- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (254 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (157 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?
Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.
W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.
- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.
Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).
Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.
W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.
Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).
Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.
Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.
Opinie (369) 7 zablokowanych
-
2017-09-16 13:48
Mieszkam w Śródmieściu i popieram (1)
Skończy się blokowanie miejsc parkingowych przez Januszy z GWE, którzy przyjechali na "gofera" albo po Rivierze połazić.
- 18 22
-
2017-09-16 22:04
Riviera
ma bezpłatny parking.
- 6 0
-
2017-09-16 14:01
Ale nie ma przymusu parkowania na takich miejscachl (4)
Jak mnie na coś nie stać to nie kupuję.
Nie rozumiem po co to oburzenie.Nie parkujcie i niech te miejsca świecą pustkami.- 14 14
-
2017-09-16 18:52
(3)
Tylko istota jest taka, że będą świeciły pustkami, bo ludzie pojadą do Galerii Handlowych zamiast na Stare i Główne Miasto.
- 5 0
-
2017-09-16 20:26
Jak komuś pasuje lepiej galeria i mcdonalds (2)
od starego miasta to jego wybór.
- 2 5
-
2017-09-16 22:27
tu raczej chodzi o napedzanie przez miasto im klienteli.
- 3 0
-
2017-09-17 08:37
Czasami o tym co pasuje stanowią finanse.
- 1 0
-
2017-09-16 14:13
Jakość transportu publicznego jest fatalna
Zatłoczone autobusy, rano do pracy ludzie jeżdżą ściśnięci jak śledzie w puszce, przesiadki, gdy linie nie są ze sobą skorelowane (system drzwi w drzwi), brak sensownych połączeń pomiędzy osiedlami (a nie tylko zjazd do centrum). Zanim wprowadzi się utrudnienia dla kierowców, najpierw należałoby się zatroszczyć o poprawę transportu publicznego.
- 25 2
-
2017-09-16 14:13
Nie podwyzka oplat za parkowanie a sensowne taryfy biletowe i polaczenia stanowia o atrakcyjnosci transportu miejskiego. Dla mnie to i 20 zeta za godzine moze byc. Zwykle wiecej nie potrzebuje. Dalej bede wolala auto niz smierdzacy skm, tramwaj czy inne cudo. Gdzie w godzine to malo dokad dojade.
- 14 4
-
2017-09-16 14:20
w Polsce potrafią tylko ludzi gnębić zamianst im pomagać (1)
- 22 6
-
2017-09-16 14:21
kierowcy gnębią.
masz rację, tylko gnębią gnębiciele i gnębicielki.
- 2 2
-
2017-09-16 14:20
Jak dla mnie: (6)
1. całe Stare Miasto zamknięte dla ruchu samochodów, motocykli, skuterów, quadów, itp.
2. ścisłe centra miast - podobnie,
3. dalej, na obrzeżach, ceny wysokie, np. 50 zł za godzinę. Do max 3 godzin. Ktoś przekracza - mandat 1000 zł.
4. komunikacja pasażerska tania. Gęsta sieć. dużo autobusów, tramwajów, itp.
5. Na obrzeżach miast - parkingi duże. Darmowe dla wszystkich, którzy przesiądą się na komunikację zbiorową.
I zbierze się raz dwa kasa na komunikacje z tych buraków w śmierdzielach, zatruwających nasze miasta.
I tyle. Doś cjuż hegemonii tych leniuchów a autach. Buraki, miasta nam rozjeżdżają.- 14 35
-
2017-09-16 14:31
TAK!!!!
Sam bym tego lepiej nie ujął, no może tylko bez inwektyw. No i jeszcze dobra, gęsta komunikacja w tych centrach. Najwygodniejsze miasta Europy to te, gdzie ruch pieszy i komunikacja ma priorytet. Jeśli ktoś lubi 80km w jedną stronę jeździć do pracy - USA czekają.
- 5 5
-
2017-09-16 14:55
i rowery za darmo rozdawać
- 3 5
-
2017-09-16 15:22
obyś nogę złamał zimą i żeby to ciebie w pierwszej kolejności szarpnęła po kieszeni i po tyłku głupota własnej propozycji
- 15 3
-
2017-09-17 08:00
kiedys bedziesz moze mial auto to zobaczysz jakie brednie pisales :)
- 6 1
-
2017-09-17 09:31
kup se auto
A jak Cie na nie nie stac to nie pisz frustracie.
- 6 1
-
2017-09-17 09:58
Jak facet który nosi obcisłe majtki zamiast spodni,
codziennie opiera nogi na dwóch pedałach, a prostatę wciąż mu drażni twarde i wąskie siodełko, ma być normalny? Do tego przyjeżdża do pracy spocony co skutecznie odstrasza większość kobiet.
W końcu frustracja bierze górę i ma dość, więc pisze brednie, że wszyscy powinni się do niego zrównać w dół.- 7 2
-
2017-09-16 14:37
S** syny
Macie swoje 500+
- 17 5
-
2017-09-16 14:38
Mam dosyć tego szczurka
Szczurek - odejdź!
- 12 4
-
2017-09-16 14:45
Dobry sposób na ograniczenie wypadów rodzinnych do centrum.
- 17 4
-
2017-09-16 14:58
Wzrost cen
Po pierwsze to zeby ludzie chcieli jezdzic komunikacja miejska to bilety powinny byc po 40 zl nornalny a ulgowy w cenie 20-30... A nie 110za normalny... Wtedy ludzie chetnie przesiedliby sie do KM i nie byloby korkow... A zwoekszac oplaty za parkowanie to idiotyzm... Poprostu zamknac scisle centrum miasta dla aut,skuterow,motorow itp. Zrobic tylko deptaki. A co najwazniejsze w GDYNI nie ma parkingu typu Park and ride !!!! Zbudowac taki zeby bylo hdzie stawac a nie tylko biurowce i bloki wciskaja na chama 3metry od innych blokow!!!
- 12 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.