• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe

MKo
19 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (281)
  • Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko część kolejową, ale też drogową. Prace nad dokumentacją potrwają 3 lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.

Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację aglomeracyjnego odcinka PKM Południe. Docelowo powstanie dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km i sześć nowych przystanków - w tym dwa podziemne. Na oferty spółka czeka do końca stycznia. Wybrany wykonawca na sporządzenie dokumentacji będzie miał 3 lata.



Wierzysz, że uda się zrealizować PKM Południe w zaplanowanym terminie?

Planowana przez Samorząd Województwa Pomorskiego i miasto Gdańsk inwestycja została podzielone na trzy zadania.

Zadanie kolejowe obejmujące:
  • budowę dwutorowej, aglomeracyjnej, zelektryfikowanej linii kolejowej o długości ponad 7 km na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową SKM w Gdańsku Śródmieściu do projektowanej stacji kolejowej, znajdującej się na granicy Gdańska i Kowal,
  • budowę 6 nowych stacji pasażerskich, z których 2 znajdować się będą pod ziemią, 2 w wykopach, a 2 na estakadach,
  • budowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. mostów, wiaduktów i tuneli,
  • przebudowę wszystkich kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną, naziemną i nadziemną.

W ramach inwestycji ma powstać sześć nowych przystanków i dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa. W ramach inwestycji ma powstać sześć nowych przystanków i dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa.
Zadanie drogowe nr 1:
  • "Budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską", które obejmuje między innymi budowę nowego układu drogowego tzw. ul. Nowej Sandomierskiej na odcinku od ul. Sandomierskiej (odcinek po wschodniej stronie linii kolejowej nr 9) do ul. Małomiejskiej poprzez ulicę Nakielską oraz ul. Raduńską. Znacząca część trasy przebiegać będzie na wiadukcie drogowym.

Zadanie drogowe nr 2:
  • "Budowa II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale", które obejmuje m.in. budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie projektowanej stacji kolejowej Gdańsk - Węzeł Kowale.

- Za nami ponad dwa lata wytężonej pracy przy realizacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które pokazało, że projekt PKM Południe nie jest mrzonką, a realną inwestycją, dzięki której czas podróży z planowanego Węzła Kowale do centrum Gdańska skróci się z około godziny obecnie do 14 minut po wybudowaniu nowej linii kolejowej - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wspólnie z naszymi partnerami z urzędów marszałkowskiego i miejskiego zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności jaka na nas ciąży, wyzwań spowodowanych dodatkowymi zadaniami drogowymi i zaufania, którym obdarzyli nas mieszkańcy metropolii. Podobnie jak w przypadku realizacji STEŚ, również na etapie projektowania, dołożymy wszelkich starań, żeby projekt PKM Południe był skrojony na miarę potrzeb mieszkańców.


Trzy lata na realizację dokumentacji



Od wykonawcy dokumentacji projektowej urzędnicy oczekują wykonania inwentaryzacji stanu istniejącego terenów planowanych inwestycji, wykonania badań oraz opracowań geotechnicznych, opracowania koncepcji projektowych, opracowania projektów budowlanych oraz sporządzenia materiałów niezbędnych dla wyłonienia wykonawców robót budowlanych.

Na realizację zakresu podstawowego wszystkich trzech zadań zamawiający zamierza przeznaczyć łącznie 29 mln zł (netto).

Na oferty spółka czeka do 25 stycznia 2024 r.

Zwycięzca przetargu, o którego wyborze zadecydują dwa kryteria: cena (90 proc.) i doświadczenie wykonawcy (10 proc.), będzie musiał wykonać wszystkie prace w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, co oznacza, że dokumentacja będzie gotowa najpóźniej na początku 2027 roku.

Budowa ruszy, ale pod jednym warunkiem



Sama realizacja prac budowlanych nastąpi, jeśli samorządom do tego czasu uda się zdobyć unijne dofinansowanie. Wówczas budowa ma potrwać od 2027 do 2029 roku.

  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
MKo

Opinie (281)

  • Ile lat (2)

    Ile lat budowano linię kolejową z Maksymilianowa do Gdyni przed niemal 100laty?!

    • 6 1

    • ...po pustych polach

      • 0 1

    • od decyzji Sejmu do otwarcia "węglówki"

      upłynęło 10 lat.

      I to całej "węglówki", od Herbów.

      • 0 0

  • SkrzyżowaniePKM z linią nr 9 w Oruni (4)

    Do dzisiaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czy nowy wiadukt nad linią Warszawa - Gdańsk na wysokości ulicy Sandomierskiej będzie miał rezerwę terenu pod docelową budowę dodatkowych torów pomiędzy Tczewem a Gdańskiem.

    • 6 3

    • Bezwzględnie musi mieć

      • 3 3

    • A po co? (1)

      Mieszkasz w Tczewie czy tam w Pruszczu a teraz SKM się zachciało. Trzeba było do Gdańska się przeprowadzić

      • 4 6

      • tak, cała polska niech sie przeprowadzi do gdanska...jak czytam takie wpisy to mam wrazenie ze nosisz buty na rzepy, innych bys nie ogarnał...

        • 0 0

    • Od dawna wiadomo, że ma - wystarczy interesować sie projektem, żeby o tym wiedzieć. Było to wyjaśniane podczas konsultacji społecznych w 2022 roku.

      • 2 0

  • 3 lata beda planowac?

    Potem 13 lat pozyskiwac srodki i okaze sie, ze projekt jest juz do zmiany bo niespelnia jakis tam nowych norm i znowu rozpisze sie przetarg na projekt i kolejene 3 lata. Czyli moze w 2060 powstanie. To bedzie dzielnica emerytow w tym tempie.

    • 7 5

  • My potrzebujemy

    My potrzebujemy kolei itp ale raczej szedł bym w stronę metra ponieważ jest pod ziemią. ( nie zajmuje miejsca na powierzchni) oraz nie mają opóźnień takich jak SKM itp. Ale i tak komunikacja miejska w Gdańsku ( szczególnie kolejowa) wymaga nowych dobrych tras

    • 3 4

  • 3 lata na sam projekt ??? Matko gdzie my żyjemy.....

    • 8 7

  • PKM do Oksyywia poprosimy :)

    Estakada już pęka w szwach !

    • 8 2

  • Najlepsze są te Łostowice na Oruni Górnej (1)

    dodatkowo cały teren leży na historycznych terenach Oruni Górnej, a końcówka Havla na Ujeścisku, a Łostowice kilometr dalej... Zapraszam do mapy historycznej, gdzie są Łostowice... Na pewno nie tam gdzie cmentarz, ale też nie tam gdzie pętla tramwajowa...

    • 6 4

    • Kubuś

      Tak Kubuś. To jest najważniejsze w tym całym projekcie? Jakie to ma znaczenie czy nazwa taka czy siaka? Jest teraz pętla Łostowice, to ktoś nazwał Łostowice.

      • 6 0

  • Kiedy samorząd Gdyni

    Zrobi kolej na obłuże i oksywie?

    • 4 1

  • Tam trzeba zbudować normalne drogi (29)

    po prostu. Koleje budowało się w IX wieku. Teraz ludzie mają samochody i jadą kiedy chcą i gdzie chcą.

    • 43 194

    • (4)

      Uważaj bo.zaraz odpali tan dzban od przyspawanych do blachosmrodow.

      • 12 14

      • Nic nie trzeba spawac

        Siedzenia wrosły już w siedzenia

        • 17 3

      • (2)

        Jest na to ładniejsza nazwa, medyczna - Zespół Zależności od Samochodu.

        • 10 5

        • czyli żelazna du*a...

          • 2 4

        • na natręctwa i fobie też są medyczne terminy

          i co z tego, jak leków nie bierzesz...

          • 4 0

    • (5)

      a ty dalej śpisz, przecież mają powstać 15min miasta, masz nie mieć nic i być szczęśliwy, jakie samochody, tylko dla bogatych, co ci po samochodzie jak nim nie wiedziesz do strefy czystego powietrza, ludzie zacznijcie łączyć kropki, Agenda 2030

      • 16 20

      • Na razie nie grzeszysz bogactwem umysłowym (1)

        • 16 7

        • a ty ani teraz ani w przyszłości

          • 7 5

      • (2)

        A co jest złego w tym, żeby miasto dawało się ogarnąć pieszo, rowerem/hulajnogą lub komunikacją miejską (autobus/tramwaj/kolej/metro)? Korona z głowy spadnie posiadaczom samochodów?

        • 26 7

        • bo to utopia. Ktoś kto ma rodzinę jadąc do centrum załatwia kilka spraw. Wtedy zajmuje mu to 2 godziny zamiast pół dnia w komunikacji. Tym bardziej że jak się już tą rodzinę ma to się z nią jeździ i łatwiej to ogarnąć niż w komunikacji miejskiej. Z resztą jak się ma rodzinę to i tak ma się auto.

          • 7 25

        • Tu nie chodzi o to, czy ktoś posiada auto czy nie, ale czy pochodzi z wioski gdzie to przynosi chlubę i podziw, czy z miasta

          gdzie jest no normalny element wyposażenia. Ci drudzy z reguły nie mają problemu z chodzeniem pieszo, jeżdżeniem rowerem itp.

          • 18 3

    • Jak chcesz opierać miasto tylko na samochodach (5)

      To zapraszam do Stanów Zjednoczonych

      • 20 4

      • mieszkasz tam że zapraszasz? (4)

        czy to tylko puste słowa bo nie można zapraszać gdzieś gdzie nie jest się gospodarzem. Akurat w stanach świetnie funkcjonuje komunikacja miejska.

        • 5 16

        • (2)

          Szczególnie w tych podzielonych autostradą gettach bez ani jednego sklepu.

          • 7 3

          • a u nas są?

            te sklepy?

            Zacznij reformy od likwidacji Forum Gdańsk...

            • 2 2

          • Mylisz prowincję z miastem

            Autostrady są do miasta i na około miasta. Z aut korzystają amerykanie ale na prowincji. W centrum zaś większość korzysta z KM, Metra, Taksówek, a także chodzi piechotą. Sam byłem mieszkańcem prowincji i mnie w pierwszy dzień uświadomiono, że do centrum albo pociąg albo stanie w wielkich korkach. A ci co mieszkają w centrum często zaś kompletnie z aut nie korzystją w sprawach codziennych. Głównie korzystają gdy jadą na duże zakupy.

            • 2 0

        • Buahahaha

          • 1 1

    • O wielkomiejski szofer wypowiedział

      Swoją mądrość o drogach. Kolej jest tak samo potrzebna jak nowe drogi na południu Gdańska

      • 12 2

    • I takim właśnie troglodytom społeczeństwo podziękowało 15.10. (1)

      • 9 5

      • podziękowało?!

        Właśnie ich dopuściło do koryta!

        • 2 4

    • Tak, szczególnie takie zacofane kraje jak Japonia i Chiny (5)

      Budują koleje podmiejskie i dużych prędkości zamiast tonąć w korkach na drogach dojazdowych. Co za ciemnogród i upadek cywilizacji.

      • 17 3

      • takie zacofane kraje jak Chiny mają w centrach miast po 5 pasów w jednym kierunku (4)

        i piętrowe skrzyżowania z wiaduktami, ale koleje to one budowały równocześnie. Innymi słowy pomyśleli o wszystkim.

        • 5 6

        • (2)

          Dodajmy, że te 5 pasów jest też zakorkowana. A do Tokio nie wjedziesz jak nie masz własnego miejsca parkingowego. Tam nie postawisz na trawniku "bo ja nie mam gdzie zaparkować".

          • 14 4

          • Ba nie zarejestrujesz pojazdu, jeśli nie wskażesz miejsca, w którym będzie parkował

            i nie wykażesz, ze masz prawo do jego użytkowania.

            • 8 1

          • ale co to ma do kolei?

            Tam jest jedno i drugie...

            Chiny mialy autostrady rowerowe...
            I juz nie maja...

            Tam sie robi a nie roboty unika.

            • 1 0

        • W Los Angeles też mieli

          I musieli zbudować metro, żeby dało się tam żyć.

          • 4 1

    • nikt ci stefan nie zabrania

      jedż samochodem stefan jedż

      • 2 0

    • trzeba zrobic jedno...

      ...i drugie...
      A nawet i trzecie...

      • 1 1

    • Już nie ma gdzie parkować. A co będzie potem. Chyba podziemne parkingi wielopoziomowe. A że koszta budowy ogromne , to i postojowe będzie niemałe.

      • 1 0

  • Super! Oby powstała, bo jest tutaj tak bardzo potrzebna

    Jak alternatywne drogi wyjazdu z dzielnicy. Działać!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane