• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • Po taniości, czyli dwie budowy, jeden przystanek. Coś jak przy praniu publicznych pieniędzy dla kolesi wykonawców, by mieli więcej zleceń. Moim zdaniem przystanki tramwajowe w Gdańsku są zbyt gęsto. Jak nie ma prawdziwej sieci kolei metropolitarnej, to tramwaj powinien być szybszy od autobusu, który ma ograniczenia do 50 km/h, a nie jak tramwaj do 70 km/h (niektóre modele mogą mieć 80 km/h). Z doświadczenia autobus (bez wyznaczonego buspasa) potrafi mnie szybciej zawieźć niż tramwaj, który w dodatku jedzie nierzadko na około (układ dróg też pozostawia wiele do życzenia).

    • 3 1

  • Przystanek Dworzec Gdańsk kierunek Wrzeszcz

    Przy dworcu w Gdańsku są dłuższe przystanki. Cóż z tego, skoro tramwaje i tak czekają żeby podjechać bliżej wejścia do tunelu. Ludzie się przepychają do tyłu żeby im tramwaj nie uciekł a później w drugą stronę biegną bo tramwaj stojący jako drugi nie otworzył drzwi i zrobił to dopiero gdy podjechał bliżej. Pierw niech ZTM określi i wyegzekwuje zasady postoju na takich przystankach aby z ludzi głupków nie robić a dopiero później wprowadzi więcej wydłużonych przystanków

    • 8 0

  • Centralny Narodowy Przystanek Tramwajowy

    rozwiązałby problem

    • 4 0

  • Jak tramwaj podjedzie jako drugi....

    ....trzeba będzie do niego biec, żeby nie dał dyla.

    • 4 0

  • hehe

    Ludzie będą biegać miedzy sobą bo dwa tramwaje na peronie

    • 1 0

  • przedłuzenie przystanków

    na kazdy centymetr musi być przetarg, projekt, zezwolenie na budowe, warunki zabudowy i 30 innych papierów 5 lat minimum

    • 0 0

  • co za d**ilny pomysł

    tramwajarze nie lubią czekać aż ludzie przejdą z jednego pojazdu do drugiego.
    a przystanki należy poszerzać a nie podłużać!
    po co tyle pasów dla samochodów, np. przy dworcu?!
    jest miejsce n poszerzenie przystanku, żeby ludzie nie musieli się taranować jak się spieszą

    • 2 1

  • Co to znaczy przyśpieszą.

    Przecież nie będą jeździły szybciej tylko zwiększą przepustowość linii.

    • 0 0

  • Helska, Derkowskiego. Pytam się. Po co.!!!

    Chyba ktoś ma za dużo kasy. Może czas zmienić zarząd ZTM. Dobrze że tramwaje nie mają takich rozkład jak autobusy. Ten sam odcinek na różnych liniach ma inny czas przejazdu. Czasami na kilku przystankach różnica wynosi od 2 do 5 minut.

    • 1 0

  • Może najpierw niech usprawnia ruch tramwajów na marynarki polskiej gdzie nic nie jeżdzi z potu do Wrzeszcza

    A potem wydłużaja sobie to czy tamto!! bo widocznie maja za krótkie.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane