• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Magdalena Szałachowska, js
6 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne. Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne.
Niewykluczone, że gdy za cztery-pięć lat będziemy kupowali wakacyjną wycieczkę, pracownica biura podróży zapyta nas miłym głosem: - Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.

O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.

- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo:

Jakie inwestycje planuje gdańskie lotnisko? Już 28 lipca poznamy wyniki międzynarodowego konkursu na nowy terminal, który wraz z rozbudowanymi pasami startowymi ma zająć powierzchnię ok. 24 ha. Jego koszt wstępnie szacowany jest na około 130 mln zł (środki będą pochodziły z budżetu państwa i funduszy europejskich). Rozbudowa ma się rozpocząć w przyszłym roku, a jej pierwszy etap zakończy się w 2011 roku.

Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.

- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.

Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.

Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?

- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.

Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.

Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.

Nowe loty z Rębiechowa

Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.

Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.

Opinie (186) ponad 20 zablokowanych

  • szczurka juz totalnie pogięło

    Własna popularność i megalomania jest chorobą.

    • 0 0

  • Lotnisko tak ale z prawdziwego zdażenia!

    Jeżeli ktoś mówi o drugim lotnisku to na początku te pierwsze w Gdasku musi spełniać jakieś podstwy. GDZIE JEST DOJAZD???? Słowackiego to śmiech na sali. PONADTO!!!! Parkingi GDZIE ONE SĄ!!!!!!! Na razie nie ośmieszajcie się z drugim lotniskiem skoro Rębiechowo i otoczenie przypomina port lotniczy gdzieś w Pcimiu...

    • 0 0

  • Niech najpierw wymyślą ktrędy się będzie dojeżdżać na to lotnisko.

    • 0 0

  • ehhh--- po co lotniska w naszym kraju

    ''Polski system zarządzania przestrzenią powietrzną uważany jest za jeden z najgorszych w Europie. W większości państw przestrzeń ta podzielona jest zarówno poziomo, jak i pionowo. U nas jest tylko podział pionowy -
    W 2004 roku został ogłoszony przetarg na realizację nowego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną w Polsce. Wygrała go hiszpańska firma Intra. Do dziś system jednak nie powstał."

    • 0 0

  • Gdynia jak zawsze z kompleksami!!

    jak widac dla Pana Szczurka rachunek ekonomiczny nie ma znaczenia. Ważne żeby za wszelka cene gdynia była jak Gdańsk. taka rywalizacja wcale mnie nie martwi w zakresie impreze rozrywkowych, działalności promocyjnej, pozyskiwania sponsorów itd. Ale przy takich inwestycjach warto myśleć głowa a nie.....Jesli lotnisko w Gdańsku ma się rozbudowywać do 5 mln ludków rocznie to po co pompowac kasę w jakies widzimisię Pana Prezydenta. Ta metropolia nigdy nie powstanie póki Szczurek nie wyleczy się z kompleksów. tym mbardziej że Gdynia ma wiel do roboty. Małe miasto z dwiema ulicami na krzyż trochę już zaniedbanymi z obskurnym skwerem Kościuszki, obskurnym hotelem, dizurawymi drogami i teatrem muzycznym. Warto o tym pomysleć o nie o rywaloizacjiz Gdańskiem za wszel;ka cenę. To absurdalne Panie Szczurek. Wyżej d....Pan nie podskoczysz!!!!!!!!

    • 0 0

  • gallux

    Zapasowe lotnisko to nie zapasowe gatki. Utrzymanie takiego czegoś sporo kosztuje. I po co? Żeby raz w miesiącu dwa-trzy razy samoloty lądowały z powodu warunków atmosferycznych? To już lepszy pomysł Szczurka. Niech jeden zarządca posiada dwie płyty lotniska i jeżeli analiza popytu wskazuje na wysokie tempo przyrostu liczby pasażerow, to podzielić obsługę i zapewnić porządne skomunikowanie. Ale tu jak się obawiam nie pasażer ma znaczenie, ale kompleksy (żeby nie powiedzieć nienawiść) z jednej i rozbuchane ambicje z drugiej.
    W tym kontekście coś czarno widzę tę integrację komunikacji miejskiej...

    • 0 0

  • oczywiście 2 lotnisko jest potrzebne, choćby dlatego

    że często w Gdańsku jest mgła, a w Gdyni nie

    do tego z jednej strony jako Gdynianin miałbym bliżej, z drugiej oczywiście niezbyt chciałbym by dodatkowo coś hałasowało i wolałbym to zostawić Gdańskowi :))

    • 0 0

  • Jle bedzie kosztowal bilet z Babich Dolow na Rebiechowo?

    Moze bedzie sie bardziej oplacalo niz telepanie sie smierdzaca SKMka?

    • 0 0

  • Dobry z niego człek, ale jaki perfidny???

    • 0 0

  • dałem chyba wyraźnie do zrozumienia, że lotnisko tak, ale jako część projektu gdańskiego - zapasowe oraz do obsługi krótkich kursów, na ten przykład - truskawki do niemiec:-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane