• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za krótkie zatoczki przy Jaśkowej Dolinie

Rafał Borowski
29 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...

Czytelniczka zwróciła uwagę, że autobusy miejskie nie mieszczą się w dwóch zatokach autobusowych przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu. Urzędnicy przyznają, że problem jest im znany, ale nie planują zlecić natychmiastowego wydłużenia zatok. Jedna z nich zostanie nawet zlikwidowana. Dlaczego?



W jaki sposób najczęściej udajesz się do pracy lub szkoły?

Dzięki zatokom autobusowym ruch pozostałych na drogach zachowuje płynność (z drugiej strony spowalniają one ruch autobusów, które mają kłopot z włączeniem się do ruchu). Jednak aby te elementy drogowej infrastruktury spełniały swoja funkcję, muszą mieć one odpowiednią długość.

Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, autobus musi w całości zmieścić się na poszerzeniu jezdni. Jeśli tył pojazdu wystaje na jezdnię, zatoka po prostu przestaje pełnić swoją funkcję. I taki właśnie problem można zaobserwować przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu.



Zagrożenie dla pieszych



Dotyczy on dwóch przystanków: "SobótkiMapka" w kierunku al. Grunwaldzkiej oraz "FalistaMapka" w kierunku ul. Wileńskiej. Zdaniem czytelniczki, która zgłosiła nam ten problem, zbyt krótkie zatoki autobusowe mogą stanowić również zagrożenie dla pieszych. W jaki sposób?

- To jedna z przyczyn korków na ul. Jaśkowa Dolina, a zarazem niebezpieczeństwo dla pieszych. Otóż autobus tyłem zasłania przechodzących przez pasy pieszych, a zdarzają się kierowcy, którzy jadąc pod prąd, omijają stojący autobus. Z moich obserwacji wynika, że wystarczyłoby usunąć i tak już połamane płytki chodnikowe, zastąpić je asfaltem i problem zniknie - relacjonuje pani Nadia, nasza czytelniczka.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.

Urzędnicy przedyskutowali tę kwestię



Przesłanie do drogowców naszych pytań dotyczących tego problemu akurat zbiegło się w czasie z posiedzeniem Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Na spotkaniu - w którym wzięli udział przedstawiciele zespołu ds. zarządzania ruchem, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, policji, straży miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje - poruszono także kwestię zatok przy ul. Jaśkowa Dolina.

Likwidacja zatoki przy ul. Falistej...



Uczestnicy spotkania podjęli w tej sprawie konkretne decyzje. Ich treść z pewnością nie zadowoli kierowców. W przypadku zatoki przy przystanku "Falista" zostanie umożliwione kierowcom autobusów zatrzymywanie się bezpośrednio na jezdni. Ma to m.in. korzystnie wpłynąć na czas przejazdu autobusów.

- Planuje się likwidację zatoki, której parametry nie są przystosowane do obsługi pojazdów przegubowych. Przedmiotowy przystanek jest warunkowy, tj. pojazdy transportu zbiorowego obsługują podróżnych na żądanie, co nie powinno przyczynić się do pogorszenia warunków ruchu na ul. Jaśkowa Dolina. Jednocześnie wskazane rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo i komfort pieszych poprzez zwiększenie powierzchni chodnika, również w rejonie istniejącego przejścia dla pieszych, które znajduje się w obszarze skosu wyjazdowego z drogi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

...i poszerzenie przy ul. Sobótki na święty nigdy



W przypadku przystanku "Sobótki" komisja orzekła, że sytuacje wystawania autobusu na jezdnię są incydentalne, co... ma mieć swoje zalety. Tym samym nie planuje się przebudowy zatoki w najbliższym czasie, choć może to nastąpić w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Ewentualne przypadki ograniczające możliwość swobodnego omijania autobusu wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie działają na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jednocześnie uwzględniając duże natężenia ruchu w tym rejonie, wskazane sytuacje nie przyczyniają się znacząco do pogorszenia warunków ruchu na drodze głównej, szczególnie w czasie szczytów komunikacyjnych. Tym niemniej w przypadku wystąpienia zadań inwestycyjnych w tym obszarze należy uwzględnić możliwość skorygowania parametrów przedmiotowej zatoki i wymiany krawężników na peronowe - kwituje Kiljan.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • (7)

    "Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że dzięki zatokom autobusowym ruch na drogach zachowuje płynność". Trudno o większą głupotę w tym temacie. Czasami lepiej zachować swoje przemyślenia dla najbliższych. Właśnie brak zatok upłynnia ruch i w wielu miejscach pozwala uniknąć budowy sygnalizacji świetlnej, bo ruch jest na chwilę wstrzymany przez autobus. Cały odcinek Schuberta z dziesiątkami wyjazdów z posesji dzięki temu funkcjonuje bez ani jednej sygnalizacji i przejścia dla pieszych ze światłami, a mimo to jest bezpiecznie.

    • 25 16

    • ile ci płacą za wPiS?

      • 3 9

    • Uplynnianie ruchu poprzez jego chwilowe wstrzymywanie :) To pewnie dzielo Twojego zycia :) (4)

      • 7 6

      • (1)

        Tak, właśnie na tym polega upłynnienie ruchu, że nie trzeba budować sygnalizacji świetlnych. Nieprzypadkowo tak chętnie stosuje sie ronda. Wystarczy trochę zapoznać się z wiedzą naukową na ten temat, a nie snuć teorie z cyklu "na chłopski rozum". Wystarczy już ekspertów od pandemii, co leczą ludzi witaminą C i miodem, a w efekcie nie możemy z tego wyjść 1,5 roku i lecimy na kolejny rekord.

        • 8 5

        • Pamiętaj ze wit C tylko lewoskretnaaa

          • 3 3

      • (1)

        Kierowczyk myśli, że ruch jest płynny, jeśli ominie autobus, a za chwilę stanie na światłach.

        • 8 6

        • Lepiej stać tylko na śwaitłach, niż za autobusem + na światłach

          • 2 0

    • Jak autobus stoi (nie "powoli się porusza" tylko stoi) zabierając pasażerów to na pewno NIE upłynnia ruchu

      • 1 1

  • Autobus spędza 8 sekund na przystanku. (3)

    Wydumany problem. Zatoki opóźniają sprawny wyjazd autobusu z zatoki, a to zbiorkom ma priorytet. Poza tym zatoki obniżają bezpieczeństwo.

    • 21 22

    • co za zmasowany atak ile wam płaca w urzdzie za pisanie po nocy? (2)

      • 4 9

      • A ty piszesz komentarze za frajer? (1)

        Lol, no to słabo. Wolontariusz XD

        • 6 2

        • To taki aktywista samochodowy z Miszewa

          • 1 2

  • Tylem latwiej sie parkuje wiec niech wjzedzaja na zatoczke tylem i wtedy sie zmieszcza. (2)

    I po problemie.

    • 11 4

    • Ale z przyczepa latwiej jest przodem. (1)

      • 2 0

      • A no tak

        • 0 0

  • T

    Pani rzecznik jest godną następczynią J. Urbana

    • 8 4

  • Zatoki to chyba jeden z najgorszych raków naszej komunikacji miejskiej (4)

    Kto normalny w miejscu gdzie gromadą się i przechodzą ludzie zwęża chodnik i jeszcze blokuje przejście wiatą. No i oczywiście kierowcy murują autobusy w zatokach, za nic mają nieegzekwowany przez policję nakaz ustąpienia pojazdowi KM. A już na pewno naszym planistom z głowami w latach 70 nie warto wspominać o tym, że postój autobusu trwa tylko od 10 do 15 sekund i bardzo dobrze uspokaja ruch.

    • 15 26

    • ty chyba nie piszesz tego na serio?Jaką firmę od PR wynajął wykonawca demontaży zatok autobusowych? (2)

      • 6 10

      • Weź już skończ z tym dopatrywaniem sie płatnych wpisów tam, gdzie sie nie zgadzasz (1)

        Masz jakąś manię prześladowczą? Czy tak uwiera prawda? Ja mieszkałem pare lat w kraju gdzie dba się o to, żeby ludzie co dzień dotarli na miejsce, a nie jak w gdansku, pielęgnuje i poszerza korki. Zatok tam nie było.

        • 3 6

        • mogę się założyć, że tam mają piękną komunikację i mniej aut dizęki temu zawalidroga może stać i 15 minut na "przystanku"

          • 0 0

    • Najgorsze raki miasta to aktywiści

      • 3 0

  • W angli nie ma zatoczek. Autobus zatrzymuje sie na ulicy (2)

    • 12 9

    • To jedz do angli!!!!

      • 2 1

    • tam zatryzmyją się po drugiej stronie dzbanku hahaha:)

      • 0 0

  • Urzędnicza logika= szczyt bezczelności (3)

    "Ewentualne przypadki ograniczające możliwość swobodnego omijania autobusu wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie działają na bezpieczeństwo ruchu drogowego."
    To zdanie pani Kiljan to jest szczyt bezczelności. Proponuje zatem, aby wstrzymać remonty dróg gdyż ewentualne dziruy w jezdni i inne ubytki ograniczające możliwość swobodnej i bezpiecznej jazdy wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

    • 23 10

    • Ty tu jakies ponure propozycje skladasz, a to juz sie przeciez dzieje.

      • 2 1

    • No ale o co chodzi (1)

      Przecież to prawda, tam gdzie autobusy zatrzymują się na jezdni skończyło się zapier%%}}% osiemdziesiątką na 50. I bardzo dobrze.

      • 0 4

      • Źle.

        • 1 0

  • jak zarzadza sie miastem, tak i ono funkcjonuje

    tak projektuja eksperci dulkiewicz

    • 7 5

  • Zatoki - to się leczy

    Polecam serie wpisów "zatoki - to się leczy" - do znalezienia w Google na stronie Zielone Mazowsze.
    Dobre przykłady ze zdjęciami jak może i powinien być organizowany ruch i dlaczego zatoki autobusowe to często zły pomysł.
    Do poczytania dla wszystkich fanów zatok.

    • 8 11

  • (2)

    Największa patologia komunikacji miejskiej w Polsce to zatoki za wszelką cenę. Są nawet w małych mieścinach, gdzie autobus jest raz na trzy godziny, ale przecież kierowca mógłby umrzeć, jakby musiał się zatrzymać przed autobusem. A tak mija go bokiem, a pasażerowie czekają kilka minut aż ktoś wpuści pojazd. I to niby ma zachęcić do komunikacji miejskiej? Wszystkie zatoki na Jaśkówce powinny być zaorane natychmiastowo!!

    • 16 18

    • Akurat w tych małych miejscowościach często ma sens bo sprzedaje kierowca bilety.

      • 3 7

    • Wszyscy znawcy, uparli się twierdzić że kierowcy nie pomagają włączyć się do ruchu busowi!!! Guzik prawda, prawie wszyscy przepuszczają busy!!nie kłamcie !!!!

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane