• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata ruszy remont Drogi Królewskiej w Gdańsku

Katarzyna Moritz
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Stan cienkich granitowych płyt na Długim Targu jest coraz gorszy. Ubytki doraźnie zastępowane są kostką brukową. Stan cienkich granitowych płyt na Długim Targu jest coraz gorszy. Ubytki doraźnie zastępowane są kostką brukową.

Jeszcze w czerwcu tego roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji architektonicznej na przebudowę nawierzchni ul. Długiej i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska. Ma ona - do końca 2019 roku i za ok. 50 mln zł - odzyskać dawną świetność.



Czy Droga Królewska wymaga aż tak kosztowanego remontu?

Już kilka lat temu powstał w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku projekt przywrócenia świetności Drogi Królewskiej, ale, póki co, na planach się kończyło. Prezydent Gdańska remont zapowiadał też w 2014 roku, przy okazji tworzenia stanowiska menadżera Śródmieścia. Z ówczesnych założeń wynikało, że już w tym roku będziemy chodzić po nowej nawierzchni Długiej i Długiego Targu. Tymczasem nawierzchnia jest ta sama, a z roku na rok zmienia się - na gorsze - jedynie jej stan.

Władze Gdańska po raz kolejny wracają do projektu przebudowy Drogi Królewskiej

W planach przebudowy Drogi Królewskiej ułożenie nowej nawierzchni na obu ulicach o łącznej długości zaledwie 500 m i powierzchni ponad 13 tys. m kw., wcale nie jest najważniejsze. Istotniejsza jest wymiana wielu instalacji znajdujących się pod nią. Dlatego Gdańska Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna wykonała już inwentaryzację, z której wynika, że stan instalacji wodociągowej, sanitarnej i deszczowej, z których najstarsze powstały w 1874 roku, jest wyjątkowo zły. Ponadto istnieje też konieczność przebudowy instalacji teletechnicznych i energetycznych oraz uporządkowania gospodarki wodami deszczowymi.

- Istniejąca nawierzchnia została położona w 1971 roku, czyli ma 45 lat i jest wyeksploatowana. Jej zły stan pogarszał ciężki sprzęt wjeżdżający przy okazji masowych imprez. Oczywiście nie muszę mówić, że to jest wizytówka Gdańska, dlatego celem jest uczynienie bardziej atrakcyjnym tej przestrzeni, będziemy wymieniać nie tylko wszystko, co jest pod ziemią, ale też - poza nawierzchnią - lampy i małą architekturę. Chcielibyśmy przy okazji uporządkować również kwestie relacji z biznesem, który tu jest zlokalizowany - podkreśla Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
W związku z tym prezydent powołał radę programową złożoną z ekspertów z różnych dziedzin, m.in. historyków sztuki, architektów, urbanistów, konserwatorów zabytków i dzieł sztuki. To grono ma pilnować przygotowania specyfikacji zamówienia, projektu architektonicznego i fazy wykonawczej przebudowy.

Jest też gotowy harmonogram przebudowy

Przetarg na opracowanie koncepcji architektonicznej ma być ogłoszony już w czerwcu tego roku. Koncepcja powinna być gotowa do stycznia 2017, a dokumentacja projektowa do grudnia 2017 roku. Roboty budowlane miałyby się rozpocząć w marcu 2018 roku, a zakończyć w listopadzie 2019 roku. Długa i Długi Targ byłyby więc "rozkopane" aż przez dwa sezony turystyczne.

Czy przy okazji prac na Drodze Królewskiej pojawiłby się tramwaj, drzewa i więcej ławek? Z czego będzie wykonana nawierzchnia? Odpowiedź na te i wiele innych pytań będzie zależeć od procesu konsultacji z radą programową, mieszkańcami i właścicielami lokali.

Dlatego, we wtorek 22 marca, o godz. 17Dworze Artusa zobacz na mapie Gdańska, odbędzie się otwarte spotkanie z prezydentem Gdańska i członkami rady programowej. Będzie można się w tej sprawie wypowiedzieć w ankiecie na stronie internetowej Gdańska, ponadto zostaną też przeprowadzone sondy uliczne wśród mieszkańców. 7 kwietnia zainaugurowany zostanie cykl warsztatów otwartych dla mieszkańców (wystarczy się zarejestrować) oraz warsztatów zamkniętych, przeznaczonych dla zaproszonych interesariuszy (wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorców i instytucji funkcjonujących w obrębie przyszłej inwestycji).

Obecnie szacuje się, że koszt przebudowy Drogi Królewskiej wyniósłby 50 mln zł. Finansowanie głównie miałoby pochodzić z budżetu miasta, ale też z dotacji np. Ministerstwa Kultury.

By zwrócić uwagę na problem połamanych płyt, w dwóch punktach przy ul. Długiej i Długim Targu, pojawiły się niedawno kontrowersyjne malowidła w kolorze żółtym.

Żółte malowidła to przyszłe punkty informacji o rewitalizacji Drogi Królewskiej.

Opinie (191) 1 zablokowana

  • "z dotacji np. ministerstwa kultury."

    przecież pisiaki nic nie dadzą, trzeba uwalić te niepokorne miasto.

    • 9 3

  • Nie rozumiem komentujących tutaj (2)

    Wyraźnie jest napisane, że tu nie o bruk chodzi, tylko fakt, że przy okazji trzeba wymienić wszystkie instalacje, a niektóre - jak kanalizację burzową, praktycznie wybudować od nowa. Dodatkowym problem byłoby wyłączenie Długiej i Długiego Targu z ruchu turystycznego na dwa sezony - a to olbrzymie straty dla miasta (dodam, że straty, które prędzej czy później trzeba będzie ponieść). O Archeologach nie wspomnę. Oczywiście, że najwygodniej by było wymienić tylko płyty i cześć pieśni, ale po kilku latach chodzilibyście zdziwieni jakby te płyty trzeba było rozebrać, bo 100-letnie instalacje szlag trafił.

    • 12 2

    • Łubu dubu (1)

      niech żyje prezes naszego klubu...

      • 2 5

      • zbudowałeś w życiu coś więcej niż karmik na zajęciach techniki?

        ty, nieślubne dziecię neostrady i fejsbuka?

        • 5 0

  • Chore wizje

    i skok na kasę, może jeszcze nowe logo do tego wymyślą. Urzędnicy zachowują się jak by to był ich prywatny folwark!. Może starczy już tego. a remont ma wynieść tylko 50 mln ?!

    • 3 8

  • Ojej, a dlaczego tak szybko ?

    • 8 1

  • brawo. Juz nie ma co tego odkładać bo to wizytówka miasta

    Dobrze ze nie najtańszy polbruk jak w Gdyni

    • 6 0

  • za 2 lata gigantyczny remont ? (1)

    A nie wystarczyloby na bieżąco wymieniac spękanych płyt granitowych.

    Idąc tym tokiem rozumowania to w Rzymie na Piazza Navona czy przed Bazyliką na Watykanie powinni już wymienić nawierzchnię jakieś 30 razy.

    Czemu Gdańsk nie może robic bieżących remontow na bieżąco, tylko czeka 15-20 lat by robic mega drogi remont z kosztownymi projektami. Przecież na Długiej nie leży asfalt !

    • 7 8

    • Jezus Maria, ludzie czytajcie te artykuły

      Co by dało, że wymienialiby te płyty wcześniej, skoro i tak są tam sieci wymagające modernizacji i te płyty musieliby zdejmować?

      • 4 1

  • wstyd i tyle (1)

    od lat się o tym pisze i mówi i co? Ręce pod boki "postawa nocnika" a co miesiąc pensyjka jest, a myślenie przecież jest bezbolesne

    • 5 4

    • Problem w tym, że to nie jest inwestycja w stylu: Wujek Janusz wymienia sobie kostkę na podjeździe

      Jak widzisz jest to duża, czasochłonna i bardzo droga, kompleksowa inwestycja, jaką się robi raz na kilkadziesiąt lat.

      • 4 0

  • Brawo Panie Prezydencie

    SUPER PREZYDENT
    Tylko słuszna partia PO

    • 4 9

  • samo dewastacja

    Przecież na Długiej jest nawiezchnia granitowa. Nie została przecież zniszczona pod naciskiem obcasów buttów, tylko cięzkiego sprzętu do odśnieżania i montowania scen do występow artystycznych.

    A teraz sie wmawia o koniecznosci wydania 50 baniek Obłęd. Za te pieniądze można polożyć hektary bruku na okoliznych uliczkach Głównego Miasta i przyległości

    • 20 3

  • zmiana nazwy? (1)

    Long Amber Markt

    • 6 2

    • Miało być śmiesznie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane