- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (254 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (157 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?
Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.
W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.
- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.
Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).
Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.
W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.
Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).
Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.
Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.
Opinie (369) 7 zablokowanych
-
2017-09-16 13:20
(1)
obniżyć pensje budynia i jego pachołów z urzędu to będą oszczędności
- 16 3
-
2017-09-16 23:05
Obnizyc pensje - to beda lapowki.
- 0 1
-
2017-09-16 13:20
Jeśli prezydent Szczurek podniesie opłaty za parkowanie, to straci mój głos (2)
W Gdyni nie miało być strefy płatnego parkowania, a jednak jest. To jest miasto po którym nie da się inaczej podróżować niż samochodem więc nie można zdzierać z nas haraczu za to, że jeżdzimy.
- 21 7
-
2017-09-17 18:32
(1)
A mi się to jakos udaje. Cud czy co?
- 1 1
-
2017-09-17 21:24
Ależ to jest miasto po którym możnaby podróżować zbiorkomem, gdyby
władze miasta prowadziły politykę pro autobusową itp. Niestety na razie to strach przed kierowcami blachosmrodów ma wielkie oczy i nie wprowadzają żadnych konkretnych i licznych ułatwień. ZKM też ma wszystko w d i w żaden konkretny sposób nie angażuje się w temat.
- 1 0
-
2017-09-16 13:23
Komunikacja bleee (4)
Komunikacja jest dramatycznie droga. Koszt przejazdu rodziny z zabianki do wrzes zcza wynosi niemal 10zl. W 2 strony mamy 20zl a to jedyne 10km. Koszt przejazdu zutem wynosi okolo 5 zl w 2 strony. Jaki jest sens jechac komunikacja?? Nawet dla jednej osoby bedzie w tych samych kosztach a wygodniej do punktu docelowego a nie jak w komunikacji w jeo okolice. Samochod zawsze bedzie tanszy bo lapczywosc komunikacji nie zna granic... a samochod mozna juz kupic za 800zl zlom bo zlom. Ale jezdzi sie taniej
- 34 5
-
2017-09-16 14:03
(2)
Ale reprezentacyjne centrum jednego z najważniejszych polskich miast to nie jest złomowisko na szroty za 800 pln.
- 10 13
-
2017-09-17 08:39
Co cię obchodzi jakim autem kto jeździ?
- 6 0
-
2017-09-17 09:15
Gdzie ty szroty za 800 zł widzisz na ulicach?
- 2 1
-
2017-09-16 14:19
KAPITALNE uzasadnienie owicza ze mu sie krztwda dzieje, bo nie moze podrożyć autobusów, bo parkowanie jest tansze i samochody mu PODBIERAJĄ KLIENTÓW
KAPITALNE- 5 3
-
2017-09-16 13:24
Wiem, że ciężko to wielu Polakom zrozumieć, ale podwyższenie opłat za parkowanie i surowe karanie nielegalnie zaparkowanych aut jest w naszym wspólnym interesie.
Życie w mieście z tak uporządkowaną sprawą parkowania jest znacznie łatwiejsze dla mieszkańców i wymusza na włodarzach m.in. dobrą konunikację miejską.
Przyjezdni muszą za przywilej korzystania z prywatnej przestrzeni miasta płacić, i tak niewielkei pieniądze, w porównaniu z tym co płaci się na parkingach prywatnych (przykład: ul. Podwale przedmiejskie przy Lawendowej)- 14 18
-
2017-09-16 13:25
Jazda komunikacją miejską się nie opłaca?
hmmmm... może by tak obniżyć ceny biletów na komunikację? NIEEE doje....emy opłatę za parkowanie! A co?
- 25 8
-
2017-09-16 13:25
(1)
Pobieranie opłat w weekend to gwóźdź do trumny usług na Starym i Głównym Mieście. Poza sezonem mało kto pojedzie tam na obiad do restaruracji.
- 27 5
-
2017-09-17 07:58
popieram. wspolczuje przedsiębiorcom na starym mieście
- 5 2
-
2017-09-16 13:28
Witam, jestem przeciwny komunikacji masowej. Tylko dlatego że posiadam auto i szybko się przemieszczam, jestem w stanie zarabiać i utrzymać rodzinę. Tramwaje i autobusy pozostawiam dzieciom i emerytom oraz innym, ale leniwym. Pozdrawiam
- 20 12
-
2017-09-16 13:29
Jak Ministerstwo (jakiekolwiek) coś wymyśli to ręce opadają
- 6 5
-
2017-09-16 13:37
Gromkie i soczyste hahaha (2)
Dla wszystkich ktorzy nabijali sie z kogos bo jezdzi do pracy autobusem.
- 7 11
-
2017-09-16 20:02
(1)
Myslisz, ze jak kogos nie bedzie juz stac na parkowanie w okolicach pracy to zacznie dojezdzac autobusem? 2 godz zamiast 30 minut? Pewnie tak. Przez kilka miesiecy zanim nie znajdzie pracy, do ktorej dojedzie w rozsadnym czasie za rozsadne pieniadze. Strefy parkowania zamienia sie z czasem w wymarle slumsy. Wszyscy uciekna.
- 3 3
-
2017-09-16 20:04
Jak kogoś było stać żeby zamieszkać 2h od miasta to jego problem, nie mieszkancow
- 3 3
-
2017-09-16 13:44
Kubarurowe parkingi stoją puste...
podniesienie cen z pewnością Zwiększy liczbę klientów. Wot logika :D
- 13 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.