• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe

MKo
19 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (281)
  • Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko część kolejową, ale też drogową. Prace nad dokumentacją potrwają 3 lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.

Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację aglomeracyjnego odcinka PKM Południe. Docelowo powstanie dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km i sześć nowych przystanków - w tym dwa podziemne. Na oferty spółka czeka do końca stycznia. Wybrany wykonawca na sporządzenie dokumentacji będzie miał 3 lata.



Wierzysz, że uda się zrealizować PKM Południe w zaplanowanym terminie?

Planowana przez Samorząd Województwa Pomorskiego i miasto Gdańsk inwestycja została podzielone na trzy zadania.

Zadanie kolejowe obejmujące:
  • budowę dwutorowej, aglomeracyjnej, zelektryfikowanej linii kolejowej o długości ponad 7 km na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową SKM w Gdańsku Śródmieściu do projektowanej stacji kolejowej, znajdującej się na granicy Gdańska i Kowal,
  • budowę 6 nowych stacji pasażerskich, z których 2 znajdować się będą pod ziemią, 2 w wykopach, a 2 na estakadach,
  • budowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. mostów, wiaduktów i tuneli,
  • przebudowę wszystkich kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną, naziemną i nadziemną.

W ramach inwestycji ma powstać sześć nowych przystanków i dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa. W ramach inwestycji ma powstać sześć nowych przystanków i dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa.
Zadanie drogowe nr 1:
  • "Budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską", które obejmuje między innymi budowę nowego układu drogowego tzw. ul. Nowej Sandomierskiej na odcinku od ul. Sandomierskiej (odcinek po wschodniej stronie linii kolejowej nr 9) do ul. Małomiejskiej poprzez ulicę Nakielską oraz ul. Raduńską. Znacząca część trasy przebiegać będzie na wiadukcie drogowym.

Zadanie drogowe nr 2:
  • "Budowa II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale", które obejmuje m.in. budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie projektowanej stacji kolejowej Gdańsk - Węzeł Kowale.

- Za nami ponad dwa lata wytężonej pracy przy realizacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które pokazało, że projekt PKM Południe nie jest mrzonką, a realną inwestycją, dzięki której czas podróży z planowanego Węzła Kowale do centrum Gdańska skróci się z około godziny obecnie do 14 minut po wybudowaniu nowej linii kolejowej - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wspólnie z naszymi partnerami z urzędów marszałkowskiego i miejskiego zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności jaka na nas ciąży, wyzwań spowodowanych dodatkowymi zadaniami drogowymi i zaufania, którym obdarzyli nas mieszkańcy metropolii. Podobnie jak w przypadku realizacji STEŚ, również na etapie projektowania, dołożymy wszelkich starań, żeby projekt PKM Południe był skrojony na miarę potrzeb mieszkańców.


Trzy lata na realizację dokumentacji



Od wykonawcy dokumentacji projektowej urzędnicy oczekują wykonania inwentaryzacji stanu istniejącego terenów planowanych inwestycji, wykonania badań oraz opracowań geotechnicznych, opracowania koncepcji projektowych, opracowania projektów budowlanych oraz sporządzenia materiałów niezbędnych dla wyłonienia wykonawców robót budowlanych.

Na realizację zakresu podstawowego wszystkich trzech zadań zamawiający zamierza przeznaczyć łącznie 29 mln zł (netto).

Na oferty spółka czeka do 25 stycznia 2024 r.

Zwycięzca przetargu, o którego wyborze zadecydują dwa kryteria: cena (90 proc.) i doświadczenie wykonawcy (10 proc.), będzie musiał wykonać wszystkie prace w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, co oznacza, że dokumentacja będzie gotowa najpóźniej na początku 2027 roku.

Budowa ruszy, ale pod jednym warunkiem



Sama realizacja prac budowlanych nastąpi, jeśli samorządom do tego czasu uda się zdobyć unijne dofinansowanie. Wówczas budowa ma potrwać od 2027 do 2029 roku.

  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
MKo

Opinie (281)

  • Z trzy lata będzie projekt - wow! (2)

    Potem jeszcze trzydzieści i będzie studium. Za trzysta pozwolenie.
    A za trzy tysiące pierwsza łopata.
    Ah, jak się cieszę, jeszcze chwila i przestanę się czuć jak Gdanszczanin trzeciej kategorii.

    • 8 7

    • (1)

      Toć studium już było a pozwolenia są uwzględnione w przetargu

      • 6 2

      • Ale żeby o tym wiedzieć Marta musiałaby czytać ze zrozumieniem albo czytać przed komentowaniem.

        • 5 1

  • Czekaja na dofinansowanie (1)

    Od UNIa jak nie byliśmy w uni to skad pieniadze się brały od mikołaja jest źle zarządzanie Gdańskiem wszędzie budują a drogi te same porażka

    • 2 6

    • Minisują mugole

      Wiadomo, że będą wałki za pieniądze z Unii i naszych podatków. ..

      • 2 1

  • Rok 2029 do tego czasu umrę, a szkoda wygląda to na papierze bardzo fajnie.

    • 2 2

  • (22)

    Ale co, na Śródmieściu trzeba będzie się przesiąść w SKM? I potem, żeby pojechać w kierunku Niedźwiednika przesiąść na Wrzeszczu znowu w PKM?

    • 67 33

    • Wyjdź spod kamienia i przejedź się np. do Berlina (2)

      Zobacz ile razy tam ludzie się przesiadają z u-bahna do do s-bahna. Ich cierpieniom zdaje się nie być końca. Nie to co ludzie na z Południa Gdańska, którzy wygodnie jadą niemieckimi Passatami do Śródmieścia.

      • 37 17

      • bo tam jest jeden bilet

        • 22 1

      • Ale po co mam jechać i wyciągac wnioski z ich błędów, wystarczy że ty napisaleś.. Tutaj jest Gdańsk i wdrażajmy rozwiązania wynikające już z analizy błedów, które popełnili inni - zamiast je kopiować, te błędy.

        • 5 1

    • Niekoniecznie, przecież nikt na razie nie mówi o rozkładach jazdy

      To jest na razie przedłużenie linii, więc jest bardzo prawdpodobne, że albo część albo wszystkie składy będą obsługiwały dłuższe trasy. Zresztą, nikt nie buduje linii kolejowej, która miałaby być wykorzystywana na 7km w tę i z powrotem.

      Nie szukaj dziury gdzie jej nie ma.

      • 28 6

    • Nie, bo Śródmieście przestanie być stacją czołową, przez co niemożliwa tam będzie zmiana kierunku w normalnym ruchu liniowym. Wszystkie dotychczasowe SKM-ki kursować będą do Węzła Kowale.

      • 24 0

    • (2)

      Przecież od 2 lat wiadomo, że projekt PKM Południe to przedłużenie linii SKM ze Śródmieścia do Kowal, więc wszystkie pociągi SKM, które teraz kończą bieg w Śródmieściu, będą po prostu dojeżdżały do Kowal - bez żadnych przesiadek.
      Wystarczy sprawdzić w Google przed napisaniem komentarza ;)

      • 29 4

      • to jest wiadome... (1)

        od lat '70 ubiegłego wieku.

        Miasto i samorząd odgrzewają kotlety na kościach ogryzionych przez deweloperów...

        • 10 7

        • Ale nie o tym rozmawiamy.

          • 1 1

    • a co w tym dziwnego?

      Grunt aby sprawnie i ma jednym bilecie.

      Jak w Londynie czy Paryzu.
      Czasem pod ziemia trzeba przejsc i kilometr. Sa ruchome chodniki, nie tylko schody. Ale tam sie ludzi komunikuje a nie utrudnia im zycie...
      Wszystko za dwa euro...

      • 14 0

    • Ludzie, którzy pewnie nazywacie się już gdańszczanami (7)

      nauczcie się wreszcie poprawnie używać przyimkôw przy nazwach dzielnic: W Oliwie, WE Wrzeszczu, W Łostowicach, W Śrôdmiesciu ( a tak prawdę mówiąc, to w Gdańsku :)

      • 15 7

      • 25 lat w Gdańsku (1)

        "w Łostowicach" słyszę pierwszy raz

        • 9 10

        • No widzisz, tobie to zajmie więcej czasu, niż przeciętnemu słoikowi. Zastanów się, dlaczego.

          • 8 9

      • (1)

        A macie jakieś reguły, kiedy "w/we" a kiedy "na"? Czy losowo dobieracie?

        • 3 6

        • Zasada jest prosta ale i tak jej nie zrozumiesz.

          • 1 2

      • NA Łostowicach

        • 5 1

      • (1)

        "Na" Wrzeszczu zapewne odnosiło się do stacji Gdańsk Wrzeszcz, nie dzielnicy. Forma nie zachwyca, ale też zrozumienie, do czego się odnosi w tym kontekście, nie wymaga szczególnego intelektu ;]

        • 1 3

        • "na stacji Wrzeszcz" - jeśli już

          więc i tak źle.

          • 2 0

    • Ja je*bie. To będzie przedłużenie SKM. Weźcie zanim napiszecie jakiś marny komentarz to zróbcie jakiś reaserch. Wejdźcie na stronę internetową projektu. Przeczytajcie poprzednie artykuły w tym temacie.

      • 9 2

    • i cyk kolejne spółeczki i bilety

      • 5 6

    • Tak. Węzły przsiadkowe to nasza specjalnosc. Takie "nowoczesne" rozwiązania. Kazdy "rozwój" komunikacji w tym miesicie polega na dokładaniu przesiadek.

      • 0 0

    • tylko to pomoże

      Tylko częstotliwość i wspólna taryfa, lub chociaż karta, do której miała być pierwotnie przeznaczona fala, mogą zmniejszyć liczbę aut w mieście. Pociągi między dzielnicami (w przyszłości podziemne pod śródmieściem), tramwaje właśnie po śródmieściu jak przed wojną, autobusy jako dojazdówki z węzłów do osiedli, ale nie co godzinę, a ca 10-15 minut. No i jako jedyne miasto nie mamy szans kupić zwykłego, papierowego biletu !!! farsa jakaś

      • 0 0

    • Oczy bolą

      Za na Śródmieściu i na Wrzeszczu zgłaszam Twój post do moderatora. Jakaś ustalona kultura lokalnego języka musi być.

      • 0 0

  • Grzelak z Dulkiewiczową zapowiadali PKM przed ostatnimi wyborami samorządowymi (zapowiadali i wcześniej, ale pal licho) (5)

    Przez blisko 4 lata, nic nie zrobili. Nawet przyspieszacz tramwajów, maszynista MichałT nic nie pomógł. Przed kolejnymi wyborami Grzelak z Dulkiewiczową, ogłaszają więc "prace projektowe" tak długie, że które pożrą czas kolejnej kadencji. Po niej, nowa fucha gdzieś w EU. Kurytna.

    • 8 8

    • Ładnie tak kłamać? (3)

      Temat PKM Południe zaczął się w 2019 roku, a wybory były w 2018.

      • 4 5

      • "temat" kolei na poludnie Gdanska to lata '70 ubieglego wieku

        Zalozenia rozwoju miasta kompletnie zignorowane przez obecna ekipe. Ktora.rezerwy pod to przedsiewziecie puscila deweloperom.
        I teraz trzeba "na rzesach stawac" aby projekt zrobic a co dopiero zbudowac...

        Opisana przez przedmowce socjotechnika jest widoczna do znudzenia i urzygu... Podobnie jak chciwosc na twarzach tych ludzi...

        • 4 4

      • Pkm poludnie to ja poznalem w latach 70

        Jak chodziłem do sp56. Tam miał powstać przystanek. A ja się bałem ze mi szkołę zamkną. A tu zaraz wnuk do tej szkoły się załapie.

        • 4 1

      • pan nietutejszy?

        bo taki zdezorientowany...

        • 2 2

    • Tak samo komunikacja rowerowa, oni dosłownie nic nie zrobili, w Gdańsku wszystko zdycha

      • 2 0

  • gdzie ścieza rowerowa na wizualizacji!?

    halo, proszę uwzględnić!

    • 2 4

  • (1)

    SKM i PKM powinno być jedną firmą i działać jak metro w Trojmieście. Tymi podziałami Gdynia, Sopot, Gdańsk daleko nie zajedzie a to odbija się na jakości życia mieszkańców całej aglomeracji

    • 6 2

    • podobno mamy pluralizm?!

      Jest przewoznik, to niech wozi.
      Nie rozumiesz inaczej niz "wsio kukuruza"?!
      Miasto ma organizowac.
      Podzialy to zupelnie inna sprawa, bo kto broni wspolnych przedsiewziec?!
      Ale to taka klase "manazerii"...

      • 0 0

  • 3 lata projektowania i tylko 2 lata budowy.... hmmm

    • 3 6

  • (1)

    To powinno być już kilka lat temu a nie dopiero makiety budują, co to ma być w ogóle?

    • 3 4

    • Prawda!

      Niech się cofną w czasie i zrobią!

      • 1 0

  • Szkoda, że będzie można wsiąść z powodu tłoku

    i dojechać do pracy na czas z powodu spóźnień

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane