• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "ZKM Gdynia powinien likwidować zdublowane linie"

Wojciech Jabłoński
1 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM. Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM.

- Argumenty ZKM Gdynia dotyczące likwidacji linii 4A uważam za nietrafione, bo łatwo można znaleźć wiele innych przykładów, gdzie dublowanie kursów skutkuje marnotrawieniem pieniędzy, które mogłyby trafić np. do PKM - pisze w liście do naszej redakcji pan Wojciech, przedstawiając przykłady.



Co sądzisz o propozycjach czytelnika?

Informacja dotycząca likwidacji linii 4A kursującej spod dworca w Gdyni na lotnisko w Rębiechowie wywołała spore poruszenie wśród czytelników, niezgadzających się z większością argumentów prezentowanych przez ZKM Gdynia. Społecznicy z Miasta Wspólnego zaproponowali, żeby zaoszczędzoną na utrzymywaniu linii kwotę przeznaczyć na dodatkowe kursy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie brakuje też głosów, że skoro jest likwidowany autobus na lotnisko, warto przeanalizować zasadność utrzymywania linii w innych rejonach miasta, które albo dublują się wzajemnie, albo niepotrzebnie konkurują z SKM.

Oto jedna z propozycji przygotowana przez pana Wojciecha:

ZKM Gdynia jako powód likwidacji linii 4A podaje m.in. koszty jej utrzymania oraz dublowanie z linią PKM. Zupełnie nie zgadzam się z taką argumentacją. Przy obecnej kulejącej ofercie PKM, uwzględniając także przebieg linii PKM, argumenty ZKM Gdynia uważam za zupełnie nietrafione. Można wskazać co najmniej kilka innych miejsc, gdzie faktycznie dublowane są linie i marnotrawione w ten sposób niemałe pieniądze.

Jest SKM, więc po co kilka linii



Wzdłuż głównego korytarza komunikacyjnego miasta Gdyni, jaki niewątpliwie stanowią ulice Morska oraz al. Zwycięstwa, poprowadzone są co najmniej cztery w pełni dublujące się ze sobą linie sieci ZKM, dodatkowo dublujące trasę SKM. Są to linie trolejbusowe i autobusowe nr: 21, 26 i S oraz w części 27.

Uważam, że takie linie jak wspomniane 21, 26, S powinny być ze sobą połączone w jedną linię trolejbusową nr 21 łączącą Gdynię Cisową z Sopotem Wyścigi (pętla przy Reja), poprzez ulicę Świętojańską w centrum miasta, z właściwie dobraną częstotliwością.

Jestem zwolennikiem jednej głównej linii trolejbusowej, poruszającej się wzdłuż linii SKM, stanowiącej doskonałe uzupełnienie jej "szybkiej" oferty poprzez zatrzymywanie się na wszystkich przystankach.

Za dużo trolejbusów na jednej trasie



Co do linii 27, to ZKM Gdynia powinien się zdecydować: albo R, albo 27, albo 27 tylko na odcinku Redłowo SKM - Dąbrowa. Dostęp do komunikacji miejskiej na odcinku Cisowa - Wzgórze św. Maksymiliana, przez ul. Warszawską, od lat doskonale zapewnia linia 22, a dalej aż do Dąbrowy to jest już tylko dublowanie wymienionych wcześniej linii 27 i R.

Przebiegu linii 25 i 28, prowadzonych wzdłuż fragmentu tego samego głównego korytarza komunikacyjnego (ul. Morska), nie neguję, gdyż wzajemnie się uzupełniają i stanowią dopełnienie oferty przewozowej prowadzonej w ramach linii 22, ale już funkcjonowanie linii 30 jest dla mnie zagadką. Jest 22, jest 25, po co więc jest 30?


K obwodnicą do Chwarzna i Wiczlina



Zamiast linii trolejbusowej 27 w relacji Cisowa / Chylonia - Karwiny / Dąbrowa dużo bardziej sprawdziłby się autobus linii K prowadzony obwodnicą Trójmiasta i dalej przez Gdynię Zachód (Chwarzno-Wiczlino).

Uważam, że teraz wytworzył się w Gdyni, i w całym Trójmieście dobry klimat, aby poprzez aktywne działanie doprowadzić do zracjonalizowania sieci połączeń komunikacyjnych organizowanych przez ZKM Gdynia i nie tylko. Konsekwencją mogłoby być znalezienie części brakujących środków na finansowanie brakujących kursów PKM.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia
  1. Wymienione linie: 21, 26, 27 i S nie dublują się, ale uzupełniają, podobnie jak większość innych połączeń. Gdyby linie: 21, 26 i S połączyć w jedną, to na odcinku o najmniejszych potokach pasażerskich, byłoby zdecydowanie za dużo kursów. Mocno zwiększyłaby się liczba kursów do Sopotu, co oznaczałoby konieczność dużego wzrostu dopłaty do komunikacji miejskiej z budżetu tego miasta, czego autor propozycji zapewne nie wziął pod uwagę.
  2. Linie 26 i 27 zapewniają połączenie ul. Warszawskiej z różnymi rejonami miasta, zatem przeniesienie ich kursów - w ramach nowej linii - na ul. Świętojańską odcięłoby Działki Leśne od wielu wykorzystywanych obecnie połączeń. Aktualnie przejazd trolejbusami linii 26 lub 27 z Redłowa do Grabówka, Leszczynek czy Chyloni jest przynajmniej o 7 minut krótszy niż trasą prowadzącą ulicami Świętojańską i 10 Lutego. Realizacja pomysłu Czytelnika spowodowałaby więc spore wydłużenie czasu podróży dla niemałej liczby osób jadących tymi trolejbusami przez centrum tranzytowo. Jazda ul. Świętojańską jest dla linii średnicowych tylko niepotrzebną stratą czasu.
  3. Bardzo długie linie narażone są na duże opóźnienia. Coraz więcej naszych pasażerów podnosi ten argument - świadczy o tym chociażby akcja "Stop 29 do Demptowa", zorganizowana na portalu Facebook.
  4. Linie 27 i R mają zupełnie odmienne trasy i - wskutek tego - inne zadania. Trudno oczekiwać, aby osoby jadące np. do MOPS na Grabówku dochodziły pieszo z przystanków linii R na ul. Wiśniewskiego lub odwrotnie - aby osoby jadące do pracy np. w rejonie ulic Energetyków i Hutniczej dochodziły do tych miejsc z przystanków linii 27 przy ul. Morskiej. Oczywiście nie bez znaczenia jest także całkowicie odmienny przebieg tras obydwu tych linii w rejonie centrum (ul. Warszawska versus ul. Władysława IV) i fakt, że linia R jest podstawowym połączeniem autobusowym Rumi Janowa z Gdynią. Połączenie to realizowane jest najkrótszą trasą - ul. Hutniczą - a wydłużenie do Rumi Janowa linii trolejbusowej 27 "naokoło" przez dworzec w Rumi, nawet przy pominięciu utrudnień technicznych (długi odcinek bez sieci) zdecydowanie pogorszyłoby warunki dojazdu do tego największego rumskiego osiedla, przy jednoczesnym bardzo dużym wzrośnie kosztów obsługi - z tytułu zwielokrotnienia liczby kilometrów wykonywanych niepotrzebnie po Rumi.
  5. Linie 22 i 27 także nie dublują się, gdyż linia 22 zapewnia połączenie Cisowy, Chyloni, Leszczynek, Grabówka i Działek Leśnych z ul. Świętojańską i placem Kaszubskim w centrum, zaś linia 27 - z Redłowem, częścią Orłowa, Małym i Wielkim Kackiem, Karwinami i Dąbrową - aby to stwierdzić wystarczy nawet pobieżne spojrzenie na mapę.
  6. Linia 27 charakteryzuje się bardzo dużą wymianą pasażerów - jest to jedna z najefektywniejszych linii w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej. Sytuacja przeciwna ma miejsce na linii K, na której na bardzo długich odcinkach bez przystanków po Obwodnicy, siłą rzeczy nie ma wymiany pasażerów. W rezultacie, linia K jest jedną z najbardziej deficytowych, a miesięczna liczba jej pasażerów w stosunku do liczby pasażerów linii 27 kształtuje się w proporcji 1:10. Likwidacja linii 27 na rzecz zintensyfikowania przejazdów Obwodnicą stanowiłaby więc istotne pogorszenie oferty przewozowej.
  7. Zgłoszona przez Czytelnika propozycja skierowania linii K z Chwarzna do Dąbrowy przez Wiczlino jest już przez nas planowana do realizacji.
  8. Idąc dalej tokiem rozumowania Czytelnika można byłoby np. połączyć linie: 146, 23 oraz 171 i uzyskać w ten sposób połączenie bezpośrednie Rewy z centrum Gdyni, Karwinami, Chwaszczynem i Gdańskiem Oliwą, czy też połączyć linie: J, R i Z, tworząc połączenie Wejherowa, Rumi, Gdyni i Żukowa, ale na każdej z tych linii obowiązują zupełnie odmienne częstotliwości, które przekładają się na różną liczbę wozokilometrów i będący jej pochodną różny poziom dofinansowania z budżetów obsługiwanych gmin.
Wojciech Jabłoński

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (350) 4 zablokowane

  • Czy to żart? (3)

    W godzinach szczytu autobusy i trajtki są tak zawalone, że często nie ma jak wejść. PKM to będzie tylko dobre rozwiązanie dla ludzi jeżdżących z przystanków Buraczana do Gdyni Głównej, całej reszcie miasta to nic nie da. Tu trzeba zwiększać liczbę kursów np. R, a nie likwidować!

    • 7 3

    • prawde ci napisze yo

      Zwiększać Kursy nie tylko R , Ale też inne Wiesz

      • 3 0

    • Bo PKM powinna jechać na Karwiny docelowo z Oksywia, a dziś chociaż z Chyloni (1)

      • 2 1

      • wtedy polowa trajtusiow i autobusow wek

        I jest kasa na PKM. I dużo szybciej

        • 1 2

  • prawde ci napisze yo

    Co sądzisz o propozycjach czytelnika?
    są zasadne, wiele z propozycji popieram
    16%
    godne uwagi, ale analiza musi objąć szerszy zakres
    21%
    nietrafione, potrzebne są kolejne połączenia na wymienionych odcinkach
    63%
    głos oddany
    łącznie głosów: 487

    • 2 1

  • prawde ci napisze yo

    Co sądzisz o propozycjach czytelnika?
    są zasadne, wiele z propozycji popieram
    16%
    godne uwagi, ale analiza musi objąć szerszy zakres
    21%
    nietrafione, potrzebne są kolejne połączenia na wymienionych odcinkach
    63%
    głos oddany
    łącznie głosów: 487

    • 2 1

  • ZKM powinien zdecydowanie zlikwidować część linii dublujących SKM, (3)

    bo to SKM powinien być głównym kręgosłupem komunikacji miejskiej w trójmieście, natomiast tramwaje, autobusy i trolejbusy uzupełniać go. I wedle tej zasady należy likwidować patologię jaką niewątpliwie są zbyt liczne linie ZKM poprowadzone wzdłuż torów. Wzdłuż Morskiej i Zwycięstwa powinny być poprowadzone ze dwie linie uzupełniające SKM zaliczające wszystkie przystanki od Chyloni do Orłowa. Reszta jest zbędna - przyznaję rację autorowi. Co do tłumaczenia ZKM o wycieczkach z Morskiej na Wiśniewskiego i odwrotnie. Bzdura, od tego są przystanki przesiadkowe w centrum. Przy dobrym zgraniu rozkładu jazdy niepotrzebne jest prowadzenie komunikacji z każdego miejsca w każde. To właśnie Jest ! wywalanie kasy w błoto. I dlaczego niby mieszkaniec Chyloni ma mieć możliwość dojechać wszędzie bezpośrednio (5-7 linii wzdłuż całej Morskiej, zamiast użyć i dojechać w 5 minut SKM), a mieszkaniec Orłowa, Oksywia, Wiczlina, etc. nie ?

    • 0 14

    • Skm to nie metro. To tylko jedna linia.

      Gdyby zlikwidowano czesc bezposrednich linii autobusowych i aby dostac sie z jednej dzielnicy do drugiej, nalezaloby skorzystac z autobusu/trolejbusu nastepnie SKM i znowu z autobusu/trolejbusu. Wybrałbym bez wahania samochod.

      • 7 0

    • pojewlalo cie? a co zrobi Krysia i Hania?

      Gdzie pójdą teraz do pracy?

      • 1 0

    • Gdyby w Gdyni, w Trójmieście, był wspólny bilet, to pewnie by tak własnie było.

      Ale dziś, gdy Ktoś posiada osobny bilet miesięczny ZKM i miałby dokupić dodatkowy bilet na SKM, to woli stać i 30 minut ekstra w korku na Morskiej. Takie są realia

      • 5 0

  • Na Chwarznie Wiczlinie mamy to samo. 4 linie w jedno miejsce, czyli centrum Gdyni. Po co ?

    A czemu nie do Cisowej / Chyloni, do Redłowa / Orłowa, czemu nie do Rumii, czy Obłuża z Oksywiem ( nie mylić z dziwnym wytworem 103 dookoła Gdyni). Mogłyby w lecie jeździć nawet do Koleczkowa z Bojanem (jezioro). Ale nie, wszystkie dublują jedyną trasę do Gdyni. Przy takim podejściu ZKM wystarcza naprzemiennie co kilka minut 140 i 147. Reszta zbędna. Ten K na Chwarznie Wiczlinie to jest już obiecywany od bardzo dawna.

    • 6 1

  • (2)

    Autorze zrób coś dla miasta i zlukwiduj się sam.

    • 8 3

    • A czemu ? Wyjasnij, chetnie poczytam (1)

      Zwolennik idei autora. Po cholerę tyle tych numerków różniących sie na końcu 200-300 metrami w trasie. Janowska czy Os. Sibeliusa co to za różnica ? I tłuką sie 30 minut Morską, albo 45-69 w korku zamiast wsiąść w SKM i dojechać w kilka minut. Trzeba mieć naprawdę w hu.k czasu żeby siedzieć w tych trajtkach tyle czasu.

      • 1 4

      • Z Janowskiej na Sibeliusa? Tyle kilometrów???Na pieszo?

        • 2 0

  • Oczywiste jest, że tam gdzie potrzeba należy likwidować konkurencję dla SKM

    Kolejność powinna być taka: Kolej, tramwaj, trolejbus i autobus. I wg. takiej hierarchii powinno się budować sieć zbior-komu. Nie wiem czemu w Gdyni tak się nie robi, ale już wiem dlaczego w Gdyni brakuje kasy np. na 4A do lotniska.

    • 1 4

  • no to se autor pojechał z tą komunikacją a może by tak przez MAŁY KACK ul łowicką połączyć miasto z Dąbrową a nie trza dybać do Wielkopolskiej

    • 1 0

  • parę słów

    akurat linia 27 to wspaniała stara linia - to symbol Gdyni do której ludzie się już bardzo dawno przyzwyczaili. Czy Linia "K" jest potrzebna ? A czy jeździ nią rzeczywiście dużo ludzi ?? Brakuje autobusu z Gdyni który kończyłby trasę na pętli Oliwskiej w Gdańsku - to zintegrowałoby Trójmiasto. Nie ma czegoś takiego jak dublowanie się SKM czy PKM z ZKM Gdynia - jest wybór, większość ludzi i tak wybiera albo trolejbusy albo autobusy - więc to chyba tylko dogodność dla ludzi podróżujących SKM - mniejsze tłoki. Można lepiej zaplanować trasę z TESCO do Centrum Gdyni byłby może trochę lepszy ruch w interesie. Połączenie Gdyni z Chwaszczynem to także dobry pomysł bo można się przesiąść czy w kierunku Żukowa czy w kierunku Gdańska, czy w okolice PKM.

    • 4 3

  • (4)

    Gościu kompletnie nie ogarniasz tematu, więc się tym nie zajmuj. Od 15 lat jeżdzę komunikacją miejską po Gdyni i wiem jak to wygląda. Linia 26, S i 27 są jak najbardziej potrzebne. S bardzo często w godzinach szczytu jest zapchana. Autobus 26 również. Na lini S częściej by się przydały autobusy przegubowe. Więc zmiany kompletnie są dla mnie bez sensu. Wydaje mi się, że mamy tutaj do czynienia ze specjalistą typu "nie znam się, ale się wypowiem".

    • 15 3

    • Zwłaszcza w kwestii autobusu 26.

      • 2 0

    • kurla... ja to już w 97 zapychalem na maksa 26 lubezpieczenia S

      Lata mijają i widze nadal drsmat

      • 1 0

    • I naprawdę wolisz z Leszczynek do Klifu popitalać 26 zamiast SKM-ką (1)

      • 1 0

      • Lubię się poobcierać.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane