• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

Krzysztof Koprowski
16 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia. Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia.

Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.



Czy Gdańsk i Gdynia powinny skorzystać z możliwości podwyższenia opłat?

Ministerstwo Rozwoju idzie na rękę samorządom i zapowiada zmiany w ustawie o drogach publicznych. Obecna maksymalna stawka, wynosząca maksymalnie 3 zł za godzinę parkowania, została zapisana w ustawie w 2003 r. i dzisiaj w większości miast jest niższa niż najtańszy bilet komunikacji miejskiej (w Trójmieście 3,20 zł; 14 lat temu bilet w Gdańsku do 10 minut kosztował 1,20 zł).

W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.

Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna. Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna.
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).

Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.

W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.

Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza). Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza).
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.

Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • gospodarowanie pieniędzmi (2)

    cytat: "W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

    Zamiast budować kolejne centrum (raczej nie potrzebne w śródmieściu) w samym środku miasta nad torami i sprzedawać teren za grubą kasę developerowi można było śmiało wybudować śmiało kilka kondygnacji parkingu a developer mógł mieć ustaloną kasę za parkowanie i dostawać za to pieniądze... Trochę by się zwracało ale miasto i tak by dorzuciło kasę...

    I można by jak by się chciało coś dla ludzi a nie chapać kasę dla siebie ???

    • 8 4

    • (1)

      Przecież tam będzie parking na 1100(!!!) aut. A obok na 500 jeszcze drugi

      • 2 3

      • Ale zobaczymy czy będą bezpłatne... ☺

        • 1 1

  • Chyba obecnym włodarzom coś nie po drodze z elektoratem...
    Zamiast tworzyć miejskie miejsca parkingowe - sprzedaje się tereny dwewloperom
    Wszyscy wiedzą że samochodów przybywa a co robią włodarze?
    stawiają kolejne ograniczenia parkowania, słupki zabierając kolejne cenne miejsca
    do tego zaniedbuje się transport publiczny
    i nic dziwnego że biznes z centrum odpływa
    same bose rumuny i wędrowne żebraki w centrum zostaną

    • 10 4

  • I najprawdopodobniej nigdy taki bilet nie powstanie

    Przez to ze w Gdyni i Gdańsku są różni przewoźnicy ,ktorzy nie będą się ze soba dzielić.

    • 3 0

  • Gdyby chodziło o zmniejszenie liczby samochodów to wystarczyłyby zakazy.
    Dla mnie nie ma problemu, miejsca tak opodatkowane mogą nie istnieć.

    • 4 3

  • Tylko Polacy potrafią negować

    To co im się daje i tylko oni potrafią popierać wszystko co w nich godzi byle tylko ten obok miał gorzej. Sarmaci. Szlachta. Was trzeba batorzyć i gnoić. Tak lubicie

    • 2 4

  • Postawcie kilka ławek na Kartuskiej, nawet z parkometrami.
    Starsi ludzie nie mają gdzie usiąść

    • 7 1

  • Drogie parkingi kubaturowe

    Należy finansować z przychodu z biletów ZKM i SKM i będzie wilk syty i owca cała!

    • 4 4

  • (1)

    Ciekawe jak mam dojechać z wioski pod Pruszczem komunikacja do pracy w Gdańsku lub Gdyni ona nie istnieje. Może jakiś parking i węzeł komunikacyjny pod miastem chętnie skorzystam. Pozdrawiam myślicieli w krawatach.

    • 8 1

    • Hehe bo oni żyją w alternatywnej rzeczywistości

      Z tego nieróbdztwa w głowach im sie pier..... I wymyślają bzdury byle kase od ludzi wyciągnąć na podwyżki i premie dla siebie. A ludzie? Gnoją się na wzajem. Brawo Wy!

      • 4 2

  • Przypominam polakówom

    Władze wybiera się co 4 lata. Od władzy można wymagać. Wybierając ciągle tych samych złodziei i nieudaczników pokazujecie że jest ok. Widać lubicie być dymani. I najważniejsze. By karać za złe parkowanie należy zapewnic m-ca parkingowe. Żeby wprowadzać podwyżki należy dać zarobić godnie. Tworzycie system państwa urzędniczego, wyzysku i policyjnego. Buraki z was ze wschodu i tyle

    • 7 2

  • Będę zatem pracowała za 1 zł/godz-dostaję 10/h, zatem 9 za parkowanie, złotówka dla mnie... (1)

    Czas to uświadomić DEBILOM i PRZYGŁUPOM, myślącym t y l k o o sobie i biorących pod uwagę wyłącznie s w o j e gaże !!!

    • 8 7

    • Jeśli pracujesz za 10 zł/h to znaczy, że nie możesz być bystra, więc darmowa porada - idź na autobus.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane