- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (472 opinie)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (148 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (99 opinii)
- 4 Szybko odzyskali skradzione auto (62 opinie)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (216 opinii)
Za parking Trytona na prawie 500 aut Gdańsk nie zapłaci, ale czy na tym nie straci?
Poznaliśmy szczegóły umowy między miastem a firmą deweloperską Echo Investment, dotyczącej budowy parkingu na terenie miejskiej pętli autobusowej przy Jana z Kolna .
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jak dotąd nie informowano jednak na jakiej zasadzie deweloper zabuduje ten teren: czy zapłaci miastu odszkodowanie za zniszczenie miejskiej infrastruktury, czy działkę na parking kupi czy weźmie w dzierżawę, czy parking będzie dostępny dla wszystkich, a jeśli tak - to na jakich zasadach.
Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania.
Ustaliliśmy, że Echo Investment otrzyma teren, na którym powstanie parking, w odpłatne użytkowanie. Umowę przedwstępną w tej sprawie podpisano między miastem i deweloperem w 2011 r.
Miasto nie będzie dofinansowywało budowy parkingu, ani ponosiło kosztów jego utrzymania. Te spadną na stronę prywatną. Może to być Echo Investment, ale może też być jakaś inna firma.
- Użytkownik będzie uprawniony do wynajęcia, wydzierżawienia, przekazania w administrowanie lub zarządzanie wybudowanego parkingu, w szczególności na rzecz podmiotów wyspecjalizowanych w tym zakresie - tłumaczy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Pętla zniszczona, a odszkodowanie?
Zgodnie z warunkiem zawartym w umowie, oddanie do użytkowania parkingu jest warunkiem wydania pozwolenia na użytkowanie biurowca.
Choć zadaliśmy pytanie o zysk dla miasta od dewelopera za wykorzystanie pętli autobusowej pod parking, to nie dostaliśmy na nie odpowiedzi.
Zabudowana zostanie jednak tylko część pętli autobusowej. Spory trawnik
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Parking będzie ogólnodostępny
Dlaczego jednak miasto zdecydowało się na - de facto - zlecenie budowy parkingu w miejscu, w którym w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe i SKM? Jak to się ma do limitów ograniczających liczbę miejsc postojowych w nowych budynkach, jak np. wieżowcu Neptun we Wrzeszczu czy też pomysłu likwidacji parkingu na Targu Węglowym?
- Polityka ograniczania miejsc parkingowych w strefach parkingowych A i B [to obszar Śródmieścia oraz centralne części Wrzeszcza i Oliwy - dop. red.] dotyczy parkingów zamkniętych, a nie ogólnodostępnych. Realizowane przez Echo Investment miejsca parkingowe na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, będą dostępne dla wszystkich - wyjaśnia Anna Dobrowolska.
Podczas przygotowania materiału poprosiliśmy firmę Echo Investment o wyjaśnienie, w jaki sposób będzie regulowany dostęp na parking dla osób niepracujących w Trytonie. Nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi.
Pętla autobusowa przeniosła się na... ulice
Rozpoczęcie prac przy budowie parkingu wymusiło nową organizację ruchu w śródmieściu Gdańska. Przypomnijmy, 31 sierpnia całkowitej likwidacji uległa pętla autobusowa Jana z Kolna w Śródmieściu Gdańska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Władze miasta cichaczem przeniosły pętlę autobusową na ulice, które nie są do tego przystosowane. Pojazdy nie mieszczą się na wąskich ulicach i zakrętach. Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu - skarży się pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec tego rejonu miasta.
Zdecydowanie w gorszej sytuacji znaleźli się jednak mieszkańcy starej kamienicy przy ul. Rybaki Górne. - Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu. Każdorazowy przyjazd autobusu przegubowego powoduje wstrząsy. Do tego nawierzchnia ulicy uległa znacznemu pogorszeniu, a łaty wykonane w ubiegłych latach rozlatują się w oczach - dodaje pan Zbigniew, czytelnik portalu.
- Ulice, po których poruszają się autobusy, są drogami publicznymi. Nie mamy więc obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Układ komunikacyjny uzyskał niezbędne zgody i aprobatę komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego - odpiera zarzuty Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Jednocześnie ZTM zapewnia, że obecna organizacja nie jest docelowa. Zmieni się chociażby po zakończeniu robót na ul. Łagiewniki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Nie ma czegoś takiego jak stały układ linii autobusowych. Sytuacja jest dynamiczna i będzie się ciągle zmieniać w najbliższych latach w związku z różnymi inwestycjami: trasą tramwajową na Piecki-Migowo, budową ul. Nowej Wałowej, Pomorską Koleją Metropolitalną itp. - dodaje Zomkowski.
Prowadzone inwestycje spowodują, że część autobusów zostanie "zatrzymanych" na węzłach integracyjnych z dala od centrum miasta, a to pozwoli na inną lokalizację przystanków końcowych tych linii, które nadal będą kończyć bieg w centrum. Obecnie, zdaniem urzędników, nie ma fizycznie możliwości "upchnięcia" linii ze Starego Miasta w inną lokalizację np. przy dworcu, bo pozostałe miejsca i tak są już przeciążone.
Inwestycje
Opinie (185) 1 zablokowana
-
2013-09-16 18:27
Pytam za ile oddajecie im ten plac ?
Za ile ?
I od razu pytanie: nikt nie da więcej ?- 13 2
-
2013-09-16 18:28
Echo, echo (1)
czy to to samo co z polanki redłowskiej?
- 8 2
-
2013-09-17 00:27
nie to samo wiec nie wiem za co te plusy dostales...
- 1 1
-
2013-09-16 18:33
ehhhh .... (5)
Dobrze ze już zamknęli ta pętlę od dziecka miałem ja przed oknami racja człowiek mieszka w centrum a jednak na zadupiu :) Niech teraz inna cześć gdańska się Martwi o hałas
- 5 11
-
2013-09-16 18:43
Na Łagiewnikach 64 to teraz mają 500 kursów dziennie (2)
a do tego dziesiątki ciężarówek i ciężkiego sprzętu budowlanego.
Wałowa i Łagiewniki obecnie powinny obsługiwać budowę Nowej Wałowej/ Młodego Miasta i już to wystarczy na obciążenie substandardowym ruchem drogowym.
Wprowadzenie tam dodatkowych siedmiu linii autobusów z pętli Jana z Kolna (do sześciu już istniejących wcześniej), bo nie było co z nimi zrobić, to sen wariata pozbawionego elementarnej wyobraźni. Aż strach się bać skoro tacy ludzie zarządzają ruchem w tym mieście.- 9 3
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2013-09-16 21:28
Parking
I dodatkowo zmniejszyli przepustowość aut przez zabranie jednego pasa ulicy na parking. Auta zamiast parkować na chodniku, jak to zawsze było, ptzeniesiono na ulice i przez to tworzy sie jeszcze większy korek w godzinach szczytu!
- 9 1
-
2013-09-17 10:53
Modlitwa Polaka?
I z czego się cieszysz?
Skoro pętla przy mieszkaniówce na Jana z Kolna, ale jednocześnie przy głównej drodze dojazdowej, która nie jest drogą lokalną i nigdy nie była - było dla niektórych problemem, to jak mają to potraktować ludzie z lokalnych uliczek Starego Miasta i zabytki na Łagiewnikach, które ZTM chce bezmyślnie zniszczyć.- 3 1
-
2013-09-17 20:24
Była pętla i skrawek nieba, a teraz będzie widok na szare mury albo zardzewiałe blachy, mało tego, że tramwaje, kolej szpalery samochodów i totalnie zapchane przez stające na ulicach wyrzucone autobusy w których pracują ludzie, którzy teraz nie mają gdzie nawet zrobić siusiu, a pracują parę godzin i czy to jest w porządku.
- 1 0
-
2013-09-16 18:34
Warunki geologiczne zadecydowały... (2)
czyżby projektant i inwestor nie zapoznali się z warunkami przed podjęciem budowy, czy może WARUNKI zmieniły się w międzyczasie i czy w takim razie były to na pewno warunki geologiczne ???
- 29 1
-
2013-09-16 18:48
Sugeruję lekturę- dostępna w Sieci. Pouczające.
PROTOKÓŁ NR 73 10/ 2010 z posiedzenia Komisji Rozwoju Przestrzennego Rady Miasta Gdańska z z 21 czerwca 2010 roku.
Ciekawe co na takie zmiany mówią ci, którzy wiedzieli od początku, że przy tym poziomie wód gruntowych nie da się zbudować tylu miejsc podziemnych i uczciwie nie przystąpili do przetargu.
To wygląda na promocję albo pokerzystów albo ludzi nieodpowiedzialnych i przystępujących do przetargu bez znajomości rzeczy. Tak czy siak - mało fajne.- 18 3
-
2013-09-16 23:20
Na Bliskim Wschodzie budują autostrady 8-pasmowe na pustyni, stawiają sztuczne wyspy i drążą kilkupoziomowe metro pod kilkumilionowym miastem, a my nie umiemy prostego parkingu zbudować mając do tego idealne warunki?
- 6 1
-
2013-09-16 18:38
"Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu." (4)
Panie Zbigniewie, do Obi - tam się wie, jak się to robi :)
- 15 8
-
2013-09-16 19:19
Głupawe podśmiech.jki.
Ciekawe co byłoby, gdyby Tobie puścili pod samym domem z dnia na dzień taki ruch. Obejrzyj sobie zdjęcia, (były pod którymś artykułem w tym temacie na trojmiasto) jak wygląda sytuacja na Rybakach 11,12 i 13, a potem przeproś.
- 7 4
-
2013-09-16 21:06
popieram p. zbigniewę (1)
więcej autobusów w śródmieściu, mniej samochodów, lepsze życie
- 1 8
-
2013-09-16 21:17
Popierasz do 10 autobusów na godzinę
kilkadziesiąt metrów od zabytków klasy 0?
A z głową wszystko w porządku?
Minibusy TAK, pętla autobusowa dla przegubowych spalinowców NIE. Tego się nie da ani popierać ani racjonalnie wyjaśnić/ usprawiedliwić (no chyba, że za to komuś płacą).- 7 3
-
2013-09-17 21:24
No i co?
Wyremontowałby i patrzył jak się rozpada, bo ktoś mu 250 autobusów postanowił puścić dziennie 3 metry od okna?
- 3 0
-
2013-09-16 19:02
"Autobusy, które dotąd kończyły trasę na pętli przy ul. Gdyńskich Kosynierów, teraz kursują po ulicach Starego Miasta, czym (1)
a co, nie ma jak zastawic drogi? to gdzie maja jezdzic autobusy?
- 3 6
-
2013-09-16 19:20
Co to za bełkot. Nie potrafisz napisać poprawnie nawet jednego zdania?
- 9 0
-
2013-09-16 19:38
puki co (1)
Zajezdni już nie ma a na miejscu gdzie ma być Tryton rosną 2-u metrowe drzewa. Podobna sytuacja z budynkami stoczni przy Jana z Kolna- najpierw wyburzyli bo miejsce potrzebne dla biurowców, piękne wizualizacje były, ale gdzie te budynki??? a może jeszcze rozwalić ratusze oba bo można tam co innego postawić - panie budyń podpiszesz się pod tym???
- 10 3
-
2013-09-16 19:48
pętla nie zajezdnia
PÓKI co skonsultuj się ze słownikiem matołku
- 2 3
-
2013-09-16 19:45
(1)
Oddajcie nam pętlę!
- 5 7
-
2013-09-16 19:50
A bierzcie ją sobie z powrotem :-)
Dorzucimy pół litra.
- 6 1
-
2013-09-16 20:05
???
Żaden z "planerów" nie wpadł na pomysł zaprojektowania parkingu i pętli w jednym???
- 8 3
-
2013-09-16 20:12
A kto w tych wszystkich nowych, pięknych biurowcach ma pracować?
???
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.