- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (254 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (104 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?
Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.
W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.
- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.
Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).
Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.
W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.
Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).
Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.
Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.
Opinie (369) 7 zablokowanych
-
2017-09-16 15:01
Skoro buduje się nowe drogi i tworzy ulice dla samochodów trzeba zrobić też miejsca parkingowe (1)
Za użytkowanie drogi też kierowcy będą płacić?
- 10 3
-
2017-09-16 15:23
powinien
- 3 3
-
2017-09-16 15:24
a może udostępnić darmowy parking koło stadionu? A nie najlepiej tylko okradać obywateli! (1)
- 8 1
-
2017-09-16 15:31
Stadion ma przynosci straty !Bo niebedzie mozna kasy wyprac kolesiom POlityków.
Wszystko ma byc platne po stawkach zaporowych.
- 7 1
-
2017-09-16 15:27
a jak wykorzystywany jest parking ze zdjęcia??? Ile był nieczynny? A nie można zrobić parkingu na Placu Zebrań? (1)
Lepiej doić obywateli. Ile kosztują bilety na komunikację??? dla 4 osobowej rodziny??? To się nie opłaca jechać autobusem do centrum!
- 14 1
-
2017-09-16 22:31
plac zebran jest czescia muzycznej sceny
juz predzej tam mozna stworzyc kino samochodowe.
- 1 1
-
2017-09-16 15:29
Unas jest paranoja ludzie do pracy blachosmrodem 5 km jadą samotnie ,znam takich co 2 km jadą! (2)
rowerem jesteś w 5 minut na piechotę spokojnie 15 autobusem jeszcze szybciej..
teraz to juz nie te czasy ze niebyło wiadomo kiedy autobus czy tramwj przyjedzie i sie wychodziło 29 minut wczesniej by sterczec na przystanku.rozjklad masz w telefonie ,anwet monitoring jest gdzie sie obecnie znajduje i za ile przyjedzie!- 10 21
-
2017-09-16 16:23
Mam kumpla, z obroncow do alchemii jeździ autem i narzeka ze nie ma gdzie zaparkować :))))
- 6 2
-
2017-09-16 16:39
Kolejny debil tutaj... 2km w 15minut to daje wynik 8km w godzinę, czyli taki niezbyt szybki bieg. Teraz rowerek - 2km w 5 minut to ok. 25km w godzinę. Czyli trzeba tu też nieźle przycisnąć. Proponuję w imię dobra nas wszystkich, poddawać eutanazji tych, którzy nie osiągną takich rezultatów na testach sprawnościowych przeprowadzanych 2x w roku.
- 2 6
-
2017-09-16 15:30
Miasto to my (6)
Zobaczcie jakie ceny biletów ma komunika miejska w Krakowie...dużo niższe niż u nas
I niech mnie ktoś poprawi jeśli coś źle rozumiem:
Kto wybudował drogi, place i budynki publiczne w Gdyni?
Miasto - a skąd miasto miało na to pieniądze?
Produkuje coś? Sprzedaje? Prowadzi działalność gospodarczą? Nie?..
Pieniądze w budżecie są z naszych podatków.
My wszyscy się na to składamy
Więc kto jest właścicielem przestrzeni publicznej?
My. My wszyscy, a nie urzędnicy
To dlaczego pobierana jest oprócz podatków - i to niemałych bo prawie 20% dochodowego
następna danina za drogę, parking, chodnik, którego sponsorem już raz byliśmy?- 24 4
-
2017-09-16 16:21
Nabudowaliśmy wiaduktów i estakad, alei wyklętych i ekranów akustycznych, to nie ma kasy na komunikację
- 4 2
-
2017-09-16 16:40
(4)
A dlaczego rowerzyści za darmo?
- 7 2
-
2017-09-16 18:20
(3)
Kupili pojazd? Mają czym go napędzić? Sami naprawiają?
To wara od rowerów. Gdyby nie rowery to byś w 3x takich korkach stał- 4 3
-
2017-09-17 07:24
WARA OD autobusów laserowa dziewczyno
- 0 0
-
2017-09-17 07:24
WARA OD autobusów laserowa dziewczyno
- 0 1
-
2017-09-17 07:53
Kupili samochody?, Mają czym go napędzić? Sami naprawiają?
To wara od samochodów, gdyby nie one to stałbyś w rowerowych korkach stąd po Kamczatkę- 3 2
-
2017-09-16 15:31
Precz od naszej forsy
Zróbcie atrakcyjna komunikację to ludzie będą jeździć. Gdansk na maksa rozbudowa infrastruktury a liczba wozokilometrow taka sama. Łapy precz od naszych pieniędzy
- 22 0
-
2017-09-16 15:32
W ogole nie powinno byc maksymalnych stawek ustalonych odgornie przez rzad.
Bo skoro tak, to niech ustala tez w takim razie max stawki biletow na caly kraj.
A tak to komunikacja indywidualna jest faworyzowana. A efekt mamy taki,ze Polska tonie we wrakach.- 6 2
-
2017-09-16 15:38
Smieszne
Polacy a to co to robją podwyzszają opaty za parkowanie to powinni być wydaleni z Polski.Jaki ten nasz kraj ma tylu ciemniaków za biurkiem Pajace Polski
- 8 3
-
2017-09-16 15:45
acha (1)
Rocznie zarabiają za parkowanie np. w Gdyni za jedno miejsce 2.700 zł. Co to za , bzzzdura. Napiszcie ile na koniec dnia jest z jednego parkomatu, a nie za jedno miejsce, bo płaci nie jeden człowiek dziennie, ale dużo więcej, czyli ile? A za dewastację infrastruktury przez auta odpowiadają nasi włodarze.Jeśli sprzedaje sie coraz więcej samochodów, to wypadało by budować parkingi. Jeśli nie potrafią zarządzać Trójmiastem, gdzie przyjeżdżają tysiące turystów, z których tu żyjemy, to po co sie pchają na takie stanowiska. Dlaczego jesteśmy tacy zacofani?
- 15 1
-
2017-09-16 16:19
Ja widziałem jednego, co dewastował, a nie był włodarzem. W sumie to widziałem ich setki
- 2 1
-
2017-09-16 16:19
(1)
tylko 9 złotych ? to kpina powinno być minimum 20 złotych za 0,5 godziny i niech centrum umiera
- 15 9
-
2017-09-16 22:03
sorka
chciałe dać plusa
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.