• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zapomniany wiadukt na al. Armii Krajowej, pod którym planowano puścić linię tramwajową do ul. Kartuskiej. Zapomniany wiadukt na al. Armii Krajowej, pod którym planowano puścić linię tramwajową do ul. Kartuskiej.

Tunel, a właściwie wiadukt w ciągu al. Armii KrajowejMapka, powstał 35 lat temu, ale dzisiaj mało kto o nim pamięta. Plany sprzed lat zakładały, że będzie tamtędy przebiegać torowisko tramwajowe łączące się z ul. Kartuską. Kto wie, może w przyszłości to rozwiązanie się urzeczywistni.



Wiedziałe(a)ś o istnieniu takich planów?

Dzisiaj al. Armii Krajowej to trasa, z której codziennie korzystają dziesiątki tysięcy kierowców. Gdyby jednak cofnąć się o 40 lat, stanąć w miejscu dzisiejszego węzła Groddecka i spojrzeć w górę, w kierunku Chełmu, to pomiędzy budynkiem Lasów Państwowych i biurowców Na Stoku nie było jeszcze nic.

Właśnie na początku lat 80. XX wieku ruszyła budowa al. Armii Krajowej w oparciu o projekt przygotowany przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Od początku zakładał on powstanie dwóch wiaduktów drogowych nad istniejącą ul. Pohulanka oraz wiaduktu dla przyszłej trasy tramwajowej, która ostatecznie powstała w 2007 roku.

Estakada, po której obecnie jeżdżą tramwaje na Chełm. W głębi widoczny tunel dla planowanej linii w kierunku ul. Kartuskiej. Estakada, po której obecnie jeżdżą tramwaje na Chełm. W głębi widoczny tunel dla planowanej linii w kierunku ul. Kartuskiej.

Obiekt powstawał w 1987 roku



W projekcie był jeszcze jeden wiadukt (niektórzy mówią tunel), który również powstał, ale dzisiaj jest już zapomniany, można go dostrzec w zasadzie tylko jadąc tramwajem w kierunku centrum. Powstał on pod jezdnią Armii Krajowej w kierunku obwodnicy, ok. 100 m od wiaduktów nad Pohulanką.

Rok 1982 - pierwsze lata budowy al. Armii Krajowej. Widok na "wąwóz" z panoramą Gdańska w tle. Rok 1982 - pierwsze lata budowy al. Armii Krajowej. Widok na "wąwóz" z panoramą Gdańska w tle.
- Tunel, a w zasadzie wiadukt pod al. Armii Krajowej został wybudowany z przerwami w okresie od 15.07.1987 do 11.08.1987 roku - informuje Jacek Kamiński z działu obiektów inżynierskich GZDiZ. - Wykonawcą robót był sztandarowy wtedy duet Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych i Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. Obiekt miał szerokość 18 m i długość 15 m.

Pętla uliczna w sąsiedztwie Głównego Miasta



Od tego czasu minęło 35 lat, a tunel/wiadukt niczemu nie służy. Po co więc powstał?

- Zrealizowana w ciągu al. Armii Krajowej estakada miała umożliwić realizację trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Kartuską a przystankiem Pohulanka - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu transportu Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to odpowiedź na trudności związane z zabezpieczeniem brakującej relacji skrętnej dla tramwajów na skrzyżowaniu ulic Hucisko - 3 Maja - Nowe OgrodyMapka od strony Siedlec. W chwili obecnej tramwaje przyjeżdżające z kierunku Siedlec oraz Piecek-Migowa można zawrócić dopiero na pętli Przeróbka lub pętli Kliniczna. Wprowadzenie nowego powiązania tramwajowego pomiędzy ulicą Kartuską a al. Armii Krajowej dałoby szansę stworzenia pętli ulicznej w sąsiedztwie Głównego Miasta.
W miejscowym planie z 2002 roku jest rezerwa pod tory tramwajowe, które miałyby się włączyć w ul. Kartuską w pobliżu skrzyżowania z ul. Bema.

Linia Stogi - Siedlce z pominięciem centrum



Czy to rozwiązanie z perspektywy czasu jest jeszcze potrzebne?

- W latach 70. był projekt stworzenia ekspresowej linii tramwajowej ze Stogów na Siedlce z pominięciem centrum, właśnie z wykorzystaniem tego odcinka między Armii Krajowej a Kartuską. Dzisiaj nie jest to zadanie priorytetowe, ale niewykluczone, że - wraz z budową nowych tras - pojawi się potrzeba powrotu do tej koncepcji - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Są też plany dobudowy brakującej relacji na skrzyżowaniu Nowe Ogrody - Hucisko - 3 Maja, ale to wiązałoby się z przebudową całego układu, więc jest zadaniem kosztownym i czasochłonnym. Na razie też nie figuruje na liście najważniejszych inwestycji.

Opinie (126) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • wezcie juz z tymi tramwajami (7)

    jada wolno czesto sie zatrzymuja i psuja notorycznie lub brakuje pradu.

    • 15 80

    • utop się (2)

      będzie dobrze tramwajom

      • 9 1

      • bezmózgowcu poco sie chwalisz głupotą (1)

        • 1 6

        • poco to ty masz zamiast mózgu

          • 6 1

    • dokladnie jest tak jak piszesz

      • 0 0

    • (2)

      Wracaj krowy doić w Braniewie, jak dla ciebie życie w Gdańsku jest udręką.

      • 10 5

      • Wazeliniarzu a co ci sie znudziło dojenie ze innych namawiasz do tyego co sam robisz? (1)

        • 1 3

        • Zabolało? Miało zaboleć...

          • 2 0

  • To była dobra koncepcja (4)

    • 38 7

    • Od koncepcji to jestem ja.

      • 3 8

    • Kolejny trol od bolesci ty poza wazeliną nic wiecej niepotrafisz

      • 2 0

    • Ale umarła (1)

      Bo PO rządzi w trójmieście

      • 8 8

      • ługinowcy to miłośnicy komuny?

        nowe, nie znałem. Ta "dobra koncepcja" miała służyć wyłączeniu Huciska z ruchu (zarówno tramwajowego, jak i kołowego) w celu budowy lądowiska dla śmigłowców na potrzeby szpitala. Lądowisko powstało jednak na terenie szpitala - więc wyłączanie wiaduktu z ruchu stało się niepotrzebne.

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Pamiętam,że wówczas (11)

    mówiono,o wyeliminowaniu tramwaju z ul Kartuskiej i poprowadzenie wydzielonego torowiska ul.Malczewskiego aż do kościoła na Siedlcach.Miała to być koncepcja "szybkiego tramwaju" na Morenę....

    • 65 3

    • (5)

      Nigdy nie było nigdy takich planów. Był jedynie pomysł wrzucenia tramwaju pod ziemię na skrzyżowaniu na Emaus.

      • 2 11

      • Były....

        pamiętam to z autopsji.

        • 11 1

      • Ovzywiscie

        ze takie plany byly. Zamiast ulicy mialo byc wygrodzone torowisko.

        • 13 0

      • Nigdy to nie było (2)

        takiego planu jakie przedstawia portal w swojej grafice.To,krotko mówiąc,efekt fantazji autora informacji.Plan był jeden,wycofanie tramwajów z ul. Hucisko,Świerczewskiego i Kartuskiej i poprowadzenie ich ul.Malczewskiego.Kierowano się eliminacją prawo skrętu z Wałów Jagiellońskich,zmniejszeniem hałasu przy szpitalach i sądzie oraz skomunikowaniem Siedlec z SKM na Śródmieściu....

        • 9 1

        • wtedy nie bylo skm na srodmiesciu hahah (1)

          • 0 9

          • Jest takie przysłowie...

            "młody więc g...." , zresztą te ha,ha....to potwierdza. Krótko, zanim wybudowano wiadukt na dzisiejszej Armii Krajowej wykonano syfon na Kanale Raduni, przełożono dwa tory kolejowe w nowy plan i profil, nadążasz ?, zostawiając rezerwę terenową pod dwa tory SKM. W nowym wiadukcie wykonano również "otwory" pod zejścia na perony które "tymczasowo" przykryto płytami żelbetonowymi. Tak wiec fizycznie SKM nie było, ale miała być w bardzo bliskiej przyszłości i to nie tylko do Śródmieścia , ale az do Pruszcza. No cóż, plany maja to do siebie, ze są perspektywiczne i dobrze prezentują sie na papierze......tak jak, nota bene, trudne słowo, prawda?, plany zwiazane z budowa CPK....no ale to już inna bajka.

            • 14 2

    • (1)

      A gdzie jest ta Morena???Bo chyba nie w gdañsku???

      • 3 23

      • Co się martwisz

        co sie smucisz, ze wsi jesteś na wieś wrócisz....nie wcinaj się jak Gdańszczanie rozmawiają!

        • 26 3

    • Malczewskiego gdzie ledwo mijają się dwa samochody osobowe, przy czym jeden z nich musi wjechać na chodnik? (2)

      • 4 8

      • Piszesz co widzisz,

        ale troche wyobraźni i robót ziemnych i....."dasie"

        • 6 0

      • Malczewskiego i chodnik?

        80 % długości tej ulicy nie posiada takiego udogodnienia.

        • 4 0

  • Plany się zmieniają, koncepcje również - pewnie po wyborach tak będzie z CPK :) Winny jest PiS :) (3)

    • 14 26

    • Ale ty jak zawsze głupi byłes to taki zostaniesz zadnych zmian

      • 7 3

    • Ale pasterz łąki w Baranowie za 90.000 zł miesięcznie ma się świetnie!

      • 5 3

    • Technicy tacy jak ty...

      ... Podobnie pisali i lotnisku w Radomiu.
      Geniusze warte 20% podwyżki.

      • 2 0

  • Na drugim zdjęciu jeszcze widać starą ścieżkę, nieźle się nią zasuwało rowerem w dół - tam na samym dole zdjęcia była lekka mulda i można było z niej fajnie skoczyć, choć na obecne standardy skoków na rowerze to był raczej mini skok.

    • 73 3

  • Opinia wyróżniona

    35lat temu nie było osiedli a już planowano drogi (10)

    Dzisiaj budują osiedla bez dróg dojazdowych

    • 325 5

    • Daj przykład osiedla które budowano gdy nie było drogi dojazdowej. (6)

      • 6 51

      • Np. moje.

        • 29 5

      • czy ty slepy jestes wszystkie nowe takie są!

        • 21 7

      • Osowa (2)

        • 12 4

        • Ale były tanie domki! Widziały gały co brały!

          • 6 8

        • trzeba było nie protestować, gdy chcieli budować

          ale jak potrafiliście oprotestować kładkę dla pieszych, bo Wam ruch wzrośnie - to się kiście.

          • 12 2

      • Wiele dróg do osiedlu było budowanych przez deweloperów jak im odpowiadało a potem przekazywane miastu

        • 1 5

    • Masz kiełbie we łbie! Moje Suchanino powstało w 1977 roku, a morena już była tylko nie tak rozbudowana!

      Więc nie pieprz głupot!

      • 8 2

    • Odwrotnie

      Wtedy oddawano do użytku budynki bez dojazdu

      • 2 3

    • Plany budowy dróg

      Powtarzam: budowy dróg.

      • 1 0

  • Wtedy tramwaj mimo swoich wszystkich wad jakie ma był do przyjecia .Ale teraz jest tylko szkodnikiem w rozwoju komunikacji! (9)

    Ale bezmyslne władze z pieniaczami bez kompetencji jeszce to rozwijają relikt PRLu koszmarnie kosztowny i nie przydatny

    • 12 68

    • (2)

      A czym mądralo byś zastąpił tramwaj ??

      • 12 3

      • Może autobusem?

        Jest taki wynalazek.

        • 4 18

      • skoro zadajesz takie pytania to znaczy ze jestes na poziomie umysłowym meduzy:)

        Od lat najlepszym środkiem komunikacji jest autobus i lepszego obecnie niema

        • 1 17

    • Kacperek dalej ujada? Jeszcze nie przełknął sromotnej porażki w wyborach?

      • 3 10

    • (4)

      Od najmłodszych lat, a było to doprawdy wieeeleee lat temu, korzystałem z tramwajów i twierdzę, że to bodaj najlepszy środek miejskiej komunikacji!!

      • 8 2

      • Dzieciaku tyramwaj niema praktycznie zadnych zalet jak ty nie masz rozumu wiec dlatego dobrze sie rozumiecie :) (3)

        To tramwaj blokuje rozwój komunikacji w tym mieście !Wiec ja co dzioennie dzbanku jade przez połowe gdańska kilka razy i widze jak działa tramwaj w miescie a raczej jak nie działa

        • 1 13

        • no tak, tramwaj nie ma zalet (2)

          na wydzielonym torowisku nie da się zaparkować, niemożliwe jest "podjechanie" nim w korku, taka "zupełnie niekompatybilna" infrastruktura dla mających wyrąbane w komunikację. A z osób, które żyją w mieście: tramwaj jest cichszy od autobusu (nawet piski na ciasnych zakrętach przy Wysepce nie są tak uciążliwe, jak warkot silnika wysokoprężnego), nie syfi startą gumą w powietrzu (jak palenie kaloszami, ale przez cały rok), nie musi ze sobą wozić paliwa ani kopcić na postoju. No i jeszcze komfort jazdy tramwajem jest wyższy, niż linijkami.

          • 11 1

          • (1)

            Wszystko to prawda.
            Ale jest i wada: cena. Grunt kosztuje, sprzęt kosztuje, estetyka drutów kosztuje, choć tego w naszym zawalonym reklamami slumsie nikt nie liczy. Tramwaj to rozwiązanie średniozamożnych, których jeszcze nie stać na metro, ale już wyrośli z biedabusów i trolejbusów.

            A ten dysortograf, co gani tramwaje, że są (sic) "nie przydatne", to pewnie kolejny zwolennik motofurmanki, jako dobrej na wszystko, w tym na stopę za niską. Reklamy motofurmanek powinny być reglamentowane jak reklamy wódki. W środku nocy i po cenzurze.

            • 1 3

            • te koszty zawsze są względne

              grunt kosztuje, ale ten koszt i tak trzeba ponieść, gdy przewidujemy potoki pasażerskie wymagające wydzielonego korytarza transportowego. Zamiast jezdni mamy torowisko - droższe, niż nawierzchnia asfaltowa, za to mniej ingerujące w stosunki wodne (tłuczeń bez trudu odprowadzi wodę, która zamieniłaby BRT w komunikację podwodną). "Druty" może i są mało estetyczne, ale niektóre miasta mają na drutach całkiem urokliwe, wręcz ikoniczne iluminacje. Urok infrastruktury. I nieprawdą jest, że tramwaje są dla tych, których nie stać na metro - dla nich jest SKM ;) Owszem "na modłę paryską" tramwaje często zamieniano w metro (o przesadnie zagęszczonych przystankach) - ale już nawet region Ile-de-France się z tramwajami przeprosił - są one doskonałym uzupełnieniem systemu kolei regionalnej i miejskiej

              • 1 0

  • (3)

    Ten skrót miał przede wszystkim sprawić, że tramwaje jadące z Moreny będą bezpośrednio wjeżdżały na płytę wiaduktu nad Śródmieście SKM (już wówczas był planowany ten przystanek SKM), a następnie przez przystanek Bramę Wyżynna, który jest ogromnym generatorem ruchu. Dołożenie brakującego łuku na Hucisku teoretycznie rozwiązuje ten problem, ale wydłuża cały czas przejazdu ze względu na sygnalizacje ustawione pod auta, a nie tramwaj.

    • 78 8

    • Przede wszystkim torowisko w Nowych Ogrodach mialo isc do zaorania

      Zgodnie z ówczesną modernistyczną modą, by wszystko co wygląda jak prawdziwe miasto (tramwaj w gęstej zabudowie) zamieniać w pola z luźno rozrzuconymi budynkami. Na szczęście teraz podejście jest trochę inne i tym samym nie ma potrzeby budowy alternatywy dla Nowych Ogrodów

      • 13 8

    • (1)

      A co z tramwajem co miał iść po Armi Krajowej w stronę Kokoszek?

      • 6 0

      • Dokładnie. Aż się prosi

        Miejsce jest i to sporo. A codziennie ogromne korki i nie ma jak się dostać do centrum od Wiszących Ogrodów lub Karczemek. Autobusem jedziesz ponad godzinę. Masakra

        • 1 0

  • (5)

    obroncy ,,zabytkow"nie pozwola na dokonczenie inwestycji!!!,juz kurnikow na malomiejskie pilnuja!

    • 14 11

    • (4)

      Te kurniki nie blokują żadnej inwestycji. Nowa droga lub PKM od ponad 30 lat są planowane na północ od tych domków.

      • 1 4

      • (1)

        to dlaczego malomiejska sie korkuje?,mozna by poszezyc?,a stan,tylko do przewodnika turystycznego!!

        • 3 2

        • Małomiejska nigdy nie była planowana do poszerzenia w tym miejscu. Na pólnoc od domów wzdłuż Małomiejskiej jest od lat 80. rezerwa terenowa pod docelową drogę.

          • 1 1

      • Ale kurniki i tak można rozebrać! (1)

        A żadna nowa droga czy też PKM i tak tu nie powstaną. Pozostaną w sferze planów... . a rezerwę terenowa odda się developerowi.

        • 3 1

        • w calym swiecie budownictwo wielorodzinne prowadzi deweloperka!

          • 1 2

  • Czy ta koncepcja ma w dzisiejszych czasach uzasadnienie? (5)

    Osobiście wydaje mi się, że jedynie jako rezerwowe połączenie w wyniku stłuczki/awarii na Kartuskiej, bo ten kierunek jest realizowany przez inne linie.
    Myślę, że atrakcyjniejsze byłoby pociągnięcie tramwaju przez Łostowicką, pas drogowy wydaje się po szerokości zmieścić te dwa tory na większości odcinka, wymaga jednak przebudowy jezdni i chodników. Pewnie trochę gorzej z przystankami, ale od tego są już poszerzenia i wykupywanie kosztem działek sąsiednich.
    Priorytetem jest jednak połączenie Moreny z Wrzeszczem, choć aktualny układ ulic wydaje się sprzyjać jedynie generowaniu korków. Najgorsze są wszechobecne kolizyjne lewoskręty.

    • 9 20

    • Lostowicka ma takie nachylenie (1)

      Że nie puszczą tam nigdy tramwaju. Budowa estakady nad huciskiem itp to też bezsens patrząc na koszty.
      Najważniejsza byłaby linia pkm2 na wspólnym bilecie z tramwajami i autobusami

      • 2 1

      • Z lewoskrętami to miałem na myśli ruch pojazdów drogowych

        I raczej południe, niż okolice Huciska. Jak się zobaczy z perspektywy mapy, to ulice na Morenie układają się w coś w stylu heksagonu, a część dróg łączących jest niczym sinusoida. Wiem, że częściowo chodzi o spadki i doliny, ale co do nachylenia to właśnie się zastanawiam, czy tego na Łostowickiej nie da się obejść idąc torowiskiem bardziej pod ziemię.
        Optymalne są raczej trasy proste z węzłami, gdzie tunelem lub estakadą da się ominąć skrzyżowania. Wiadomo, że łącznice będą obciążone, ale tranzyt powinien mieć łatwiej.

        • 0 0

    • Tramwaj na Łostowickiej (2)

      wymagał by....tunelu lub głebokiego wykopu z uwagi na to,że max pochylenie dla linii tramwajowych to 50 promil a tam jest ponad 60

      • 2 0

      • ja mam 90 promili po imprezie

        • 0 1

      • technicznie tramwaj z wszystkimi kołami pędnymi i piasecznicą dałby radę jeździć po Łostowickiej

        ale w kraju, gdzie gotową ustawę po złości się wyrzuca do kosza a potem przepisuje słowo w słowo z dodaniem wyróżnika dla miasta rządzonego przez partyjnych kolesi - raczej nie ma co liczyć, że wymogi ustawowe zostaną poluźnione.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane