• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za tydzień będziemy płacić za przejazd autostradą A1

Jacek Stańczyk
14 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:08 (14 lutego 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Od przyszłej środy za przejazd autostradą trzeba będzie płacić. Od przyszłej środy za przejazd autostradą trzeba będzie płacić.

Koniec z bezpłatnym jeżdżeniem autostradą A1. Jeśli w ostatniej chwili ministerstwo infrastruktury nie zmieni zdania, to za jazdę 25-kilometrowym odcinkiem z Rusocina do Swarożyna będziemy płacić od 20 lutego.



Przy wjeździe na autostradę trzeba będzie pobrać odpowiedni bilet. Przy wjeździe na autostradę trzeba będzie pobrać odpowiedni bilet.
Opłaty za autostradę będą najprawdopodobniej obowiązywać do kwietnia lub maja, gdy przejazd znów stanie się na jakiś czas darmowy. Wszystko przez remont krajowej "jedynki" w okolicach Pszczółek. Na czas robót A1 ma funkcjonować jako jej objazd.

Na A1 będzie obowiązywał zamknięty system opłat, co oznacza, że za przejazd zapłacimy na koniec podróży. Na podstawie biletu pobranego przy wjeździe zostanie ustalona cena za pokonany odcinek. Będzie ona zależała od dystansu i kategorii naszego pojazdu (patrz ramka pod tekstem). Stawki ustala ministerstwo infrastruktury.

- I w każdej chwili może je zmienić - zaznacza zastępca dyrektora GTC ds. eksploatacji i utrzymania autostrady Wojciech Mąkinia.

Ceny za przejazd autostradą uważasz za:

W umowie koncesyjnej z wykonawcą drogi, firmą Gdańsk Transport Company ustalono, że dla samochodu osobowego będzie to 22 gr netto (27 gr brutto) za kilometr. Za przejazd z Rusocina do Swarożyna zapłacimy więc 6,70 zł. Z opłat zwolnione są pojazdy posiadające winiety drogowe i autostradowe.

Jeśli kierowca zgubi bilet, który otrzymał na wjeździe na autostradę, przy zjeździe z trasy będzie musiał zapłacić maksymalną stawkę za dany odcinek.

Na początek opłata będzie pobierana tylko w gotówce: w złotówkach, dolarach i euro. W przypadku obcych walut przyjmowane będą tylko banknoty o nominałach nie większych niż 100. Reszta będzie wydawana w złotówkach.

- Później będzie można płacić także kartami kredytowymi i debetowymi. Myślę, że powinno to nastąpić w przeciągu paru tygodni od dnia rozpoczęcia poboru - mówi Wojciech Mąkinia.

Do końca roku mają się również pojawić tzw. karty koncesjonariusza: coś na wzór miesięcznych biletów przejazdu. Mają one ułatwić poruszanie się po trasie tym kierowcom, którzy pokonują ją codziennie. Tego, jak będą wyglądały i jaki będzie ich koszt, na razie nie wiadomo.

Na 25-kilometrowym odcinku autostrady znajdują się trzy miejsca poboru opłat.

- W Rusocinie do dyspozycji kierowców jest pięć pasów wjazdu na autostradę i osiem zjazdu. W Swarożynie są to odpowiednio dwa i trzy pasy, a w Stanisławiu dwa i dwa - wyjaśnia Piotr Rotter, dyrektor generalny firmy Intertoll, która będzie zbierała opłaty za autostradę.

Na każdym pasie znajduje się bramka z budką, w której siedzi inkasent. Do poboru pieniędzy zatrudniono 50 osób. Przeciętny czas oczekiwania na zjazd z autostrady ma wynosić kilkanaście sekund.

Zanim system poboru opłat wejdzie w życie kierowcy będą mieli okazję go przetestować. Od soboty 16 lutego przy wjeździe na autostradę trzeba będzie pobrać bilet, jednak na końcu podróży pieniądze nie będą inkasowane. Zamiast tego kierowcy otrzymają ulotkę zawierającą informacje na temat zasad płatności oraz taryfikator opłat.

25-kilometrowy odcinek A1 z Rusocina do Swarożyna został otwarty do użytku w grudniu zeszłego roku. W ciągu 60 dni od daty otwarcia trasę pokonało 720 tys. pojazdów. 80 procent z nich to samochody osobowe. Średnio autostradą przejeżdża około 14 tys. pojazdów dziennie.

Oddanie pozostałych 65 kilometrów autostrady A1 do Grudziądza planowane jest najpóźniej na listopad 2008 roku.

Kto za co zapłaci?
Wysokość opłat za przejazd autostradą zależeć będzie oprócz przejechanego dystansu od kategorii pojazdu. Jest ich pięć.

1. pojazdy z dwiema osiami (osobowe, dostawcze) i motocykle
2. pojazdy z dwiema osiami i przynajmniej dwiema parami kół podwójnych, a także auta z pierwszej kategorii z przyczepą
3. pojazdy posiadające trzy osie, a także auta z drugiej kategorii z przyczepą
4. pojazdy z więcej niż trzema osiami
5. pojazdy ponadnormatywne

Opinie (279) 10 zablokowanych

  • Gdybanie

    To jak za kilkanaście lat będzie można przejechać z Północy na Południe Polski autostradą to co będę płacił 190 zł plus 200 zł bak paliwa ? Wiem, że to Polska ale niech tę cenę ustalą racjonalna ! Tym bardziej, że co chwile remontują takie autostrady lub "porządkują" przez 7 lat ...

    Pozdrawiam

    • 0 0

  • PAWLAK ANULOWAł KARE KUMPLOM 500MILIONóW (2)

    To teraz zato musimy płacić za pseudo autostrade!!
    brawo!!

    A ze ceny unaz zawsze najwyzsze to jak moze byc inaczej państwo to pasorzyt im mniej zarabiasz tym wiecej ci zabiera !!

    Tak jak pawlak bogatym darować biednym najwiecej zabierac!!

    • 0 0

    • (1)

      Jeśli masz na myśli karę dla J&S to pretensje kieruj do PiSiaków, którzy nie potrafili jej poprawnie nałożyć. Teraz nie było wyjścia, trzeba było anulować. PiSiaki pewnie wtedy wzięli sporą kasę za nieskuteczność nakładanej kary (PiSiaki o brudnych rękach i sumieniach).

      • 0 0

      • dziecko ale masz rozumowanie dokładny przykład jak odwrucic kota ogonem!!
        Czy wszyscy POpaprańcy z PSL są az tak Tępi napewno nie bo sam znam kilku.A ty widocznie jestes wyjatkiem.
        Za to Trzeba rolknikom dać kase bo zamało dostaja za swoje swinie!
        Brawo a kto zato wszystko zapłaci?własnie taki naiwniaki jak ty amigo

        • 0 0

  • chyba sie wkońcu przeprowadze do Niemiec!!!

    Tan mieszkania sa tańsze,autostrady zadarmo!!

    • 0 0

  • jak można tak kasowac

    autostrady powinny nam pomagac życ w czasach gdzie samochód nie jest luksusem, a autostrady nie powinny byc przywilejem. to już wole sobie zapłacic za tor wyscigowy i sie poscigac dla przyjemnosci, a do grudziadza bede walic 1. a tak wogóle to panstwo z tego co zarobi na płatnej autostradzie wyda na wypadki, rannych i zabitych na 1, którzy nią jezdza i sie cisną na trzeciego, bo ich nie stac na opłaty za autostrade. i gdzie tu logika???

    • 0 0

  • najkrotszy i najdroższy odcinek A1

    Nasi znowu sie popisali. Najkrótszy, a jednocześnie najdrozszy przejazd w Polsce!!!!
    Ciekaw jestem kto tą autostrada będzie jeżdził!!!

    • 0 0

  • PŁACIĆ ZA SPARTACZONĄ ROBOTĘ

    zapłacić może by i można ale nie wiem czy panowie drogowcy zauważyi że prawy pas po 60 dniach już ma koleiny od cieżarówek a jadąc osobówką są odcinki w których jedzie sie jak po tarce i kierownica drży i nie jeste to wia krzywych felg czy źle wyważonych kół :) żenada pod względem wykoniania ale zapłata sroga :) coż DZIEŃ DOBRY POLSKO

    • 0 0

  • nachapać ..

    dużo i szybko ...nachapać się.

    • 0 0

  • przecież to nie państwo zarabia na A1

    a GTC, oni płacili część kwoty za jej wybudowanie w ramach programu partnerskiego rozwoju więc mogą pobierać opłatę jaką chcą.
    Nie wiem jaki był udział państwa i GTC ale możliwe, że oni dali większość na to.

    • 0 0

  • Spoookooo.. zrobia obnizke..

    .. taka jak nasz ZTM "obnizke" biletow z 1.40 na 2.00 :) Tyle ze tu dadza.. 10zl za 25km ale za to bedzie juz mozna przejechac szybciej!! podniosa predkosc ze mulacej 130 na 180 :D

    • 0 0

  • Budowalem, widzialem..... (1)

    Na autostradzie są już widoczne koleiny, poniewaz nie zostala polozona jedna warstwa, aby oddano ja do uzytku na czas. Gdyby nie oddano, to przepadlaby kasa i jednoczesnie pojawiliby sie kary.

    • 0 0

    • a to przeciez tak samo budowali A4 za Palaka i jego ministra Marka Poola.ona do dzisiaj jest w remoncie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane