• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wymiana płyt na Stężyckiej. Autobusy wreszcie pojadą wzdłuż obwodnicy

Krzysztof Koprowski
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W ramach inwestycji nie powstanie chodnik ani oświetlenie.
  • Nawierzchnia ul. Stężyckiej po zachodniej stronie obwodnicy.
  • Połączenie z istniejącą nawierzchnią asfaltową po zachodniej stronie obwodnicy.

Ulica StężyckaMapka, stanowiąca ważne połączenie Kiełpina Górnego i Otomina z Szadółkami oraz Jasieniem, doczeka się remontu. Jezdnia nadal będzie wykonana z płyt, ale znikną dokuczliwe ubytki w nawierzchni. Docelowo na całej długości ulicy będzie kursował autobus linii 120, która obecnie kończy bieg ok. 600 m od wiaduktu nad obwodnicą. Inwestycja jest realizowana ze środków Budżetu Obywatelskiego.



Czy autobusy powinny jeździć po obwodnicy Trójmiasta?

Ulica Stężycka to droga, która pozwala pokonać obwodnicę bez potrzeby wjeżdżania na korkujące się drogi w rejonie węzłów z "ekspresówką".

Korzystają z niej przede wszystkim mieszkańcy Otomina oraz Kiełpina Górnego, którzy mogą nią przedostać się do Jasienia i dalej w stronę centrum Gdańska lub Wrzeszcza przez ul. JabłoniowąMapka (wciąż trwają prace nad dokumentacją ul. Nowej Jabłoniowej) lub ŹródlanąMapka - KartuskąMapka.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę w przetargu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, ul. Stężycka niebawem doczeka się drobnego "liftingu" - wymiany istniejących, popękanych i wykruszonych płyt betonowych na nowe.

Płyty będą wymieniane na dwóch odcinkach:
  1. od rejonu ul. Jasińskiego do wiaduktu nad obwodnicą (przejazd nad obwodnicą posiada nawierzchnię asfaltową),
  2. od wiaduktu nad obwodnicą do rejonu ul. Goplańskiej (do połączenia z nawierzchnią asfaltową).

Prace budowlane będą prowadzone po obu stronach obwodnicy. Prace budowlane będą prowadzone po obu stronach obwodnicy.

Wszystkie płyty do wymiany bez chodników i oświetlenia



Co ważne, na obu odcinkach wymianie ulegną wszystkie płyty niezależnie od stanu ich zużycia - nie przewiduje się punktowych prac naprawczych.

Dodatkowo obustronnie tłuczniem kamiennym utwardzone zostanie pobocze o szerokości ok. 30 cm. Zakres robót nie obejmuje budowy chodników oraz oświetlenia.

Doraźne prace przed przebudową węzła z obwodnicą



Warto nadmienić, że istniejący remont jest rozwiązaniem doraźnym. W ramach planowanej przebudowy pobliskiego węzła SzadółkiMapka połączonego z poszerzeniem obwodnicy niezbędne będzie wyburzenie istniejącego wiaduktu nad drogą ekspresową i budowa nowego w bliskim sąsiedztwie. Wymusi to także korektę przebiegu ul. Stężyckiej.


Najwięcej głosów w Budżecie Obywatelskim



Prace budowlane są realizowane dzięki inicjatywie mieszkańców, którzy do Budżetu Obywatelskiego 2021 zgłosili projekt "Górny Taras Gdańska (Jasień, Kokoszki, Matarnia, Osowa) - przystosowanie ulic na potrzeby lepszej komunikacji autobusowej". Zdobył on największą liczbę głosów w projektach ogólnomiejskich.

W ramach robót wymienione zostaną wszystkie płyty - nie przewiduje się kolejnego doraźnego łatania najmniej zużytych płyt. W ramach robót wymienione zostaną wszystkie płyty - nie przewiduje się kolejnego doraźnego łatania najmniej zużytych płyt.

Linia 120 będzie przedłużona aż na lotnisko?



I to właśnie komunikacja autobusowa jest najważniejszym przyczynkiem wymiany zniszczonych płyt. Przez ul. Stężycką kursować mają autobusy linii 120 (Siedlce - Stężycka), które obecnie kończą bieg na wysokości ul. Jasińskiego (osiedle Optima).

- Docelowo, po przebudowie ul. Stężyckiej, trasa linii 120 zostanie wydłużona w kierunku Kiełpina Górnego, Kokoszek i Matarni - zapowiadał w 2019 r. Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Te zapowiedzi sprzed dwóch lat podtrzymuje rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego:

- Po zakończeniu robót trasa linii autobusowej 120 zostanie wydłużona do portu lotniczego ulicami: Stężycką, Goplańską, Otomińską, Kartuską, Nowatorów, Budowlanych, Słowackiego. Na wydłużeniu trasy zyskają więc mieszkańcy obrzeży Chełmu, Ujeściska, Szadółek, Kiełpina Górnego, Karczemek, Kokoszek oraz Matarni. Autobus linii 120 dowiezie do portu lotniczego mieszkańców gdańskiego południa, umożliwi dojazd do Pozytywnej Szkoły Podstawowej, skomunikuje wschodnią część Kiełpina Górnego. Na tym połączeniu zyskają również pracownicy zakładów pracy zlokalizowanych na Kokoszkach, czy przy ul. Firoga - mówi Zygmut Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Autorzy projektu z Budżetu Obywatelskiego zakładają, że po dotarciu do lotniska będzie można przesiąść się na autobus do Osowej i w ten sposób powstanie wreszcie długo wyczekiwany układ linii autobusowych zapewniający przejazd z Południa wzdłuż obwodnicy bez potrzeby zjazdu na Morenę czy Dolny Taras.

Czytaj też artykuł z 2015 r.:

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy



Maksymalnie 70 dni na wymianę nawierzchni Stężyckiej



Na realizację robót przewidziano maksymalnie 70 dni od momentu podpisania umowy. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria: najniższej ceny (90 proc.), okresu gwarancji i rękojmi (5 proc.) oraz skrócenie maksymalnego terminu wykonania zamówienia (5 proc.).

Czytaj też:

Dzielnice - wizje przestrzeni. Szadółki: zieleń wokół stawu przy Potęgowskiej


Przygotowania do budowy przedłużenia ul. Turzycowej



Opinie (91) 10 zablokowanych

  • (1)

    Co ważne, na obu odcinkach wymianie ulegną wszystkie płyty niezależnie od stanu ich zużycia - nie przewiduje się punktowych prac naprawczych. Brawo , brawo , brawo !!! Dzięki w imieniu lokalnej społeczności . Chociaż przydał by się chodnik z jednej strony jezdni , wspólny dla pieszych i rowerzystów .

    • 15 5

    • Popieram

      Popieram

      • 4 0

  • (1)

    A kiedy remont zatok autobusowych przy bramie wyżynnej. Jak budowali galeryje to zrobili kawałek nowej zatoczki a stara zostawili rozwalona, A tą nową to zrobili żeby tylko złotowy mogły stac

    • 9 1

    • Mihau

      • 0 1

  • A gdzie chodniko???? (1)

    A gdzie chodniki, przecież to nie wieś? Dlaczego nie będzie tam chodnika jak chodzić na spacery?????

    • 11 1

    • Nikogo to w UM nie interesuje, gdzie chodzisz na spacery

      Ważne, że podatki im płacisz

      • 4 0

  • a coś o terminie rozpoczęcia prac?

    Chyba, że nie potrafię czytać i nie znalazłem

    • 7 0

  • Proponuję 164 zmienić trasę na: Orunia Gościnna - Świętokrzyska - Havla - Warszawska - Stężycka - Kiełpino - Kokoszki (10)

    I takim o to sposobem komunikujemy całe południe i Pruszcz Gdański z pominięciem Dworca Głównego

    Druga linia z Jaworzniaków przez Stężycką, Kiełpino Górne, Matarnie do Osowej. I już mamy dwie świetne linie między którymi będzie można się przesiąść. Trasa Oliwa - Bysewo? Dwie wygodne przesiadki, Orunia - Budowlanych? Podobnie. Do tego bezkonkurencyjne częstotliwości i jest sukces.

    • 63 12

    • Bez buspasa na Warszawskiej/Jabłoniowej raczej ciężko będzie...

      • 6 2

    • Ztm jest za glupi aby na to wpasc.ale zeby zlikwidowac linie 210 z osowej na orunie to juz nie (6)

      • 9 5

      • wywalenie 210 z Orunii to świetny pomysł (5)

        W Gdańsku nie brakuje za długich spóźniających się po 60 minut na kurs linii tylko połączeń częstych i niezawodnych. 210 spóźniony losowo po 10 / 20 minut już na dworcu nie był linią z której ktoś chciałby regularnie korzystać. Z Oruni na lotnisko jedziemy pociągiem z przesiadką we Wrzeszczu na pkm lub 110, na Osowę pociągiem z przesiadką w Oliwie na odpowiedni bus, 210 w tych relacjach był bez sensu bo jedzie dłużej i rzadziej. Na Morenę z Oruni to jest tyle przesiadek że 210 też był bez sensu bo jechał dookoła przez dworzec. Teraz za to mamy fajną linię łączącą Suchanino i Morenę z lotniskiem i Osową bo te dzielnice nie mają alternatywy w postaci szybkiego pociągu jaki ma Orunia.

        • 9 1

        • Skoro z Oruni można jechać

          na lotnisko z przesiadką, to dlaczego z Moreny nie można by było? Tramwajem do PKMki, albo 184/227/283 do Potokowej i tam 110. Jak sam widzisz, wedługo Twoich argumentów 210 jest niepotrzebną linią.

          • 2 4

        • (2)

          Całe szczęście, że pociągi jeżdżą bardzo często, wejścia do nich są dostosowane do osób niepełnosprawnych, a nie czekaj...

          • 4 3

          • Niepełnosprawnych jest na tyle mało, że nawet jak wszyscy będą jeździć samochodami, problemu nie ma. (1)

            • 3 2

            • Ale już rodzin z wózkami więcej, zresztą pomijając ten problem, moim zdaniem istotny. To pozostaje kwestia nędznej częstotliwości, niezgranych przesiadek.

              • 2 3

        • Świetny pomysł

          Nic to nie zmieniło w opóźnieniach. A nie, z godziny zrobiło się 40 min. Sukces XD

          • 1 3

    • W praktyce i w realiach gdańskich (1)

      Takie linie by jeździły z częstotliwością co 60 minut. Czyli jakby ich nie było.

      • 1 3

      • gdyńskich chyba

        Tam potrafią być linie co mają kilka kursów na dzień. Np. taka linia 104. Chociaż numer ma logiczny: 10 - liczba pasażerów, 4 - liczba kursów :-)

        • 0 1

  • dobra inicjatywa/projekt! oby takich więcej! (1)

    • 14 6

    • Jedno wielkie nieporozumienie ta inwestycja

      Miasto pokazało tym, gdzie ma mieszkańców południowych dzielnic. Ulica Stężycka od skrzyżowania z Jabłoniową przez kilkanaście metrów doczekała się nowego asfaltu. Nie wspomnę, ze po najmniejszych opadach, woda stoi tam jak w jeziorze, odpływów nie zrobili.
      Później na drodze są płyty. Następnie płyty przechodzą w jeszcze gorsze płyty, po czym jest już totalny dramat (od Wróblówki do końca lasu w stronę Kiełpina, gdzie można zgubić zawieszenie). A za lasem ...położono już nowy asfalt aż do wjazdu do Kiełpina.
      Jakiś inteligent nad tym myślal ????
      Wpierw zamknęli przejazd do Kiełpina od Wróblówki na długi czas, aby zrobić kilkanaście metrów asfaltu, a najgorsze miejsce jakie tam było do zrobienia, to zostawili.
      A teraz wymiana płyt na płyty, tyle, że lepsze?
      Dramat! I to jeszcze z budżetu obywatelskiego. Bez tego, mieszkańcy mogliby sobie łazikiem jeździć, bo włodaże nie myślą o tym , aby móc coś zrobić dla tych rejonów.
      Swoją drogą - działkowcy na Źródlanej maja lepszą drogę, nowy asfalt, a na Stężyckiej dramat trwa.
      No, ale nowe płyty będą ... Nowe z nazwy, bo to co składują obecnie na parkingu przy Wróblówce, to pokazuje tylko co to będzie za paszkwil drogowy.
      Absurdom na dzielnicach południowym nie ma końca.
      Oby do wyborów tylko ... może coś sie zmieni w końcu w tym mieście.

      • 3 2

  • Zadamy polaczenia z osowej do kowal wzdluz obwodnicy lob drogami rowneglymi!!!!!!! (2)

    • 10 4

    • Po co autobus na obwodnicy, taniej wybudować obwodnicę metropolitalną bo zwykła się korkuje ( a jak nie ma jak autobusy tam nie jeżdżą)

      • 1 1

    • Kup autobus

      i uruchom taką linię. Będziesz milionerem!! :-)

      • 1 1

  • (1)

    Kiedy tramwaj przez spacerowa do osowy???

    • 3 2

    • Nocami jeździ Spacerową

      Na lawecie do Chwaszczyna na naprawę.

      • 1 0

  • Kiedy chodniki na Matarni?

    Czy mógłby jakiś urzędnik wpaść na Matarnie
    koło lotniska i zobaczyć na własne oczy po czym muszą chodzić mieszkańcy. Krzywe koślawe to mało powiedziane. Czy wszystko trzeba załatwiać poprzez awanturę w urzędzie.

    • 5 1

  • Budżet obywatelski to szkoła uników.

    Realizowane jest 5% potrzeb a na pozostałe 95% (często równie ważnych) urzędnicy rozkładają ręce: sorry, sami, kochani gdańszczanie, tak zagłosowaliście. Ale piszczie projekty, może w przyszłym roku...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane