- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?
Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.
W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.
- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.
Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).
Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.
W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.
Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).
Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.
Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.
Opinie (369) 7 zablokowanych
-
2017-09-16 18:16
oki (3)
zróbcie po 10 za h a w weekendy po 20 pln i wtedy bedziecię się dziwić że rodziny jeżdżą do centrów handlowych a nie na stare miasto . policzcie sobie głąby z urzędu jaki jest koszt wypadu rodziny w sobote do kina . Cztery bilety do kina w weekend to te ż koło 100, parking trzy h 27 pln a może dzieciom postawić mcdonald lub inną pizze to następne 80 i połłowa 500+ poszła się walić . agdzie reszta życia . Bo popaprańcy z urzędu myślą tylko o swoim korycie . Co zrobić kiedy już wszystkie opcje polityczne były i każda oferowała takie samo g*wno .
- 18 5
-
2017-09-16 19:39
Dla rodziny np. 4 os. Auto jest tańszą i dużo wygodniejszą opcją
Ceny biletów komunikacji są za wysokie! Brud tłok i spóźnienia nagminne. To raz. Autobus do auta nie ma startu i taka prawda. Polak to idiota. W swym bezmyślnym pędzie innemu jest gotowy dopier..... Każdy zawistny szlachcic. Utoniecie we własnym gó... Kwestia czasu
- 8 3
-
2017-09-16 19:49
(1)
Kina mają własne parkingi, więc nie martw się o ich byt. Pewnie najchętniej byś zostawił swego szrota na środku Długiej.
- 3 5
-
2017-09-17 08:31
Którędy wjechać do Krewetki?
- 1 0
-
2017-09-16 18:39
(2)
Dla mnie bomba.
Ciekawe co mieszkańcy co chcieli strefy płatnego parkowania teraz powiedzą....
Płacz i płać gamoniu teraz.Myślenie nie boli a ma wielką przyszłość.- 11 3
-
2017-09-16 20:34
Mieszkańcy mają abonament 10 zł za szrota miesięcznie. Najbardziej płaczą i płacą ci, którzy codziennie bombardują swym złomem Trójmiasto.
- 4 2
-
2017-09-17 00:34
No ja na przykład powiem, że się bardzo cieszę, bo jest szansa, że spora część tego zardzewiałe g*wna zniknie ze Śródmieścia.
- 4 1
-
2017-09-16 18:51
no tak (2)
Pytam się budynia i platformę oszołomów ile parkingów żeście wybudowali przez 15 lat swojej dyktatury w Gdańsku podpowiem wam zero tylko żeście likwidowali parkingi i podnosili opłaty a samochodów przybywa , kompletny rozwód z rzeczywistością.
- 14 2
-
2017-09-16 19:10
(1)
A ile Pisuary parkingów wybudowali???
- 1 8
-
2017-09-16 19:32
A kiedy lemingu w Gdańsku pisuary rządziły? A w Gdyni? Myśl! Potem pisz!
- 7 1
-
2017-09-16 19:01
a nowy betonowy kloc przy urzędzie wojewódzkim
będzie płatny tak samo jak parking za urzędem miejskim? Niech też dymają wspaniałą komunikacją miejską
- 10 1
-
2017-09-16 19:54
Zawsze jest pic na wodę
Zawsze pod płaszczykiem "dobrej zmiany" forsują coś co ma im napchać kieszenie. Niby w trosce o środowisko mają zdrożeć torby foliowe do 1zl,a podwyższenie ceny parkowania ma wspomóc komunikację miejską. Śmieszne, bo wciąż za godz pracy oferują 11 zł... No to praca za parkowanie, bosko!!!!!
- 6 4
-
2017-09-16 19:57
Moze w Gdańsku
50 zł za minutę-starczy na kolejne mieszkanie dla Budynia
- 7 1
-
2017-09-16 20:19
Jest coś takiego jak kartka wyborcza (3)
- 6 0
-
2017-09-17 01:19
..tylko nie ma kogos takiego jak sensowny kandydat. (2)
- 2 1
-
2017-09-17 07:12
Dla chcących wszystko za darmo jest.
Kononowicz.
- 1 2
-
2017-09-17 08:32
Każdy jest sensowniejszy od Budynia.
- 0 2
-
2017-09-16 20:24
Bardzo dobrze - na poczatek 9 PLN za godzine parkowania, a za jakis czas...
"Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów , to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego,"
Bilety po 6 PLN w ramach polityki zrownowazonego transportu (takie zachecanie do jazdy rowerem).
Predzej wyrosnie mi kaktus w ksztalcie Sea Towers niz Gdynia wybuduje wielopoziomowy parking dla mieszkancow. Podkreslam - dla mieszkancow, a nie dla inwestora AB I urzednikow UM - jak ten pod Skwerem Plymouth.- 10 1
-
2017-09-16 20:28
brakuje w powyższym tekście podstawowej informacji (1)
od kiedy te zmiany mogą nastąpić ?
- 1 4
-
2017-09-16 20:35
Najbardziej brakuje edukacji w szkołach i czytania ze zrozumieniem.
"Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską".- 1 4
-
2017-09-16 20:45
J
Ja bym chętnie pojeździł komunikacja miejska w tygodniu do roboty. Mógłbym zachlac w tygodniu. Fajnie by było. No ale jak koszt ten sam a czasowo to jest 15 min vs 50 w jedna stronę, o ile im się coś nie zepsuje to słabo. Biletu tez w niektórych miejscach nie ma gdzie kupić.
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.