• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabieramy pracę Niemcom

Bartosz Gondek
27 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Port w Gdańsku staje się największym centrum dystrybucyjnym samochodów w rejonie wschodniego Bałtyku.

W tym roku przez Nowy Port przewinie się ponad 50 tysięcy aut. Dla porównania, sezon 2005 zamknął się liczba zaledwie 16 tysięcy.

W sobotę przez dziewięć godzin na pokład statku "Neckar Highway" ładowano prawie 900 renault, subaru i nissanów. Samochody trafią do fińskiego portu Hanko. Stamtąd rozjadą się po Rosji i Skandynawii.

"Neckar Highway" to już trzeci mały samochodowiec, który w ciągu ostatniego tygodnia zawinął do Gdańska. Zabrał samochody, które wcześniej przypłynęły do Gdańska na pokładzie dużo większej jednostki, transportującej auta np. z Azji. Takie statki nie mogą poruszać się po akwenach pokrytych lodem. Dlatego dostarczają samochody do Gdańska, a stąd "towar" zabierają mniejsze transportowce, przystosowane do żeglugi po zamarzających akwenach.

- Gdańsk jest najdalej na wschód wysuniętym niezamarzającym portem Bałtyku. Znacznie gorsze warunki lodowe panują już w nieodległym Kaliningradzie - mówi Marcin Bulski z firmy Port Gdański Eksploatacja. - W ubiegłym roku postanowiliśmy przekonać światowych spedytorów, że to właśnie tu, a nie jak dotąd w Niemczech, powinno znajdować się centrum dystrybucyjne samochodów na rynki północno-wschodnie.

Kilka miesięcy temu w Gdańsku odbyła się na ten temat specjalna konferencja. To właśnie ona zdecydowała o gwałtownym wzroście zleceń na wyładunek i tranzyt pojazdów. Już dziś na placach składowych w Nowym Porcie można pomieścić rocznie 70 tysięcy aut. Jeżeli pomysł centrum dystrybucyjnego się przyjmie, port przystosuje kolejne nabrzeża. Wtedy liczba ta wzrośnie do ponad 100 tysięcy.

O autorze

autor

Bartosz Gondek

Historyk, dziennikarz, kierownik Domu Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim

Gazeta Wyborcza

Opinie (51) 1 zablokowana

  • W kaczogrodzie długo nie bedzie A1

    Czytaja pierwsza opinie odrazu nasunela mi sie myśl zeby skrytykować tego gamonia (ładnie mówiac) o pseudonimie "Kolo" ale widze że juz kilka osób to zrobiło :)Gratulacje dla portu a co do autostrady A1 to zgadzam sie w 100% jest potrzebna i to bardzo. Napewno bardziej niż kosztowne wybory w maju :)

    • 0 0

  • Tak trzymać !

    Brawo !

    • 0 0

  • Colo to twardziel!

    • 0 0

  • Zajefajnie.

    Może małymi kroczkami nasz region się rozwinie.

    • 0 0

  • BRAK INFRASTRUKTURY NA ZAPLECZU

    W porcie ostatnio jest kilku myślących ludzi, jak J. Skelnik. Ale nawet oni nie przeskoczą "polskiej" gospodarki: dróg na zapleczu, złodziejstwa, itp.

    • 0 0

  • Do DB

    Zgadzam się z tobą w całej rozciągłości.
    To o czym mówisz to tzw. Autostrada Słońca, albo A6, albo Via Hanseatica, w naszym regionie opracowana jako tzw. Trasa Lęborska. jej częścią będzie tunel między Sopotem a Oliwą oraz trasa przez Osowę, przeciw której protestują Osowianie.
    jest nawet forum w necie dotyczące A6 www.nowedrogi.pl

    • 0 0

  • No i po problemie.

    Znow nie bedac oryginalny powiem krotko:czy skora oplaca sie za wyprawke.Jakas firma zarabia ,ale czy odpowiednio duzo.Bo sporo te autka zostawia spalin wjezdzajac na plac i wyjezdzajac.
    I jeszcze jedna kwestia to czy mamy sie z czego cieszyc ze one sobie tu przyjezdzaja i odjezdzaja ,a nie zostaja.
    Polska zadusza sie starymi autami powyzej 10 lat.Prywatnie importowane auta czesto nie spelnialy juz w czasie wjazdu norm odnosnych do wydalania spalin.Tak wiec laczmy sie w radosci ze Skandynawami ze oni jezdzac nowymi autami maja lepsze powietrze.Jak przyjdzie pora zlomowania polak przyjedzie i zaimportuje.

    • 0 0

  • milosnik Sopotu

    Polacy kupują stare samochody, bo na nowe po prostu nie stac... a komunikacja miejska i transport publiczny jest drogi jak nie wiem co!

    • 0 0

  • milośnik ma dzis jazde na ekologie

    "Bo sporo te autka zostawia spalin wjezdzajac na plac i wyjezdzajac."

    Nie wiecej niz jak puscisz dwa cienkie bąki z wieczora.

    • 0 0

  • UFO...

    Ufo czepiasz sie "kola" a sam nie wiesz co piszesz :)) tylko czesc z tych samochodów jest składowana w NP i przeładowywana dalej , jest to jakies 50 % z tego rzutu, zdecydowana wiekszosc dotychczasowych samochodów jest transportowana lawetami w Polske, na Litwę .... Brak właściwego systemu komunikacyjnejgo umozliwiajacego wyjazd samochodow ciezarowych z Portu Gdańskiego powoduje że auta te jezdza miedzy blokami i rozjerzdzaja drogi lokalne. Planowana trasa tranzytowa jest ciagle w plaaaaanach i nikt nie wie kiedy powstanie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane