• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parking Trytona na prawie 500 aut Gdańsk nie zapłaci, ale czy na tym nie straci?

Krzysztof Koprowski
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Poznaliśmy szczegóły umowy między miastem a firmą deweloperską Echo Investment, dotyczącej budowy parkingu na terenie miejskiej pętli autobusowej przy Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska.



Czy potrzebny jest nowy płatny parking zamiast pętli autobusowej w środmieściu Gdańska?

Historię budowy parkingu na 493 auta przy ul. Gdyńskich Kosynierów opisywaliśmy wielokrotnie. W skrócie: z powodów geologicznych pod biurowcem Tryton, który powstanie przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, znajdzie się tylko 107 miejsc parkingowych, więc jego deweloper - firma Echo Investment - wybuduje dodatkowy parking kilkaset metrów od budynku, na terenie należącej do miasta i służącej mieszkańcom pętli autobusowej.

Jak dotąd nie informowano jednak na jakiej zasadzie deweloper zabuduje ten teren: czy zapłaci miastu odszkodowanie za zniszczenie miejskiej infrastruktury, czy działkę na parking kupi czy weźmie w dzierżawę, czy parking będzie dostępny dla wszystkich, a jeśli tak - to na jakich zasadach.

Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania.

Ustaliliśmy, że Echo Investment otrzyma teren, na którym powstanie parking, w odpłatne użytkowanie. Umowę przedwstępną w tej sprawie podpisano między miastem i deweloperem w 2011 r.

Miasto nie będzie dofinansowywało budowy parkingu, ani ponosiło kosztów jego utrzymania. Te spadną na stronę prywatną. Może to być Echo Investment, ale może też być jakaś inna firma.

- Użytkownik będzie uprawniony do wynajęcia, wydzierżawienia, przekazania w administrowanie lub zarządzanie wybudowanego parkingu, w szczególności na rzecz podmiotów wyspecjalizowanych w tym zakresie - tłumaczy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Pętla zniszczona, a odszkodowanie?

Zgodnie z warunkiem zawartym w umowie, oddanie do użytkowania parkingu jest warunkiem wydania pozwolenia na użytkowanie biurowca.

Choć zadaliśmy pytanie o zysk dla miasta od dewelopera za wykorzystanie pętli autobusowej pod parking, to nie dostaliśmy na nie odpowiedzi.

Zabudowana zostanie jednak tylko część pętli autobusowej. Spory trawnik zobacz na mapie Gdańska nadal będzie niezagospodarowany, bowiem miasto nie ma planów co do jego przyszłości.

Parking będzie ogólnodostępny

Dlaczego jednak miasto zdecydowało się na - de facto - zlecenie budowy parkingu w miejscu, w którym w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe i SKM? Jak to się ma do limitów ograniczających liczbę miejsc postojowych w nowych budynkach, jak np. wieżowcu Neptun we Wrzeszczu czy też pomysłu likwidacji parkingu na Targu Węglowym?

- Polityka ograniczania miejsc parkingowych w strefach parkingowych A i B [to obszar Śródmieścia oraz centralne części Wrzeszcza i Oliwy - dop. red.] dotyczy parkingów zamkniętych, a nie ogólnodostępnych. Realizowane przez Echo Investment miejsca parkingowe na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, będą dostępne dla wszystkich - wyjaśnia Anna Dobrowolska.

Podczas przygotowania materiału poprosiliśmy firmę Echo Investment o wyjaśnienie, w jaki sposób będzie regulowany dostęp na parking dla osób niepracujących w Trytonie. Nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi.

Pętla autobusowa przeniosła się na... ulice

Rozpoczęcie prac przy budowie parkingu wymusiło nową organizację ruchu w śródmieściu Gdańska. Przypomnijmy, 31 sierpnia całkowitej likwidacji uległa pętla autobusowa Jana z Kolna w Śródmieściu Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie autobusy kończące tutaj bieg zostały przekierowane w inne miejsca, w tym siedem linii na ul. Rybaki Górne zobacz na mapie GdańskaHeweliusza zobacz na mapie Gdańska (pętla uliczna Stare Miasto).

- Władze miasta cichaczem przeniosły pętlę autobusową na ulice, które nie są do tego przystosowane. Pojazdy nie mieszczą się na wąskich ulicach i zakrętach. Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu - skarży się pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec tego rejonu miasta.

Zdecydowanie w gorszej sytuacji znaleźli się jednak mieszkańcy starej kamienicy przy ul. Rybaki Górne. - Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu. Każdorazowy przyjazd autobusu przegubowego powoduje wstrząsy. Do tego nawierzchnia ulicy uległa znacznemu pogorszeniu, a łaty wykonane w ubiegłych latach rozlatują się w oczach - dodaje pan Zbigniew, czytelnik portalu.

- Ulice, po których poruszają się autobusy, są drogami publicznymi. Nie mamy więc obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Układ komunikacyjny uzyskał niezbędne zgody i aprobatę komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego - odpiera zarzuty Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jednocześnie ZTM zapewnia, że obecna organizacja nie jest docelowa. Zmieni się chociażby po zakończeniu robót na ul. Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska, dzięki czemu autobusy nie będą w obu kierunkach pokonywać ul. Rybaki Górne, a pojadą najpierw ul. Łagiewniki i dalej przez Rybaki Górne do ul. Wałowej.

- Nie ma czegoś takiego jak stały układ linii autobusowych. Sytuacja jest dynamiczna i będzie się ciągle zmieniać w najbliższych latach w związku z różnymi inwestycjami: trasą tramwajową na Piecki-Migowo, budową ul. Nowej Wałowej, Pomorską Koleją Metropolitalną itp. - dodaje Zomkowski.

Prowadzone inwestycje spowodują, że część autobusów zostanie "zatrzymanych" na węzłach integracyjnych z dala od centrum miasta, a to pozwoli na inną lokalizację przystanków końcowych tych linii, które nadal będą kończyć bieg w centrum. Obecnie, zdaniem urzędników, nie ma fizycznie możliwości "upchnięcia" linii ze Starego Miasta w inną lokalizację np. przy dworcu, bo pozostałe miejsca i tak są już przeciążone.

Opinie (185) 1 zablokowana

  • (3)

    Zarówno w Gdańsku głównym jak i Wrzeszczu brak możliwości zostawienia samochodu dla osób które chciałyby przesiąść się na skm,lepiej jest postawić kolejne centrum handlowe...

    • 34 3

    • no to wlasnie wybuduja parking, o ktorym wyzej mowa (2)

      • 1 8

      • Echo Investment póki co nie potwierdziło ogólnodostępnych miejsc i ich ilości.

        • 9 1

      • Problem w tym, że takie parkingki powinny być darmowe.

        • 5 1

  • Szara polska rzeczywistość , nikt z nikim sie nie liczy

    • 22 2

  • Ile będą za to płacić ? Ile byśmy dostali po przetargu ?? Za ile byśmy to sprzedali ? MY - nie jakiś urzędas...

    3 Proste pytania .

    ICH obowiązkiem jest odpowiedzieć.

    Dawać za mgrosze to możecie swoje a nie miejskie mienie = NASZE.

    AHA! I 4 PYTANIE !

    Czemu to miasto ma im dac a oni będą / mogą poddzierżawiać ????????

    Dlaczego poprostu nie zrobić na plac przetargu z zastrzeżeniem że ma być przeznaczony na parking ??

    Kiedy przestaniecie mącić proste sprawy ???

    • 34 3

  • Warunki geologiczne zadecydowały... (1)

    Dobre sobie.. Zadecydowały one chyba tylko o większych kosztach parkingu podziemnego. Jak ktoś mówi "nie da się" to nie ma pojęcia o inżynierii. Nie da się, bo nie mają na to kasy. Żeby robić parking zamiast pętli to jest jakaś kpina.

    • 37 2

    • Parking można teoretycznie robić, bo to w końcu nie pierwszy

      i nie ostatni geszefcik tej władzy z deweloperką (nie nam oceniać jego prawidłowość, tym powinno zająć się CBA), ale jak trzeba być zwichrowanym i bezczelnym satrapą, aby zamiast grzecznie przygotować w takiej sytuacji na czas inny plac postojowy dla autobusów, robić dodatkową zadymę i bezczelnie puszczać autobusy na ulice Starego Miasta.

      Tu jest clue problemu, które wypływa wprost z buty pracownika ZTM spod znaku "mamy prawo i pocałujcie nas w nos".

      Nieważne, że ludziom walą się chałupy, że rozpada się droga, że dzieci idąc do szkoły mogą stracić życie, że przynajmniej kilkuset mieszkańcom pokazuje się, że ma się ich spokój i prawo do normalnego funkcjonowania w głębokim poważaniu.
      To wszystko nieważne, bo władza rozgrywa swoją GRĘ. OK, ale przyznajcie że obok demokracji to wy nawet nie stoicie.

      • 20 4

  • Czyżby kolejne mieszkanko było dla Kisielka ?

    budować, bo tu można zakręcić coś na boczku

    • 28 2

  • komunikacja miejska w Środmieściu (1)

    Skoro mamy komunikację miejską, to powinna jeździć po całym mieście, a nie tylko po głównych trasach. Kiedyś tramwaj jeździł np. po Długiej, Szerokiej, Korzennej, Targu Drzewnym, Targu Węglowym i wielu innych ulicach w Śródmieściu.
    Czy to jest normalne, że całe śródmieście od Podwala Przedmiejskiego do Wałowej nie ma żadnej komunikacji miejskiej, że nie ma autobusu kursującego np. na Podwalu Staromiejskim? Oczywiście nie stare kopcące Ikarusy, ale nowoczesne, elektryczne i dopasowane wielkością do tych ulic.

    • 20 4

    • Miał być przecież od wrześnie minibus, który zresztą też nie budził

      entuzjazmu większości mieszkańców. O minibusie cisza, ale zamiast tego "strefa prestiżu" z Heweliusza dostała pętlę (chyba żeby się powiesić na niej).

      • 9 1

  • (2)

    W Polsce jak turysta wjeżdża do miasta to się gubi, nigdzie nie ma parkingów i trzeba porzucać auto byle gdzie. Ewentualnie są, ale daleko od centrum. Ostatnio widziałem auta na rosyjskich blachach na Ogarnej.

    Za to np. w Monachium w Niemczech nie można wjechać turyście do centrum, ale jest coś w zamian - świetnie funkcjonujące linie metra (w tym naziemnego na przedmieściach).

    A w Austrii miasta 5-krotnie mniejsze od Gdańska mają po 5 parkingów podziemnych w samym centrum miasta.

    A u nas najlepiej postawić znak zakazu parkowania, tyle, że nic nie dają w zamian. Lepiej budować ECS czy Teatr Szekspirowski... Mogliby chociaż pod tym teatrem dać parking podziemny dla turystów. Na Słowenii spotkałem się z 7 poziomowym parkingiem!!! Tak, 7 (słownie: siedem) poziomów pod powierzchnią ziemi. Można? Można!

    • 36 5

    • no toc wlasnie developer zamierza wybudowac parking jak wyzej (1)

      I jest awantura...;)

      • 1 10

      • Jesteś tego pewien?

        • 7 0

  • BEZEDURA

    Zlikwidowano pętlę Jana z Kolna . Od 2 tygodni nic tam się nie dzieje . Pętli nie ma a robota nie ruszyła . I nie ruszy . Bo to polska organizacja pracy . Przyjdzie zima , wszystko zamarznie a budowa rozpocznie się wiosną . Może . Żygać się chce na taką politykę . Potem będą węzły przesiadkowe . Potem . Potem to śmierdzi koszula każdego cwaniaka z Urzędu Miasta i ZTM . Śmierdzi ze strachu przed CBA , CBŚ itp. Ale mam nadzieję , że przyjdzie taki dzień , gdy wszelkiej maści cwaniacy odpowiedzą za tak głupie i nieludzkie decyzje .

    • 40 2

  • Fajnie wszyscy bredzicie i wymyslacie :)))) jak tacy madrzy jestescie to wywalcie milion dolarow :)

    Jak kazdy taki madry i wszystko wie ze tam moze byc petla w srodku i sruty tuty to wylozcie dziady prywatnie pare milionow i spoko :) na forum wszyscy madrzy a na ulicy sandalem jedzie i tramwajem :). Milionerzy z koziej wolki tylko bez pieniedzy !

    • 3 32

  • Gdańszczanie, ale Was walą !

    Że aż przykro

    • 30 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane