• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zapomniany wiadukt na al. Armii Krajowej, pod którym planowano puścić linię tramwajową do ul. Kartuskiej. Zapomniany wiadukt na al. Armii Krajowej, pod którym planowano puścić linię tramwajową do ul. Kartuskiej.

Tunel, a właściwie wiadukt w ciągu al. Armii KrajowejMapka, powstał 35 lat temu, ale dzisiaj mało kto o nim pamięta. Plany sprzed lat zakładały, że będzie tamtędy przebiegać torowisko tramwajowe łączące się z ul. Kartuską. Kto wie, może w przyszłości to rozwiązanie się urzeczywistni.



Wiedziałe(a)ś o istnieniu takich planów?

Dzisiaj al. Armii Krajowej to trasa, z której codziennie korzystają dziesiątki tysięcy kierowców. Gdyby jednak cofnąć się o 40 lat, stanąć w miejscu dzisiejszego węzła Groddecka i spojrzeć w górę, w kierunku Chełmu, to pomiędzy budynkiem Lasów Państwowych i biurowców Na Stoku nie było jeszcze nic.

Właśnie na początku lat 80. XX wieku ruszyła budowa al. Armii Krajowej w oparciu o projekt przygotowany przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Od początku zakładał on powstanie dwóch wiaduktów drogowych nad istniejącą ul. Pohulanka oraz wiaduktu dla przyszłej trasy tramwajowej, która ostatecznie powstała w 2007 roku.

Estakada, po której obecnie jeżdżą tramwaje na Chełm. W głębi widoczny tunel dla planowanej linii w kierunku ul. Kartuskiej. Estakada, po której obecnie jeżdżą tramwaje na Chełm. W głębi widoczny tunel dla planowanej linii w kierunku ul. Kartuskiej.

Obiekt powstawał w 1987 roku



W projekcie był jeszcze jeden wiadukt (niektórzy mówią tunel), który również powstał, ale dzisiaj jest już zapomniany, można go dostrzec w zasadzie tylko jadąc tramwajem w kierunku centrum. Powstał on pod jezdnią Armii Krajowej w kierunku obwodnicy, ok. 100 m od wiaduktów nad Pohulanką.

Rok 1982 - pierwsze lata budowy al. Armii Krajowej. Widok na "wąwóz" z panoramą Gdańska w tle. Rok 1982 - pierwsze lata budowy al. Armii Krajowej. Widok na "wąwóz" z panoramą Gdańska w tle.
- Tunel, a w zasadzie wiadukt pod al. Armii Krajowej został wybudowany z przerwami w okresie od 15.07.1987 do 11.08.1987 roku - informuje Jacek Kamiński z działu obiektów inżynierskich GZDiZ. - Wykonawcą robót był sztandarowy wtedy duet Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych i Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. Obiekt miał szerokość 18 m i długość 15 m.

Pętla uliczna w sąsiedztwie Głównego Miasta



Od tego czasu minęło 35 lat, a tunel/wiadukt niczemu nie służy. Po co więc powstał?

- Zrealizowana w ciągu al. Armii Krajowej estakada miała umożliwić realizację trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Kartuską a przystankiem Pohulanka - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu transportu Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to odpowiedź na trudności związane z zabezpieczeniem brakującej relacji skrętnej dla tramwajów na skrzyżowaniu ulic Hucisko - 3 Maja - Nowe OgrodyMapka od strony Siedlec. W chwili obecnej tramwaje przyjeżdżające z kierunku Siedlec oraz Piecek-Migowa można zawrócić dopiero na pętli Przeróbka lub pętli Kliniczna. Wprowadzenie nowego powiązania tramwajowego pomiędzy ulicą Kartuską a al. Armii Krajowej dałoby szansę stworzenia pętli ulicznej w sąsiedztwie Głównego Miasta.
W miejscowym planie z 2002 roku jest rezerwa pod tory tramwajowe, które miałyby się włączyć w ul. Kartuską w pobliżu skrzyżowania z ul. Bema.

Linia Stogi - Siedlce z pominięciem centrum



Czy to rozwiązanie z perspektywy czasu jest jeszcze potrzebne?

- W latach 70. był projekt stworzenia ekspresowej linii tramwajowej ze Stogów na Siedlce z pominięciem centrum, właśnie z wykorzystaniem tego odcinka między Armii Krajowej a Kartuską. Dzisiaj nie jest to zadanie priorytetowe, ale niewykluczone, że - wraz z budową nowych tras - pojawi się potrzeba powrotu do tej koncepcji - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Są też plany dobudowy brakującej relacji na skrzyżowaniu Nowe Ogrody - Hucisko - 3 Maja, ale to wiązałoby się z przebudową całego układu, więc jest zadaniem kosztownym i czasochłonnym. Na razie też nie figuruje na liście najważniejszych inwestycji.

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • Dziś kominikację miejską traktuje się jak cytryna do wyciskania (2)

    Milionów zł przez lisickiego . To człowiek który rozkrada zkm wszelakimi możliwymi sposobami spółki spółeczki remonty sprzrdaz petli robygowi i nikt go nie kontroluje

    • 19 2

    • Lisek..

      • 1 0

    • lisek...

      • 1 0

  • (1)

    Nie wiem na ch. na początku lat 80 zaprojektowano armii krajowej na chełm 6 pasmową jak 1 osoba na 20 posiadała auto. Pieniądze wywalone w błoto.

    • 4 30

    • W tym wieku zaplanowano budowę wielu osiedli Gdańska Poludnia

      Ale dróg żadnych nie zaplanowali.

      • 8 1

  • Opinia wyróżniona

    Zapomniany tunel Kolejowy (14)

    Podobny "tunel" ale kolejowy jest pod mostem Siennickim, gdzie obecnie byłaby super możliwość zbudowania lini SKM do Westerplatte, przez okolice starego miasta, przy miiwś, młode Miasto i wpięcie w SKM Stocznia,

    • 72 20

    • Uśmiałem sie "po pachy" (4)

      Tamtędy to przebiegała bocznica kolejowa. Hmmm....SKM na Westerplatte....a po co ?

      • 36 9

      • kiedy wreszcie wiadukt nad Łostowicką? (1)

        • 19 5

        • Nad Łostowicką,pod będzie tunel.

          • 2 1

      • Można by obchodzić miesięcznice obrony Westerplatte :-) Np. 5-go każdego miesiąca

        To taka nowa świecka polska tradycja - miesięcznice.

        • 5 5

      • Terminal promowy i ponad 200 tys turystów

        Rocznie na Westerplatte to argumenty za przynajmniej letnią linia SKM, ale bardziej ważne jest to, że połączenie SKM z aglomeracja otrzymałoby młode miasto, Przeróbka i inne miejsca, które będą się rozwijały w Gdańsku.

        • 3 6

    • Wiadukt ,jak wiadukt...reszta trasy ograniczała tereny deweloperom i tu jest przyczyna.Wystarczy spojrzeć na to co się tam

      znajduje.....

      • 20 5

    • Miał inne zadanie. (5)

      To był wiadukt wykorzystywany przez Petrobaltic. Pod nim jest miejsce tylko na jedną nitkę, trzeba by było jeszcze wyburzyć budynki i zrobić most na Motławie... postawić jeszcze jeden nowy w pobliżu zatoczki Martwej Wiśle w okolicach Gedanii. Kto pamięta koniec lat 80 no i początek 90 może pamiętać jeżdżący pociąg. Jest jeszcze jedna nitka z centrum przez Orunię i Olszynkę która prowadzi na Westerplatte i ZTNTK na Przeróbce... Wystarczy dorobić drugą i masz linię na Westerplatte

      • 22 0

      • tak, to stara bocznica Petrobalticu (3)

        wpięta w bocznicę do dawnej EC na Ołowiance. Komunikacyjnie bez znaczenia - chyba, że na jakąś trasę turystyczną.

        • 10 1

        • (2)

          kiedy funkcjonowała ta linia to nie było tam jeszcze petrobalic tylko złomowiec.

          • 4 3

          • a także skład węgla i zakłady rybne.

            • 5 0

          • Ale złomowiec istniał przy bocznicy do Ołowianki

            • 1 0

      • Nowe zadanie, inna koncepcja

        Obecnie ten wiadukt nie spełnia już żadnego zadania. Jedna nitka może wystarczyć do obsługi tego połączenia. Mijanki na przystankach. Pod Motławą planowany jest tunel drogowy, możnaby zaplanować również kolejowy. Stocznia SKM ma dodatkowy peron jedno krawędziowy do obsługi potencjalnego połączenia, dalej pod placem 3 krzyży i pod stocznią (metodą odkrywkową), szkoda, że deweloperzy już zajęli się budową, to utrudnia albo uniemożliwia czegoś takiego.

        • 1 0

    • Fajne marzenia.

      Nie odpuszczaj, realizuj je, choćby jako makietkę w formacie H0.

      • 9 0

    • Przez brak nawierzchni beton przemókł i spęczniał. Pewno w dodatku rury kanalizacji zapchane.

      • 1 0

  • czemu zdradacie moja miejscówę na chlanie i panienki

    • 5 1

  • Miastowy

    Fajny artykul milo sie czyta ale malo dokumentacji zdjeciowej

    • 7 1

  • plany z 70 tych (2)

    50 lat bez przygotowania planu zurbanizowania miasta. Obecnie mamy pospolite ruszenie. Tu coś, tam coś i może tak a jak nie wyjdzie to inaczej i focha

    • 38 2

    • (1)

      Dokładnie tak. W latach 70poczyniono pewne plany rozbudowy miasta, niestety dziś to jest realizowane w części albo wcale bo zapanowały rządy deweloperów i cały plan w p..du. Gdańskowi potrzebni są urbaniści i plany całościowe a nie to co się teraz wyczynia z tych tras esy floresy między osiedlami deweloperów. Jestem za budowa mieszkań i osiedli ale z głową...

      • 7 0

      • Pomysły naszy urzędników to między innymi prowadzenie tramwaju ul. Wileńską jakimś tunelem i Jaśkową a nie przygotowanym i zarezerwowanym terenem pod wiaduktem na morenie przy carefour i sądzie gdzie miała by się połączyć za kościołem w Migowie czyli wejść w tory na Adamowicza.

        • 5 0

  • To miejcse pracy twórczej artystów!

    W tym łączniku była jedna z instalacji Narracji #11 Gdańsk Siedlce. Mateusz Kowalczyk, Michał Mioduszewski, Wiadukt Łącznik, 2019

    • 3 0

  • Tralala

    A windy działają?

    • 1 0

  • No dobrze

    ale po co?

    • 0 2

  • To nie realna linia tramwajowa która nigdy nie powstanie !

    Tak jak linia tramwajowa na Orunię która kiedyś funkcjonowała a teraz nie ma szans na realizację !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane