• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata ruszy remont Drogi Królewskiej w Gdańsku

Katarzyna Moritz
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Stan cienkich granitowych płyt na Długim Targu jest coraz gorszy. Ubytki doraźnie zastępowane są kostką brukową. Stan cienkich granitowych płyt na Długim Targu jest coraz gorszy. Ubytki doraźnie zastępowane są kostką brukową.

Jeszcze w czerwcu tego roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji architektonicznej na przebudowę nawierzchni ul. Długiej i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska. Ma ona - do końca 2019 roku i za ok. 50 mln zł - odzyskać dawną świetność.



Czy Droga Królewska wymaga aż tak kosztowanego remontu?

Już kilka lat temu powstał w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku projekt przywrócenia świetności Drogi Królewskiej, ale, póki co, na planach się kończyło. Prezydent Gdańska remont zapowiadał też w 2014 roku, przy okazji tworzenia stanowiska menadżera Śródmieścia. Z ówczesnych założeń wynikało, że już w tym roku będziemy chodzić po nowej nawierzchni Długiej i Długiego Targu. Tymczasem nawierzchnia jest ta sama, a z roku na rok zmienia się - na gorsze - jedynie jej stan.

Władze Gdańska po raz kolejny wracają do projektu przebudowy Drogi Królewskiej

W planach przebudowy Drogi Królewskiej ułożenie nowej nawierzchni na obu ulicach o łącznej długości zaledwie 500 m i powierzchni ponad 13 tys. m kw., wcale nie jest najważniejsze. Istotniejsza jest wymiana wielu instalacji znajdujących się pod nią. Dlatego Gdańska Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna wykonała już inwentaryzację, z której wynika, że stan instalacji wodociągowej, sanitarnej i deszczowej, z których najstarsze powstały w 1874 roku, jest wyjątkowo zły. Ponadto istnieje też konieczność przebudowy instalacji teletechnicznych i energetycznych oraz uporządkowania gospodarki wodami deszczowymi.

- Istniejąca nawierzchnia została położona w 1971 roku, czyli ma 45 lat i jest wyeksploatowana. Jej zły stan pogarszał ciężki sprzęt wjeżdżający przy okazji masowych imprez. Oczywiście nie muszę mówić, że to jest wizytówka Gdańska, dlatego celem jest uczynienie bardziej atrakcyjnym tej przestrzeni, będziemy wymieniać nie tylko wszystko, co jest pod ziemią, ale też - poza nawierzchnią - lampy i małą architekturę. Chcielibyśmy przy okazji uporządkować również kwestie relacji z biznesem, który tu jest zlokalizowany - podkreśla Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
W związku z tym prezydent powołał radę programową złożoną z ekspertów z różnych dziedzin, m.in. historyków sztuki, architektów, urbanistów, konserwatorów zabytków i dzieł sztuki. To grono ma pilnować przygotowania specyfikacji zamówienia, projektu architektonicznego i fazy wykonawczej przebudowy.

Jest też gotowy harmonogram przebudowy

Przetarg na opracowanie koncepcji architektonicznej ma być ogłoszony już w czerwcu tego roku. Koncepcja powinna być gotowa do stycznia 2017, a dokumentacja projektowa do grudnia 2017 roku. Roboty budowlane miałyby się rozpocząć w marcu 2018 roku, a zakończyć w listopadzie 2019 roku. Długa i Długi Targ byłyby więc "rozkopane" aż przez dwa sezony turystyczne.

Czy przy okazji prac na Drodze Królewskiej pojawiłby się tramwaj, drzewa i więcej ławek? Z czego będzie wykonana nawierzchnia? Odpowiedź na te i wiele innych pytań będzie zależeć od procesu konsultacji z radą programową, mieszkańcami i właścicielami lokali.

Dlatego, we wtorek 22 marca, o godz. 17Dworze Artusa zobacz na mapie Gdańska, odbędzie się otwarte spotkanie z prezydentem Gdańska i członkami rady programowej. Będzie można się w tej sprawie wypowiedzieć w ankiecie na stronie internetowej Gdańska, ponadto zostaną też przeprowadzone sondy uliczne wśród mieszkańców. 7 kwietnia zainaugurowany zostanie cykl warsztatów otwartych dla mieszkańców (wystarczy się zarejestrować) oraz warsztatów zamkniętych, przeznaczonych dla zaproszonych interesariuszy (wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorców i instytucji funkcjonujących w obrębie przyszłej inwestycji).

Obecnie szacuje się, że koszt przebudowy Drogi Królewskiej wyniósłby 50 mln zł. Finansowanie głównie miałoby pochodzić z budżetu miasta, ale też z dotacji np. Ministerstwa Kultury.

By zwrócić uwagę na problem połamanych płyt, w dwóch punktach przy ul. Długiej i Długim Targu, pojawiły się niedawno kontrowersyjne malowidła w kolorze żółtym.

Żółte malowidła to przyszłe punkty informacji o rewitalizacji Drogi Królewskiej.

Opinie (191) 1 zablokowana

  • Przez 2 lata będą te żółte plamy?

    To chyba wymyślił ten Pagowski od logo za 100 tys zł Pomorskie!

    • 21 3

  • (2)

    By zwrócić uwagę na problem połamanych płyt, w dwóch punktach przy ul. Długiej i Długim Targu, pojawiły się niedawno kontrowersyjne malowidła w kolorze żółtym.
    Gdyby nie te żółte plamy ,nikt by nie zauważył ,że nawierzchnia jest do wymiany ?!!Genialne rozwiązanie !!Teraz koszt remontu i tak absurdalnie wysoki obejmie też neutralizację tych niebanalnych wypocin .

    • 25 2

    • menago śródmiescia się "popisała"....

      • 5 0

    • dobry kolor

      przynajmniej nie będzie widać moczu

      • 4 2

  • (1)

    Szkoda,że nie myśli się o przedłużeniu traktu do Bramy Żuławskiej ! Długie Ogrody to inna zabudowa,wiadomo,ale przedłużenie traktu i remont Łąkowej bardzo uatrakcyjnił by ten rejon.Tym bardziej,że deweloperzy zaczęli w końcu inwestować w Dolne Miasto.

    • 14 3

    • Żadko sie zdarza czytac tu cos mądrego a jednak czasem cos sie trafi

      • 1 0

  • a gdzie jest KOD? (2)

    ej żule, migiem na ulice.

    • 13 37

    • Brawo dżony, za dwa wpisy już się 3 zeta na browarka uzbierało.

      Grunt to mieć łeb na karku, co nie dżony? Partia kocha swoje pracowite PieSeczki, które nie lubią długo spać. Tak trzymaj, a zostaniesz królem życia.

      • 8 2

    • Moherowy debil z Ciebie !

      • 2 1

  • Wyobrażam to sobie. Pewnie latem...

    • 2 2

  • (1)

    Pytnie do Adamowicza dlaczego przez tyle lat Srodmiescie jako calosc bylo i jest zaniedbywane? Gdansk ma wyjatkowo zdegradowane centrum.

    • 24 6

    • Przejedź się do Tczewa

      Architektura na starówce w tym mieście jest przepiękna - wcale nie brzydsza niż w takim np. Toruniu. Tylko że... strasznie to wszystko zaniedbane, odrapane, sypiące się - potencjał turystyczny zupełnie zmarnowany.

      • 2 1

  • tylko nie bez bruku płyty mogą być

    • 4 0

  • Ta władza nie ma już energii do pracy, już się wypaliła.

    • 8 9

  • xyz

    zamalować całość i po problemie. i nie trzeba obiecywać remontu od lat.

    • 3 4

  • Przywrócić tramwaj zabytkowy ale z trakcją (7)

    tak jak przed wojną (do 1959 roku) z Wrzeszcza (albo nawet od parku oliwskiego) przez ulicę Długą - Stągiewną - Łąkową na Dolne Miasto w niedziele od maja do października (tak kursuje zabytkowa linia trolejbusowa 326 w Gdyni). We Wrocławiu też kursuje na starówce tramwaj, a zapowiadana przebudowa skrzyżowania Łąkowa/trasa W-Z umożliwi powrót tramwajów z wykorzystaniem N-ki i Ringa.

    • 12 13

    • Jeszcze raz (6)

      Jak puścisz tam tramwaj, to Długa przestanie być deptakiem. To strzał w stopę.

      • 12 4

      • a ul. Szewska we Wrocławiu jest nadal deptakiem z tramwajem. (3)

        • 4 5

        • nie tłumacz im. za durni (1)

          • 2 7

          • sam jesteś durny

            • 3 2

        • Wrocław ma wiele, bardzo głupich rozwiązań komunikacyjnych

          Ale nawet ten tramwaj, o którym wspomniałeś nie jeździ ulicą Świdnicą, ani w ogóle przez rynek, tylko boczną ulicą Szewską. To jest tak, jakby w Gdańsku puścić tramwaj św. Ducha.

          • 6 2

      • Przez pół roku w niedziele (1)

        może być deptak z tramwajem

        • 0 4

        • a przez resztę

          tramwaj z deptakiem

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane