- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (409 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (249 opinii)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (50 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (154 opinie)
- 5 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (53 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (16 opinii)
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.
Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.
W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.
Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje
Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.
- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:
- Sikorskiego (2 kierunki)
- Cieszyńskiego (2 kierunki)
- Wilanowska (2 kierunki)
- Wyspiańskiego
- Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
- Traugutta (2 kierunki)
- Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
- Chodowieckiego (2 kierunki)
- Helska (2 kierunki)
- Derdowskiego (2 kierunki)
- Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
- Brama Oliwska (2 kierunki)
- Stocznia SKM (2 kierunki)
- Brama Żuławska (2 kierunki)
- Cebertowicza (2 kierunki)
- Przemyska (2 kierunki)
- Płocka (2 kierunki)
- Jelitkowo
- Subisława
- Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
- Galeria Bałtycka (2 kierunki)
- Klonowa (2 kierunki)
- Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
- Miszewskiego (2 kierunki)
- Politechnika (2 kierunki).
Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.
- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.
- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.
Film archiwalny
Opinie (331) 8 zablokowanych
-
2021-02-14 08:50
przecież
kierowcy tramwajów wręcz uciekają przed sobą jak widzą jadący inny tramwaj, nawet na przystosowanym przystanku. Więc może najsampierw przydałoby się szkolenie dla motorniczych, aby umieli zgodnie z przeznaczeniem korzystać z tych wydłużonych przystanków, a nie kierowca ucieka żeby potem za chwilę na światłach stanąć i tam czekać - przykład z przystanku Brama Wyżynna
- 1 0
-
2021-02-14 09:32
zrobic np. dlugi przystanek z gdanska na stogi i postawic tam elektryczne hulajnogi,jak sie komus spieszy wsiada na hulajnoge i jest w domu
- 1 0
-
2021-02-14 11:31
Mądre jaja!!! Szkoda naszych pieniędzy, ustawić priorytet sygnalizacji świetnej dla tramwajów i po sprawie!!!
- 0 0
-
2021-02-14 11:42
zauwazylem,ze te nowatorskie pomysly urzednikow,jak posypywanie oblodzen fusami,przystanki,scinaniem koron drzew itp.zaczelo sie jak zaczeli pracowac zdalnie z domow,poniewaz jak chodzili do pracy to wypijali tylko kawe,a w domu niewiadomo
- 0 0
-
2021-02-14 19:08
Brak tablic swietlnych może się doczekamy
Czy doczekamy sie tablic swietlnych na przystankach autobusowych Osiedle Suchanino ul. Nad Jarem w obu kierunkach .cała ulica PowstańcówWarszawskich ,Bethowena
- 0 0
-
2021-02-14 19:19
dot autobusu linia 122
Kto układa rozkłady jazdy linia 122 Rębiechowo Sopot autobusy jeżdżą co godzinę .Kiedyś mieszkałam w Firodze przypominają mi sie czasy komuny w tymczas jezdziły co godzinę
- 1 0
-
2021-02-14 20:41
ma to sens
W węzłach przesiadkowych, gdzie zatrzymują się tramwaje obsługujące różne linie, dochodzi czasem do korków tramwajowych (np. pod dworcem PKP Gdańsk Główny). Nie da się wszystkiego idealnie zsynchronizować w zmiennej rzeczywistości.
- 0 0
-
2021-02-15 18:57
ZTM swoje, władze miasta swoje
Pomysł może i trochę poprawi szybkość przejazdu, ale co z tego jak barany urzędowe planują np wcisnąć przejście naziemne przy dworcu głównym, bramie wyrzynnej i szlag trafi wysiłek tych co chcieli coś mądrego zrobić, by skrócić przejazdy tramwajów. Skoro miasto kupę kasy płaci za TriStar, to niech oni sterują tak, by tramwaje szybciej pokonywały trasę.
- 0 0
-
2021-02-24 20:55
Podwójny Cebertowicza?A gdzie to wcisnąć?na skrzyżowaniu?Dobry żart!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.