być właśnie ogromny kompleks Porowo Lotniczo-Morski z Centrum Logistycznym na Polskę.
Jeśli nie będziemy zdeterminowani w egzekwowaniu zawartych umów, to nie tylko nie uda się nam pozyskać obiecanych inwestycji, ale przy każdej kolejnej umowie offsetowej możemy być pewni, że zagraniczni dostawcy nie będą poważnie traktowali zobowiązań wobec Polski. Dlatego oprócz ww. Finlandii radziłbym tez naciskac na USA to właśnie w Gdyni jest w koncu port NATO.- 0 0
-
2007-07-06 11:17
WaszkaZ
"... należy wziąść pod uwagę kilka wariantów i to przede wszystkim, że Gdańsk bedzie zawsze Wolnym Miastem"
Weź i rozwiń temat.Jak zwykle pajacujesz. Jesteś chory z tej obsesji. Idź do lekarza.- 0 0
-
2007-07-06 11:18
Poj....o was z tymi samolotami
Polska powinna wpieprzyc te wszystkie unijne pieniadze w koleje (kraj plski jak stol w 80%) zamiast tego na zachodnia modle samolotami sie podnieca. Lotniska musza byc - takie czasy ale zeby sobie smignac szybko do wawy czy krakowa to chyba lepiej pociagiem i od razu do centrum a nie na jakies zadupie. Lotnictwo cywilne dzis to zajbisty generator zaniczyszczen a w skali globu przerazajacy. Smrodza u gory i na ziemi a dodatkowo dojazdy do tych z****nych portow lotniczych...
I zaraz sie na mnie rzuca "postepowi" a ja wam na to: Prawdziwy postep to patrzec 20 lat do przodu a nie 5. I nie podniecac sie tym co z zachodu tylko tym co pozwoli przetrwac tej Kulce za lat 100.
nie ma jak strzelisc sobie browarka w warsie a za oknem przelatujace krajobrazy mazowsza...- 0 0
-
2007-07-06 11:23
za długo miałeś główkę w przeciągu, w pociągu
- 0 0
-
2007-07-06 11:29
Nowe Lotnisko
Za rok na pewno Małe Trójmiasto (Wejherowo, Reda, Rumia) będzie chciało miec swoje lotnisko, a argumentem będzie rozwój mikroregionu.
Samorządowcy wyremontujcie stare drogi i wybudujcie nowe !!!
Na co my wszyscy płacimy podatki ???
Może dla prestiżu Trójmiasto wybuduje sobie BAJKONUR....
i będzie oferowało loty promami kosmicznymi...- 0 0
-
2007-07-06 11:32
chyle czola
przed medrcem "g"
- 0 0
-
2007-07-06 11:32
Marcjusz Galczyn
Jezeli chcesz powaznego podejscia do tematu,to masz w 100% racje.Polska jest idealnym krajem,dla komunikacji kolejowej.Odleglosci glownie w granicach do 600-700 km.Z racji na uksztaltowanie terenu,nie potrzeba budowac drogich tuneli.We Francji i w Niemczech potwierdzilo sie,ze polaczenia kolejowe do 4 godzin podrozy,sa rowniez dla pasazera korzystniejsze niz latanie samolotem(dojazdy do i z lotniska,wczesniejsze check-in procedury).
Biorac nawet pod uwage,ze budowanie nowych linii kolejowych dla predkosci powyzej 300km/h sa dla Polski zbyt kosztowne,budujmy takie do 200km/h.Osiagajac wowczas srednia predkosc podrozna ok.160km/h dojedziemy do kazdego wiekszego miasta w Polsce w czasie ponizej 4 godzin.O ekologicznej stronie takiego rozwiazania nie trzeba chyba mowic.- 0 0
-
2007-07-06 11:36
przewodnik orbisu
to jest rozwiazanie rowniez dla pana Galluxa,ktory do samolotow podobno nie wsiada.Wowczas bedziemy samoloty potrzebowac jedynie do Bukaresztu i Banjaluki.
- 0 0
-
2007-07-06 11:39
trójmiasto
a gdzie powstało stowarzyszenie o takiej nazwie, a gdzie najwiecej postów nt.WMG, własnie na tym portaliku pisanych przez wielbicieli!
Jak potrafisz czytać to wrzuc w wyszukiwarke a ona zrobi swoje, wtedy przyznasz, ze nie pajacuje.
Nie mam czaasu na rozwijanie tematu, bo on nie jest tematem "Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?". Kiedys spróbuje ci to wyjasnic, popierajac własnymi przykładami.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.