• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowe kafle w Oliwie zniszczone. Sprawa trafiła do prokuratury

Ewelina Oleksy
1 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sprawa zniszczonych kafli w Oliwie umorzona

100-letnie kafle, które pokrywały ściany tunelu pod dworcem w OliwieMapka, zostały skute. Sporą ich część usunięto podczas remontu prowadzonego na zlecenie PKP PLK. Miejscy radni w czwartek, 1 września, złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury. Domagają się też wszczęcia postępowania przez konserwatora zabytków. Prace w tunelu na razie zostały wstrzymane.



Jak oceniasz skucie 100-letnich kafli w tunelu pod dworcem PKP w Oliwie?

Zniszczenie zabytkowych kafli z 1905 r. w oliwskim tunelu PKP nagłośniła kilka dni temu Rada Dzielnicy Oliwa.

- Wzywamy Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku (pomorski wojewódzki konserwator zabytków) o natychmiastowe powstrzymanie bezpowrotnego niszczenia substancji zabytkowej dworca kolejowego w Oliwie. W wyniku prac prowadzonych na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które podobno zyskały akceptację konserwatorską, skuwane ze ścian są zabytkowe okładziny ceramiczne. Wstępnie można oszacować, że w kontenerach na gruz znalazło się blisko 40 proc. płytek ściennych z tunelu oliwskiego dworca - alarmował Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.

"Oczekujemy przerwania dewastacji dworca"



Jak podkreślał, zniszczone kafle są bodajże ostatnim tego typu przykładem wystroju dworców z przełomu XIX i XX wieku na terenie Gdańska i okolic.

- Niezrozumiałe jest dla nas niszczenie oryginalnej okładziny w imię modernizacji, a następnie jej rekonstruowanie. Troska o znacznie uszczuploną przez II wojnę światową i lata powojenne spuściznę historyczną powinna nakazywać nam maksymalną troskę nad każdym oryginalnym detalem, który jest do uratowania. Niszczenie oryginalnych kafelków z tunelu oliwskiego dworca, by zastąpić je współczesną atrapą, uważamy za absurdalne. Oczekujemy przerwania dewastacji dworca i skorygowanie błędnej decyzji na to zezwalającej - podkreślił Strug.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.

Miejscy radni składają zawiadomienie do prokuratury



W czwartek, 1 września, miejscy radni Koalicji Obywatelskiej poinformowali, że składają do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

- Inwestor zdewastował zabytkowe, ponad 100-letnie ceramiczne kafle, co naszym zdaniem narusza zapisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Być może inwestor uznał, że są to kafle jak każde inne, że będzie można je odkupić w markecie budowlanym. Być może nie wiedział, że jest to zabytek z początku ubiegłego wieku. Ta sprawa rodzi wiele pytań, niemniej jest na tyle bulwersująca, że żądamy wyjaśnień i ukarania osób odpowiedzialnych za tę ogromną dewastację. Dlatego składamy zawiadomienie do prokuratury - mówi Łukasz Bejm, radny KO. - Mamy nadzieję że organy ścigania przeprowadzą rzetelne śledztwo, które wskaże winnych tej dewastacji.
Co z murem przy Jana z Kolna? Znamy opinię konserwatora Co z murem przy Jana z Kolna? Znamy opinię konserwatora

Dodatkowo radni zapowiedzieli złożenie skargi na działalność inwestora do wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Wnosimy w niej o wszczęcie postępowania administracyjnego na podstawie art. 107d ust. 2 Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz - w przypadku potwierdzenia faktu podjęcia przez inwestora prac renowacyjnych w sposób niezgodny z zakresem lub warunkami określonymi w pozwoleniu PWKZ- ukarania inwestora administracyjną karą pieniężną. Ta kara zgodnie z przepisami może wynieść nawet 500 tys. zł - mówi radny Karol Ważny.
Głos w sprawie zabrała też posłanka Małgorzata Chmiel.

- Te kafle były ozdobą tego tunelu. Przetrwały wojnę, ale nie były w stanie przetrwać rządów PKP, wojewody i konserwatora zabytków. Bo to oni wydali dokumenty w tej sprawie i to oni za to odpowiadają. Miasto nie ma nic wspólnego z terenami kolejowymi. Żądamy dostępu do informacji publicznej dokumentów, które wskażą, na jakiej podstawie odbyła się ta dewastacja - zaznaczyła Chmiel.
Politycy KO 1 września złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury. Politycy KO 1 września złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury.

PKP PLK: "działaliśmy w oparciu o decyzję konserwatorską"



PKP PLK nie ma sobie tymczasem niczego do zarzucenia. Jak informują przedstawiciele spółki, na prace prowadzone w tunelu mieli zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- PKP PLK S.A. realizują prace związane z poprawą estetyki w przejściu podziemnym na przystanku Gdańsk Oliwa. Prace odbywają się w ramach pozwolenia na budowę wydanego przez Urząd Wojewódzki w Gdańsku w lipcu br., w oparciu o decyzję konserwatorską wydaną przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w marcu br. - podkreśla Przemysław Zieliński z PKP PLK. - W zakres prac wchodzi wymiana wysłużonych okładzin [kafli - dop. red.] w przejściu. Nowe okładziny będą jednolite kolorystycznie i dopasowane pod tym względem do pierwotnych. Dla zachowania historycznego charakteru na części ściany przejścia pozostanie fragment oryginalnej okładziny.
Prace w oliwskim tunelu realizuje firma Polwar S.A. za kwotę ok. 1,1 mln zł netto. Potrwają one do końca października tego roku.

Remont prowadzony jest przez PKP PLK. Jego koszt to ponad 1 mln zł. Remont prowadzony jest przez PKP PLK. Jego koszt to ponad 1 mln zł.

Konserwator: "prace wstrzymane, trwa analiza dokumentacji"



Jak informuje urząd konserwatora zabytków, trwa wyjaśnianie, czy "doszło do aktu zniszczenia niezgodnym z wydaną decyzją Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków."

- Na chwilę obecną prace budowlane, obejmujące skucie płytek ceramicznych, zostały wstrzymane na mocy spisanego protokołu z osobą reprezentującą inwestora oraz osoby reprezentujące wykonawcę. Przedstawiciele PWKZ wraz z policją zabezpieczyli materiał dowodowy w postaci kontenera z ułomkami płytek ceramicznych. Funkcjonariusze policji wezwali technika w celu zabezpieczenia dowodów i określenia wielkości utraconych okładzin ceramicznych tunelu - informuje Piotr Klimaszewski, kierownik Wydz. ds. Zabytków Archeologicznych w WUOZ.
Konserwator prowadzi analizę dokumentacji inwestora i jej spójności z tą stanowiącą akta sprawy w WUOZ.

Miejsca

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Kafli mi szkoda, bardzo mi się podobały. Zastanawia mnie jednak, że takie poruszenie wywołuje niszczenie poniemieckich zabytków, a niszczenie polskich spotyka się z obojętnością, a nawet aplauzem.

    • 5 7

    • Akurat dworzec w Oliwie jest z czasów Pruskich. (2)

      • 2 1

      • czyli dokładnie tak, jak przedmówca napisał.

        Państwowość niemiecka po wojnie trzydziestoletniej wywodzi się właśnie z Królestwa Prus.

        • 1 0

      • Wiesz, w państwie pruskim to nie Prusowie rządzili, a Niemcy.

        • 0 0

  • W Pruszczu Gdańskim też były takie kafelki. Do tego był zabytkowy budynek dworca. Do niedawna BYŁ! (4)

    Ale slums-ów na Małomiejskiej to nie wolno wyburzyć żeby wybudować drogę do osiedla. To ważne zabytki wg. pisowca!

    • 6 4

    • to czemu Pruszcz się nie upominał? (1)

      • 2 1

      • Upomnial ale tu o Pruszczu nie pisza

        • 0 0

    • Zabytkowy budynek? Toż to był bloczek z lat 50 (1)

      A kafle istnieją nie siej fermentu

      • 1 2

      • Bloczek z lat 50-tych ma już 70 lat, czyli zabytek.

        • 0 0

  • konserwator

    to pisowy szkodnik, teraz ogon podkuli i zwali na innych

    • 3 4

  • W pobliżu stacji niszczeje też dawna zajezdnia tramwajów konnych (1)

    Pozdrawiamy serdecznie pana konserwatora kt zajmuje głównie gburzą z deweloperami na Młodym Mieście

    • 8 1

    • wdowa od puchowych pierzyn za to odpowiada

      • 1 0

  • Proponuję przesłuchać te kafle...

    • 1 1

  • Poza zniszczeniem zabytkowych płytek, zastanawiający jest również bardzo nieprofesjonalne prowadzenie robót przez wykonawcę. W żaden sposób nie zabezpieczono instalacji w tunelu - kamer, kasowników czy zwłaszcza ekranów informacyjnych. Nie zabezpieczono przechodniów/podróżnych, nie oznaczono miejsca prowadzonych prac. Od razu zabrano się za skuwanie. Zastanawiające. Gdzie był nadzór?

    Szkoda, dworzec bezpowrotnie stracił część niepowtarzalnego klimatu.

    • 12 1

  • i poważnie do skutych kafli, o których "zabytkowości" nikt nie wiedział przed pojawieniem się artykułu (3)

    zleciał się cały aktyw PO, żeby zrobić konferencję w tunelu? Jaka szkoda, że nie było ich kiedy inwestor przebudował sobie zbudowany jeszcze z Krzyżaków Kanał Radunii pod Forum Gdańsk czy przy serii pożarów zabytkowych budynków w Oliwie. Zabytkowe kafle z 1905 roku, ot co. Tym razem nie w gestii miasta ale rządu, zatem można robić polityczną nawalankę, bo kafle skuli tamci a nie nasi. Jak dobrze poszukać, to takie zabytkowe a nawet jeszcze bardziej zabytkowe kafle znajdą się w gdańskich lokalach komunalnych. Do dzieła, drodzy Państwo, chrońcie zabytki!

    • 11 9

    • (2)

      Moze Ty nie wiedziałeś, dla mnie te kafle były najcenniejszym elementem samej stacji w Oliwie.

      • 3 4

      • no widzisz, a dla mnie takim elementem był np. wyświetlacz, który za komuny pokazywał minuty do przyjazdu rozklekotanego ETZ-57 (1)

        był duży i jaskrawy i tym samym wyróżniał się od wszechotaczającej szarej rzeczywistości. Nie oznaczało to jednak, że należy go traktować jak zabytek i rozumiem decyzje o zastąpieniu go nowszym modelem. Podobnie postrzegam sprawę kafli, na których miejscowa klika chce zdobyć punkty jacy to oni wrażliwi w kwestii ochrony zabytków.

        • 2 3

        • Tamten wyświetlacz też bym wolała.

          • 1 0

  • A czy te bubki partyjne z PO będą tak gorliwie jak w bitwie o śmierdzące kafle, domagać się od ich pracodawców, mocodawców, czyli Niemców, reparacji wojennych?

    • 4 8

  • chmielowa odleciała

    oczywiście że ta dewastacja jest skandalem (!!!), ale ciekawe czy by tak bredziła gdyby prezes PKP, wojewoda i konserwator byli z nadania jej paryjki

    • 10 7

  • czyli teraz możemy pooglądać oryginalny wygląd dworca w kafelkach w odcinku Klossa

    brawo nadzór konserwatorski, brawo bezmyślność

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane