• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabieramy pracę Niemcom

Bartosz Gondek
27 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Port w Gdańsku staje się największym centrum dystrybucyjnym samochodów w rejonie wschodniego Bałtyku.

W tym roku przez Nowy Port przewinie się ponad 50 tysięcy aut. Dla porównania, sezon 2005 zamknął się liczba zaledwie 16 tysięcy.

W sobotę przez dziewięć godzin na pokład statku "Neckar Highway" ładowano prawie 900 renault, subaru i nissanów. Samochody trafią do fińskiego portu Hanko. Stamtąd rozjadą się po Rosji i Skandynawii.

"Neckar Highway" to już trzeci mały samochodowiec, który w ciągu ostatniego tygodnia zawinął do Gdańska. Zabrał samochody, które wcześniej przypłynęły do Gdańska na pokładzie dużo większej jednostki, transportującej auta np. z Azji. Takie statki nie mogą poruszać się po akwenach pokrytych lodem. Dlatego dostarczają samochody do Gdańska, a stąd "towar" zabierają mniejsze transportowce, przystosowane do żeglugi po zamarzających akwenach.

- Gdańsk jest najdalej na wschód wysuniętym niezamarzającym portem Bałtyku. Znacznie gorsze warunki lodowe panują już w nieodległym Kaliningradzie - mówi Marcin Bulski z firmy Port Gdański Eksploatacja. - W ubiegłym roku postanowiliśmy przekonać światowych spedytorów, że to właśnie tu, a nie jak dotąd w Niemczech, powinno znajdować się centrum dystrybucyjne samochodów na rynki północno-wschodnie.

Kilka miesięcy temu w Gdańsku odbyła się na ten temat specjalna konferencja. To właśnie ona zdecydowała o gwałtownym wzroście zleceń na wyładunek i tranzyt pojazdów. Już dziś na placach składowych w Nowym Porcie można pomieścić rocznie 70 tysięcy aut. Jeżeli pomysł centrum dystrybucyjnego się przyjmie, port przystosuje kolejne nabrzeża. Wtedy liczba ta wzrośnie do ponad 100 tysięcy.

O autorze

autor

Bartosz Gondek

Historyk, dziennikarz, kierownik Domu Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim

Gazeta Wyborcza

Opinie (51) 1 zablokowana

  • "Zabieramy prace Niemcom"

    cholera, najpierw Byla, potem ja, a teraz Nowy Port,
    jeszcze, niech tylko piekny roman z. przyjedzie na szparagi i germanskie pieknosci, to problem odszkodowania za wojne bedziemy mieli zalatwiony...

    • 0 0

  • Kapitanie Czeczowicz,

    to niebezpieczny temat . Milosnik Sopotu , macza chyba w tym procederze palce .
    Proponowal ostatnio , tej maturzystce z ostatniego wydania polskiego Playboya , uczciwa prace w szwedzkiej telewizji.

    • 0 0

  • Pani z PB sugeruje uczciwa prace w kraju u przyszlego meza.
    coz jestem taki romantyczny.
    zaraz bede wyyyyyc !

    • 0 0

  • Ja tam myślę że super że w porcie się coś dzieje mimo to że zaplecze jes do bani, tylko ciekawe czemuy niektórym to przeszkaza. Jak więc kraj ma się rozwijać jeśli na każdym kroku ma jakieś przeszkody??

    • 0 0

  • Kraje, które mogą (mają dostęp do morza), zarabiają na tym - transport towarów, praca dla ludzi. Tylko w naszym kraju to nie jest możliwe.
    Polska wyzbyła się prawie całkowicie floty handlowej. Problemów marynarzy w ogóle się nie zauważa, jakby w ogóle nie było tych ludzi. A takie Filipiny bardzo dbają o ludzi wykonujących ten zawód, bo: nie zabierają miejsc pracy na ladzie, bo zarobione pieniądze wydają w swojej ojczyźnie na samochody, meble, ciuchy itp. i w ten sposób pośrednio dają prace innym na ladzie. Kiedy w naszym kraju zacznie myśleć się racjonalnie i perspektywicznie?
    Nie wspominając już o korzyściach plynących z faktu bycia krajem transferowym w transporcie towarów na dordze połnoc - południe i wschód - zachód. Położenie geograficzne Polski jest idealne. Tylko tego w ogóle się nie wykorzystuje... Niestety!

    • 0 0

  • Kolo

    nie mieszkam w porcie i nie placze ze rozjezdzaja tam drogi. a jakie mam wg Ciebie kompleksy?? ja wiem ze w kaczogrodzie najlepiej pozamykac porty i inne zaklady pracy i dac wszystkim renty i emerytury, ze nie wspomne o odprawach. tylko kto na to zarobi??? Caly swiat zarabia kase na portach a Wy placzecie ze spaliny ze to ze tamto. Przeprowadzcie sie na wies tam jest czyste powietrze.p.s. port placi podatki wiec za te pieniadze zbuduj kolo drogi. pan budowniczy zarobi pieniadze i pojdzie kupic marchewke w twoim warzywniaku....itp itd

    • 0 0

  • naprawde

    ciesze sie ze powstaje ta inwestycja,nie mieszkam w nowym porcie i mi ta inwestycja nie przeszkadza.Napisalem tylko ze wspolczuje ludziom z nowego portu,gdyz ta inwestycja napewno nie podniesie ich kiepskich warunkow do zycia

    • 0 0

  • Proponowałbym najpierw zapoznać się z przeładunkami choćby w Bremerhaven zanim napisze się, że zabieramy pracę Niemcom. "W tym roku przez Nowy Port przewinie się ponad 50 tysięcy aut. Dla porównania, sezon 2005 zamknął się liczba zaledwie 16 tysięcy." Bremerhaven któremu podobno m.in. zabieramy pracę od 2004 r nie schodzi poniżej 1 440 000 samochodów rocznie i raczej nie zanosi się na to żeby coś się zmieniło gdyż przewidywany przeładunek w tym roku ma wzrosnąć. Niestety daleko nam jeszcze do europejskich portów i nie prędko je dogonimy. Cieszę się, że przeładunki wzrastają ale dopóki nasi ukochani rządzący nie zrozumieją, że port to nie tylko keje, dźwigi i działania mające na celu przypodobanie się związkom zawodowym przed wyborami, a także ogromne zaplecze logistyczne tak sytuacja ta będzie trwała do momentu gdy już nikt tu nie będzie przypływał, bo nie będzie się to opłacało.

    • 0 0

  • zaciekawiony

    a co na to klaster moeski Captn ?

    • 0 0

  • Kiki - mimo wszystko mamy jednego z większych armatorów !

    Jesli masz pojęcie o żegludze to wiesz o którego armatora chodzi i nie ma znaczenia ze nie pływają pod polską banderą.
    Kapitanie żw - weź pod uwage tranzyt a nie eksport ! My nie eksportujemy samochodów drogą morska natomiast niemcy sa jednym z największych eksporterów !!!
    Nasze porty mają obroty wyższe z roku na rok - wszystko się rozwija niczym w Chinach ! Oby tak dalej i w całej POlsce !
    Heja POlska Północna !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane