• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

Krzysztof Koprowski
16 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia. Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia.

Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.



Czy Gdańsk i Gdynia powinny skorzystać z możliwości podwyższenia opłat?

Ministerstwo Rozwoju idzie na rękę samorządom i zapowiada zmiany w ustawie o drogach publicznych. Obecna maksymalna stawka, wynosząca maksymalnie 3 zł za godzinę parkowania, została zapisana w ustawie w 2003 r. i dzisiaj w większości miast jest niższa niż najtańszy bilet komunikacji miejskiej (w Trójmieście 3,20 zł; 14 lat temu bilet w Gdańsku do 10 minut kosztował 1,20 zł).

W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.

Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna. Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna.
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).

Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.

W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.

Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza). Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza).
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.

Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • (2)

    Polak już tak ma, że nie chce płacić za parkowanie. Ma 100 wolnych miejsc za 3zł ale on będzie krążył godzinę po okolicy aby zastawić jakiś chodnik albo trawnik ale za darmo.

    • 10 8

    • Nowojorczyk, Londynczyk i Niemiec tez tak miał, w 1990 roku. Ale się już nauczyli. Czas na nas.

      • 5 4

    • Ja mogę płacić za parking (przy wyjeździe) a nie za miejsce. Jak jade na obiad do Gdańska to nie wiem ile spędzę tam czasu. Może zjem i może pójdę jeszcze na spacer a może zacznie padać i wrócę szybciej. Parking płacony " z góry" to złodziejstwo.

      • 3 0

  • Transport

    Do tych trupow na szynach proponuje niewsiadac. Pewne spoznienie do pracy i przymusowy spacerek po dzielnicach gdanska :) zaleznie gdzie sie rozkraczy

    • 15 2

  • To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów , to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.

    zakaz lub ograniczenia do minimum parkowania rozwiązuje problem?

    • 5 0

  • restauratorzy i sklepikarze w centrum... (11)

    ...będą szczęśliwi. Weekend bez handlu i usług to jest to, na co czekali.

    • 32 1

    • tak (3)

      szcegolnie jak ty ostani raz w resteuracji byles tylko sei wys*ac i to za gierka

      • 4 6

      • oooo (1)

        Jaki ekspierd. Wie wszystko. Nabył tej umiejętności za wspomnianego gierka, doszlifował za jaruzela. Marnujecie się, towarzyszu, na tym forum.

        • 6 1

        • Przecudowny epitet. Pożyczam:)

          • 0 0

      • "inteligentny" post godny liberała demokraty zielonego. Brawo ty!

        Podziel się opinią...

        • 3 1

    • (6)

      Już dawno przeprowadzono na ten temat badania. Piesi to 50% większe obroty w stosunku do kierowców

      • 6 3

      • No tak badania. Nie ma to jak badania- Sondaże. Takie czasy (5)

        Kierowca żeby zrobić zakupy musi wyjść i pójść. To nie pieszy? Myśl! Potem pisz!

        • 4 2

        • (4)

          Pieszy nie wymaga parkingu, wielkiego skrzyżowania ze światłami na gruncie za milion i drogi serwisowej. Parking na 50 aut zajmuje z dojazdem 2000m kwadratowych. Naprawdę nie widzisz różnicy?

          Zmień ksywę, bo nie pasuje do twoich wypowiedzi.

          • 3 3

          • klient do restauracji (3)

            Lub eleganckiego sklepu przyjedzie tramwajem. Ciekawe.
            A rozważając spotkanie, 3 godz, trzy samochody, to prawie stówa za parking...
            Za tą kasę można spokojnie pojechać tam, gdzie za parking nie kasują i jeść dają dobrze. Knajpa rybna w drodze do Starogardu, pierogarnia przed Egiertowem... I wiele innych jest, i zapewne powstanie. Po co się pchać do centrum?

            • 5 3

            • (2)

              Dokładnie, jedzcie na rybę przy szosie, tam wam będzie dobrze.

              Tak, klient do drogiego sklepu przyjedzie właśnie komunikacją, tak jak na Oxford Street od wielu wielu lat

              • 3 3

              • Nie porownuj komunikacji w Londynie do tej zenady w Trojmiescie.

                • 7 0

              • Oxford Street powiadasz

                jak tam kwaśne deszcze pochodzenia muzułmańskiego?

                • 0 0

  • masz samochod ,miej na parking (7)

    • 7 17

    • Masz rower? (1)

      To won z chodnika, ulicy i środków komunikacji publicznej. Paranoja w tym kraju sięga zenitu. Demokracja=ZAKAZY NAKAZY dymanie ludzi na każdym kroku. O to chodziło?

      • 8 5

      • Dokladnie. Będziemy jeździć rowerami po ulicach, kierowcy nie muszą jeździć szybciej niż 20km/h

        • 2 6

    • (1)

      nie masz samochodu ,miej 30 zł na bilet

      • 6 4

      • Dałem minusa. Sorki.

        Popieram. Bilety jednorazowe za 9pln a miesięczne 200% w górę za rower bilet za 18pln! Podatek za rower wprowadzić! A jak!

        • 7 5

    • Wystarczy że jestem okradany w haraczu z paliwa na ponad 60% jego wartości!

      • 12 1

    • aleś ty qwa głupszy od parkometru

      • 6 3

    • masz samochód miej i wille z basenem

      • 1 0

  • Panstwo TOTALITARNE PiS!! (4)

    Okraść ludzi zmusić do korzystania z śmierdzących napchanych autobusów !!

    Sekta PiS robi wszystko żeby cofnąć Polskę do czasów komuny !!

    • 10 12

    • Za komuny takiego wyzysku nie było

      Ale zgoda. Państwo totalitarne

      • 5 1

    • a jak nazwać publiczną drogę

      Co jest "tylko dla mieszkańców"? Socjalizm? Feudalizm? Nie, liberalizm.

      • 3 1

    • Ale to jest opłata MAKSYMALNA. Nie trzeba wprowadzać stawki maksymalnej.

      • 0 4

    • Aleś głupi ci*l.

      Gdańskiem rządzi oszust , sprzedawczyk , kanalia Budyń trzon PO.

      • 3 0

  • Naprawdę w tym kraju na łeb wielu padło.

    A kiedy opłata za prawo do życia? Nie płacisz nie żyjesz

    • 19 3

  • Transport miejski hmm....

    Syf, aromaty jak z kibla, tłoczno a za wszystko trzeba zapłacić i to nie mało a co rok podwyżki. Miodzioooo. Brawo Wy!

    • 19 2

  • Budyń nie uklęknie przed PIS-em... (1)

    ...i opłaty za parkowanie obniży.

    • 6 5

    • jeszcze raz kmiocie przeczytaj artykuł ...

      Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

      Czytaj więcej na:
      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Za-parkowanie-zaplacimy-wiecej-niz-za-bilet-n116362.html?strona=6#opinie#tri

      • 1 0

  • I już widać że kierowcą nie jesteś i hu wiesz (8)

    Miejsc parkingowych jest za mało w 3mieście. Władze wolą deweloperce grunt sprzedać niż parking wielopoziomowy zrobić. Miejsca na to w Gdyni- Przy Batorym plac. Przy hali K.GÓRSKIEGO. Przy hali targowej, przy dworcu gl. PkP. Auta ze skwerku wek. Nieroby i łapówkarze sami. Dziękuję

    • 16 5

    • To do pana co bredzi o rzekomych 100 miejscach parkingowych

      • 4 1

    • I już widać ze dpy od auta nie odlepiasz (6)

      W tym mieście parking jest wszędzie. Kierowcy, kiedy do was dotrze ze to wy jesteście rakiem miast? Nie nudzi wam się stanie w korkach? Inni kierowcy bez kultury? Problemy z autami, cofnięte liczniki, sklejki, opłaty eksploatacyjne, drogie paliwo, ubezpieczenia, kontrole, kredyty?. Potem, ze kawa w kawiarni droga żale. Gadać umiecie tylko o tych autach, klockach i filtrach.

      Nawet nie wiecie jak smrodzicie, bo żaden z was nie opuści przecież szyb w korku.

      Tyle was życia mija na dojazdach na przedmiecia. A my musimy omijać te szroty albo bystrzaków co terenówkę do miasta kupili

      • 6 8

      • Pewnie nie uwierzysz ale mniejsza z tym. Nie musisz.

        Nie jestem posiadaczem auta ani "arystokratą" jak ty co tylko swą du widzisz. Myśl obiektywnie egoisto zakompleksiony.

        • 2 2

      • Mi też życie mija w korchach. W śmierdzącym zatłoczonym autobusie gdzie za bilet bule 3,20! (2)

        Nie pouczaj innych Nie narzucaj swej ideologii innym.

        • 5 2

        • (1)

          Korzystaj z mobiletu, będziesz miał za 3

          • 2 3

          • Bardzo mądry post

            Państwo Januszy. Demokracja. Wolność o której piejecie wiecznie a ograniczeń pragniecie. Wybieracie co 4 lata łgarzy złodziei i nieudaczników którzy was doją ile wlezie i patrzą jak pospólstwo się gnoi na wzajem. Zakazy Nakazy Mandaty kary itp bzdury tylko po to by rodakowi dokopać. Schodzicie na psy zawistne Polacy. Arystokracja co im z butów słoma wystaje. Najwięcej pracują w EU za śmieszną kasę Zero socjalu Nic. Sadomasochiści Europy. A płaćcie i narzekajcie dalej mnie to wali nie mam auta ale każdy z was ma w rodzinie kogoś kto takowe posiada i co? Ano gó.... Bo liczy się by doj...bać drugiemy. Małe mizerne nic nie znaczące anonimowe w necie zera. A władza beke z was kręci. A teraz hejtujcie. Mi to lotto

            • 3 2

      • (1)

        Jak to pisał Leon Krier: nie auto, a dom podmiejski powoduje korki.

        • 8 0

        • Pełna Racja!

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane