• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

Krzysztof Koprowski
16 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia. Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia.

Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.



Czy Gdańsk i Gdynia powinny skorzystać z możliwości podwyższenia opłat?

Ministerstwo Rozwoju idzie na rękę samorządom i zapowiada zmiany w ustawie o drogach publicznych. Obecna maksymalna stawka, wynosząca maksymalnie 3 zł za godzinę parkowania, została zapisana w ustawie w 2003 r. i dzisiaj w większości miast jest niższa niż najtańszy bilet komunikacji miejskiej (w Trójmieście 3,20 zł; 14 lat temu bilet w Gdańsku do 10 minut kosztował 1,20 zł).

W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.

Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna. Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna.
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).

Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.

W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.

Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza). Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza).
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.

Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • hipokryci

    a ja chce zobaczyc jak ci wszyscy samorzadowcy z adamowiczem na czele beda sie komunikacja miejska przemieszczac. bo innym pie... potrafia a sami swoimi furami po... hipokryci

    • 6 2

  • gdyby

    gdyby to miało jeszcze jakąś logikę !! gdyby bilety zostały obniżone w stosunku do parkowania-ale włodarzom mało i podniosą ceny powyżej cen biletów,a to już jest chore ! i należy tych włodarzy miast rozpędzić na cztery strony świata

    • 4 4

  • nie masz wstydu Budyń (1)

    nie masz

    • 5 2

    • ty nie na pietrzaku w pustym amfiteatrze?

      • 0 3

  • Budyn miej choc kszte honoru! (1)

    Podaj sie do dymisji!

    • 5 3

    • Jaworski?

      • 1 2

  • Zróbcie bilety za złotówkę dla kierowców, to od razu zrobi się luźniej na ulicach. (2)

    Jak mam wydać 7,6 zł i spędzić 2 godz. dziennie w obie strony w komunikacji na stojąco, to oczywiście, że wybiorę wygodny przejazd samochodem w maks. 20 minut w jedną stronę, za niecałe 5 zł w obie strony.

    • 10 1

    • (1)

      A niby z jakiej paki mamy robić kolejne dofinansowanie dla kierowców?
      Kierowca zajmuje mniej miejsca w autobusie?
      To już wolę, żeby był płatny wjazd do centrum - skutek ten sam będzie

      • 3 3

      • Lepiej chyba zarobić złotówkę niż wcale?

        Nie trzeba żadnego dofinansowania.

        • 5 0

  • Mój wczorajszy przejazd komunikacją (ładna pogoda, samochód został w garażu). (2)

    1. Tramwaj, idziemy usiąść do tylnej części tramwaju, bo tam zupełnie pusto. W połowie drogi wiem już, czemu pusto. Smród szczyn nie do wytrzymania. Najpierw menel jedzie tramwajem, a potem tramwaj jedzie menelem.
    2. Po długim spacerze powrót do domu. Fajnie by było usiąść w tramwaju, ale producent Pesy, lub zamawiający tramwaj zapomniał o siedzeniach w środku. Znacznie mniejszy autobus ma ich dużo więcej.
    3. Przesiadka na autobus. 3 przystanki i 10 minut opóźnienia po drodze, bo gamonie na każdym przystanku kupują bilety u kierowcy i każdemu trzeba wydać resztę.

    Podsumowując: Wspaniała "zachęta" do przesiadki na komunikację miejską na stałe.
    Samochodem taniej, szybciej wygodniej. Wolę zapłacić dychę za parking, a i tak sumarycznie wyjdzie taniej niż komunikacją.

    • 13 2

    • ty to się ponarzekasz. (1)

      Jak sobie dobrze zaplanujesz to jedziesz szybko i sprawnie. widzisz. tyle lat zadek woziłeś od obory do biedrony i już się zgubiłeś w świecie.

      • 2 8

      • a kolega niech swoje durne teorie sprawdza w praktyce

        to szybko się okaże, że codzienne dojazdy do pracy komunikacją miejską to koszmar

        • 1 2

  • Wszędzie płatne miejsca postojowe, a za zyski budyń organizuje np debatę o samorzadach lub imprezy dla ksiegowych. Hańba

    • 7 0

  • No i dobrze.

    wypad z miasta kocmołuchy. liczyć im po 500+ za godzinę leniom śmierdzącym.

    • 3 5

  • Buractwo

    A może zróbcie 100 zł na godzinę? Udupcie wszystko i wszystkich w tym kraju nieprzyjaznym jego mieszkańcom.

    • 9 2

  • (2)

    Powinna być opłata więkrza bo samochody niszczą chodniki i zieleń

    • 2 6

    • dokładnie.

      poza tym niech sobie pod swoimi oborami parkują a nie pchają się tymi rzęchami do centrum.
      co za wiocha.

      • 1 4

    • a za kalanie języka ojczystego powinna być kara śmierci

      ty baranie jeden

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane