• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • Kliniczna Szpital?! (2)

    Przystanki obsługiwane przez jedną linię z których praktycznie nikt nie korzysta? Owszem lekkie wydłużenie się przyda bo potrójne się nie mieszczą. Z drugiej strony na żadnym z tych nowych podwójnych potrójny nie zmieści się równocześnie ze standardowym.

    • 3 3

    • Linia 8 (1)

      Tłumy akurat z tej linii korzystają, co do długości przystanków faktycznie przesada

      • 0 1

      • nie z linii a z przystanku (jest wyraźnie napisane - czytać ze zrozumieniem)

        na przystanku Kliniczna prawie nikt nie wsiada ani nie wysiada

        • 0 0

  • ciekawa sprawa z Kliniczna Szpital

    po pierwsze - juz nie ma takiego przystanku, jest Kliniczna.
    Po drugie - przebudowa przystanku wynika nie z potrzeby postoju dwóch wozów , ale przystanek jest za krótki dla starych potrójnych składów. Tyle, że ... składy potrójne w przyszłym tygodniu ostatni razy wyjadą na trasy. Więc przebudowa będzie bez sensu.

    • 5 0

  • Byleby nie było jak jest przed dworcem (1)

    w Gdańsku. Tamten przystanek to przystanek dla samobójców! Jest tak wąsko , że gdy wjeżdżają dwa tramwaje, nie ma sposobu by przebić się przez wsiadających i wysiadających razy dwa.
    Problemem jest nie długość a szerokość przystanku.

    • 16 3

    • niechby Dulkiewicz pojeździła tramwajami.

      Ale bym się zdziwił

      • 3 0

  • Taniej wyjdzie likwidacja co drugiego przystanku. :)

    Też będą wydłużone. ;-)
    Efekt porównywalny, albo i może skuteczniejszy.

    • 4 3

  • Kazda sprawa musi być dogłębnie zanalizowana - mówi rzeczniczka

    sądząc po tym co mówi, pracę dostała też po dogłębnej analizie

    • 9 0

  • (1)

    Polecam również coś zrobić z przystankiem Brama Wyżynna w kierunku Pruszcza itd... oczywiście autobusowy, bo nieraz widać, jak autobus czeka, bo zatoka przystankowa jest zajęta, a manewrowość z zatoki powiedzmy w stronę ul. Elbląskiej czy do Pruszcza Gd. to też jest lada wyzwaniem, aby z zatoki z prawego od razu na lewy skręcić.

    • 7 0

    • A tymczasem przystanek autobusowy Śródmieście SKM stoi nieużywany

      • 0 0

  • Drugie pytanie w ankiecie trochę mnie zaskakuje

    Priorytet dla komunikacji na każdym dużym skrzyżowaniu...
    A na małym skrzyżowaniu ?

    • 4 1

  • To za "unijnym" przystankiem trzeba umieścić drugi :)

    Aby zachować "trwałość projektu UE" wcale nie trzeba pozostawiać go w absolutnie niezmienionym stanie. Trzeba to tylko odpowiednio uzasadnić i przygotować trochę dokumentów dla Instytucji Pośredniczącej. Urzędnicy do pracy !!! - zamiast "niedasię"

    • 3 3

  • I biegnący emeryci do tego drugiego

    Przez zatłoczony przystanek to masakra

    • 9 1

  • I bieg po przystanku

    Bo następny nadjechał ale ubaw w biurze zarządu ZTM.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane