• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Magdalena Szałachowska, js
6 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne. Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne.
Niewykluczone, że gdy za cztery-pięć lat będziemy kupowali wakacyjną wycieczkę, pracownica biura podróży zapyta nas miłym głosem: - Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.

O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.

- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo:

Jakie inwestycje planuje gdańskie lotnisko? Już 28 lipca poznamy wyniki międzynarodowego konkursu na nowy terminal, który wraz z rozbudowanymi pasami startowymi ma zająć powierzchnię ok. 24 ha. Jego koszt wstępnie szacowany jest na około 130 mln zł (środki będą pochodziły z budżetu państwa i funduszy europejskich). Rozbudowa ma się rozpocząć w przyszłym roku, a jej pierwszy etap zakończy się w 2011 roku.

Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.

- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.

Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.

Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?

- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.

Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.

Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.

Nowe loty z Rębiechowa

Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.

Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.

Opinie (186) ponad 20 zablokowanych

  • Czas za pyski brać lokalnych kacyków. Przy urnach.

    Gdańsk, Sopot i Gdynia z osobna to tylko zapyziałe miasteczka.
    Kiedy doczekamy się wreszcie prezydentów z nabiałem co to skutecznie doprowadzą do stworzenia silnego Trójmiasta. Nawet jeśli ratusz miałby być obwoźny.

    • 0 0

  • "Na Rębiechowo z Gdyni jest strasznie daleko"

    Ja myślę, że to zdanie, którym posłużył się jeden z dyskutantów, dobrze podsumowuje zorientowanie mieszkańców w temacie.

    Skoro 20km dojazdu na lotnisko to dla kogoś "strasznie daleko", to naprawdę nie ma sensu prowadzić dalszej dyskusji.

    Wszyscy nabijają się z Edgara i jego planów budowy Kielce Obice International Airport, ale napieranie na uruchamianie kolejnego lotniska 20km od już istniejącego (i nie w pełni wykorzystanego) to zupełnie inna sprawa?
    Zamiast zaakceptować sytuację i wykorzystać swój zapał i energię do tworzenia czegoś pożytecznego, to niektórzy wolą się upierać i robić coś tylko po to, żeby podkreślić swoją niezależność :/

    • 0 0

  • Z resztą, dziwi mnie postawa marszalka Kozlowskiego,

    jest za Krolewem, tylko jaki potencjal ma Trojmiasto
    a Malbork z Elblagiem - kto po mistrzostwach utrzyma
    tamten port lotniczy? podatnicy-frajerzy?

    Gdynia ma dobre warunki meteo,
    "Zawsze cieplo, zawsze sucho, zawsze pewnie".

    • 0 0

  • "jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora"

    Tak trzymać!!!
    A projekt terminalu prosze wzorować w nawiązaniu do natury w architekturze. Np do słynnego nowojorskiego lotniska TWA Terminal‚ wg projektu Eero Saarinena‚ przywodzące na myśl ptaka wzbijającego się do lotu‚ co prawda ono powstało w 1962 roku, ale można wprowadzić elementy neomodernizmu gdyńskiego.

    • 0 0

  • lotnisko

    ...w Gdyni kompletnie bez sensu, rację mają ci, którzy optują za jednym, ale z prawdziwego zdarzenia i to właśnie w Gdańsku. Zamiast się sadzić na pseudogigantyzm, Panie Szczurek, niech się Pan zabierze za porządkowanie miasta, zwłaszcza pod kątem infrastruktury. Mały i Wielki Kack, Grabówek, Chylonia i nawet Orłowo - brak kanalizacji, klepiska zamiast ulic, brak chodników, niedrożna sieć wodociągowa, niesprawna elektryczna, ciągłe ich awarie powodują, że wiele pięknych skądinąd zakątków Gdyni przypomina zapyziałe mieściny. Trasa Kwiatkowskiego - ok, nareszcie, ale już "Droga Różowa" to bezsens, a planowana nitka kolejki przez Karwiny to już kompletna bzdura, tak jak lotnisko w Babich Dołach. No cóż, mali ludzie lubią takie rozdęte pokazówki

    • 0 0

  • Logika po gdynsku.

    Nawet jezeli eksperci ocenia,ze drugie lotnisko nie ma ekonomicznego sensu,Gdynianie i tak sobie takowe sprawia Tak mówi(podobno) na trzeźwo Wojciech Szczurek.Brawo panie Szczurek!Ma Wloszczowa bezsensowny dworzec kolejowy za 3 miliony,to Gdynia ich przebije z lotniskiem za 80 milionow!
    Jak takie banialuki gada na trzezwo,to ciekawe co wygaduje po pijaku?

    • 0 0

  • gdynianko z Gdańska

    a byłaś z tym problemem w swojej Radzie Dzienicy??? My tu o Lotnisku BD, a nie o kanalizacji.

    • 0 0

  • zszokowany wypowiedzią gdynianki

    gdynianko.

    Jeśli uważasz, że wybudowanie Drogi Różowej było bez sensu, to... na prawdę nie mam argumentów. Ręce mi opadają.

    Co do zasadności lotniska w BD to pragnę zauważyć, że w większości przypadków, gdy warunki nie pozwalają na lądowanie w Rębiechowie, warunki w BD z uwagi na bliskość morza są dobre.

    • 0 0

  • więc niech bedzie zapasowym dla rębiechowa
    ruch po stronie rady nadzorczej gdańskiego lotniska

    • 0 0

  • Balagan i zla organizacja na lotnisku

    Takiego b alaganu jeszcze nigdzie na swiecie nie widzialem .Przylecialem do Gdanska sluzbowo w niedziele 1.07 i odlatywlem we wtorek 3.07. Jakie bylo moje zdziwienie jak zobaczylem kolejke do odprawy paszportowej w drodze powrotnej do Londynu . Przekracza to wszelkie wyobrazenia .Kolejka byla dluga przez cale pomieszczenie . Kolejka posuwala sie w bardzo wolnym tempie a na dodatek po 1 godzinie stania w kolejce utworzyla sie nowa kilupasmowa kolejka z osob nowo przybylych .Pytam -
    1.dlaczego nie ma utworzonych dodatkowych odpraw (3 okienko obslugi).
    2.Dlaczego nie ma postawionych przenosnych pasow w ktore tworzyly by labiryntowane dojscie do odpraw.A tym samym nikt nie dostawal sie poza kolejka.Kultura bardzo poszukiwana.
    Mysle ze nastepnym razem bedzie juz lepiej. Bo jak moge sw polecac obcokrajowca przylot do Gdanska skoro nie mozna z niego w miare przyzwoitosci i godnosci ludzkiej odleciec.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane