• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wymiana płyt na Stężyckiej. Autobusy wreszcie pojadą wzdłuż obwodnicy

Krzysztof Koprowski
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W ramach inwestycji nie powstanie chodnik ani oświetlenie.
  • Nawierzchnia ul. Stężyckiej po zachodniej stronie obwodnicy.
  • Połączenie z istniejącą nawierzchnią asfaltową po zachodniej stronie obwodnicy.

Ulica StężyckaMapka, stanowiąca ważne połączenie Kiełpina Górnego i Otomina z Szadółkami oraz Jasieniem, doczeka się remontu. Jezdnia nadal będzie wykonana z płyt, ale znikną dokuczliwe ubytki w nawierzchni. Docelowo na całej długości ulicy będzie kursował autobus linii 120, która obecnie kończy bieg ok. 600 m od wiaduktu nad obwodnicą. Inwestycja jest realizowana ze środków Budżetu Obywatelskiego.



Czy autobusy powinny jeździć po obwodnicy Trójmiasta?

Ulica Stężycka to droga, która pozwala pokonać obwodnicę bez potrzeby wjeżdżania na korkujące się drogi w rejonie węzłów z "ekspresówką".

Korzystają z niej przede wszystkim mieszkańcy Otomina oraz Kiełpina Górnego, którzy mogą nią przedostać się do Jasienia i dalej w stronę centrum Gdańska lub Wrzeszcza przez ul. JabłoniowąMapka (wciąż trwają prace nad dokumentacją ul. Nowej Jabłoniowej) lub ŹródlanąMapka - KartuskąMapka.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę w przetargu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, ul. Stężycka niebawem doczeka się drobnego "liftingu" - wymiany istniejących, popękanych i wykruszonych płyt betonowych na nowe.

Płyty będą wymieniane na dwóch odcinkach:
  1. od rejonu ul. Jasińskiego do wiaduktu nad obwodnicą (przejazd nad obwodnicą posiada nawierzchnię asfaltową),
  2. od wiaduktu nad obwodnicą do rejonu ul. Goplańskiej (do połączenia z nawierzchnią asfaltową).

Prace budowlane będą prowadzone po obu stronach obwodnicy. Prace budowlane będą prowadzone po obu stronach obwodnicy.

Wszystkie płyty do wymiany bez chodników i oświetlenia



Co ważne, na obu odcinkach wymianie ulegną wszystkie płyty niezależnie od stanu ich zużycia - nie przewiduje się punktowych prac naprawczych.

Dodatkowo obustronnie tłuczniem kamiennym utwardzone zostanie pobocze o szerokości ok. 30 cm. Zakres robót nie obejmuje budowy chodników oraz oświetlenia.

Doraźne prace przed przebudową węzła z obwodnicą



Warto nadmienić, że istniejący remont jest rozwiązaniem doraźnym. W ramach planowanej przebudowy pobliskiego węzła SzadółkiMapka połączonego z poszerzeniem obwodnicy niezbędne będzie wyburzenie istniejącego wiaduktu nad drogą ekspresową i budowa nowego w bliskim sąsiedztwie. Wymusi to także korektę przebiegu ul. Stężyckiej.


Najwięcej głosów w Budżecie Obywatelskim



Prace budowlane są realizowane dzięki inicjatywie mieszkańców, którzy do Budżetu Obywatelskiego 2021 zgłosili projekt "Górny Taras Gdańska (Jasień, Kokoszki, Matarnia, Osowa) - przystosowanie ulic na potrzeby lepszej komunikacji autobusowej". Zdobył on największą liczbę głosów w projektach ogólnomiejskich.

W ramach robót wymienione zostaną wszystkie płyty - nie przewiduje się kolejnego doraźnego łatania najmniej zużytych płyt. W ramach robót wymienione zostaną wszystkie płyty - nie przewiduje się kolejnego doraźnego łatania najmniej zużytych płyt.

Linia 120 będzie przedłużona aż na lotnisko?



I to właśnie komunikacja autobusowa jest najważniejszym przyczynkiem wymiany zniszczonych płyt. Przez ul. Stężycką kursować mają autobusy linii 120 (Siedlce - Stężycka), które obecnie kończą bieg na wysokości ul. Jasińskiego (osiedle Optima).

- Docelowo, po przebudowie ul. Stężyckiej, trasa linii 120 zostanie wydłużona w kierunku Kiełpina Górnego, Kokoszek i Matarni - zapowiadał w 2019 r. Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Te zapowiedzi sprzed dwóch lat podtrzymuje rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego:

- Po zakończeniu robót trasa linii autobusowej 120 zostanie wydłużona do portu lotniczego ulicami: Stężycką, Goplańską, Otomińską, Kartuską, Nowatorów, Budowlanych, Słowackiego. Na wydłużeniu trasy zyskają więc mieszkańcy obrzeży Chełmu, Ujeściska, Szadółek, Kiełpina Górnego, Karczemek, Kokoszek oraz Matarni. Autobus linii 120 dowiezie do portu lotniczego mieszkańców gdańskiego południa, umożliwi dojazd do Pozytywnej Szkoły Podstawowej, skomunikuje wschodnią część Kiełpina Górnego. Na tym połączeniu zyskają również pracownicy zakładów pracy zlokalizowanych na Kokoszkach, czy przy ul. Firoga - mówi Zygmut Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Autorzy projektu z Budżetu Obywatelskiego zakładają, że po dotarciu do lotniska będzie można przesiąść się na autobus do Osowej i w ten sposób powstanie wreszcie długo wyczekiwany układ linii autobusowych zapewniający przejazd z Południa wzdłuż obwodnicy bez potrzeby zjazdu na Morenę czy Dolny Taras.

Czytaj też artykuł z 2015 r.:

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy



Maksymalnie 70 dni na wymianę nawierzchni Stężyckiej



Na realizację robót przewidziano maksymalnie 70 dni od momentu podpisania umowy. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria: najniższej ceny (90 proc.), okresu gwarancji i rękojmi (5 proc.) oraz skrócenie maksymalnego terminu wykonania zamówienia (5 proc.).

Czytaj też:

Dzielnice - wizje przestrzeni. Szadółki: zieleń wokół stawu przy Potęgowskiej


Przygotowania do budowy przedłużenia ul. Turzycowej



Opinie (91) 10 zablokowanych

  • Autobusy na obwodnicy ... (1)

    Autobusy mogłby poruszać się po obecnej obwodnicy tylko wówczas gdy powstanie nowa obwodnica 3miasta i cały ruch tranzytowy zostanie przerzucony na nową trasę

    • 2 5

    • chyba w tunelu pod zatoka

      Prosto do Szwecji. Już podrzuca pomysl pisowi, może będzie posadka

      • 3 1

  • Na tych płytach autobus rozpada się na kawałki

    • 5 0

  • Niesamowite jak również bez pomysłu zbudowano obwodnicę

    skoro te dojazdowe, boczne drogi takie żenujące są

    • 3 3

  • (1)

    Świetny pomysł, Kokoszki i Lotnisko to obecnie przede wszystkim miejsca pracy, które należy połączyć z osiedlami mieszkaniowymi.

    • 41 2

    • Każdy chce inaczej

      • 0 1

  • 157 powinien dojezdzac do przystanku Karczemki, a nie robic jakies dziwne pętle nie wiadomo gdzie jak obecnie

    • 2 3

  • (3)

    Czy nie można zrobić tej trasy raz a dobrze. XXI wiek a tam jezdnia jak 30 lat temu, co z tego że wymienia płyty jak za 3 lata znowu będzie to wyglądało jak obecnie. Czy nie można w końcu ułożyć powierzchni bitumicznej? a może pozew zbiorowy mieszkańców korzystających z tej drogi z tytułu zużytego/uszkodzonego zawieszenia pojazdów zmusiłby właściciela drogi do takiej decyzji?

    • 55 2

    • Jest jeden mały problem.

      Jeździ tam tyle ciężkiego sprzętu, że droga zaraz będzie wyglądała jak Jabłoniowa...

      • 2 4

    • Proszę o przeczytanie ze zrozumieniem, (1)

      planowana jest przebudowa węzła Szadółki wraz z poszerzeniem obwodnicy i budową nowego wiaduktu, co wymusi korektę przebiegu ulicy. W tej sytuacji nie widzę zasadności budowy nowej nawierzchni jeśli w przestrzeni paru lat ma być zerwana wraz z podbudową.

      • 9 1

      • Ta przestrzeń paru lat to na papierze

        Realnie twoje dzieci a raczej ich dzieci może tego doczekają

        • 7 0

  • Brak połączenia górnych tarasów komunikacją miejską to jedna z naszych 3miejskich porażek

    Nie da się zrezygnować z auta jeśli chcesz przeskoczyć między lokalizacjami na górnym tarasie.
    Chyba, że chcesz zjechać do centrum, stamtąd SKM, i z powrotem do góry.
    Wprawdzie to półtorej godziny dłużej niż autem, ale nie szkodzi, czego to się nie zrobi dla ekologii.

    • 6 4

  • Gdańsk płytą stoi.

    • 6 2

  • Ulica z płyt, państwo z kartonu...

    • 10 2

  • Super!

    Nie mogę się doczekać:) wielu ludzi skorzysta z przedłużenia trasy.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane