• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyższa prędkość na Grunwaldzkiej, estakady na Armii Krajowej - pomysły PiS na korki w Gdańsku

Maciej Korolczuk
13 marca 2024, godz. 14:00 
Opinie (660)
Sekundniki na skrzyżowaniach, wyższa prędkość i audyt Tristara - to kilka z pomysłów Prawa i Sprawiedliwości na poprawę funkcjonowania transportu publicznego w Gdańsku i zmniejszenie korków w mieście. Sekundniki na skrzyżowaniach, wyższa prędkość i audyt Tristara - to kilka z pomysłów Prawa i Sprawiedliwości na poprawę funkcjonowania transportu publicznego w Gdańsku i zmniejszenie korków w mieście.

Koniec "walki z kierowcami", audyt Tristara, dodatkowe znaki i sekundniki na skrzyżowaniach, przywrócenie wyższej prędkości na głównej arterii Gdańska i budowa estakad na Armii Krajowej - to pomysły Tomasza Rakowskiego, kandydata PiS na prezydenta Gdańska. Tymczasem władze Gdańska, Sopotu i Gdyni ogłosiły, że w dniu wyborów (7 kwietnia) komunikacja miejska we wszystkich trzech miastach będzie bezpłatna.



Który z pomysłów PiS powinien zostać zrealizowany w pierwszej kolejności?

Komunikacja miejska i problemy, jakie ją trapią to - posługując się nomenklaturą piłkarską - stałe fragmenty gry każdej kampanii wyborczej.

Na 3,5 tygodnia przed wyborami swoimi pomysłami na uzdrowienie transportu zbiorowego w Gdańsku podzielił się Tomasz Rakowski, kandydat Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Gdańska.

Z dziennikarzami spotkał się przed siedzibą Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. WyspiańskiegoMapka we Wrzeszczu, gdzie mieści się centrum sterowania systemem Tristar, do którego pracy Rakowski ma wiele zastrzeżeń.

- Korki w Gdańsku są ogromne i coraz większe, dlatego przygotowaliśmy pakiet zmian, jakie chcemy wprowadzić w pierwszym roku po wygranych wyborach - mówi Rakowski.
Tomasz Rakowski swoje pomysły przedstawił we Wrzeszczu przed siedzibą GZDiZ i centrum sterowania Tristarem. Tomasz Rakowski swoje pomysły przedstawił we Wrzeszczu przed siedzibą GZDiZ i centrum sterowania Tristarem.



Pięć propozycji PiS na uzdrowienie komunikacji i zmniejszenie korków w Gdańsku:

1. Koniec walki z kierowcami



Rakowski chce zaprzestać zwężania dróg w mieście i wprowadzania na nich ograniczeń prędkości - szczególnie na głównych arteriach komunikacyjnych. Jedną z pierwszych decyzji ma być likwidacja zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie między Kaprów a DerdowskiegoMapka (rozwiązanie to wprowadzono w czasie pandemii, by dać więcej przestrzeni pieszym i rowerzystom).

Kandydat PiS nie chce też utworzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej, między Uniwersytetem Gdańskim a osiedlem Garnizon. Deklaruje, że po zasięgnięciu opinii policji będzie chciał wrócić do wyższej dopuszczalnej prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej (obecnie wynosi ona 50 km/h, wcześniej była o 20 km/h wyższa).

Kandydat PiS chciałby przywrócenia wyższej dopuszczalnej prędkości na głównej arterii Gdańska do 70 km/h. Obecnie wynosi ona 50 km/h. Kandydat PiS chciałby przywrócenia wyższej dopuszczalnej prędkości na głównej arterii Gdańska do 70 km/h. Obecnie wynosi ona 50 km/h.

2. Audyt systemu Tristar



Zdaniem Rakowskiego system zarządzania ruchem w Trójmieście Tristar nie spełnia swojej roli i potrzebny jest jego audyt. Celem kontroli ma być usprawnienie lub naprawa stosowanych w nich rozwiązań, a jeśli nie przyniosłyby one pożądanych efektów - kupno innego systemu.



3. Znaki i sekundniki na skrzyżowaniach



Jednym z pomysłów na upłynnienie ruchu w Gdańsku miałoby być także przywrócenie zlikwidowanych znaków na każdym skrzyżowaniu, informujących kierowcę, z jaką dopuszczalną prędkością musi jechać, by na następnym skrzyżowaniu nie stać na czerwonym świetle.

Rakowski chce też montażu sekundników odliczających czas do zmiany świateł przy sygnalizatorach. Zapowiada także zamontowanie na skrzyżowaniach instalacji, które wysyłałyby posiadaczom nowoczesnych aut informacje o dopuszczalnej prędkości czy czasie pozostałym do końca czerwonego czy zielonego światła.

Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście? Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście?

4. Przegląd skrzyżowań i sygnalizatorów



Audyt miałby wykazać, które skrzyżowania są wąskimi gardłami w Gdańsku oraz gdzie sygnalizacja jest zbędna. Rakowski chciałby też przywrócenia na przejściach przycisków dla pieszych, by kierowcy nie musieli zatrzymywać się przed zebrą, po której nikt nie przechodzi.

5. Budowa estakad nad al. Havla i Łostowicką



Ostatnim pomysłem kandydata PiS na zmniejszenie korków i upłynnienie ruchu na ulicach Gdańska jest budowa estakad w ciągu Armii Krajowej, nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką i al. Havla. Rakowski wskazał ten projekt jako kluczowy i obiecał, że już w przyszłorocznym budżecie znajdzie środki na taką inwestycję. Nie podał jednak jej kosztu.

- Nasze pomysły są spójne i przede wszystkim zdroworozsądkowe - podkreślał Rakowski. - Wiele z tych idei to pomysły mieszkańców, którzy na co dzień poruszają się po mieście i mówią o tych problemach od wielu lat. Chcemy skończyć z ideologicznym podejściem do ruchu kołowego, a zastąpić go filozofią zdrowego rozsądku.
Korki na al. Armii Krajowej miałyby - zdaniem Rakowskiego - zmniejszyć nowe estakady nad skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką. Korki na al. Armii Krajowej miałyby - zdaniem Rakowskiego - zmniejszyć nowe estakady nad skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką.

W dniu wyborów komunikacja bezpłatna



Kilkadziesiąt minut po konferencji Tomasza Rakowskiego na pętli w Oliwie z dziennikarzami spotkali się prezydentki i prezydent Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Aleksandra Dulkiewicz, Magdalena Jachim i Wojciech Szczurek ogłosili, że - podobnie jak podczas jesiennych wyborów do Sejmu i Senatu - w dniu wyborów w niedzielę, 7 kwietnia, komunikacja miejska we wszystkich trzech miastach będzie bezpłatna.

Rozkłady komunikacji w twoim telefonie



Brak obowiązku posiadania ważnego biletu w tym dniu ma się - zdaniem rządzących - przyczynić do zwiększenia frekwencji wyborczej i ułatwić poruszanie się po mieście osobom starszym i niepełnosprawnym.

Porozumienie nie dotyczy pociągów na linii SKM i PKM. Tam - jak każdego innego dnia - sprzedaż biletów będzie utrzymana.

Nie ma korków tam gdzie widzi je Rakowski (15 opinii)

Tak jest w tym miejscu codziennie. Godzina 15:30 - wtedy wykonano zdjęcie i zrzut ekranu z map.
W miejscu zwężenia Grunwaldzkiej w Oliwie do 2 pasów korków nie ma bo nie ma co je tworzyć. Kolejne skrzyżowanie z Derdowskiego nie generuje dużego ruchu i jest lokalne.
Problem jest po drugiej stronie gdzie mamy przedsmak lewo- i prawoskrętów w Rybińskiego i Piastowską.

Przywrócenie 3 pasów uczyniłoby zieloną linię w nawigacjach jeszcze bardziej zieloną. Stracili by piesi i rowerzyści a i miejsc parkingowych byłoby mniej.

Czysta demagogia i populizm dla zdobycia poklasku
Zobacz więcej
Tak jest w tym miejscu codziennie. Godzina 15:30 - wtedy wykonano zdjęcie i zrzut ekranu z map.
W miejscu zwężenia Grunwaldzkiej w Oliwie do 2 pasów korków nie ma bo nie ma co je tworzyć. Kolejne skrzyżowanie z Derdowskiego nie generuje dużego ruchu i jest lokalne.
Problem jest po drugiej stronie gdzie mamy przedsmak lewo- i prawoskrętów w Rybińskiego i Piastowską.

Przywrócenie 3 pasów uczyniłoby zieloną linię w nawigacjach jeszcze bardziej zieloną. Stracili by piesi i rowerzyści a i miejsc parkingowych byłoby mniej.

Czysta demagogia i populizm dla zdobycia poklasku
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (660) ponad 10 zablokowanych

  • Jak można się tak odpiąć od rzeczywistości jak Rakowski? Rozumiem, że plecie takie bzdury jedynie w celu wyrwania głosów.

    • 4 23

  • Sekundniki, itp. (2)

    Obietnice dobrze brzmiące pod zdobycie głosów nic więcej, niepoparte wiedzą i możliwościami wprowadzenia czy skąd bedą sfinansowane. Seksundniki można stosować tylko na sygnalizacji stałoczasowej, a większe skrzyżowania mają program sygnalizacji dostosowany do aktualnego ruchu, także nie rozwiąże to problemu, a wręcz pogorszy.

    • 7 16

    • Ale wiesz, że sekundnik będący czescia systemu adaptacyjnego wyświetla wartosci takie jakie mu ten system każe. To nie jest na sztywno!

      • 3 1

    • piniędzy jest dość, można np wstrzymać finansowanie miasta dla lewicowych organizacji i tzw "kultury"

      • 0 0

  • o cię choroba (1)

    Nie sądziłem, że PiS wyjdzie z programem, pod którym sam bym się podpisał. Teraz to mam problem bo może nawet na nich zagłosuję ... pomimo że do tej pory nie brałem tego pod uwagę.

    • 28 8

    • Przecież jesteś członkiem, od lat wiemy o tym

      • 3 11

  • Tristal to nie wypał który nie ma nic wspólnego z kierowaniem ruchem. (30)

    Kupa sprzętu,pracowników,wyrzucone pieniądze na konserwacje i naprawy kamer i wiele innych rzeczy.W nocy soję na czerwonych czy w dzień mimo że mam wolne i nic nie jedzie.W Holandii światło się zmienia automatycznie na zielone jak mam wolne.Wystarczy fotokomórka za grosze i bez zatrudniania pociotek i działa.

    • 315 45

    • Nie wypał?

      W może nie wy pał ?

      • 7 5

    • A co to jest wypał?

      • 4 5

    • Tak bylo (3)

      I wtedy wyjeżdżało się w nocy na miasto by cisnąć stówką

      Czerwone hamują szaleńców. Niestety

      • 7 7

      • (2)

        W nocy powinny był wyłączone, mrugać.

        • 10 5

        • Mrugać zalotnie i głaskać driverów (1)

          a pieszych zdziałać przez łeb że stoją za blisko jezdni

          • 3 1

          • Przede wszystkim czubie jeżeli wydano miliony złotych na nowe maszty sygnalizacji świetlnej z przyciskami dla pieszych to dlaczego w imię chorej ideologii kolesie tej ameby dulkiewicz wyłączyli tę funkcjonalność? Jaki jest sens zatrzymywać się w środku nocy na pustym skrzyżowaniu jadąc drogą z pierwszeństwem?

            • 2 2

    • Tristar (2)

      To chyba jest największa wtopa, sekundniki miałyby wiekszy wpływ.

      Najlepsze jest to że Tristar nie ma możliwości ręcznej zmiany świateł więc nie ma możliwości reakcji na aktualną sytuację na drodze.

      • 18 8

      • Jest taka możliwość, ale wymagałoby to ręcznego sterowania danym skrzyżowaniem. Tak więc nic się z tym nie robi.

        • 2 4

      • Taa napewno, jak i tak kierowcy

        Wzrok mają w smartfonie. Licznik byłby dobry przez fejsa. To by działało

        • 5 5

    • Tym bardziej należy go przejrzeć i skonfigurować, żeby zaczął działać skoro wydano na niego pieniądze. (1)

      • 16 2

      • On jest jak zakup linii produkcyjnej wrotek na zachodzie za komuny przez ministra zdrowia.

        • 3 0

    • Tristar od poaczatku byl dla Policji (4)

      Wciskali bajke o poprwie ruchu bo normalnie ludzie by sie nie zgodził na kamery na wszystkich skrzyzowaniach

      • 13 11

      • (3)

        Tristar rejestruje numery tablic, mało znana funkcja, myślę, że mieszkańcy nie zdają sobie z tego sprawy, że można śledzić jak się przemieszczają po Gdańsku. Kamery nad skrzyżowaniami nie są używane przez Tristara do sterowania ruchem, bo nie podają obrazu do centrum. Decyzje systemu podejmowane są tylko na podstawie sygnałów z pętli indukcyjnych zatopionych w asfalcie na dojazdach do skrzyżowań. Kamery dają podgląd ale przede wszystkim zapisują numery rejestracyjne. Wiedzieliście? :)

        • 10 4

        • Gdzie parkuje na jak długo parkuje też

          • 0 0

        • Co masz zatopione,chyna na zachodzie a nie w Polin.

          • 0 4

        • w każdym systemie nie chodzi o dobro jednostki tylko o kontrolę nad zbiorowością

          • 2 2

    • Na dziurawej alei Zwycięstwa przywrócić 70? (7)

      Obiecywać i mieć plany to może każdy, ale po weryfikacji finansów odchodzi do lamusa

      • 7 18

      • (6)

        Al. Zwycięstwa jest w dobrym stanie, co ty mówisz?

        • 19 4

        • Pisowski reżim przez 8lat ograniczał środki przekazywane na Gdańsk (5)

          Kasę dawali tylko swoim sługusom a teraz chcą ulepszać Gdańsk, żenujące.
          Sprzedali Gdański Lotos Arabom !

          • 20 15

          • Lotos w tej formie ma się dobrze a pracownicy jeszcze lepiej. (2)

            • 11 6

            • Łubudubu, łubudubu, niech nam żyje prezes naszego klubu... (1)

              To mówiłem ja, Jarzombek.

              • 6 6

              • Lubudubu,lubudubu niech żyje nam prezes ruda wrona

                • 7 4

          • POwski reżim niszczył i niszczy Polskę. (1)

            • 8 9

            • POwcy i SBecy do Moskwy.

              • 9 6

    • Kandyduj

      a zagłosuję na Ciebie

      • 3 1

    • Nie wypał? Niewypał! (3)

      W sumie, nie wiadomo.

      Nie wiadomo, bo nie można porównać co by było, gdyby go nie było. W zeszłym roku, jakoś tak, podłączono skrzyżowanie na Unruga z estakadą. Wg mnie, jest lepiej niż przed.

      Tworząc Tristara zapowiadano poprawę o 6%, więc nikt cudów, zielonych fal czy innych fajerwerków nie obiecywał.

      • 7 8

      • Co gorsza od czasu włączenia Tristara ilość samochodów wzrosła o więcej niż te 6% :D (2)

        To i ciężko oczekiwać cudów.

        • 10 1

        • (1)

          No wiesz jeżeli ten system na mocno obciążonym ciągu zmienia światło z zielonego na czerwone po 20 sekundach a czerwone trwa minutę to nic dziwnego że są korki ten system zauważyłem że potrafi je pięknie potęgować. Np takie skrzyżowanie węzeł żołnierzy wyklętych w Gdyni sobota stoję jako trzeci w kolejce od linii zatrzymania i sorry nie zdążam przejechać na fazie zielonego które trwa 10 sekund no to chyba coś nie halo z tym systemem

          • 9 2

          • To nie system zmienia

            Tristar to nie jest samo myślący system uczący się na własnych błędach. A zwykły program uzależniony od parametrów, które mu wpisano. Problem Tristar, polega na tym, że całe trójmiasto pracuje o tej samej porze, a posiada tylko jedną drogę dojazdową. Przez to nawet jak coś się korkuje to system nic nie jest wstanie zrobić, bo wydłużenie w jednym miejscu światła dla jakiegoś kierunku spowoduje utratę płynności jazdy na części trasy. A pomysły typu podniesienie prędkości nic nie zmieniają, bo one nie rozładują korków, a tylko spotęgują. Rozwiązanie no cóż tylko kolejne drogi równoległe.

            • 1 2

    • Z dużym rozbawieniem obserwuję trolejbusy dojeżdżające do samodzielnego przejścia dla pieszych na prawie pustej drodze

      Przeważnie jest tak, że gdy dojeżdżają do sygnalizatora, to zapala im się światło czerwone. Jakieś trzydzieści osób w pojeździe musi wtedy zaczekać na to, aż dwie osoby przejdą sobie przez jezdnie. Taki to fajny i nowoczesny system.

      • 18 2

  • Dobre wnioski. Proponuję przyjąć te wnioski przez zwycięzcę, choć... znając zamierzenia władz, chyba nic nie zostanie (2)

    Obecne władze Gdańska starają się utrudniać życie kierowcom i wcale się z tym nie kryją. Teraz na tapecie jest bus pass na Grunwaldzkiej. Tłumaczenie, że w ten sposób przyspieszy się jazdę autobusów 122 (jeden na godzinę) czy 199 (trzy na godzinę) jest na poziomie urzędników lub przedszkolaków.

    • 18 4

    • 199 nie przyspieszy (1)

      gdyż autobus ten utknie w korku który powstanie na Kołobrzeskiej.

      • 5 2

      • Wydłuzony przez zwężenie Grunwaldzkiej korek zablokuje wyjazd z Kołobrzeskiej.

        Czego można tu nie rozumieć?

        • 4 1

  • Facet wspomina o racjonalności w podejmowaniu decyzji

    o skończeniu z ideologią, a sam się kompromituje ideologiczną wrzutka o tym że kierowca jest wrogiem przy obecnym projektowaniu transportu, czy ideologicznym nie popartym żadnymi racjonalnymi przesłankami postulatem zwiększenia prędkości by zlikwidować korki...

    • 8 19

  • Oj, coś mi się zdaje (1)

    Że wyrazanie wątpliwości komuś się nie spodobało, bo z nagle nastąpił cudowny i masowy wysyp krytyki krytyków kandydata.
    Przypadek? Nie sądzę

    • 13 5

    • To urzędnicy Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Muszą wyrobić normę komentarzy przeciwko kontrkandydatom Jej Serdeczności aby zasłużyć na premię.
      Ilość komentarzy negatywnych zmaleje jak tylko wybije godzina 16:00 i udadzą się oni do domów.

      • 7 3

  • Koras się przesunie pod węzeł Groddecka (3)

    Czas dojazdu do Gdańska - bez zmian
    Ale kierowcy uwierzą. Oni we wszystko wierzą

    • 6 19

    • (1)

      A w stronę Jasienia, obwodnicy? Przecież to jest dobre rozwiązanie.

      • 6 1

      • w druga tez dobre. Obecne swiatla przy lostowickiej za bardzo faworyzuja ruch z Havla

        • 2 1

    • No ja skręcam na Chelm i dzięki estakadzie nie będę musiał stać z tymi którzy jazda prosto

      • 6 1

  • Czas pomyśleć jak ograniczyć ruch samochodowy a nie upłynniać go. (2)

    Nie da się "upłynnić" ruchu samochodowego bo wraz z jego chwilową poprawą pojawi się jeszcze więcej aut i jeszcze więcej ludzi zrezygnuje z transportu publicznego. "upłynnienie" ruch nie jest rozwiązaniem.

    • 13 34

    • czas budować drogi ale także rozwijać komunikacje i dać ludziom wybór albo jada PKM albo samochodem jak im w danej chwili pasuje.

      • 5 2

    • Jasne, najpierw chcielibyście odebrać nam auta, domy, czyli naszą własność, nakazać żreć robale, uprawiać seks z kim się da, zabijać niewinne dzieci. Wszystko z tęczowym uśmiechem i serduszkiem. Niedoczekanie wasze!

      • 5 3

  • Większość w Gdańsku to repatrianci za Buga i zawsze swoich wybiorą.Nic się nie zmieni.

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane