- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (476 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (156 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (116 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Szybko odzyskali skradzione auto (63 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (221 opinii)
Za parking Trytona na prawie 500 aut Gdańsk nie zapłaci, ale czy na tym nie straci?
Poznaliśmy szczegóły umowy między miastem a firmą deweloperską Echo Investment, dotyczącej budowy parkingu na terenie miejskiej pętli autobusowej przy Jana z Kolna .
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jak dotąd nie informowano jednak na jakiej zasadzie deweloper zabuduje ten teren: czy zapłaci miastu odszkodowanie za zniszczenie miejskiej infrastruktury, czy działkę na parking kupi czy weźmie w dzierżawę, czy parking będzie dostępny dla wszystkich, a jeśli tak - to na jakich zasadach.
Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania.
Ustaliliśmy, że Echo Investment otrzyma teren, na którym powstanie parking, w odpłatne użytkowanie. Umowę przedwstępną w tej sprawie podpisano między miastem i deweloperem w 2011 r.
Miasto nie będzie dofinansowywało budowy parkingu, ani ponosiło kosztów jego utrzymania. Te spadną na stronę prywatną. Może to być Echo Investment, ale może też być jakaś inna firma.
- Użytkownik będzie uprawniony do wynajęcia, wydzierżawienia, przekazania w administrowanie lub zarządzanie wybudowanego parkingu, w szczególności na rzecz podmiotów wyspecjalizowanych w tym zakresie - tłumaczy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Pętla zniszczona, a odszkodowanie?
Zgodnie z warunkiem zawartym w umowie, oddanie do użytkowania parkingu jest warunkiem wydania pozwolenia na użytkowanie biurowca.
Choć zadaliśmy pytanie o zysk dla miasta od dewelopera za wykorzystanie pętli autobusowej pod parking, to nie dostaliśmy na nie odpowiedzi.
Zabudowana zostanie jednak tylko część pętli autobusowej. Spory trawnik
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Parking będzie ogólnodostępny
Dlaczego jednak miasto zdecydowało się na - de facto - zlecenie budowy parkingu w miejscu, w którym w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe i SKM? Jak to się ma do limitów ograniczających liczbę miejsc postojowych w nowych budynkach, jak np. wieżowcu Neptun we Wrzeszczu czy też pomysłu likwidacji parkingu na Targu Węglowym?
- Polityka ograniczania miejsc parkingowych w strefach parkingowych A i B [to obszar Śródmieścia oraz centralne części Wrzeszcza i Oliwy - dop. red.] dotyczy parkingów zamkniętych, a nie ogólnodostępnych. Realizowane przez Echo Investment miejsca parkingowe na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, będą dostępne dla wszystkich - wyjaśnia Anna Dobrowolska.
Podczas przygotowania materiału poprosiliśmy firmę Echo Investment o wyjaśnienie, w jaki sposób będzie regulowany dostęp na parking dla osób niepracujących w Trytonie. Nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi.
Pętla autobusowa przeniosła się na... ulice
Rozpoczęcie prac przy budowie parkingu wymusiło nową organizację ruchu w śródmieściu Gdańska. Przypomnijmy, 31 sierpnia całkowitej likwidacji uległa pętla autobusowa Jana z Kolna w Śródmieściu Gdańska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Władze miasta cichaczem przeniosły pętlę autobusową na ulice, które nie są do tego przystosowane. Pojazdy nie mieszczą się na wąskich ulicach i zakrętach. Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu - skarży się pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec tego rejonu miasta.
Zdecydowanie w gorszej sytuacji znaleźli się jednak mieszkańcy starej kamienicy przy ul. Rybaki Górne. - Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu. Każdorazowy przyjazd autobusu przegubowego powoduje wstrząsy. Do tego nawierzchnia ulicy uległa znacznemu pogorszeniu, a łaty wykonane w ubiegłych latach rozlatują się w oczach - dodaje pan Zbigniew, czytelnik portalu.
- Ulice, po których poruszają się autobusy, są drogami publicznymi. Nie mamy więc obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Układ komunikacyjny uzyskał niezbędne zgody i aprobatę komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego - odpiera zarzuty Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Jednocześnie ZTM zapewnia, że obecna organizacja nie jest docelowa. Zmieni się chociażby po zakończeniu robót na ul. Łagiewniki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Nie ma czegoś takiego jak stały układ linii autobusowych. Sytuacja jest dynamiczna i będzie się ciągle zmieniać w najbliższych latach w związku z różnymi inwestycjami: trasą tramwajową na Piecki-Migowo, budową ul. Nowej Wałowej, Pomorską Koleją Metropolitalną itp. - dodaje Zomkowski.
Prowadzone inwestycje spowodują, że część autobusów zostanie "zatrzymanych" na węzłach integracyjnych z dala od centrum miasta, a to pozwoli na inną lokalizację przystanków końcowych tych linii, które nadal będą kończyć bieg w centrum. Obecnie, zdaniem urzędników, nie ma fizycznie możliwości "upchnięcia" linii ze Starego Miasta w inną lokalizację np. przy dworcu, bo pozostałe miejsca i tak są już przeciążone.
Inwestycje
Opinie (185) 1 zablokowana
-
2013-09-17 01:34
Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu (1)
Ha ha ha. A co to jakiś nowy zwyczaj?
- 1 7
-
2013-09-17 08:40
To już nawet nie jest zabawne.
Smutek i żal.
- 5 1
-
2013-09-17 03:39
budyń bez problemu wygra następne wybory prezydenckie, (2)
chyba, że zdecyduje się na europarlament.
- 4 8
-
2013-09-17 05:38
jaki wizjoner?,to juz jest dawno ustawione! (1)
jak budyn nie dostanie sie do europarlamentu to zostaje jako prezio Gdanska.Jak J.Walesa nie przejdzie nastepnej kadencji/a nie powinien/to J.Walesa na prezia,a budyn w odstawke,na ciepla posadke do ECS!
- 6 1
-
2013-09-17 22:41
Mały wałek za cienki na prezia.
Jak nie dopadną budynia przed wyborami to wygra które będzie chciał.A młody też wolałby jeszcze jedną kadencyjkę w ojro.
- 0 0
-
2013-09-17 07:39
Kolejne (1)
szkaradztwo w centrum miasta, czy ci architekci mają du.pę zamiast głowy??
- 9 2
-
2013-09-17 08:18
Też mnie to razi - szklany "cudo-klocek" tuż obok starych kamienic
- 6 2
-
2013-09-17 08:39
Kiedy konkretnie autobubusy spalinowe z taką częstotliwością
przestaną rozjeżdżać Stare Miasto? Dlaczego w żadnym artykule nie ma konkretów tylko jakieś ogólniki i frazesy?
- 5 1
-
2013-09-17 09:24
Na głównej
"Gdańsk na zapłaci..." ?
- 0 0
-
2013-09-17 09:44
"Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu" (1)
Nie bądź śmieszny chłopcze.
- 4 6
-
2013-09-17 22:46
"Chłopcze!" to rasiści mówili pogardliwie do czarnoskórych mieszkańców USA.
Zachowaj sobie takie teksty dla synalka, urzędasie.
- 2 0
-
2013-09-17 09:56
To może pytanie do prawników-administratorów (1)
Kto i jak może to zaskarżyć?
- 8 2
-
2013-09-17 09:59
Póki co dusić kogo się da petycjami i mailami.
Potem się zobaczy.
- 5 2
-
2013-09-17 10:08
niech autobusy jezdza co 10 minut...byle nie pod moim oknem (1)
od 64 nie bylo remontu?? jak sie zasiedlilo po niemcu dom to trzeba remontowac
- 1 5
-
2013-09-17 10:20
zomkowski?
jaki kolejny pomysł? Pętla koło mariackiego?
- 5 1
-
2013-09-17 10:43
A gdzie parki zieleni i parkingi????
Zalac betonem i postawic budynki. Budyn opamietaj sie. Kasa to nie wszystko. Gdzie dobro mieszkancow. Parkingi i parki zieleni????? Potem chodzi straz i daje laurki....
- 7 2
-
2013-09-17 11:13
Kierowca traktowany jak śmieć!!!
O kierowcach to miasto wcale nie myśli!!! Kierowca nie ma gdzie nawet siusiu zrobić a już nie wspominając już o wypiciu kawy i herbaty!!! Kierowca w/g ZTM-u i UM to śmieć!!!
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.