• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Magdalena Szałachowska, js
6 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne. Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne.
Niewykluczone, że gdy za cztery-pięć lat będziemy kupowali wakacyjną wycieczkę, pracownica biura podróży zapyta nas miłym głosem: - Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.

O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.

- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo:

Jakie inwestycje planuje gdańskie lotnisko? Już 28 lipca poznamy wyniki międzynarodowego konkursu na nowy terminal, który wraz z rozbudowanymi pasami startowymi ma zająć powierzchnię ok. 24 ha. Jego koszt wstępnie szacowany jest na około 130 mln zł (środki będą pochodziły z budżetu państwa i funduszy europejskich). Rozbudowa ma się rozpocząć w przyszłym roku, a jej pierwszy etap zakończy się w 2011 roku.

Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.

- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.

Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.

Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?

- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.

Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.

Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.

Nowe loty z Rębiechowa

Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.

Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.

Opinie (186) ponad 20 zablokowanych

  • Chciejstwo

    Jasne,niech sami sobie znajdą operatora,chętnych pewnie będzie co niemiara,skoro 20 km dalej świetnie rozwija się już jeden port lotniczy,poza tym Gdynia musi zainwestować minimalnie z 500 mln,lekko licząc,aby doprowadzić lotnisko do jako takiego stanu,a to ponad 60% rocznego budżetu Gdyni,z unii kasy nie dostaną,bo kasę zgarnia już Gdańsk,a 2 lotnisko obok jest bez sensu,zresztą obok jest baza NATO,nigdy nie zgodzą się,aby nad ich głowami latały dziesiątki cywilnych samolotów dziennie.

    • 0 0

  • nie porownujcie miast

    to jest najwiekszym naszym bledem porywnywac miasta gdansk to gdansk miasto z historia stolica wojewodztwa a gdynia to mlode miasto jakby nie patrzac rozwijajace sie wiec nie mozna tych dwoch miast ze soba zestawic chociaz by na to ze gdansk ma ponad 1000lat a gdynia 80 moim zdaniem w gdansku niech powstanie terminal miedzynarodowy ale taki zeby byl ropoznawalny czyli budynek powinien przykuwac uwage a wgdyni lotnisko z polączeniami lokalnymi wtedy bedzie to sensowne i tu nie jestem pewnien mozliwe do utrzymania

    • 0 0

  • Warszawa 3 razy większa od Gdańska ma 1 lotnisko.

    ALe ambicje lokalnych polityków są ponad realia.
    ONI chca potem by na nich głosować!!!

    • 0 0

  • Dodatkowo by jeszcze wyśmiać marzenia kompleksarza zza Sopotu.

    Eksperci UE stwierdzili że 2 lotniska w jakiejkolwiek polskiej aglomeracji to marnowanie funduszy więc nie da ani grosza na coś takiego.

    Nawet jak gryzoń coś odpali za 10 lat to i tak bedzie to baraczek, estetyczny odpowiednik dworca PKP i kolejne obiekt żartów ewentualny turystów z całej Polski.

    • 0 0

  • DAreck --> nie w pełni wykorzystanego ?!

    Czy ty wiesz co piszesz ??!
    Wystarczy wejsc na strone portu lotniczego zeby się dowiedziec iż obecny terminal jest przystosowany do max 1mln pasazerow rocznie. W 2006 roku przeslizgnelo się przez niego 1,3mln !!!! Nawet jak rozbudują terminal to max bedzie on mogł przyjąc 5mln. Czy to dużo >?! Na dzien dzisiejszy tak. Jeszcze kilka lat temu gdy Lotnisko w Rębiechowie działało wszyscy krzyczeli po co takie "Dużeee?!" Ilosć pasażerów w pierwszej polowie lat 90tych wynosila kolo 100-200tys rocznie. Możliwości Rębiechowa skąnczą się szybciej niż się wielu wydaje (drugiego pasa nie wybudują!!)
    Poza tym Rębiechowo jest calkowitym monopolistą, windującym sobie ceny jak mu się podoba. Nie wspomne o parkingu nie strzezonym, chyba z najwyzszymi cenami w POlsce!

    • 0 0

  • Lotnisko w Gdyni,........głupota bez granic.

    Zróbcie porządne lotnisko, na skalę standartu światowego w Rębiechowie. Wtedy będziecie mogli być dumni.

    • 0 0

  • "jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora"

    Panie Prezyd.Szczurek ciesze się i gratuluje za wyżej wypowiedziane słowa. Jeśli chcemy dogonić Zachód a Gdynia dalej ma należeć do czołówki, powinniśmy brać przykłady z najlepsze krajów takich jak np. wiodące miasta Finlandii. Wiem, że unas otoczka jest inna niż w tym kraju, gdzie polityka proinnowacyjna odniosła sukces, jak należy wziąść pod uwagę kilka wariantów i to przede wszystkim, że Gdańsk bedzie zawsze Wolnym Miastem, a Gdynia misi być nie tylko Szybka, ale i INOWACYJNA tak jak i w polityce społecznej. Należałoby wejść w bliższe porozumienie z agencja rozwoju technologii(TEKES). Dzięki niej firmy lokalne i regionalne, a także duże przedsiębiorstwa jak Nokia, zaczęły przecież współpracować z uczelniami. Gdynia należy do najbardziej proinnowacyjnych państw miast Polski, a Finlandia świata, rozbudowuje się tam struktury regionalne. Powstało Stowarzyszenie Fińskich Agencji Rozwoju Regionalnego (SEKES). Jeśli chcemy zatem dogonić Zachód i należeć do czołówki, powinniśmy brać co najlepsze z takich właśnie krajów jak Finlandia. Dodać należy, że to Fińska Patria, dostawca 690 kołowych transporterów opancerzonych wartości prawie 5 mld zł, proponuje pomoc w zorganizowaniu offsetu trzeciej generacji. Na pewno przychylną osobą jest pani konsul Finlandii w Gdyni i gotowa w pomocy finansowania projektów, których zadaniem jest współpraca i rozwój(tak mi mowiła i pomagała). Ponieważ nasi bałtyccy sąsiedzi przystąpili do NATO, istnieje Rada Rosja - NATO - my też musimy się zastanowić, czy potrzebujemy zmian czy też nie. Wiadomo, że ta współpraca musi się ożywić, bo Polska w handlu z Finlandią ma znaczny deficyt. Należy pomyśleć nad wspólną polityką obronną? Wrócić do tematu offsetu amerykańskiego co prawda PiS sprawe zbagatelizował, ale po ostatnich gestach Putina, myśłe, ze nie należy rezygnować całkowicie z lotniska wojskowego lecz wejsć w mądrą spółke z Agecja Mienia Wojskowego. Po uregulowaniu jak najszybciej spraw prawnych można wejść w współprace choćby z firmą BAA —największym na świecie samodzielnym operatorem portów lotniczych,..

    • 0 0

  • List intencyjny

    Ludzie!
    dwa lata temu wszyscy swięci, czyli minister obrony, wojewoda, marszałek, prezydent Gdańaska, Sopotu, Gdyni i dowódcza Mar. Woj. podpisali list intencyjny, w którym wspólnie deklaruja niezachwiana wole połaczenia sił, by zaadaptowac lotnisko wojskowe w babich Dołach do celów cywilnych, a zarzad nad tym oddac spółce Lotnisko reebiechowo.
    Kto tu robi z geby cholewę. Kto mysli kategoriami regionu? Kto wycofuje sie rakiem "zapominając", że czarno na biały sie podpisał tak niedawno?
    Coś sie w tym czasie zmieniło?!! Owszem - jest nowy dobry argument - Euro 2012!
    Gdynia oczywiscie jest bardzo zainteresowana budowa takiego lotniska. Ono ma słuzyc nie tylko jako scena Heinekena ( ale rym!), ale jako rezerwa dla Rebiechowa i alternatywa dla tanich linii. Bo przeciez to nie ma byc wypasione lotnisko z jakimiś super-cudami, marmurami i wodotryskami.
    Jest to lotnisko znakomicie połozone mając na uwadze wszelkie aspekty, zwłaszcza bezpieczeństwa.
    jakieś głupie animozje, kompleksy, zawiści - to swiadectwa ignorancji i zasepienia. Politycznego, ambicjonalnego. Wszelkiego.

    • 0 0

  • i jeszcze

    Kol.Włodku, to nie jest akcja przeciw Waszej własciwej aktywności, ale sprawy obiektywne.

    • 0 0

  • Puknijcie się

    Ja np mam już dosyć tego typu informacji. Co chwila słychać, że powstanie coś nowego. O lotnisku mówią X lat. Podpisują dokumenciki, a przez X lat jak nie było tak nie ma. I nie chodzi tutaj tylko o lotnisko.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane