- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (283 opinie)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (161 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (228 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (67 opinii)
Za parking Trytona na prawie 500 aut Gdańsk nie zapłaci, ale czy na tym nie straci?
Poznaliśmy szczegóły umowy między miastem a firmą deweloperską Echo Investment, dotyczącej budowy parkingu na terenie miejskiej pętli autobusowej przy Jana z Kolna .
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jak dotąd nie informowano jednak na jakiej zasadzie deweloper zabuduje ten teren: czy zapłaci miastu odszkodowanie za zniszczenie miejskiej infrastruktury, czy działkę na parking kupi czy weźmie w dzierżawę, czy parking będzie dostępny dla wszystkich, a jeśli tak - to na jakich zasadach.
Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania.
Ustaliliśmy, że Echo Investment otrzyma teren, na którym powstanie parking, w odpłatne użytkowanie. Umowę przedwstępną w tej sprawie podpisano między miastem i deweloperem w 2011 r.
Miasto nie będzie dofinansowywało budowy parkingu, ani ponosiło kosztów jego utrzymania. Te spadną na stronę prywatną. Może to być Echo Investment, ale może też być jakaś inna firma.
- Użytkownik będzie uprawniony do wynajęcia, wydzierżawienia, przekazania w administrowanie lub zarządzanie wybudowanego parkingu, w szczególności na rzecz podmiotów wyspecjalizowanych w tym zakresie - tłumaczy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Pętla zniszczona, a odszkodowanie?
Zgodnie z warunkiem zawartym w umowie, oddanie do użytkowania parkingu jest warunkiem wydania pozwolenia na użytkowanie biurowca.
Choć zadaliśmy pytanie o zysk dla miasta od dewelopera za wykorzystanie pętli autobusowej pod parking, to nie dostaliśmy na nie odpowiedzi.
Zabudowana zostanie jednak tylko część pętli autobusowej. Spory trawnik
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Parking będzie ogólnodostępny
Dlaczego jednak miasto zdecydowało się na - de facto - zlecenie budowy parkingu w miejscu, w którym w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe i SKM? Jak to się ma do limitów ograniczających liczbę miejsc postojowych w nowych budynkach, jak np. wieżowcu Neptun we Wrzeszczu czy też pomysłu likwidacji parkingu na Targu Węglowym?
- Polityka ograniczania miejsc parkingowych w strefach parkingowych A i B [to obszar Śródmieścia oraz centralne części Wrzeszcza i Oliwy - dop. red.] dotyczy parkingów zamkniętych, a nie ogólnodostępnych. Realizowane przez Echo Investment miejsca parkingowe na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, będą dostępne dla wszystkich - wyjaśnia Anna Dobrowolska.
Podczas przygotowania materiału poprosiliśmy firmę Echo Investment o wyjaśnienie, w jaki sposób będzie regulowany dostęp na parking dla osób niepracujących w Trytonie. Nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi.
Pętla autobusowa przeniosła się na... ulice
Rozpoczęcie prac przy budowie parkingu wymusiło nową organizację ruchu w śródmieściu Gdańska. Przypomnijmy, 31 sierpnia całkowitej likwidacji uległa pętla autobusowa Jana z Kolna w Śródmieściu Gdańska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Władze miasta cichaczem przeniosły pętlę autobusową na ulice, które nie są do tego przystosowane. Pojazdy nie mieszczą się na wąskich ulicach i zakrętach. Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu - skarży się pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec tego rejonu miasta.
Zdecydowanie w gorszej sytuacji znaleźli się jednak mieszkańcy starej kamienicy przy ul. Rybaki Górne. - Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu. Każdorazowy przyjazd autobusu przegubowego powoduje wstrząsy. Do tego nawierzchnia ulicy uległa znacznemu pogorszeniu, a łaty wykonane w ubiegłych latach rozlatują się w oczach - dodaje pan Zbigniew, czytelnik portalu.
- Ulice, po których poruszają się autobusy, są drogami publicznymi. Nie mamy więc obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Układ komunikacyjny uzyskał niezbędne zgody i aprobatę komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego - odpiera zarzuty Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Jednocześnie ZTM zapewnia, że obecna organizacja nie jest docelowa. Zmieni się chociażby po zakończeniu robót na ul. Łagiewniki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Nie ma czegoś takiego jak stały układ linii autobusowych. Sytuacja jest dynamiczna i będzie się ciągle zmieniać w najbliższych latach w związku z różnymi inwestycjami: trasą tramwajową na Piecki-Migowo, budową ul. Nowej Wałowej, Pomorską Koleją Metropolitalną itp. - dodaje Zomkowski.
Prowadzone inwestycje spowodują, że część autobusów zostanie "zatrzymanych" na węzłach integracyjnych z dala od centrum miasta, a to pozwoli na inną lokalizację przystanków końcowych tych linii, które nadal będą kończyć bieg w centrum. Obecnie, zdaniem urzędników, nie ma fizycznie możliwości "upchnięcia" linii ze Starego Miasta w inną lokalizację np. przy dworcu, bo pozostałe miejsca i tak są już przeciążone.
Inwestycje
Opinie (185) 1 zablokowana
-
2013-09-17 12:08
Przetarg?
Dlaczego nie ma przetargu na taki grunt?. Może ktoś inny wyprałby tam pieniądze...... Echo, echo odpowiada.....
- 10 0
-
2013-09-17 12:10
Wielopoziomowy
Jeżeli parking , to tylko elegancki i wielopoziomowy , tak jak to robią w normalnych krajach. Ziemia jest zbyt cenna , aby placyk parkingowy tam powstał.
- 6 2
-
2013-09-17 12:26
Tylko spokojnie
Po co te nerwy, przecierz to się skończy tam gdzie kończy się tunel: dworzec PKP - Medison. W kieszeni ekipy p. Adamowicza.
- 5 1
-
2013-09-17 12:46
he he he
dobre: miasto nie straci, szczerze wątpię; na pewno nie straci budyń i lisek
- 8 0
-
2013-09-17 13:39
za parking Trytona zapłacą ..... mieszkańcy Gdańska
i to jest jedyny pewnik w tej sprawie. A Adamowicza na taczke
- 11 1
-
2013-09-17 14:21
Prawdę mówiąc, najbardziej mi to przypomina pijacki zakład
między urzędnikami: "Osozachładże sprzedam pętlę autobusową?". Przyznajcie się, ile przegraliście/wygraliście. Pośmiejemy się razem.
- 3 0
-
2013-09-17 14:38
Na tej pętli to ktoś powinien zadyndać ;-/
- 4 0
-
2013-09-17 14:48
czy każdy będzie mógł tam postawić auto ?
czy każdy będzie mógł tam postawić auto ?
ile z tych 500 miejsc bedzie ogolnodostepnych a ile wykupionych/opłaconych na całe miesiące ?
wielopoziomowy czy nie ?
dlaczego na najniższym poziomie nie będzie pętli ?
...- 3 1
-
2013-09-17 15:20
kolejny kloc (1)
Ludzie litości... kolejny kloc, bez stylu i charakterem absolutnie odstający od okolicznych budynków ,unikalnego charakteru zwartej zabudowy ulicy Gdyńskich Kosynierów .Stoją w okolicy już dwa potworki architektoniczne , były szpital stoczniowy i przychodnia..cuda lat 70tych . Chaos przestrzenny , przypadkowość i bylejakość to zostawimy potomnym. Smutne ...Czy nie ma Pan wstydu Prezydencie TYSIĄCLETNIEGO MIASTA.....
- 8 1
-
2013-09-18 07:26
Wstyd - obce słowo dla tego pana
- 1 0
-
2013-09-17 16:11
A gdzie powstanie pętla?
Kolejne zabieranie terenu bezmyślnie, pytanie brzmi gdzie będzie pętla dla autobusów, gdzie kierowcy odpoczą, zjedzą śniadanie czy skorzystają z toalety? czy ktos w tym mieście mysli jeszcze o ludziach czy tylko o pieniądzach? nie rozumiem. Przeciez Ci kierowcy mają juz wystarczająco przerąbane, to sie ich jeszcze wciska w jakies uliczki, nie mają czasu nawet odetchnąc a jeżdzą z pasażerami którym musza zapewnic bezpieczny transport. Naprawde smutne jest to co sie dzieje w naszym mieście i kraju.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.