• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za tydzień będziemy płacić za przejazd autostradą A1

Jacek Stańczyk
14 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:08 (14 lutego 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Od przyszłej środy za przejazd autostradą trzeba będzie płacić. Od przyszłej środy za przejazd autostradą trzeba będzie płacić.

Koniec z bezpłatnym jeżdżeniem autostradą A1. Jeśli w ostatniej chwili ministerstwo infrastruktury nie zmieni zdania, to za jazdę 25-kilometrowym odcinkiem z Rusocina do Swarożyna będziemy płacić od 20 lutego.



Przy wjeździe na autostradę trzeba będzie pobrać odpowiedni bilet. Przy wjeździe na autostradę trzeba będzie pobrać odpowiedni bilet.
Opłaty za autostradę będą najprawdopodobniej obowiązywać do kwietnia lub maja, gdy przejazd znów stanie się na jakiś czas darmowy. Wszystko przez remont krajowej "jedynki" w okolicach Pszczółek. Na czas robót A1 ma funkcjonować jako jej objazd.

Na A1 będzie obowiązywał zamknięty system opłat, co oznacza, że za przejazd zapłacimy na koniec podróży. Na podstawie biletu pobranego przy wjeździe zostanie ustalona cena za pokonany odcinek. Będzie ona zależała od dystansu i kategorii naszego pojazdu (patrz ramka pod tekstem). Stawki ustala ministerstwo infrastruktury.

- I w każdej chwili może je zmienić - zaznacza zastępca dyrektora GTC ds. eksploatacji i utrzymania autostrady Wojciech Mąkinia.

Ceny za przejazd autostradą uważasz za:

W umowie koncesyjnej z wykonawcą drogi, firmą Gdańsk Transport Company ustalono, że dla samochodu osobowego będzie to 22 gr netto (27 gr brutto) za kilometr. Za przejazd z Rusocina do Swarożyna zapłacimy więc 6,70 zł. Z opłat zwolnione są pojazdy posiadające winiety drogowe i autostradowe.

Jeśli kierowca zgubi bilet, który otrzymał na wjeździe na autostradę, przy zjeździe z trasy będzie musiał zapłacić maksymalną stawkę za dany odcinek.

Na początek opłata będzie pobierana tylko w gotówce: w złotówkach, dolarach i euro. W przypadku obcych walut przyjmowane będą tylko banknoty o nominałach nie większych niż 100. Reszta będzie wydawana w złotówkach.

- Później będzie można płacić także kartami kredytowymi i debetowymi. Myślę, że powinno to nastąpić w przeciągu paru tygodni od dnia rozpoczęcia poboru - mówi Wojciech Mąkinia.

Do końca roku mają się również pojawić tzw. karty koncesjonariusza: coś na wzór miesięcznych biletów przejazdu. Mają one ułatwić poruszanie się po trasie tym kierowcom, którzy pokonują ją codziennie. Tego, jak będą wyglądały i jaki będzie ich koszt, na razie nie wiadomo.

Na 25-kilometrowym odcinku autostrady znajdują się trzy miejsca poboru opłat.

- W Rusocinie do dyspozycji kierowców jest pięć pasów wjazdu na autostradę i osiem zjazdu. W Swarożynie są to odpowiednio dwa i trzy pasy, a w Stanisławiu dwa i dwa - wyjaśnia Piotr Rotter, dyrektor generalny firmy Intertoll, która będzie zbierała opłaty za autostradę.

Na każdym pasie znajduje się bramka z budką, w której siedzi inkasent. Do poboru pieniędzy zatrudniono 50 osób. Przeciętny czas oczekiwania na zjazd z autostrady ma wynosić kilkanaście sekund.

Zanim system poboru opłat wejdzie w życie kierowcy będą mieli okazję go przetestować. Od soboty 16 lutego przy wjeździe na autostradę trzeba będzie pobrać bilet, jednak na końcu podróży pieniądze nie będą inkasowane. Zamiast tego kierowcy otrzymają ulotkę zawierającą informacje na temat zasad płatności oraz taryfikator opłat.

25-kilometrowy odcinek A1 z Rusocina do Swarożyna został otwarty do użytku w grudniu zeszłego roku. W ciągu 60 dni od daty otwarcia trasę pokonało 720 tys. pojazdów. 80 procent z nich to samochody osobowe. Średnio autostradą przejeżdża około 14 tys. pojazdów dziennie.

Oddanie pozostałych 65 kilometrów autostrady A1 do Grudziądza planowane jest najpóźniej na listopad 2008 roku.

Kto za co zapłaci?
Wysokość opłat za przejazd autostradą zależeć będzie oprócz przejechanego dystansu od kategorii pojazdu. Jest ich pięć.

1. pojazdy z dwiema osiami (osobowe, dostawcze) i motocykle
2. pojazdy z dwiema osiami i przynajmniej dwiema parami kół podwójnych, a także auta z pierwszej kategorii z przyczepą
3. pojazdy posiadające trzy osie, a także auta z drugiej kategorii z przyczepą
4. pojazdy z więcej niż trzema osiami
5. pojazdy ponadnormatywne

Opinie (279) 10 zablokowanych

  • 3 miasto to DZIURA

    Wladze lokalne w Gdansku to jedne z najslabszych w kraju. Miasto bez wizji
    - udupia sie inicjatywy specjalistow ich apele trafiaja w proznie bo np w danej chwili koliduja z podstlikowymi rozgrywkami wladz
    - wladza glucha jest na spoleczny glos - nie "rozmawia" ze spolecznoscia lokalna - klamie i maluje przed mieszkancami nieprawdziwy obraz ich miasta. Wyolbrzymia sie watpliwe sukcesy i drobne dzialania i generalia leza.
    - poza trupem w postaci gospodarki morskiej i Rafineria Gdanska( sposcizna po PRLu - jakby nie bylo - pustka, pustka, pustka....
    - zakrawajace na ironie hasla o METROPOLI - jaka to metropolia pytam sie? Bezrobocie spada bo polowa mlodych ludzi mieszka i pracuje w Wawie lub UK. Zadnej spojnej wizji funkcjonowania trojmiasta jako calosci - cigle spory na lini Gdansk - Gdynia...

    - TROJMIASTO TO CZARNA DZIURA!!!!!!
    niestety

    • 0 0

  • 22gr za kilometr na audostradzie
    a na jedynce całej srednio mi palił paliwa za 20gr na km

    • 0 0

  • za drogo

    przy codziennych dojazdach wychodzi majątek za autostrade... oszczednosc 10 min

    • 0 0

  • GTC - złodzieje!

    Cały problem chłopcy i dziewczęta, że konsorcjum zrobiło nas w balona i to 2 razy.
    1 raz, kiedy za kredyt prywatnego przedsiębiorcy, jakim jest GTC, poręczyło państwo polskie. Na tej zasadzie, to i ja, nie mając żadnego majątku, mógłbym tą drogę wybudować. Jedna Czarna Zmija tu niczego nie zmieni, taniej by było gdyby to pańśtwo a nie jakiś prywanty pośrednik to budował, bo przecież to państwo zabezpeicza kredyt, jaki zaciągnął GTC. Mamy teraz odpowiedź dlaczego Polska jest tak biedna, jaka miałaby być skoro publiczne pieniądze trafiają zamiast do szkół,szpitali do wąskiej grupki biznesmenów.

    2 raz, kiedy jakiś sprytny "biznesmen" zarządał od państwa gwarancji dopłąt do autostrady przy zbyt małych wpływach. Właściciel ustali wysokie stawki, państwo mu dopłaci więc on nie straci, a nie będzie musiał łożyć na remonty, bo będzie mało aut na drogach...
    W gospodarce wolnorynkowej konkurencja i konieczność spłat kredytu powoduje, ze włąścicel MUSI ustalić odpowiednie stawki za korzystanie z danego dobra, na takim poziomie by mieć klientów. U nas nie - jak sie ma "chody" na "górze" to zobowiązania za nas przyjmei państwo, czyli my. Zbraknie na szpitale, na emerytury, na infrastrukturę, szkolnictwo itp. Ale zatrudnimuy jakiegoślewackiego krrzykacza, co będzie kłamał że to Kościół kosztuje podatnika. Ile kosztuje podatnika np konsorcjum GTC? Ile kosztują nietrafione decycje dot informatyzacji ZUS-u (pzdr p Krauze)?

    • 0 0

  • min 100 km żeby zacząć pobierać opłaty!!!

    • 0 0

  • Będziemy płacić?

    no ja na pewno nie bedę płacił.

    • 0 0

  • oplata za autostradé

    Moim zdaniem oplaty powinny stanowic sumy okragle np.2 zl zamiaast 1.90zeby skrocic czas oczekiwania

    • 0 0

  • znów jedynką nie da się jeździć!!!!

    co za problem aby abonament obowiązywał już teraz!!! nie wyobrażam sobie dodatkowych kosztów za miesiąc w kwocie 200 zł!!! a taką kwotę trzeba zapłacić jeżdżąc codziennie z tczewa do Gdańska - pod warunkiem, ze weekend jest niepracujący!!! Ale ktoś te 50 osób z obsługi musi utrzymać... jakby nie można było zainstalować automatów. KATASTROFA

    • 0 0

  • WIEM, JAK TO ROZWIĄZAĆ!!!!

    PO PROSTU, ŻEBY NIKT SIĘ NIE WAŻYŁ WJECHAĆ NA AUTOSTRADĘ Z TAKIMI CENAMI!!!!
    GWARANTUJĘ, ŻE PO TYGODNIU FUJARA IM ZMIĘKNIE:):)

    TAK WIĘC LUDZISKA ILU TU JEST NA TYM FORUM< DOPÓKI CENA NIE ZJEDZIE DO MAX 10gr netto, ZAKAZ JAZDY AUTOSTRADĄ!!!
    WYOBRAŹCIE SOBIE, JAK SZYBKO BY OBNIŻYLI CENY!!!!

    WYSTARCZY TĘ PROPOZYCJĘ ROZPROPAGOWAĆ!!!

    • 0 1

  • autostrada powinna być lepszą alternatywą

    Myślę, że kwota 2 PLN w zupełności była adekwatna do przejechanej drogi i łatwiejsza do zaakceptowania przez kierowców. Pobór takiej kwoty łatwy do zainkasowania nawet przez trzy punkty poboru. Trzeba spopularyzować poruszanie się po płatnych drogach nie wygórowanymi opłatami. Stara żydowska zasada: o wysokim zysku decyduje duży obrót. My głupie goje gotowi jesteśmy ugotować rosół z kury, która znosi złote jajka. Jesteśmy tym kim jesteśmy, a aspiracje i apetyty mamy wielkie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane