• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

Krzysztof Koprowski
16 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia. Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia.

Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.



Czy Gdańsk i Gdynia powinny skorzystać z możliwości podwyższenia opłat?

Ministerstwo Rozwoju idzie na rękę samorządom i zapowiada zmiany w ustawie o drogach publicznych. Obecna maksymalna stawka, wynosząca maksymalnie 3 zł za godzinę parkowania, została zapisana w ustawie w 2003 r. i dzisiaj w większości miast jest niższa niż najtańszy bilet komunikacji miejskiej (w Trójmieście 3,20 zł; 14 lat temu bilet w Gdańsku do 10 minut kosztował 1,20 zł).

W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.

Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna. Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna.
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).

Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.

W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.

Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza). Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza).
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.

Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • (2)

    Było cię stać na kupno domu za miastem, kupno samochodu to i stać cię, żeby zapłacić 10 zł za godzinę parkowania.

    • 6 15

    • Już się odezwał typowy Kowalski

      Czemu tak źle życzysz bliźniemu swemu? Czyżby pierwowzór modlitwy z " Dnia świra"?

      • 9 2

    • właśnie kupuje się domy poza miastem bo w mieście w tej samej cenie kawalerkę co najwyżej można kupić

      • 5 1

  • chcieliśta Pisu? To mata! (1)

    • 2 8

    • tu nie pis zarzadza od 20 lat

      stad taki komunikacji lokalnej stan.

      • 5 0

  • A beka z was. Zbiór zer napinających się ku uciesze nieudaczników we władzach

    Beka z was Janusze. Naród wyjątkowo tępy. Parking za 20/h bilety za 6pln i podatek od roweru 300/rok. Hehe dawajcie dalej żenua ale co tam. Piana przed monitorem wam klawiatury nie zalewa? Piwo Chipsy i czytam. Dawać!

    • 6 3

  • Proponuje ustalic maksymalna wysokosc pensji dla urzednikow, np prezydenta miasta Gdanska na 2500 zl (1)

    i od razu sie poprawi jakosc komunikacji.

    • 6 1

    • 2 500?

      1 000 wystarczy, jak emerytom

      • 7 0

  • lolo

    Minister Rozwoju do autobusu-daj Burakuprzykład

    • 4 0

  • sprzedajmy wszyscy swoje samochody (6)

    nikt nie będzie kupował benzyny w cenie z 700krotnym przebiciem wartości samego paliwa,
    nie będziemy płacili podatków drogowych,
    nie będziemy korzystali z autostrad z ich absurdalnymi cenami,
    nie trzeba będzie remontować dróg,
    nie będziemy płacili za parkingi,
    sprawy służbowe będziemy załatwiać poruszając się komunikacją miejską lub pieszo,
    cykliści zawładną przestrzenią................

    there are nine million bicycles in beijing

    • 16 4

    • ... a wtedy rzad zalata dziure budzetowa opodatkowujac powietrze do pompowania opon w rowerach. (2)

      ... I akcyza na wentyle.

      • 10 1

      • (1)

        Świnie przy korycie nie muszą tyle żreć.

        • 2 2

        • Nie musza - ale chca. A ze to oni stanowia prawo, wiec ustanowia takie zeby zylo sie wygodnie.

          Im.

          • 3 1

    • (2)

      "Sprzedajmy wszyscy swoje samochody" :))
      Świetne! Tylko komu? Wszystkim?

      • 6 0

      • Ukraińcom i ruskim.

        • 2 0

      • chińczykom

        • 1 0

  • Jeżeli mamy korzystać z komunikacji miejskiej

    to niech to będzie jazda jednym środkiem komunikacji, a nie dwoma, a nawet z większą ilością przesiadek. Poza tym niech rozsądnie rozplanują rozkłady jazdy, a nie kilka autobusów naraz, a potem kilkanaście minut nic.

    • 8 0

  • Podsumowanie 1 miejsca 87360 PLN !!! Parkingi 218 400 000 PLN (dwieście osiemnaście milionów i czterysta tysięcy) !!!

    Proszę o podanie kwoty jaką miasto Gdańsk uzbierało od 2003 roku (wg ostatniej ustawy)
    14 lat x 3PLN za godzinę x 8 godzin x 5 dni w tygodniu x 52 tygodnie w roku x ilość miejsc płatnych.
    Tyle zarobiło U W A G A 1 miejsce !!! Oczywiście przy założeniu 100% wykorzystania czasowego, które założmy na poziomie 25% w finalnym wyliczeniu.
    Trzeba też dołożyć wpływy z mandatów, których nie uwzględniam w tej kalkulacji !!!
    Teraz pomnóżmy x ilość płatnych miejsc. Nie wiem ile jest ich w Gdańsku ale strzelmy że 10 000
    To daje kwotę 218 400 000 PLN za ostatnie 14 lat. Gdzie jest kasa na Parkingi ???

    • 7 1

  • A czy Adamowicz porusza sie po miescie komunikacja miejska???

    Jesli nie, to niech ten debil nie waży sie podwyższac oplaty za parkowanie!
    Niech najpierw zapewni sprawna i tania komunikacje miejska dla mieszkancow a dopiero wtedy niech odzywa sie w temacie.

    Hipokryta jeden -wozi tylek autami sluzbowymi, zrobil sobie pod swoja praca dla siebie darmowy parking, mieszkan ma kilka i do nich garaze podziemne wiec moze parkowac gdzie chce w Trojmiescie wiec niech sie nie wypowiada ta kanalia!

    • 10 1

  • Socjalizm realny RULEZ

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane