• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za krótkie zatoczki przy Jaśkowej Dolinie

Rafał Borowski
29 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...

Czytelniczka zwróciła uwagę, że autobusy miejskie nie mieszczą się w dwóch zatokach autobusowych przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu. Urzędnicy przyznają, że problem jest im znany, ale nie planują zlecić natychmiastowego wydłużenia zatok. Jedna z nich zostanie nawet zlikwidowana. Dlaczego?



W jaki sposób najczęściej udajesz się do pracy lub szkoły?

Dzięki zatokom autobusowym ruch pozostałych na drogach zachowuje płynność (z drugiej strony spowalniają one ruch autobusów, które mają kłopot z włączeniem się do ruchu). Jednak aby te elementy drogowej infrastruktury spełniały swoja funkcję, muszą mieć one odpowiednią długość.

Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, autobus musi w całości zmieścić się na poszerzeniu jezdni. Jeśli tył pojazdu wystaje na jezdnię, zatoka po prostu przestaje pełnić swoją funkcję. I taki właśnie problem można zaobserwować przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu.



Zagrożenie dla pieszych



Dotyczy on dwóch przystanków: "SobótkiMapka" w kierunku al. Grunwaldzkiej oraz "FalistaMapka" w kierunku ul. Wileńskiej. Zdaniem czytelniczki, która zgłosiła nam ten problem, zbyt krótkie zatoki autobusowe mogą stanowić również zagrożenie dla pieszych. W jaki sposób?

- To jedna z przyczyn korków na ul. Jaśkowa Dolina, a zarazem niebezpieczeństwo dla pieszych. Otóż autobus tyłem zasłania przechodzących przez pasy pieszych, a zdarzają się kierowcy, którzy jadąc pod prąd, omijają stojący autobus. Z moich obserwacji wynika, że wystarczyłoby usunąć i tak już połamane płytki chodnikowe, zastąpić je asfaltem i problem zniknie - relacjonuje pani Nadia, nasza czytelniczka.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.

Urzędnicy przedyskutowali tę kwestię



Przesłanie do drogowców naszych pytań dotyczących tego problemu akurat zbiegło się w czasie z posiedzeniem Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Na spotkaniu - w którym wzięli udział przedstawiciele zespołu ds. zarządzania ruchem, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, policji, straży miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje - poruszono także kwestię zatok przy ul. Jaśkowa Dolina.

Likwidacja zatoki przy ul. Falistej...



Uczestnicy spotkania podjęli w tej sprawie konkretne decyzje. Ich treść z pewnością nie zadowoli kierowców. W przypadku zatoki przy przystanku "Falista" zostanie umożliwione kierowcom autobusów zatrzymywanie się bezpośrednio na jezdni. Ma to m.in. korzystnie wpłynąć na czas przejazdu autobusów.

- Planuje się likwidację zatoki, której parametry nie są przystosowane do obsługi pojazdów przegubowych. Przedmiotowy przystanek jest warunkowy, tj. pojazdy transportu zbiorowego obsługują podróżnych na żądanie, co nie powinno przyczynić się do pogorszenia warunków ruchu na ul. Jaśkowa Dolina. Jednocześnie wskazane rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo i komfort pieszych poprzez zwiększenie powierzchni chodnika, również w rejonie istniejącego przejścia dla pieszych, które znajduje się w obszarze skosu wyjazdowego z drogi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

...i poszerzenie przy ul. Sobótki na święty nigdy



W przypadku przystanku "Sobótki" komisja orzekła, że sytuacje wystawania autobusu na jezdnię są incydentalne, co... ma mieć swoje zalety. Tym samym nie planuje się przebudowy zatoki w najbliższym czasie, choć może to nastąpić w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Ewentualne przypadki ograniczające możliwość swobodnego omijania autobusu wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie działają na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jednocześnie uwzględniając duże natężenia ruchu w tym rejonie, wskazane sytuacje nie przyczyniają się znacząco do pogorszenia warunków ruchu na drodze głównej, szczególnie w czasie szczytów komunikacyjnych. Tym niemniej w przypadku wystąpienia zadań inwestycyjnych w tym obszarze należy uwzględnić możliwość skorygowania parametrów przedmiotowej zatoki i wymiany krawężników na peronowe - kwituje Kiljan.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • Kumotersrwo

    Takie wiaty jakie postawił Urząd służą tylko reklamie a nie mieszkańcom. Znowu ktoś musiał zarobić. Mieszkańcy w mieście się nie liczą tylko urzędnicy i developerzy i inni cwaniacy. Co na to pani prezydent?. Chyba nie ma czasu bo wielka polityka dla niej ważniejsza niż obowiązki dla mieszkańców.

    • 7 0

  • Zmienic urzednikow

    Tyle w temacie.

    • 5 1

  • Wyrównywanie

    Wyrównywanie czasu nie dotyczy jednej minuty proszę nie opowiadać bajek kierowcy między sobą dużo rzeczy uzgadniają i manewrują.

    • 0 1

  • zatoczki to problem

    autobus na przystanku zatrzymuje się przeciętnie na 10 sekund. Nie ma żadnego powodu, by przedłużać jego postój koniecznością włączenia się do ruchu z zatoczki.

    • 1 7

  • Mam takie marzenie:

    Że wybory wygra ktoś inny i zrobi rzeź wśród tych zasiedziałych urzędniczych darmozjadów.

    • 3 1

  • autobusy powinny mieć absolutny priorytet (1)

    co się sprowadza do tego, ze zatok nie powinno być wcale. Teraz autobus po ponownym ruszeniu musi się wbijać w korek i stać, zamiast ruszyć i nadrobić czas.

    • 0 5

    • jechało kiedyś autem, prowadzi wgl auto?

      • 0 0

  • Zlikwidują niektóre zatoczki?

    I prawidłowo. Po co autobusom zatoczki? Ktoś na oko je wymierzył pewnie patrząc na autobus z okna Magistratu. Po co wychodzić z budynku? Kawa wystygnie, ktoś stołek podprowadzi. Nie warto. Najlepiej niech pasażerowie wyskakują w wskakują do autobusów w trakcie wolnej jazdy. Namaluje się linię i niech kombinują. Co ciekawe miasto porobiło niedawno wiaty przystankowe. Pasażerom na pewno nie są użyteczne bo ani tam stanąć ani przycupnąć. Najlepiej niech straż miejska niech pilnuje aby przy nich nikt się nie pętał, bo zasłaniać będą reklamy, dla których zostały stworzone. A tak w ogóle po co ludziom komunikacja? Niech łażą pieszo. Nikt nie będzie zatruwał nam powietrza.

    • 1 2

  • Raktywiści zapomnieli, że ich własne prawo Luizy-Bernadetty nie działa w obie strony

    Podobno poszerzenie ulic zwiększa korki, ale za to zwężenie ulic na pewno korków nie zmniejsza.

    • 1 0

  • no to teraz kogos kto takie zaplanowal przy poprzednich remontach

    znalezc i rozliczyc,

    • 0 0

  • Zbyt duża ilość aut powoduje korki, nie autobusy!

    Zatoki te zostały zaprojektowane zapewne za czasów Ikarusów, które były krótsze niż obecne autobusy. Część mogłaby być wydłużona albo zlikwidowana, czasy przejazdu skrócone na tym odcinku, dzięki czemu nie trzeba by wyrównywać czasu do granicy tolerancji, wyrównać można przy Manhattanie na dole lub Dobrowolskiego na górze (zależy, w którą stronę jedziemy). Argument, że brak zatok powoduje korki jest absurdalny - 5 samochodów za autobusem to nie korek! A stojąc faktycznie w korku autobus zatrzymujący się na przystanku na 15-30 sekund nie spowoduje, że wydłuży on się drastycznie, bo i tak wszyscy stoimy na jakimś odcinku!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane