• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z gdyńskiej komunikacji

JAGA
10 lutego 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Nowy autobus i nowy trolejbus ruszył w poniedziałek na gdyńskie drogi. Oba pojazdy nie są standardowe. Autobus jest pierwszym z sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów. Trolejbus - to gdyński wynalazek.

Fabrycznie nowy autobus Solaris Urbino 12 zakupiony został z własnych środków przez Przedsębiorstwo Komunikacji Autobusowej. Pojazd zabiera 104 pasażerów w tym 31 na miejscach siedzących. Czym się różni od innych?

- To krótki autobus wyposażony w bardzo dużej mocy silnik - 285 koni mechanicznych - i pierwszą w naszej sieci komunikacyjnej sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Bardzo rzadko zdarza się, żeby w autobusach miejskich były skrzynie pięciobiegowe, a ta jest sześciobiegowa. Ma ona tak planować pracę silnika, aby autobus poruszał się płynnie, z bardzo dużym przyśpieszeniem, a silnik pracował o wiele ciszej.

Sześciobiegowe stopniowanie ma spowodować dla przewoźnika obniżkę kosztów eksploatacji. Ten model spala ok. 30 litrów na 100 km, podczas gdy niektóre krótkie autobusy palą i 45 l. Pasażerowie będą się też cieszyć z ergonomicznych, specjalnie wyprofilowanych siedzeń
Trolejbus mercedes O405N jest drugim z tzw. przerobionych. Jest zbudowany na bazie autobusu niskopodłogowego z 1995 r. do którego wmontowano aparaturę elektryczną z kasowanych trolejbusów marki jelcz. To alternatywa dla remontów kapitalnych, a jednocześnie ogromna oszczędność. Pasażerowie z kolei odbierają ten pojazd jako nowy. Zakup nowego trolejbusu to wydatek 1 mln 200 tys zł. Cena trolejbusu stworzonego według gdyńskiego pomysłu to 200 tys. zł.
Od niedawna kursuje nowa linia 510 łącząca centrum Gdyni z lotniskiem.

- Korzystają z niej głównie przyjezdni, którzy decydują się nie wysiadać z pociągu w Gdańsku - mówi Marcin Gromadzki. - Ze względu na nasz autobus jadą specjalnie do Gdyni i przesiadają się na autobus 510 na lotnisko. Kłopoty mamy jedynie z niepunktualnością samolotów, które bywa, że przylatują nawet kilka godzin później.

Na razie autobusem tej lini jeździ średnio ok. 10 osób, ale zdaniem ZKM to już nie jest źle.
W roku 2004 wprowadzono do komunikacji miejskiej w Gdyni 30 nowych pojazdów bez obciążania budżetu miasta. Obecnie kursuje tu 196 wozów niskopodłogowych
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (127) 1 zablokowana

  • A ja wlasnie docieram mojego pick upa 310 KM ale niestety tylko piecio biegowa automatyczna skrzynia. Komp mi pokazuje ze srednia mam 16l/100km jezdzac w miescie na 4x4 (sroga zima0

    • 0 0

  • gallux

    Sens przerabiania autobusu na trolejbus przedstawia się stosunkiem:
    1 mln 200 tys. nowy trolejbus niskopodłogowy : 200 tyś. zł trolejbus niskopodłogowy zbudowany w opaciu o karoserię autobusu.
    Ponadto: "Pasażerowie z kolei odbierają ten pojazd jako nowy".
    No i dorzuć jeszcze względy ekologiczne.

    • 0 0

  • Droga Kyliks

    Pierwszy akapit artykułu brzmi: "Nowy autobus i nowy trolejbus ruszył w poniedziałek na gdyńskie drogi. Oba pojazdy nie są standardowe. Autobus jest pierwszym z sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów. Trolejbus - to gdyński wynalazek".
    Jasno wynika z niego, że użyty po raz drugi wyraz "trolejbus" odnosi się do zdania wprowadzającego w artykuł. Oprócz tego drugie zdanie "Oba pojazdy nie są standardowe" świadczy o tym, że pierwotny trolejbus nie koniecznie powstał w głowach gdyńskich inżynierów (Gdynia w chwili skonstruowania pierwszego trolejbusu nie istniała), a jedynie ta konkretna wersja pojazdu to "dzieło" gdynian.
    Tak kończy się wyrywanie pojedynczych zdań z kontekstu, a chcąc się wypowiadać, tekst należy czytać ze zrozumieniem.
    Pozdrawiam i miłego dnia życzę.

    • 0 0

  • "Trolejbus mercedes O405N jest drugim z tzw. przerobionych. Jest zbudowany na bazie autobusu niskopodłogowego z 1995 r. do którego wmontowano aparaturę elektryczną z kasowanych trolejbusów marki jelcz. "

    RANY TO JAKAS PODRÓBA MERCEDESA.Jelcz w blachach mercedesa.Genialne proste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Proponuje zamówic jeszcze parę takich fajnych Mercedesków np. w chinach tam takie podróbki też robia tylko wstawiają do nich np drewniane klocki hamulcowe żeby było taniej ..
    HI HI HI

    • 0 0

  • Polak potrafi...

    Super linia 510!!! Wspaniałe połączenie tylko chyba dla pociągów (lepiej-pociągu) z Wejherowa. Przy częstotliwości co 1440 minut to można być w Londynie czy Dortmundzie i zdążyć (jak nie spoźni się samolot) na następny kurs autobusu 510.
    Co do trolejbusu to inne miasta posiadające trolejbusy na zachód, południe i północ od Polski poprostu kupuja nowe pojazdy niskopodłogowe jako trolejbusy z aparaturą prądu przemiennego i silnikami asynchronicznymi, a nie reanimują tzw. "techniki oporowej" - ktorą reprezentują tam pojazdy muzealne. No cóż "Polak potrafi ..."

    • 0 0

  • "1 mln 200 tys. nowy trolejbus niskopodłogowy : 200 tyś. zł trolejbus niskopodłogowy zbudowany w opaciu o karoserię autobusu."
    no nie o samą karoserie tu chyba chodzi, tym bardziej że tego typu pojazdy mają budowe ramową zamknietą, układ jezdny pewnie też, pozostała zapewne wymiana silnika i dodanie pantografu..
    żeby twoja wypowiedź była pełna brakuje mi tu ceny nowego autobusu, z którego wykonano ten wynalazek:)

    • 0 0

  • mruk

    Weź młotek i wyklep sobie karoserię. Może przy okazji coś w tym pustym łbie ci się poprzestawia

    • 0 0

  • kierowca nie bombowca - pachniesz związkowcem z PKM lub PKA

    • 0 0

  • gallux

    650-700 tys zł

    • 0 0

  • gallux

    przy czym pudło z układem jezdym TEGO autobusu jest z 1995 r. jak napisano

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane