• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabieramy pracę Niemcom

Bartosz Gondek
27 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Port w Gdańsku staje się największym centrum dystrybucyjnym samochodów w rejonie wschodniego Bałtyku.

W tym roku przez Nowy Port przewinie się ponad 50 tysięcy aut. Dla porównania, sezon 2005 zamknął się liczba zaledwie 16 tysięcy.

W sobotę przez dziewięć godzin na pokład statku "Neckar Highway" ładowano prawie 900 renault, subaru i nissanów. Samochody trafią do fińskiego portu Hanko. Stamtąd rozjadą się po Rosji i Skandynawii.

"Neckar Highway" to już trzeci mały samochodowiec, który w ciągu ostatniego tygodnia zawinął do Gdańska. Zabrał samochody, które wcześniej przypłynęły do Gdańska na pokładzie dużo większej jednostki, transportującej auta np. z Azji. Takie statki nie mogą poruszać się po akwenach pokrytych lodem. Dlatego dostarczają samochody do Gdańska, a stąd "towar" zabierają mniejsze transportowce, przystosowane do żeglugi po zamarzających akwenach.

- Gdańsk jest najdalej na wschód wysuniętym niezamarzającym portem Bałtyku. Znacznie gorsze warunki lodowe panują już w nieodległym Kaliningradzie - mówi Marcin Bulski z firmy Port Gdański Eksploatacja. - W ubiegłym roku postanowiliśmy przekonać światowych spedytorów, że to właśnie tu, a nie jak dotąd w Niemczech, powinno znajdować się centrum dystrybucyjne samochodów na rynki północno-wschodnie.

Kilka miesięcy temu w Gdańsku odbyła się na ten temat specjalna konferencja. To właśnie ona zdecydowała o gwałtownym wzroście zleceń na wyładunek i tranzyt pojazdów. Już dziś na placach składowych w Nowym Porcie można pomieścić rocznie 70 tysięcy aut. Jeżeli pomysł centrum dystrybucyjnego się przyjmie, port przystosuje kolejne nabrzeża. Wtedy liczba ta wzrośnie do ponad 100 tysięcy.

O autorze

autor

Bartosz Gondek

Historyk, dziennikarz, kierownik Domu Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim

Gazeta Wyborcza

Opinie (51) 1 zablokowana

  • co za brednie

    zapraszam do portu w bremenhawen tam widać dopiero port i przełądunek zamochodów

    • 0 0

  • Gergoza weź pod uwagę, że port zarabia na ruchu w obu kierunkach i to się liczy ale żeby i tak uzmysłowić różnicę to 500 000 z tego 1,5 mln to własnie samochody pochodzące z importu i w tranzycie...

    • 0 0

  • czy Finlandia należy do Skandynawii?

    Bo różnie ludzie mówią...

    • 0 0

  • jeszcze wam pokaze !!!

    • 0 0

  • i dobrze ze zabieramy im prace. wszyscy niemcy powinni siedziec w obozach kontenctracyjnych

    • 0 0

  • Do Barti350

    Ty sie puknij w ten pusty łeb. Pisząc takie rzeczy nawet nie zdajesz sobie sprawy co robisz. Można mieć za złe Niemcom wojnę i obozy, ale to już historia i nie ma potrzby wywlekać tych samych faktów , ilekroś pojawia sie w temacie ten Naród.

    Trzeba sie cieszyć z rozwoju naszego rozdzimego portu, ale skąd ta wrogość do Niemców, kto wymyslił ten głupi nagłówek? Niemcy doskonale sobie poradzą bez przeładunku tych aut, zresztą teraz w Niemech wszędzie pracują Polacy, więc tylko bedzie mniej pracy dla Auslanderów. Przeciętnemu Hansowi to zwisa i powiewa.

    • 0 0

  • Finlandia i Skandynawia

    Finlandia nie należy do Skandynawii. Ich mieszkańcy należą do grupy języków ugrofińskich. Tzn., że Finowie są krewnymi Węgrów :) Ludzie myślą, że Finladnia to Skandynawia, bo leży blisko Szwecji i Norwegii, a nie jest Rosją ;)

    • 0 0

  • gegroza

    Nie wiem ile dokladnie statkow ma Polska (nie ma znaczenia bandera, pod która plywają), ale wiem, że te statki nie wożą żadnych ladunków, które przynoszą jakieś ważne dochody.
    Nie ilość się liczy, ale jakość. Polska nie ma swoich gazowców czy samochodowców, czy kontenerowców. Statki, którymi dysponuje, to przede wszystkim masowce. A na masowych ładunkach nie robi się biznesu.

    • 0 0

  • Finlandia

    Finlandia leży częściowo na Półwyspie Skandynawskim i w tym sensie należy do Skandynawii. Przynależność do innej grupy językowej nie ma nic do rzeczy. Porównanie: na Półwyspie Iberyjskim żyją m.innymi Baskowie. Czyżby nie należeli do Iberii z powodu niespokrewnionego z Hiszpanami języka? Zresztą nazwa Iberia pochodzi od starodawnych plemion, kiedy jeszcze o języku hiszpańskim nikt nie słyszał.

    • 0 0

  • Zabieramy pracę Niemcom ???

    Tytuł tej publikacji jest mocno przesadzony. Port w Gdańsku wreszcie znajduje właściwe miejsce w dystrybucji samochodów.
    Przez całe lata obszar, który obecnie zastawiony jest samochodami, zionął pustką.
    Pierwszą firmą, która odkryła zalety tego portu i uruchomiła tu działalność gospodarczą, polegającą na składowaniu i świadczeniu usług związanych z przygotowaniem samochodów do transportu, była firma E.H.Harms Auto-Terminal Poland, w której 100 % kapitału pochodzi z Niemiec.
    Wiem, że Niemcy tą pracą się podzielili i dzielą się nadal.
    Myślę, że w niedługim czasie Port w Gdańsku, zyska jeszcze na "wartości" w momencie kiedy urochomiony zostanie nowy terminal kontenerowy, bowiem tam będą mogły zawijać większe statki i dostarczać znaczne ilości samochodów dla krajów położonych na wschód i południe od Polski.
    O tym się mówi w Bremerhaven i Hamburgu.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane