• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyremontowane torowisko we Wrzeszczu do naprawy

Maciej Korolczuk
5 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Jak tłumaczą urzędnicy, wybrzuszenia nowego asfaltu spowodowane są drganiami i siłami odśrodkowymi. Jak tłumaczą urzędnicy, wybrzuszenia nowego asfaltu spowodowane są drganiami i siłami odśrodkowymi.

Torowisko tramwajowe w ciągu ul. MickiewiczaMapka we Wrzeszczu wreszcie doczekało się remontu. Problem w tym, że już miesiąc po oddaniu inwestycji nowy asfalt w kilku miejscach jest pofalowany i wybrzuszony, na co uwagę zwrócili nasi czytelnicy. Spółka GAiT tłumaczy, że powodem uszkodzenia nawierzchni są drgania i duże siły odśrodkowe powstające podczas przejazdu tramwajów. Jednocześnie zapowiada ustabilizowanie toru i odtworzenie uszkodzonej nawierzchni.



Względy estetyczne w komunikacji miejskiej są:

O tym, że remont na Mickiewicza nie poszedł po myśli urzędników, nasi czytelnicy informowali zaraz po zakończeniu robót.

- Pierwszorzędna fuszerka na Mickiewicza. Ten asfalt ma maksymalnie miesiąc - pisał w Raporcie w połowie września jeden z czytelników.
Kolejne krytyczne głosy dotyczące falującego i wybrzuszonego asfaltu otrzymaliśmy w niedzielę.



Przesłane przez czytelnika zdjęcia pokazaliśmy urzędnikom ze spółki GAiT, odpowiedzialnym za utrzymanie torowiska. Niedawny remont jezdni w obrębie torów został przeprowadzony w ramach tzw. bieżącego utrzymania. To oznacza, że roboty naprawcze i konserwacyjne torowiska są traktowane jako działanie doraźne.

Prace naprawcze zakończyły się w połowie sierpnia, a ich celem - jak tłumaczy spółka GAiT - była poprawa estetyki oraz bezpieczeństwa ruchu pieszego i samochodowego.

Odcinek torowiska poddany pracom remontowym, który już wymaga poprawek. Odcinek torowiska poddany pracom remontowym, który już wymaga poprawek.
- Przyczyną występujących punktowo wybrzuszeń nowo ułożonej warstwy nawierzchni jest, wymagający kompleksowego remontu, stan torowiska - przejeżdżające po nim tramwaje powodują powstawanie drgań i dużych sił odśrodkowych, których efektem są punktowe wybrzuszenia - tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Co istotne, nie zagrażają one w żaden sposób bezpieczeństwu ruchu. W zidentyfikowanych miejscach wybrzuszeń, by zminimalizować ten efekt, stosowane będą kotwy chemiczne stabilizujące tor. Odtwarzana będzie w tych miejscach także uszkodzona nawierzchnia. Natomiast docelowym rozwiązaniem tego problemu jest realizacja naprawy głównej torowiska, która jest zadaniem inwestycyjnym.

Podobnie było w 2012 roku



Torowisko na Mickiewicza nie ma szczęścia do remontów. Podobny problem opisaliśmy zimą 2012 roku, gdy zaledwie kilka lat po kompleksowym remoncie, torowisko zaczęło się rozpadać. Wówczas przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni, odpowiadający za utrzymanie jezdni i torowisk, tłumaczyli, że kruszejące i odpadające wypełnienie gumowe, wykorzystywane do uszczelnienia szyn, to naturalne zjawisko przy użytej technologii i efekt zwykłej eksploatacji.

- Od czasu wykonania remontu minęło już pięć lat i masa się po prostu zużyła. Do tego nałożyły się niskie temperatury, zamarzanie i rozmrażanie wody na jezdni, czego efekty są właśnie widoczne. Zarówno torowisko, jak i uszczelnienie były wykonane poprawnie. Dziś obserwujemy efekty normalnego zużycia się zastosowanych elementów - klarowali wówczas gdańscy urzędnicy.
Tak torowisko na Mickiewicza wyglądało przed tegorocznym remontem. Tak torowisko na Mickiewicza wyglądało przed tegorocznym remontem.

Zielonego torowiska nie będzie



Innym pomysłem na radykalną metamorfozę tego odcinka linii tramwajowej miało być zastąpienie asfaltu między szynami - naturalną nawierzchnią z trawy. Przed dwoma laty taki projekt został zgłoszony przez radną Wrzeszcza Dolnego Halinę Królczyk do Budżetu Obywatelskiego.

Projekt - już na etapie weryfikacji formalnej - został jednak odrzucony przez urzędników i nie został nawet dopuszczony do głosowania. Magistrat tłumaczył, że torowisko na ul. Mickiewicza znajduje się w jezdni, co wiązałoby się z jego wydzieleniem i przebudową samej jezdni, na co we wskazanej lokalizacji nie ma miejsca.

Miejsca

Opinie (136) 3 zablokowane

  • Mieszkaniec

    Najlepsze było to jak przed samą wymiana asfaltu pomalowano /oznakowano ulice znakami poziomymi, po czym usunięto asfalt z ta farbą. Następnie znowu oznakowano/pomalowano ulicę. Za płacono za te pracę dwa razy?

    • 12 0

  • (1)

    A robiąc ten remont nie wiedzieli, że takie są warunki i trzeba to zrobić inaczej? Lanie asfaltu na kałuże też według miasta jest w ramach normy skoro nie są to "inwestycyjne" prace?

    • 32 0

    • I jeszcze to durne tłumaczenie dlaczego tak się stało. Popelinę odwalili, to się stało

      • 5 0

  • tą ulicę wyremontowano w 2006 roku ok i

    wtedy też od razu zaczęła się rozpadać

    i tak to łatali i łatali i teraz wyremontowali i od razu to samo. super technologia :)

    • 10 0

  • Ja

    Olki koledzy wzięli kase za złe wykonaną usługę. Ona tym się nie przejmuj bo tak samo zarządza naszym miastem.

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Torowisko nie ma szczęścia do wykonawców (2)

    jak i projektantów

    • 107 1

    • Przede wszystkim nie ma szczęścia do organizatorów przetargów z jedynym kryterium ceny.

      • 10 0

    • Torowisko przede wszystkim nie ma szczęścia do zarządcy

      • 1 0

  • S na całym świecie jakoś sobie radzą z takimi

    problemami. Wkrótce ludzie lecą na Marsa. A u nas asfalt sie wybrzusza

    • 10 0

  • Nic nie potrafia zrobic porzadnie. Gdansk stal sie synonimem dziadowskiej roboty, bylejakosci, wszystko po lebkach i po taniosci, poczawszy od projektu, po wykonanie. Jaki pan, taki kram.

    • 11 0

  • a w Krakowie przy plantach tramwaj ma piękne torowisko w drodze

    można tylko trzeba chcieć, inna sprawa kto miałby to zrobić z naszych nieudaczników?

    • 9 0

  • GZDiZ

    A co na to tut. Zarządca? Gait robi co chce bez wiedzy zarządcy drogi? Gait robi utrzymanie (bez przetargu oczywiście), ale przecież prawnie i tak odpowiada GZDiZ. Niezłe jaja w tych tramwajach!

    • 9 0

  • (1)

    Czy ktoś może wie, skąd na prostym odcinku torowiska biorą się siły odśrodkowe?

    • 13 0

    • z dynamiki jazdy i "przyspieszenia" tramwajow

      Odcinek moze statystycznie prosty, ale zawsze wali na boki... Im szybciej tramwaj jedzie, tym mocniej...
      A jak walnie, to sie tez odbije...

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane