• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Magdalena Szałachowska, js
6 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne. Plany utworzenia w Babich Dołach pasażerskiego lotniska są coraz bardziej realne.
Niewykluczone, że gdy za cztery-pięć lat będziemy kupowali wakacyjną wycieczkę, pracownica biura podróży zapyta nas miłym głosem: - Wylot z Gdańska, czy z Gdyni?

Środowe nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Portu Lotniczego Gdańsk zamówiło dwa dokumenty. Pierwszy ma ocenić czy i kiedy w województwie powinno powstać drugie lotnisko pasażerskie. Drugi - czy tę rolę mogłoby pełnić lotnisko w Babich Dołach, zarządzane przez port lotniczy w Rębiechowie.

O tym, czy tworzenie drugiego portu jest zasadne ma zadecydować studium strategiczne rozwoju sieci lotnisk na Pomorzu, które w ciągu dwóch miesięcy przygotuje zarząd województwa pomorskiego. W skład sieci oprócz Rębiechowa i Babich Dołów wchodzą lotniska w podsłupskim Redzikowie i w Królewiu Malborskim.

- Musimy sprawdzić, na ile potrzebne jest drugie lotnisko, gdyż dzięki nowym inwestycjom, Port Lotniczy w Gdańsku będzie w stanie przyjąć ponad 5 mln pasażerów - mówi Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo:

Jakie inwestycje planuje gdańskie lotnisko? Już 28 lipca poznamy wyniki międzynarodowego konkursu na nowy terminal, który wraz z rozbudowanymi pasami startowymi ma zająć powierzchnię ok. 24 ha. Jego koszt wstępnie szacowany jest na około 130 mln zł (środki będą pochodziły z budżetu państwa i funduszy europejskich). Rozbudowa ma się rozpocząć w przyszłym roku, a jej pierwszy etap zakończy się w 2011 roku.

Władze Gdyni są zdecydowane otworzyć lotnisko pasażerskie niezależnie od opinii władz portu lotniczego w Rębiechowie.

- Od samego początku jestem zwolennikiem powstania zintegrowanego projektu gdańsko-gdyńskiego, którego zarządcą byłby port w Rębiechowie - zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Ale jeśli rada nadzorcza gdańskiego lotniska zdecyduje inaczej, poszukamy innego operatora.

Samorządy Gdyni i Kosakowa jeszcze w lipcu utworzą spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która przystosuje lotnisko w Babich Dołach do celów cywilnych. Wbrew pozorom nie trzeba na to fortuny. Koszt utworzenia lotniska cywilnego w Babich Dołach wynosi ok. 80 mln zł. Kwota obejmuje budowę terminalu pasażerskiego, dróg dojazdowych oraz parkingów.

Kiedy pierwszy samolot wyląduje w Gdyni?

- Chcielibyśmy, aby był to najpóźniej 2012 rok. Jednak to czysta spekulacja, ponieważ procedury i technologie są tak skomplikowane, że termin ten może okazać się nierealny - mówi trzeźwo Wojciech Szczurek.

Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów.

Liczba ta bez wątpienia wzrośnie podczas Euro 2012, ale czy na tyle, by tworzyć za dziesiątki milionów złotych dodatkowe lotnisko? Według władz województwa jest to niepotrzebny wydatek, według władz Gdyni i Kosakowa, jak najbardziej zasadny, bo wpływający na rozwój regionu. Sądząc po determinacji tych ostatnich już za cztery lata będziemy mieli do wyboru: wylot z Gdańska, bądź z Gdyni.

Nowe loty z Rębiechowa

Tymczasem z gdańskiego Rębiechowa dotrzemy do nowych miejsc. Tania linia lotnicza Wizz Air otwiera połączenia do Malmö-Sturup w Szwecji i do Doncaster-Sheffield w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy samolot do Malmö wystartuje w sobotę 7 lipca, do Doncaster - dzień później. Loty do Szwecji odbywać się będą we wtorki, czwartki i soboty, natomiast na Wyspy Brytyjskie w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Rejsy powrotne zaplanowano na te same dni.

Łącznie z nowymi trasami gdańskie lotnisko oferuje obecnie połączenia z 26 europejskimi portami lotniczymi. Prosto z Gdańska polecimy do Irlandii, Anglii, Szkocji, Niemiec, Włoch, Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii.

Opinie (186) ponad 20 zablokowanych

  • popieram:)

    Popieram otwarcie drugiego lotniska. Niestety czesto latam do Gdanska a Dziewczyne mam w Gdyni. Niestety dojazd z Gdanska do Gdyni jest tragiczny pod wgzledem czasowym dlatego popieram otwarcie portu lotniczego w Gdyni.

    • 1 0

  • piotrze

    jakbyś napisał że masz dziewczyne we wrzeszczu to bym cię zrozumiał że jest dojazd tragiczny, ale z rębiechowa do gdyni jesteś w 15 minut obwodnicą i to tempem spacerowym.
    jakbyś miał dziewczyne w trąbkach wielkich to tez chciałbyś tam lotnisko, bo akurat tam masz pannę. twoje myślenie jest tragiczne nie dojazd.

    • 0 1

  • Jeszcze tylko chciałbym dodać, że miło byłoby - jak fantazjuje autorka artykułu - że za kilka lat w biurze podróży padnie

    pytanie o wybór miejsca wylotu: Gdańsk albo Gdynia Niestety póki co znakomita większość lotów czarterowych odbywa się z Warszawy, Katowic i Krakowa, a władzom regionu nie wystarcza chęci do zmobilizowania władz lotniska o bardziej aktywne zabieganie o nowych przewoźników i kierunki... Czy komuś tam, na górze, wydaje się, że wystarczy zbudować nowe lotnisko, żeby przewoźnicy zaczęli walić drzwiami i oknami?

    • 1 0

  • Jest dla kogo budować

    Do Babich Dołów z Rumi to 5 min samochodem. Dla mnie bajka.
    Zawsze musi być jakaś alternatywa, wtedy rodzi się zdrowa konkurencja. Pólwysep, zachodniopomorskie okolic Słupska, Gdynia, aż w końcu całe Małe Trójmiasto......będzie popyt.

    • 1 0

  • glupata

    Do kosztow nalezy doliczyc jeszcze liczne wnioski o odszkodowania z tytulu zmniejszenie wartosci nieruchomosci oraz halas. Wiele osob wiedzac ze w 2004 roku , przed Szczurkowska kielbasa wyborcza, lotnisko mialo byc zlikwidowane, mialy zostac tylko helikoptery mam na to dokument,, kupilo zienie , mieszkania, domy i co teraz. Jest tam ogromne osiedle i ciagle sie rozbudowywuje , ulice sa tam tak ciasne ze jak port i stocznia wraca do domu to w korkach czeka sie po 40 minut a tu chca jeszcze cargo zrobic zeby tiry tedy jezdzily, Jak rozpoczyna sie Open festiwal to trzeba wczesniej wrocic do domu bo potem dotarcie to ponad 1 godzina wszystko jest zakorkowane Ulic nie da sie poszerzyc bo nie ma gdzie nikt nie planowal tu takiego ruchu i lotniska , domy sa przy samej ulicy a zrobic nowej ulicy nie ma gdzie To nie Rebiechowo tylko wielka sypialnia Gdyni i mieszka tam tysiace ludzi ktorym teraz chce sie zafundowac halas, korki i strach ze cos runie z nieba

    • 0 1

  • Lotnisko w Gdyni to strzał w dziesiątke!

    Jednakże tak wielkie odwlekanie otwarcia w czasie spowoduje tylko fiasko przedsięwzięcia, podobnie jak mariaż z gdańskim lotniskiem (PPL).
    Lotniska powinny być do siebie konkurencyjne - nawet jeśli zabiegałyby o innego klienta.
    Babie Doły miałyby wielką szansę przejąć tanich przewoźników i odciążyć w ten sposób lotnisko Lecha Wałęsy, które obsługuje więcej pasażerów niż powinno - to się odbija na jakości ich usług, a inwestycji jak nie widać tak nie widać. Ponadto pasażerowie mogliby w końcu płacić mniej opłat lotniskowych przy korzystaniu z tanich linii. Obecne opłaty na lotniskach PPLu są jednymi z najwyższych w Europie. Jeśli spojrzeć na rozkład, to widać gołym okiem, że póki co wzrost ruchu pasażerskiego nie przyczynia się do rozwoju regionu - linie lotnicze obsługują w większości emigrację zarobkową.
    Ponadto Panie Prezydencie, nawiązując do tej emigracji... przydałaby się zmiana warty przy zarządzaniu nowym lotniskiem, nowy świeży pogląd na sprawę przy użyciu młodych otwartych głów. Mieliśmy takich specjalistów w Trójmieście, a może jeszcze mamy? :)
    Potrzebne nam drugie lotnisko, a modelowe rozwiązania mamy w Europie o rzut beretem. Interes z PPL, który stosuje jedynie protekcjonalizm, nie przyniesie Gdyni żadnych korzyści. Proszę się nad tym zastanowić.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane