• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za trzy lata gotowy projekt PKM Południe

MKo
19 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (281)
  • Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko część kolejową, ale też drogową. Prace nad dokumentacją potrwają 3 lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.
  • Prace nad dokumentacją projektową mają potrwać trzy lata.

Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację aglomeracyjnego odcinka PKM Południe. Docelowo powstanie dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km i sześć nowych przystanków - w tym dwa podziemne. Na oferty spółka czeka do końca stycznia. Wybrany wykonawca na sporządzenie dokumentacji będzie miał 3 lata.



Wierzysz, że uda się zrealizować PKM Południe w zaplanowanym terminie?

Planowana przez Samorząd Województwa Pomorskiego i miasto Gdańsk inwestycja została podzielone na trzy zadania.

Zadanie kolejowe obejmujące:
  • budowę dwutorowej, aglomeracyjnej, zelektryfikowanej linii kolejowej o długości ponad 7 km na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową SKM w Gdańsku Śródmieściu do projektowanej stacji kolejowej, znajdującej się na granicy Gdańska i Kowal,
  • budowę 6 nowych stacji pasażerskich, z których 2 znajdować się będą pod ziemią, 2 w wykopach, a 2 na estakadach,
  • budowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. mostów, wiaduktów i tuneli,
  • przebudowę wszystkich kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną, naziemną i nadziemną.

W ramach inwestycji ma powstać sześć nowych przystanków i dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa. W ramach inwestycji ma powstać sześć nowych przystanków i dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa.
Zadanie drogowe nr 1:
  • "Budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską", które obejmuje między innymi budowę nowego układu drogowego tzw. ul. Nowej Sandomierskiej na odcinku od ul. Sandomierskiej (odcinek po wschodniej stronie linii kolejowej nr 9) do ul. Małomiejskiej poprzez ulicę Nakielską oraz ul. Raduńską. Znacząca część trasy przebiegać będzie na wiadukcie drogowym.

Zadanie drogowe nr 2:
  • "Budowa II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale", które obejmuje m.in. budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie projektowanej stacji kolejowej Gdańsk - Węzeł Kowale.

- Za nami ponad dwa lata wytężonej pracy przy realizacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, które pokazało, że projekt PKM Południe nie jest mrzonką, a realną inwestycją, dzięki której czas podróży z planowanego Węzła Kowale do centrum Gdańska skróci się z około godziny obecnie do 14 minut po wybudowaniu nowej linii kolejowej - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wspólnie z naszymi partnerami z urzędów marszałkowskiego i miejskiego zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności jaka na nas ciąży, wyzwań spowodowanych dodatkowymi zadaniami drogowymi i zaufania, którym obdarzyli nas mieszkańcy metropolii. Podobnie jak w przypadku realizacji STEŚ, również na etapie projektowania, dołożymy wszelkich starań, żeby projekt PKM Południe był skrojony na miarę potrzeb mieszkańców.


Trzy lata na realizację dokumentacji



Od wykonawcy dokumentacji projektowej urzędnicy oczekują wykonania inwentaryzacji stanu istniejącego terenów planowanych inwestycji, wykonania badań oraz opracowań geotechnicznych, opracowania koncepcji projektowych, opracowania projektów budowlanych oraz sporządzenia materiałów niezbędnych dla wyłonienia wykonawców robót budowlanych.

Na realizację zakresu podstawowego wszystkich trzech zadań zamawiający zamierza przeznaczyć łącznie 29 mln zł (netto).

Na oferty spółka czeka do 25 stycznia 2024 r.

Zwycięzca przetargu, o którego wyborze zadecydują dwa kryteria: cena (90 proc.) i doświadczenie wykonawcy (10 proc.), będzie musiał wykonać wszystkie prace w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, co oznacza, że dokumentacja będzie gotowa najpóźniej na początku 2027 roku.

Budowa ruszy, ale pod jednym warunkiem



Sama realizacja prac budowlanych nastąpi, jeśli samorządom do tego czasu uda się zdobyć unijne dofinansowanie. Wówczas budowa ma potrwać od 2027 do 2029 roku.

  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
  • PKM Południe powstanie, wówczas gdy uda się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
MKo

Opinie (281)

  • A za 30...zbudujemy (1)

    • 32 10

    • Ola to nawet nie wie

      Kto jest ojcem jej dziecka

      • 4 1

  • chyba pierwsza w kolejce była gdynia? (14)

    .... z koleją do północnych dzielnic Gdyni
    .... ale wiadomo Szczurek ...

    • 31 8

    • OK trollu... (7)

      Inna inwestycja, inny inwestor... Ale co tam, Ty masz normę wpisów do wyrobienia!

      • 5 12

      • (2)

        PKM akurat ta sama. Tylko zamiast obiecywanej polnocnej nitki w Gdyni (i dalej na polnoc) bedzie kolejna w Gdansku.

        • 11 3

        • (1)

          Kolej do północnych dzielnic Gdyni NIGDY nie była częścią projektu PKM, lecz autorskim projektem Miasta Gdynia o nazwie Północna Kolej Aglomeracyjna (PKA), który władze Gdyni chciały zrealizować samodzielnie przy współpracy z pkp plk, które są właścicielem istniejących tam już torów. Tzn. władze Gdyni chciały, aby pkp plk wszystko zrobiły, zapłaciły za to, a ekipa Szczurka będzie sie tym chwalić jak swoim. :)

          • 4 5

          • może się dowolnie nazywać...

            I tak kasą na to rządzi marszałek.
            A że gdyński "włodarz" umiejętnościami politycznymi nie grzeszy i wiecznie liczy "na drapane", to wiemy nie od dziś...
            Dlatego tunel pod torami jest w Rumi, a nie na Puckiej. Notabene, nie ma go również na Oruni...

            Na infrastrukturze PLK nic nie zrobisz bez tej instytucji udziału. Gdyńskie plany to w 70% istniejące tory PLK.
            Nie ma innej możliwości.
            Jak PKM się dogaduje z PLK widać na kartuskim bypass...

            • 6 1

      • klopot z poludniowa koleja sprowokowal Gdansk

        Oddajac tereny przeznaczonej pod kolej od lat '70 rezerwy terenowej na mieszkanowke. Jeszcze pare takich cudow jest zakiszonych. Byznes zrobiony, teraz administracja dostaje w spadku (dziedzictwo?!) problem ze skomunikowanem tego mrowiska.

        Skala problemow spowodowana brakiem miejsce wystrzeli koszty w kosmos. Wystarczy sobie przypmniec jazde z rewitalizacja poniemieckiego nasypu.

        Fajna i potrzebna idea, ale na Zatoce nie ma dziesiatkow platform wiertniczych a Gdansk nie ma zyskow z petrodolarow.

        Jak to w planowaniu - tani i szybki zysk - potezne koszty ukryte.

        Ale pogadac i obiecac mozna...
        Szczegolnie przed wyborami...

        • 10 5

      • ten sam inwestor - samorząd województwa (2)

        Inna inwestycja, to chyba oczywiste, bo inne miasto.
        Że "włodarz" Gdyni nie ma talentów politycznych, to tajemnica poliszynela...

        A kolej na północ Gdyni jest znacznie starszym konceptem, to fakt.
        Dzięki niemu powstała PKM, bo pierwotnie miała ona komunikować... lotniska.
        Gdańsk chciał tramwaj, ale musiał wziąć pod uwagę uwarunkowania Gdyni. Chodziło o wzmocnienie przekazu kwitów na unijne projekty. Potem włodarze okazali sobie szorstką przyjaźń a Gdynia została wyryćkana z kasy i z kolei.
        I jest, jak jest...

        Należy się spodziewać, że to PKM Południe powstanie jak połączenie do Bytowa, obiecywane przez marszałka od dwóch kadencji. Po prostu sposób na ściemę i dodatkowy zarobek na zasmarowany utopiami papierze.

        • 4 3

        • (1)

          Akurat kolej do Bytowa obiecywał wyłącznie miejscowy starosta. Ale jak się dowiedział od marszałka ile to kosztuje i że miałby w swoim budżecie znaleźć przynajmniej część tej kwoty, to szybko się wycofał rakiem i nie wraca do tematu

          • 5 1

          • nie starosta a marszalek przerazony secesja poludniowego zachodu wojewodztwa i grozba wyborczych batow

            Powtarzal ten numer dwa razy.
            Teraz odgrzal kotlet po raz kolejny, wznawiajac bezposrednie polaczenie do Szczecinka...

            Bytow zostal "na spalonym", bo po wyborach samorzad wojewodzki zazadal kasy na finasowanie polaczenia. Dla przypomnienia, to marszalek organizuje (i finanasuje) transport publiczny na terenie wojewodztwa. Podobnie zostaly potraktowane inne miasta. Bo na lotnisko (spolka miejska) transport musi byc.

            Podobnej jakosci sa konszachty samorzadu wojewodzkiego i gdanskiego wokol PKM (firma samorzadu) Poludnie.

            • 2 1

    • (2)

      Co ma do tego Szczurek? To marszalek Struk od lat tak pieknie rozwija PKM - i tak powstaje gdanska kolej miejska finansowana przez wojewodztwo (i kase unijna).

      • 5 5

      • raczej o niej opowiada...

        Bez "karnawalu euro" i parcia na lotnisko nic by nie powstalo.

        • 3 2

      • pięknie rozwija?

        To gdzie jest połączenie do Bytowa obiecywane od dwóch kadencji?
        Co z koleją nadwiślańską?

        Jechałeś koleją do Czarnego? Do Miastka?
        Tam też żyją ludzie!

        • 3 2

    • (2)

      Co wiadomo Szczurek?

      To nie jest inwestycja miejska - ani w Gdyni, ani w Gdansku.

      • 1 3

      • Ale Gdańsk w projekcie uczestniczy a Gdynia nie (1)

        Gdańskie Biuro Rozwoju zrobiło analizę wariantową przebiegu linii pkm, uzgodnienia z innymi gminami, przeliczono obciążenie linii pasażerami i wybrano wariant

        • 6 5

        • Gdynia zrobiła to samo

          Tylko że analizę kupiła w Katowicach.
          I do szuflady... Dwie i pół bańki.

          • 3 0

  • (3)

    3 lata.. a 20 lat budowa,słuszną linię ma nasza władza.Jest szansa że w 2435 prześcigniemy Singapur.

    • 33 14

    • Na szczęście za ten projekt odpowiada samorządowa PKM a nie PKP (1)

      Podobnych niedowiarków nie brakowało kiedy w 2010 r. zaczynałem się pracę na pierwszą PKM, a 5 lat później nową linią pojechały pierwsze pociągi ;)

      • 12 0

      • W 2010 to miala byc juz gotowa

        Na euro 2012

        • 0 2

    • Czytanie ze zrozumieniem się kłania, budowa do 2029. Chyba że to problem z matematyką?

      • 6 0

  • Nie za szybko?

    • 23 1

  • (2)

    Potrzebne inwestycję, nie mieszkam tam, ale wiem, że bez tego trójmiasto utknie. Tak trójmiasto, bo dzięki tej inwestycji można będzie poruszać się z tej części miasta po "całej" linii SKM. :)

    • 143 7

    • I tu masz rację

      Same SKM-ki są obecnie zapełnione w godzinach szczytu rano w kierunku Gdańska i popołudniem w drugą stronę. W przeciwnych kierunkach jeżdżą prawie puste, niewykorzystane. Zmieni to budowa tego nowego połączenia, łącząc Trójmiasto z południem Gdańska. Zwiększy się sprawność i efektywność SKM.

      • 19 3

    • SKM

      Może i dobry pomysł. Zaprojektowanie trzy lata? Ile to kasy można zgarnąć za wykonanie jednego projektu? To realizacja tego projektu ile lat będzie trwała? Trzydzieści?

      • 3 8

  • kluczem w tej sprawie są środki na inwestycje (4)

    pytanie czy beda?

    • 16 0

    • No a jak nie?

      Przecież Donald wrócił do władzy i obiecał że będzie dobrobyt

      • 11 2

    • Będą

      Jeśli wszystko nie pójdzie na wiatraki i politykę klimatyczną

      • 8 3

    • A co to za roznica 2 czy 5 miliardow dlugu?

      • 4 0

    • To obecny premier

      Nie chce dać???

      • 2 0

  • SKM (25)

    Najpierw w trybie pilnym należy dobudować dodatkowe tory na trasie do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa przy której mieszka ponad 100 tys. mieszkańców.

    • 67 31

    • Pruszcz to nie trójmiasto (4)

      • 28 24

      • Aglomeracja Trójmiejska i przedwojenna (3)

        część Gdańska . Związany z Gdańskiem 900 lat dłuzej niż Gdynia:)

        • 8 7

        • Aglomeracja tak, ale nie Trójmiasto (2)

          • 7 3

          • trojmiasto to tylko nazwa portalu (1)

            i nieoficjalna nazwa tworu w którym mieszkamy. Natomiast problem aglomeracji to jest to co jest prawdziwe i namacalne.

            • 8 8

            • Trojmiasto to nazwa dla turystow.

              • 3 0

    • (12)

      Przede wszystkim to miasto powinno zadbac o swoich mieszkancow a nie wykladac kase, zeby wiesniacy z okolicznych wypizdowek mogli codziennie zawalac centrum. Chcialo sie stawiac chate z gliny na polu za 200zl to teraz trzeba sie pogodzic z tego konsekwencjami. Placa podatki w tczewach i innych to niech im wladze za to zafunduja dojazd skoro ich miejscowosc nie jest w stanie zaspokoic potrzeb obywateli.

      • 35 28

      • (4)

        bosy antku zapytaj babci z jakiego wagonu bydlęcego wysiadła :D Wystarczy odejść z centrum 10 min. piechotą i masz chaty z gliny heheh do tego oruńskie zasikane kamienice...

        • 17 24

        • Na twojej babci przyjechała. (1)

          Za miskę zupy.

          • 4 4

          • przyleciała z dymem jak już

            • 2 0

        • Albo dziadzius z zakaukazia odwiedził babunie w 45 roku i tak zwlasnie zaczęła się historia rdzennej gdańskiej rodziny

          • 8 3

        • Milo mi, ze sie chwalisz romantycznych pochodzeniem swoich przodkow ale moja rodzina zyje w gdansku od pokolen. Nie kazdy ma cale drzewo genealogiczne wypelnione zbieraczami ziemniakow z zaboru ruskiego.

          • 1 2

      • "moja chata z kraja"

        Drogo placimy od stuleci za ten brak umiejetnosci spolecznych.

        A inwektywy i obelgi tym bardziej sa nie na miejscu.

        • 9 0

      • bardzo dobrze, niech miasto troszczy się o swoich mieszkańców (3)

        i skoro połowa pasażerów pociągów do Kartuz jeździ tylko po Gdańsku to niech miasto dokłada połowę do kosztów jego funkcjonowania, marszałek powinien płacić za przewozy wojewódzkie czyli między gminami, to co jest wewnątrz miasta powinno być pokrywane z kasy miasta, jeśli Gdańsk nie chce dołożyć to powinny być wszystkie gdańskie przystanki na trasie PKM zawieszone, tylko Wrzeszcz i następne Rębiechowo, całe Kartuzy by się ucieszyły że im żadne gdańskie wieśniaki po drodze nie wchodzą i tłoku nie robią

        • 5 5

        • Ale czekaj czekaj

          Wrzeszcz to też Gdańsk to gdzie wy z Kartuz chcecie wysiadać na tej trasie?

          • 1 2

        • Jestem za. Mysle, ze mieszkancy Trojmiasta beda zalamani wiesciami, ze nie beda w stanie dojezdzac do jednego z najbardziej rozwinietych skupisk cywilizacji ludzkiej na planecie Ziemii aka. kartuz (z malej bo tfu).

          • 1 3

        • po to powstaje fala

          Bedzie wiadomo czy podróż jest wewnątrz miejska czy dłuższa.

          • 0 3

      • dżizas co za bzdury, a skąd weźmiesz pracowników tumanie? (1)

        Przecież większość dojeżdża spod miasta. Na etacie tego nie czujesz bo masz klapki na oczach i tyrasz w kieracie, ale jak ktoś ludzi zatrudnia to potrzebuje by mogli dojechać. Wtedy może płacić tu podatki żebyś mógł dzięki temu chodzić po czystym chodniku w swoich słomkowych wsuwkach. Ci wszyscy ludzie pracują na rozwój lokalnych firm i podatków dla miasta wieśniaku umysłowy.

        • 4 5

        • Dawno się tak nie uśmiałem

          Wiele osób przenosi się do Gdańska za pracą

          • 2 3

    • Pruszcz i Tczew maja prezydentów? (3)

      • 10 1

      • (1)

        Wójtów !

        • 2 2

        • sołtysów?

          • 0 1

      • Pruszczma prezydenta nie wójta

        To 35 tys miasto 10 km od gdańskiego głównego miasta.czyli bliżej niż z Osowy

        • 6 1

    • Nie, nie trzeba (2)

      Zawsze możesz się do Gdańska przenieść jak brakuje Ci SKM

      • 4 7

      • Trzeba bo ja nie potrzebuję mieszkać w centrum Gdańska (1)

        tylko pozyskiwać ludzi spoza Gdańska po to by Gdańsk się rozwijał i żebyś potem miał prace gołod*pcu

        • 2 4

        • No to jak żeś taki cwany to zrób sobie własną SKM

          W mieście Pruszczu, tylko ciekawe czym dojedzie i po czym

          • 3 2

  • Nieźle (2)

    3 lata będą główkować jak zbudować trasę która i tak może biec tylko tymi terenami które pozostały.

    • 39 8

    • Oho jest i ekspert od wszystkiego

      • 10 10

    • To mi się podoba

      Krytycy KO - 3 lata na dokumentację PKM co to ma byc!
      Krytycy PiS - CPK już kilka lat bierze pieniądze a robót nie widać!
      Kochani, taki jest cykl inwestycji, najpierw robota papierkowa / uzgodnieniowa, zazwyczaj dłuższa niż sama budowa.

      • 4 1

  • Wezeł Kowale? Co za bzdurna nazwa, skoro to Gdańsk ul. Guderskiego nie powinno być Węzel Guderskiego ? (9)

    Zawsze na opak. Można właściciwie napisać Kolbudy :D

    • 18 14

    • (4)

      Guderskiego a Kowale to zakładam 50m różnicy, co? To lepiej Kowale, bo wiadomo gdzie to jest dla większej liczby podróżujących.

      • 9 4

      • Wezeł Kowale to będzie stacja kolejowa z rozgałęzieniami - większa ranga niż przystanek (3)

        To będzie też węzeł przesiadkowy z parkingami

        • 5 3

        • No i dlatego "Kowale"

          • 0 0

        • z parkingami ? no... ciekwawe (1)

          Bo stacja będzie koło mojego bloku i na jakikolwiek parking przesiadkowy w odległości mniejszej niż 100 - 150 m (pod warunkiem że wyrówna się okoliczne pagórki) nie ma tam miejsca.

          • 0 3

          • Widać słabo się tematem interesujesz

            • 1 0

    • Nazwy są tylko robocze na razie ;)

      • 5 1

    • U nas przystanki kolejowe

      są od nazw dzielnic, a nie ulic.

      • 1 0

    • (1)

      Jakbyś zasięgną trochę wiedzy historycznej i zerkną na stara mapę to byś wiedział że właśnie skrzyżowanie Guderskiego i Świętokrzyski to pierwotne Kowale.

      • 0 2

      • "Zasięgną", "zerkną" - Boże, widzisz i nie grzmisz

        • 2 0

  • Trzeba się spieszyć zanim PIS wróci do władzy i zacznie znowu się mścić na Pomorzu (3)

    • 27 16

    • Polszewia..

      Nie ma pieniędzy i nie będzie

      • 6 5

    • Zemstą nazywasz miliardowe inwestycje w torowiska portowe, modernizację portów czy budowę S6?

      • 4 1

    • I zacząć się leczyć

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane