• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

Krzysztof Koprowski
16 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia. Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia.

Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.



Czy Gdańsk i Gdynia powinny skorzystać z możliwości podwyższenia opłat?

Ministerstwo Rozwoju idzie na rękę samorządom i zapowiada zmiany w ustawie o drogach publicznych. Obecna maksymalna stawka, wynosząca maksymalnie 3 zł za godzinę parkowania, została zapisana w ustawie w 2003 r. i dzisiaj w większości miast jest niższa niż najtańszy bilet komunikacji miejskiej (w Trójmieście 3,20 zł; 14 lat temu bilet w Gdańsku do 10 minut kosztował 1,20 zł).

W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.

Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna. Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna.
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).

Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.

W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.

Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza). Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza).
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.

Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • Brawo! Wreszcie ruch w dobrym kierunku (3)

    Należy podnosić ceny za parkowanie w miastach, inaczej udusimy się w korkach i smogu!

    • 8 12

    • mylisz się

      należy dać ludziom możliwość sprawnego załatwiania spraw. Wtedy pokonują krótkie dystanse. Auta najwięcej dymią podczas przyspieszania - głównie w momencie startu. Żeby nie musiały za często startować, nie mogą się za często zatrzymywać.

      • 2 0

    • idiota z PO

      • 0 0

    • prędzej się udusisz w swoich pierdach za które też powinieneś płacić opłatę smogową.A za stanie na chodniku też zapłać cwaniaku.

      • 0 0

  • (1)

    Oni myślą że jak zwiększa cenę to tramwaje i autobusy będą mieli więcej ludzi to się chyba mylą... Ja bym prezesem po zabierala premie za nic i zmniejszyła im pensje... To by zobaczyczyli jak ciężko jest żyć!!!! Miasto nie ma kasy i szuka ale nie tedy droga.... tylko nie mysla o konsekwencjach tego działania ludzie będą wtedy stawiać autami gdzie im popadnie od trawników po chodniki...

    • 4 2

    • Tyle gruntów miejskich deweloperom sprzedali Gdzie ta kasa?

      Pieniądze na parkingi być powinny a ceny za parkowanie zostać na tym poziomie lub w dół pójść. Spoko. Niech tak dalej robią to skończą na taczkach a potem z wyrokami po polskim majdanie. Viva Europa

      • 5 1

  • Opłata powinna być większa. Skoro wszystko drożeje, ludzie więcej zarabiają, miasta zalane samochodami. Ale miasta powinny też wziąć się za ekzekwowanie obecnych już przepisów, czyli oczyścić trawniki i chodniki z samochodów. wtedy zarobiliby kupę forsy.

    • 6 7

  • Zarządzanie ala Adamowicz (1)

    Podnieść opłaty za nieliczne parkingi i pozwolić na samowole parkowania na dzielnicach śródmieścia. Patkingi będą puste a dzielnice zastawione. Budyń kombinuje chyba jak kolejna działkę oddać dewelopeprom a nie jak usprawnic miasto. Mieszkańcy mają szansę go w końcu wywalic

    • 11 1

    • I co z tego? Co syfu narobili to narobili i bałagan zostawili a kasa jest? Jest. A ty polaku teraz się martw

      • 2 1

  • Rozwiązać straż miejska

    Powołać straż parkingowa. Ustanowić strefy parkowania i mandaty a nie blokady. To nic nie kosztuje a na zachodzie jest to główny dochód dla samorządów

    • 6 2

  • Nie wiem jak Gdańsk, ale Gdynia sprawia wrażenie miasta bezpańskiego,

    miasta którego władza zupełnie nie ma wiedzy i chęci w temacie długofalowego planu na jego funkcjonowanie. Praktycznie nie ma w Gdyni buspasow, biletomatów, ani węzłów P&R, które dziś stanowią podstawę poprawnego funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Nie widać również żadnych działań, które stanowiłyby zachętę do korzystania ze zbiorkomu, typu wspólny bilet PR, ZKM, SKM, typu SKM do północnej Gdyni, ani też żadnych działań, które zmieniłyby podejście do tematu kierowców aut osobowych. Ale przede wszystkim nie słucha się opinii mieszkańców i nie wnosi zmian choćby w trasowaniu, częstotliwości, etc.

    • 3 0

  • (2)

    To jest ciekawe w DE w centrum 2.5 EUR za godzinę ale zarobki min 1300 EUR. A u nas chcą 9 zł a zarobki 1800 zł. kurka ZŁODZIEJE.

    • 12 1

    • 1800 i stać cię na samochód? (1)

      • 3 7

      • Do roboty czymś trzeba dojechać. Jasne, można siedzieć w domu i brać pińcet plus.

        • 6 2

  • Dziś w centrum Gdyni odbywa się festyn kom miejskiej,

    podczas którego nie można nawet podzielić się własną opinią na temat funkcjonowania ZKM, ani też wnieść uwag. W ogóle nigdzie nie można zgłaszać uwag na temat działania ZKM-u. Słabiutko...I jak ma być lepiej ? Czy ZKM to jest jakaś prywatna firma, czy jednak na miejskim garnuszku ?

    • 3 0

  • Opłaty za parkowanie

    Mało mnie to obchodzi mam helikopter. Samochody są dla biedaków!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 4 0

  • Jakieś jaja!!! (1)

    A może k...a coś w końcu obniżycie!!!!!!

    • 8 3

    • Parkingi.....

      Jak tu cenę obniżać, skoro od 22 lat nie powstał w Gdańsku żadn parking publiczny. A mienie gminne dookoła! Taka rabusiowa szkoła?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane