- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (254 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (104 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?
Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.
W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.
- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.
Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).
Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.
W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.
Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).
Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.
Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.
Opinie (369) 7 zablokowanych
-
2017-09-16 23:36
gospodarowanie pieniędzmi (2)
cytat: "W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.
Zamiast budować kolejne centrum (raczej nie potrzebne w śródmieściu) w samym środku miasta nad torami i sprzedawać teren za grubą kasę developerowi można było śmiało wybudować śmiało kilka kondygnacji parkingu a developer mógł mieć ustaloną kasę za parkowanie i dostawać za to pieniądze... Trochę by się zwracało ale miasto i tak by dorzuciło kasę...
I można by jak by się chciało coś dla ludzi a nie chapać kasę dla siebie ???- 8 4
-
2017-09-16 23:57
(1)
Przecież tam będzie parking na 1100(!!!) aut. A obok na 500 jeszcze drugi
- 2 3
-
2017-09-17 22:01
Ale zobaczymy czy będą bezpłatne... ☺
- 1 1
-
2017-09-16 23:59
Chyba obecnym włodarzom coś nie po drodze z elektoratem...
Zamiast tworzyć miejskie miejsca parkingowe - sprzedaje się tereny dwewloperom
Wszyscy wiedzą że samochodów przybywa a co robią włodarze?
stawiają kolejne ograniczenia parkowania, słupki zabierając kolejne cenne miejsca
do tego zaniedbuje się transport publiczny
i nic dziwnego że biznes z centrum odpływa
same bose rumuny i wędrowne żebraki w centrum zostaną- 10 4
-
2017-09-17 02:23
I najprawdopodobniej nigdy taki bilet nie powstanie
Przez to ze w Gdyni i Gdańsku są różni przewoźnicy ,ktorzy nie będą się ze soba dzielić.
- 3 0
-
2017-09-17 07:16
Gdyby chodziło o zmniejszenie liczby samochodów to wystarczyłyby zakazy.
Dla mnie nie ma problemu, miejsca tak opodatkowane mogą nie istnieć.- 4 3
-
2017-09-17 07:41
Tylko Polacy potrafią negować
To co im się daje i tylko oni potrafią popierać wszystko co w nich godzi byle tylko ten obok miał gorzej. Sarmaci. Szlachta. Was trzeba batorzyć i gnoić. Tak lubicie
- 2 4
-
2017-09-17 07:56
Postawcie kilka ławek na Kartuskiej, nawet z parkometrami.
Starsi ludzie nie mają gdzie usiąść- 7 1
-
2017-09-17 08:07
Drogie parkingi kubaturowe
Należy finansować z przychodu z biletów ZKM i SKM i będzie wilk syty i owca cała!
- 4 4
-
2017-09-17 08:09
(1)
Ciekawe jak mam dojechać z wioski pod Pruszczem komunikacja do pracy w Gdańsku lub Gdyni ona nie istnieje. Może jakiś parking i węzeł komunikacyjny pod miastem chętnie skorzystam. Pozdrawiam myślicieli w krawatach.
- 8 1
-
2017-09-17 08:17
Hehe bo oni żyją w alternatywnej rzeczywistości
Z tego nieróbdztwa w głowach im sie pier..... I wymyślają bzdury byle kase od ludzi wyciągnąć na podwyżki i premie dla siebie. A ludzie? Gnoją się na wzajem. Brawo Wy!
- 4 2
-
2017-09-17 08:27
Przypominam polakówom
Władze wybiera się co 4 lata. Od władzy można wymagać. Wybierając ciągle tych samych złodziei i nieudaczników pokazujecie że jest ok. Widać lubicie być dymani. I najważniejsze. By karać za złe parkowanie należy zapewnic m-ca parkingowe. Żeby wprowadzać podwyżki należy dać zarobić godnie. Tworzycie system państwa urzędniczego, wyzysku i policyjnego. Buraki z was ze wschodu i tyle
- 7 2
-
2017-09-17 08:43
Będę zatem pracowała za 1 zł/godz-dostaję 10/h, zatem 9 za parkowanie, złotówka dla mnie... (1)
Czas to uświadomić DEBILOM i PRZYGŁUPOM, myślącym t y l k o o sobie i biorących pod uwagę wyłącznie s w o j e gaże !!!
- 8 7
-
2017-09-17 22:03
Jeśli pracujesz za 10 zł/h to znaczy, że nie możesz być bystra, więc darmowa porada - idź na autobus.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.