• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowe kafle w Oliwie zniszczone. Sprawa trafiła do prokuratury

Ewelina Oleksy
1 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sprawa zniszczonych kafli w Oliwie umorzona

100-letnie kafle, które pokrywały ściany tunelu pod dworcem w OliwieMapka, zostały skute. Sporą ich część usunięto podczas remontu prowadzonego na zlecenie PKP PLK. Miejscy radni w czwartek, 1 września, złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury. Domagają się też wszczęcia postępowania przez konserwatora zabytków. Prace w tunelu na razie zostały wstrzymane.



Jak oceniasz skucie 100-letnich kafli w tunelu pod dworcem PKP w Oliwie?

Zniszczenie zabytkowych kafli z 1905 r. w oliwskim tunelu PKP nagłośniła kilka dni temu Rada Dzielnicy Oliwa.

- Wzywamy Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku (pomorski wojewódzki konserwator zabytków) o natychmiastowe powstrzymanie bezpowrotnego niszczenia substancji zabytkowej dworca kolejowego w Oliwie. W wyniku prac prowadzonych na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które podobno zyskały akceptację konserwatorską, skuwane ze ścian są zabytkowe okładziny ceramiczne. Wstępnie można oszacować, że w kontenerach na gruz znalazło się blisko 40 proc. płytek ściennych z tunelu oliwskiego dworca - alarmował Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.

"Oczekujemy przerwania dewastacji dworca"



Jak podkreślał, zniszczone kafle są bodajże ostatnim tego typu przykładem wystroju dworców z przełomu XIX i XX wieku na terenie Gdańska i okolic.

- Niezrozumiałe jest dla nas niszczenie oryginalnej okładziny w imię modernizacji, a następnie jej rekonstruowanie. Troska o znacznie uszczuploną przez II wojnę światową i lata powojenne spuściznę historyczną powinna nakazywać nam maksymalną troskę nad każdym oryginalnym detalem, który jest do uratowania. Niszczenie oryginalnych kafelków z tunelu oliwskiego dworca, by zastąpić je współczesną atrapą, uważamy za absurdalne. Oczekujemy przerwania dewastacji dworca i skorygowanie błędnej decyzji na to zezwalającej - podkreślił Strug.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.
  • Podczas remontu tunelu w Oliwie zniszczono zabytkowe kafle. Prace zostały wstrzymane, sprawa jest wyjaśniania.

Miejscy radni składają zawiadomienie do prokuratury



W czwartek, 1 września, miejscy radni Koalicji Obywatelskiej poinformowali, że składają do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

- Inwestor zdewastował zabytkowe, ponad 100-letnie ceramiczne kafle, co naszym zdaniem narusza zapisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Być może inwestor uznał, że są to kafle jak każde inne, że będzie można je odkupić w markecie budowlanym. Być może nie wiedział, że jest to zabytek z początku ubiegłego wieku. Ta sprawa rodzi wiele pytań, niemniej jest na tyle bulwersująca, że żądamy wyjaśnień i ukarania osób odpowiedzialnych za tę ogromną dewastację. Dlatego składamy zawiadomienie do prokuratury - mówi Łukasz Bejm, radny KO. - Mamy nadzieję że organy ścigania przeprowadzą rzetelne śledztwo, które wskaże winnych tej dewastacji.
Co z murem przy Jana z Kolna? Znamy opinię konserwatora Co z murem przy Jana z Kolna? Znamy opinię konserwatora

Dodatkowo radni zapowiedzieli złożenie skargi na działalność inwestora do wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Wnosimy w niej o wszczęcie postępowania administracyjnego na podstawie art. 107d ust. 2 Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz - w przypadku potwierdzenia faktu podjęcia przez inwestora prac renowacyjnych w sposób niezgodny z zakresem lub warunkami określonymi w pozwoleniu PWKZ- ukarania inwestora administracyjną karą pieniężną. Ta kara zgodnie z przepisami może wynieść nawet 500 tys. zł - mówi radny Karol Ważny.
Głos w sprawie zabrała też posłanka Małgorzata Chmiel.

- Te kafle były ozdobą tego tunelu. Przetrwały wojnę, ale nie były w stanie przetrwać rządów PKP, wojewody i konserwatora zabytków. Bo to oni wydali dokumenty w tej sprawie i to oni za to odpowiadają. Miasto nie ma nic wspólnego z terenami kolejowymi. Żądamy dostępu do informacji publicznej dokumentów, które wskażą, na jakiej podstawie odbyła się ta dewastacja - zaznaczyła Chmiel.
Politycy KO 1 września złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury. Politycy KO 1 września złożyli w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury.

PKP PLK: "działaliśmy w oparciu o decyzję konserwatorską"



PKP PLK nie ma sobie tymczasem niczego do zarzucenia. Jak informują przedstawiciele spółki, na prace prowadzone w tunelu mieli zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- PKP PLK S.A. realizują prace związane z poprawą estetyki w przejściu podziemnym na przystanku Gdańsk Oliwa. Prace odbywają się w ramach pozwolenia na budowę wydanego przez Urząd Wojewódzki w Gdańsku w lipcu br., w oparciu o decyzję konserwatorską wydaną przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w marcu br. - podkreśla Przemysław Zieliński z PKP PLK. - W zakres prac wchodzi wymiana wysłużonych okładzin [kafli - dop. red.] w przejściu. Nowe okładziny będą jednolite kolorystycznie i dopasowane pod tym względem do pierwotnych. Dla zachowania historycznego charakteru na części ściany przejścia pozostanie fragment oryginalnej okładziny.
Prace w oliwskim tunelu realizuje firma Polwar S.A. za kwotę ok. 1,1 mln zł netto. Potrwają one do końca października tego roku.

Remont prowadzony jest przez PKP PLK. Jego koszt to ponad 1 mln zł. Remont prowadzony jest przez PKP PLK. Jego koszt to ponad 1 mln zł.

Konserwator: "prace wstrzymane, trwa analiza dokumentacji"



Jak informuje urząd konserwatora zabytków, trwa wyjaśnianie, czy "doszło do aktu zniszczenia niezgodnym z wydaną decyzją Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków."

- Na chwilę obecną prace budowlane, obejmujące skucie płytek ceramicznych, zostały wstrzymane na mocy spisanego protokołu z osobą reprezentującą inwestora oraz osoby reprezentujące wykonawcę. Przedstawiciele PWKZ wraz z policją zabezpieczyli materiał dowodowy w postaci kontenera z ułomkami płytek ceramicznych. Funkcjonariusze policji wezwali technika w celu zabezpieczenia dowodów i określenia wielkości utraconych okładzin ceramicznych tunelu - informuje Piotr Klimaszewski, kierownik Wydz. ds. Zabytków Archeologicznych w WUOZ.
Konserwator prowadzi analizę dokumentacji inwestora i jej spójności z tą stanowiącą akta sprawy w WUOZ.

Miejsca

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Gdzie się podziali panowie Płażyński i Majewski? Czemu tym razem nie zabierają głosu?

    • 6 2

  • no patrz .... po cichu pod ,osłoną nocy , widać jak działają gdańskie(betonowe) służby (1)

    • 4 3

    • To nie gdańskie, co ma Gdańsk do PLK?

      • 2 0

  • Widzę Pana Bejma na fotach to od razu kończę czytać. Bardzo mi przykro, bo bardzo lubiłam, jednak przy odkryciu kłamstewek już nie wierzę w to o co Pan walczy.

    • 2 0

  • Super te kafle (2)

    W Gdańsku Głównym przejsciu zamiast kamiennych płyt też zrobili jakąś niskobudzetową tandete. Pisowskie Państwo z dykty..

    • 8 7

    • Udajesz niedouka? (1)

      W Gdańsku pisowskie państwo? Kto rządzi w Gdańsku? ślepy jesteś?

      • 2 2

      • Państwowymi spółkami? No zgadnij.

        • 2 0

  • ciekawe czy inwestor poniesie jakąkolwiek odpowiedzialność

    czy zasłoni się niekompetencją robotników, zwolni, zatrudni kolejnych i robota do przodu. Z PKP nic już nie zdziwi nikogo

    • 5 1

  • Konserwator zabytków zawsze dowiaduje się ostatni

    • 6 1

  • (4)

    Z tymi kaflami to taka sama histeria jak z "rtęcią" w Odrze. Na ten moment radzę się nie podniecać. Poczekajcie chwilę, aż więcej się nabuzujecie i silniej odczujecie tę podnietę. Śmiech. Czy wy w ogóle myślicie, czy tylko podniecacie się w swym życiu tym co piszą na szybko, bez dowodów, bez dyskusji gazety i portale internetowe?

    • 6 8

    • (3)

      Rtęć to była hipoteza, czy plotka. A zniszczony tunel sama widziałam. Owszem, nie wiem, czy skute kafelki były oryginalne, czy uzupełnione przy ostatnim remoncie parę lat temu, tak czy inaczej- było bardzo ładnie i zostało to zniszczone.

      • 1 0

      • (2)

        To nie było ładne, tylko stare. Stare nie znaczy ładne. To kwestia gustu. Czy podobają Ci się obrazy np. Picassa? Bo mi nie. No, ale one mają ogromną wartość ze względu na wywołaną histerię względem tego dziwaka Picassa. Jego obrazy to kicz, brzydota, tandeta, oszołomstwo.

        • 1 3

        • (1)

          Picasso mniej niż średnio. A ich wartość go dla mnie nie aktualne trendy inwestorów, a dokumentacja nowatorskiego trendu w ówczesnym malarstwie. A kafle mi się bardzo podobały.

          • 1 0

          • Tak po prawdzie, są bardzo zimne w swej strukturze, w swym kolorze, zwłaszcza odczuwa się to kiedy się przechodzi tunelem i po całym dworcu w zimie. Poza tym to zwykle kafle piecowe, nawet bez sztukaterii. No, ale już u niektórych wykluła się w głowach histeria, choć jeszcze nie ma informacji wyjaśniających zdarzenia.

            • 1 2

  • Takich kafli w paryskim metrze są dziesiątki metrów kwadratowych - to nie zabytek tylko okładzina ścienna (2)

    Dajcie spokój, aferę robicie ze starych kafli, jakby miały 1000 lat.

    • 11 15

    • W Paryżu skuwają?

      Czy jednak to walor jest?

      • 7 0

    • Metro w Paryżu powstało w 1900 roku, już w 1910 miało 4 linie

      Te kafle tam są zapewne z tego okresu, albo niewiele młodsze.

      • 1 0

  • typical polish fiction (2)

    zniszczyć zepsuć spalić wyciąć - jak długo jeszcze ? dwie wojny wytrzymały , komunizm wytrzymały , PiSdzielców juz nie. I nikt nie wienny , wszyscy oki . Furwa , jak długo jeszcze po potrwa ?!

    • 6 4

    • Nie świruj!

      • 0 0

    • Wychodzi na to, że kapitalizm jest najbardziej niszczycielski.

      • 1 0

  • Na każdym kroku ułomni ludzie. Patodeweloperka

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane