• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe

MKo
19 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (281)
  • Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko część kolejową, ale też drogową. Prace nad dokumentacją potrwają 3 lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.

Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację aglomeracyjnego odcinka PKM Południe. Docelowo powstanie dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km i sześć nowych przystanków - w tym dwa podziemne. Na oferty spółka czeka do końca stycznia. Wybrany wykonawca na sporządzenie dokumentacji będzie miał 3 lata.



Wierzysz, że uda się zrealizować PKM Południe w zaplanowanym terminie?

Planowana przez Samorząd Województwa Pomorskiego i miasto Gdańsk inwestycja została podzielone na trzy zadania.

Zadanie kolejowe obejmujące:
  • budowę dwutorowej, aglomeracyjnej, zelektryfikowanej linii kolejowej o długości ponad 7 km na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową SKM w Gdańsku Śródmieściu do projektowanej stacji kolejowej, znajdującej się na granicy Gdańska i Kowal,
  • budowę 6 nowych stacji pasażerskich, z których 2 znajdować się będą pod ziemią, 2 w wykopach, a 2 na estakadach,
  • budowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. mostów, wiaduktów i tuneli,
  • przebudowę wszystkich kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną, naziemną i nadziemną.

W ramach inwestycji ma powstać sześć nowych przystanków i dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa. W ramach inwestycji ma powstać sześć nowych przystanków i dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa.
Zadanie drogowe nr 1:
  • "Budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską", które obejmuje między innymi budowę nowego układu drogowego tzw. ul. Nowej Sandomierskiej na odcinku od ul. Sandomierskiej (odcinek po wschodniej stronie linii kolejowej nr 9) do ul. Małomiejskiej poprzez ulicę Nakielską oraz ul. Raduńską. Znacząca część trasy przebiegać będzie na wiadukcie drogowym.

Zadanie drogowe nr 2:
  • "Budowa II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale", które obejmuje m.in. budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie projektowanej stacji kolejowej Gdańsk - Węzeł Kowale.

- Za nami ponad dwa lata wytężonej pracy przy realizacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które pokazało, że projekt PKM Południe nie jest mrzonką, a realną inwestycją, dzięki której czas podróży z planowanego Węzła Kowale do centrum Gdańska skróci się z około godziny obecnie do 14 minut po wybudowaniu nowej linii kolejowej - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wspólnie z naszymi partnerami z urzędów marszałkowskiego i miejskiego zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności jaka na nas ciąży, wyzwań spowodowanych dodatkowymi zadaniami drogowymi i zaufania, którym obdarzyli nas mieszkańcy metropolii. Podobnie jak w przypadku realizacji STEŚ, również na etapie projektowania, dołożymy wszelkich starań, żeby projekt PKM Południe był skrojony na miarę potrzeb mieszkańców.


Trzy lata na realizację dokumentacji



Od wykonawcy dokumentacji projektowej urzędnicy oczekują wykonania inwentaryzacji stanu istniejącego terenów planowanych inwestycji, wykonania badań oraz opracowań geotechnicznych, opracowania koncepcji projektowych, opracowania projektów budowlanych oraz sporządzenia materiałów niezbędnych dla wyłonienia wykonawców robót budowlanych.

Na realizację zakresu podstawowego wszystkich trzech zadań zamawiający zamierza przeznaczyć łącznie 29 mln zł (netto).

Na oferty spółka czeka do 25 stycznia 2024 r.

Zwycięzca przetargu, o którego wyborze zadecydują dwa kryteria: cena (90 proc.) i doświadczenie wykonawcy (10 proc.), będzie musiał wykonać wszystkie prace w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, co oznacza, że dokumentacja będzie gotowa najpóźniej na początku 2027 roku.

Budowa ruszy, ale pod jednym warunkiem



Sama realizacja prac budowlanych nastąpi, jeśli samorządom do tego czasu uda się zdobyć unijne dofinansowanie. Wówczas budowa ma potrwać od 2027 do 2029 roku.

  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
MKo

Opinie (281)

  • Junony wyremontujcie (1)

    Wiadukt A.K./Łostowicka

    • 0 5

    • Za kolejowe pieniądze?

      Przecież to nie ten fundusz.

      • 3 0

  • powinna zawracać w Pruszczu Gdańskim (3)

    • 7 9

    • Nie. (2)

      • 5 5

      • Tak. (1)

        • 3 4

        • Macie Polregio czyli kolej podmiejską

          • 2 4

  • (5)

    Południe Gdańska nikogo z władz miasta nie interesuje bo nie mieszka tam nikt ważny z władz i rady miasta. Nie wierzę żeby tam pociągnięto kiedykolwiek PKM a tymbardziej tramwaju. Wydając pozwolenia deweloperom na budowę nowych osiedli włodarze miasta nie zainteresowali się żeby zabezpieczyć teren na nowe drogi . Jednym słowem mają w głębokim poważaniu mieszkańców tej części miasta aby interesy z deweloperami się kręciły

    • 48 32

    • PISzesz nieprawdę (2)

      Linie tramwajowe Havla, Adamowicza, Nowa Warszawską na prawdę powstały.
      Z Lawendowego Wzgórza ma być przedłużenie do Osiedla Świętokrzyskiego - rezerwa na to jest nietknięta.

      • 15 7

      • Gdzie Nowa Świętokrzyska? (1)

        W miejscu torów tramwajowych błędnie zwanych "Nową Warszawską" (bo od kiedy torom nadaje się nazwy?) też miała być ulica, ale władze samorządowe zaPOmniały o tym.

        • 7 11

        • Zobacz co jest naPISane w artykule...

          ...zamiast hejtować w ciemno. Przecież Nową Świętokrzyska mają zaprojektować razem z koleją. Ale żeby tego się dowiedzieć, to trzeba przeczytać coś więcej niż nagłówek.

          • 9 4

    • Tutuł artykułu ; ,,Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe " . To dorzuć pan do tego jeszcz 3 lata, to może zbliżysz się Pan do realu.

      • 3 5

    • Przecież lepiej puścić tramwaj między starymi kamienicami we Wrzeszczu !!!!!

      • 1 8

  • Za 3 lata to my tu utoniemy w korkach (9)

    Od Guderskiego do pętli Świętokrzyska o godz. 7-9 około 30 min. Alternatywy brak. Wieczny korek

    • 31 1

    • tam jest pompa od 7 rano do 21 dzien w dzien, z roku na rok coraz gorzej, nie wiem jak to bedzie w perspektywie kilku lat

      • 11 0

    • To po co tam mieszkasz? (5)

      Dojeżdżaj na trawmaj do Ujeściska i problem rozwiązany

      • 4 4

      • A czym mam dojeżdżać i którędy? (4)

        Gdzie nie pojedziesz tam korek

        • 5 2

        • To z buta (2)

          Nie wiedziałeś jak wygląda tam sytuacja? Ja mieszkam w okolicy Starogardzkiej, są i były korki, wiem co brałem i gdzie i nie płaczę

          • 2 3

          • Mieszkam tu od 15 lat (1)

            Okolica to były pola a ruch był płynny

            • 5 0

            • To trzeba się wtedy wyprowadzić

              I nie piszę tego złośliwie, bo rozumiem, że przy takiej dzikiej urbanizacji terenów ciężko ze spokojem znosić taką zmianę gdy była zieleń i cisza wokół, ale niestety Gdańsk w tych terenach przestał być spokojnym miejscem do życia

              • 0 0

        • No to na piechotę - będzie najszybciej.

          • 0 3

    • A kto powoduje korki? Kosmici? (1)

      Jest za dużo aut

      • 7 3

      • Wszyscy chcą się wozić autkiem jadąc pojedynczo do swoich prac

        To będą stali w korkach, szkoda że komunikacja miejska na tym cierpi

        • 3 3

  • 29 baniek to powinna kosztować ta cała droga (1)

    a tu dokumentacja? Niezły wałek...

    • 15 15

    • Całe szczęście będziesz mógł wystartować w przetargu

      • 14 4

  • SKM Letnica/Brzezno

    Niezwloczznie

    • 15 9

  • Dziadek czekal na tramwaj na Chelm i nie dozyl. Ja nie dozyje PKM na tzw Poludnie

    • 26 2

  • 3 lata projekt. Serio?! (5)

    A nie można było tego ogarnąć zanim wybudowane tyle bloków ?!

    • 26 9

    • Polecam przejrzeć planowany przebieg (4)

      Zobaczyć ile bloków stoi na nim stoi i potem pisać takie głupoty

      • 6 4

      • Przebieg jest skopany bo nie ma minimalnej odległości (3)

        500 m linii kolejowej od zabudowań czyli projekt nie spełnia warunku braku oddziaływania na środowisko (mieszkańców) w skrócie będzie to badziewie hałasować ludziom pod oknami

        • 2 12

        • (2)

          500 m linii kolejowej od zabudowań? Hahaha

          To żadna linia w Polsce by nie powstala

          • 14 0

          • Doprecyzuje że chodzi o sytuację gdy pociąg powstaje po zabudowie (1)

            Jeśli ktoś se stawia klocki przy istniejącej linii to już jego problem

            • 2 6

            • Jakoś przy 1 PKMce domy są bliżej niż 500m od linii kolejowej

              A nie słyszałem jakiś wielkich protestów ze strony mieszkańców

              • 5 0

  • Wszyscy tacy entuzjaści a nikt nie widzi wad (9)

    1. Zniszczenie dziewiczych łąk na odcinku Śródmieście- Sandomierska
    2. Zaburzenie krajobrazu historycznej dzielnicy Oruni wiaduktami
    3. Zniszczenie otoczenia zabytkowych kamienic w ciągu ul. Małomiejskiej
    4. Całkowite przekształcenie w betonoze odcinka platynowa- łostowice
    5. Zniszczenie pętli i parlingu Łostowice i zastąpienie 40 piętrowymi klocami komercyjnymi
    6. Zniszczenie przyrody w dolinie zbiornika Augustowska
    7. Likwidacja ostatniej zieleni w okolicy Niepołomicka/ Wielkopolska
    8. Katastrofa ekologiczna potoku Kowalskiego
    9. Śmierć kilkudziesięciu tysięcy drzew i co z tym idzie zwierząt, m.in. zabranie kolejnych siedlisk dzikom

    Oby nigdy to nie powstało, lepiej i taniej zredukować liczbę ludności Gdańska o 200 tys. korki znikłyby automatycznie

    • 15 59

    • To co tu jeszcze robisz?

      Zapraszam do puszczy białowieskiej, możesz już zacząć budować szałas i jeść szyszki

      • 16 8

    • To będzie nowa narracja gdańskiego PiSu przeciwko budowie? XD (1)

      • 12 6

      • "stworzyc problem, proponowac rozwiazanie"

        Problem stworzyl Adamowicz oddajac tereny pod mieszkaniowke wbrez planom zagospodarowania i zostawil "dziedzictwo", koszty splacane pokoleniami...

        • 7 3

    • Punkt 7 - tak, ostatnia zieleń jest w rezerwie pod drogę. Resztę zabudowali deweloperzy

      • 3 0

    • "lepiej i taniej zredukować liczbę ludności Gdańska"

      Wbrew interesom samorzadu...

      Bo on zyje z PIT.
      To najpowazniejsza pozycja w budzecie... Dlatego gminy nie chca do miasta... itd, itp...

      • 4 3

    • Większych i**otyzmów na tym portalu w życiu nie czytałem, a komentarze tym miejscu do najmądrzejszych, niestety, nie należą
      Szczerze współczuję jeśli ty tak na serio.

      • 2 0

    • Redukcja ludności Gdańska? Czyli co - jakieś nowe "ostateczne rozwiązanie"? Jak rozumiem dasz przykład i sam się "zredukujesz"?

      • 3 1

    • Odp

      Zlikwidować ciebie na dzień dobry jako pierwszego z tych 200 tys.

      • 0 0

    • Prawda!

      • 0 0

  • 3 lata projekt no to za 30 lat będzie kolejka ;)

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane