- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (424 opinie)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (48 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (161 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (75 opinii)
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.
Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.
W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.
Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje
Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.
- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:
- Sikorskiego (2 kierunki)
- Cieszyńskiego (2 kierunki)
- Wilanowska (2 kierunki)
- Wyspiańskiego
- Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
- Traugutta (2 kierunki)
- Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
- Chodowieckiego (2 kierunki)
- Helska (2 kierunki)
- Derdowskiego (2 kierunki)
- Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
- Brama Oliwska (2 kierunki)
- Stocznia SKM (2 kierunki)
- Brama Żuławska (2 kierunki)
- Cebertowicza (2 kierunki)
- Przemyska (2 kierunki)
- Płocka (2 kierunki)
- Jelitkowo
- Subisława
- Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
- Galeria Bałtycka (2 kierunki)
- Klonowa (2 kierunki)
- Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
- Miszewskiego (2 kierunki)
- Politechnika (2 kierunki).
Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.
- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.
- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.
Film archiwalny
Opinie (331) 8 zablokowanych
-
2021-02-12 15:48
Ja bym skrócił
- 1 1
-
2021-02-12 16:00
Dodatkowo system za100 milionow
Zapowiadający przy którym peronie stanie tramwaj. Znaczy miejscu a b czy c
- 1 1
-
2021-02-12 16:06
Wilanowska
Kiedyś mierzyłem, przejechanie tego przystanku i skrzyżowania w stronę pętli Łostowice zajęło tramwajowi nieco ponad 6 minut. Tylko dlatego, że przed nim jechał inny, a potem wszystkie zielone światła dla samochodów...
- 4 1
-
2021-02-12 16:11
A Chałubińskiego?
- 1 0
-
2021-02-12 17:28
Pomysł sensowny, ale czy wszędzie będzie miejsce na wydłużenie przystanków.
- 3 2
-
2021-02-12 18:07
Wezcie się za wymianę torow a nie wydłużanie przystanków. Stocznia skm gdzie 10 i 8 jezdzi to faktycznie potrzeba peronu na 3 tramwaje Żenada i śmiech to samo co z przejściami nad tunelami 100tramwaji zatrzymuje się na jednym przystanku w pół godziny Pomyśl i naszych pieniędzy na bzdety nie wydawaj
- 3 1
-
2021-02-12 18:44
(1)
Brama Żuławska po kiego ??? Ja się pytam... Aż takiego ruchu tam nie ma, chyba że w dni rynkowe dla emerytów z pisu...
- 0 4
-
2021-02-12 21:59
potrójne się nie mieszczą
- 0 0
-
2021-02-12 19:39
Tramwaj pospieszny
Polecam wprowadzenie innowacyjnego pomysłu tramwaj pospieszny. zatrzymuje się na główniejszych przystankach np. dworzec PKP, Politechnika, Manhattan, Galeria Baltycka itd. Częstotliwość np. co 20 minut. A reszta jeździ jak jeździła, czyli swoim zwyczajowym tempem.
- 1 4
-
2021-02-12 20:08
Takie sygnalizatory ostrzegające przed tramwajem są nielegalne i powinny być wycofane !
W sytuacji w której tramwaj rusza z przystanku a pieszy ma zielone światło na sygnalizatorach powinien przejąć a tramwaj powinien mu ustąpić !!!! W przeciwnym razie jest to bardzo mylące dla pieszych bo mają nadawany sygnał zielonego światła i mają prawo przejść a nie jeszcze oglądać się czy jedzie tramwaj ! Jest to niestety prosta droga do bardzo groźnych sytuacji ! Ktoś kto pozwolił na to rozwiązanie powinien stanąć przed prokuratorem ! i wytłumaczyć się każdemu kto uległ przez to wypadkowi ! To jest kuriozalne rozwiązanie !
- 1 6
-
2021-02-12 20:30
Przystanek podwójny, a motorniczy i tak czekają w kolejce, zanim odjedzie pierwszy tramwaj...
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.