• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

Krzysztof Koprowski
16 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia. Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia.

Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.



Czy Gdańsk i Gdynia powinny skorzystać z możliwości podwyższenia opłat?

Ministerstwo Rozwoju idzie na rękę samorządom i zapowiada zmiany w ustawie o drogach publicznych. Obecna maksymalna stawka, wynosząca maksymalnie 3 zł za godzinę parkowania, została zapisana w ustawie w 2003 r. i dzisiaj w większości miast jest niższa niż najtańszy bilet komunikacji miejskiej (w Trójmieście 3,20 zł; 14 lat temu bilet w Gdańsku do 10 minut kosztował 1,20 zł).

W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.

Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna. Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna.
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).

Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.

W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.

Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza). Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza).
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.

Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • oki (3)

    zróbcie po 10 za h a w weekendy po 20 pln i wtedy bedziecię się dziwić że rodziny jeżdżą do centrów handlowych a nie na stare miasto . policzcie sobie głąby z urzędu jaki jest koszt wypadu rodziny w sobote do kina . Cztery bilety do kina w weekend to te ż koło 100, parking trzy h 27 pln a może dzieciom postawić mcdonald lub inną pizze to następne 80 i połłowa 500+ poszła się walić . agdzie reszta życia . Bo popaprańcy z urzędu myślą tylko o swoim korycie . Co zrobić kiedy już wszystkie opcje polityczne były i każda oferowała takie samo g*wno .

    • 18 5

    • Dla rodziny np. 4 os. Auto jest tańszą i dużo wygodniejszą opcją

      Ceny biletów komunikacji są za wysokie! Brud tłok i spóźnienia nagminne. To raz. Autobus do auta nie ma startu i taka prawda. Polak to idiota. W swym bezmyślnym pędzie innemu jest gotowy dopier..... Każdy zawistny szlachcic. Utoniecie we własnym gó... Kwestia czasu

      • 8 3

    • (1)

      Kina mają własne parkingi, więc nie martw się o ich byt. Pewnie najchętniej byś zostawił swego szrota na środku Długiej.

      • 3 5

      • Którędy wjechać do Krewetki?

        • 1 0

  • (2)

    Dla mnie bomba.
    Ciekawe co mieszkańcy co chcieli strefy płatnego parkowania teraz powiedzą....
    Płacz i płać gamoniu teraz.Myślenie nie boli a ma wielką przyszłość.

    • 11 3

    • Mieszkańcy mają abonament 10 zł za szrota miesięcznie. Najbardziej płaczą i płacą ci, którzy codziennie bombardują swym złomem Trójmiasto.

      • 4 2

    • No ja na przykład powiem, że się bardzo cieszę, bo jest szansa, że spora część tego zardzewiałe g*wna zniknie ze Śródmieścia.

      • 4 1

  • no tak (2)

    Pytam się budynia i platformę oszołomów ile parkingów żeście wybudowali przez 15 lat swojej dyktatury w Gdańsku podpowiem wam zero tylko żeście likwidowali parkingi i podnosili opłaty a samochodów przybywa , kompletny rozwód z rzeczywistością.

    • 14 2

    • (1)

      A ile Pisuary parkingów wybudowali???

      • 1 8

      • A kiedy lemingu w Gdańsku pisuary rządziły? A w Gdyni? Myśl! Potem pisz!

        • 7 1

  • a nowy betonowy kloc przy urzędzie wojewódzkim

    będzie płatny tak samo jak parking za urzędem miejskim? Niech też dymają wspaniałą komunikacją miejską

    • 10 1

  • Zawsze jest pic na wodę

    Zawsze pod płaszczykiem "dobrej zmiany" forsują coś co ma im napchać kieszenie. Niby w trosce o środowisko mają zdrożeć torby foliowe do 1zl,a podwyższenie ceny parkowania ma wspomóc komunikację miejską. Śmieszne, bo wciąż za godz pracy oferują 11 zł... No to praca za parkowanie, bosko!!!!!

    • 6 4

  • Moze w Gdańsku

    50 zł za minutę-starczy na kolejne mieszkanie dla Budynia

    • 7 1

  • Jest coś takiego jak kartka wyborcza (3)

    • 6 0

    • ..tylko nie ma kogos takiego jak sensowny kandydat. (2)

      • 2 1

      • Dla chcących wszystko za darmo jest.

        Kononowicz.

        • 1 2

      • Każdy jest sensowniejszy od Budynia.

        • 0 2

  • Bardzo dobrze - na poczatek 9 PLN za godzine parkowania, a za jakis czas...

    "Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów , to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego,"

    Bilety po 6 PLN w ramach polityki zrownowazonego transportu (takie zachecanie do jazdy rowerem).

    Predzej wyrosnie mi kaktus w ksztalcie Sea Towers niz Gdynia wybuduje wielopoziomowy parking dla mieszkancow. Podkreslam - dla mieszkancow, a nie dla inwestora AB I urzednikow UM - jak ten pod Skwerem Plymouth.

    • 10 1

  • brakuje w powyższym tekście podstawowej informacji (1)

    od kiedy te zmiany mogą nastąpić ?

    • 1 4

    • Najbardziej brakuje edukacji w szkołach i czytania ze zrozumieniem.

      "Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską".

      • 1 4

  • J

    Ja bym chętnie pojeździł komunikacja miejska w tygodniu do roboty. Mógłbym zachlac w tygodniu. Fajnie by było. No ale jak koszt ten sam a czasowo to jest 15 min vs 50 w jedna stronę, o ile im się coś nie zepsuje to słabo. Biletu tez w niektórych miejscach nie ma gdzie kupić.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane