• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zapomniany wiadukt na al. Armii Krajowej, pod którym planowano puścić linię tramwajową do ul. Kartuskiej. Zapomniany wiadukt na al. Armii Krajowej, pod którym planowano puścić linię tramwajową do ul. Kartuskiej.

Tunel, a właściwie wiadukt w ciągu al. Armii KrajowejMapka, powstał 35 lat temu, ale dzisiaj mało kto o nim pamięta. Plany sprzed lat zakładały, że będzie tamtędy przebiegać torowisko tramwajowe łączące się z ul. Kartuską. Kto wie, może w przyszłości to rozwiązanie się urzeczywistni.



Wiedziałe(a)ś o istnieniu takich planów?

Dzisiaj al. Armii Krajowej to trasa, z której codziennie korzystają dziesiątki tysięcy kierowców. Gdyby jednak cofnąć się o 40 lat, stanąć w miejscu dzisiejszego węzła Groddecka i spojrzeć w górę, w kierunku Chełmu, to pomiędzy budynkiem Lasów Państwowych i biurowców Na Stoku nie było jeszcze nic.

Właśnie na początku lat 80. XX wieku ruszyła budowa al. Armii Krajowej w oparciu o projekt przygotowany przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Od początku zakładał on powstanie dwóch wiaduktów drogowych nad istniejącą ul. Pohulanka oraz wiaduktu dla przyszłej trasy tramwajowej, która ostatecznie powstała w 2007 roku.

Estakada, po której obecnie jeżdżą tramwaje na Chełm. W głębi widoczny tunel dla planowanej linii w kierunku ul. Kartuskiej. Estakada, po której obecnie jeżdżą tramwaje na Chełm. W głębi widoczny tunel dla planowanej linii w kierunku ul. Kartuskiej.

Obiekt powstawał w 1987 roku



W projekcie był jeszcze jeden wiadukt (niektórzy mówią tunel), który również powstał, ale dzisiaj jest już zapomniany, można go dostrzec w zasadzie tylko jadąc tramwajem w kierunku centrum. Powstał on pod jezdnią Armii Krajowej w kierunku obwodnicy, ok. 100 m od wiaduktów nad Pohulanką.

Rok 1982 - pierwsze lata budowy al. Armii Krajowej. Widok na "wąwóz" z panoramą Gdańska w tle. Rok 1982 - pierwsze lata budowy al. Armii Krajowej. Widok na "wąwóz" z panoramą Gdańska w tle.
- Tunel, a w zasadzie wiadukt pod al. Armii Krajowej został wybudowany z przerwami w okresie od 15.07.1987 do 11.08.1987 roku - informuje Jacek Kamiński z działu obiektów inżynierskich GZDiZ. - Wykonawcą robót był sztandarowy wtedy duet Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych i Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. Obiekt miał szerokość 18 m i długość 15 m.

Pętla uliczna w sąsiedztwie Głównego Miasta



Od tego czasu minęło 35 lat, a tunel/wiadukt niczemu nie służy. Po co więc powstał?

- Zrealizowana w ciągu al. Armii Krajowej estakada miała umożliwić realizację trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Kartuską a przystankiem Pohulanka - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu transportu Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to odpowiedź na trudności związane z zabezpieczeniem brakującej relacji skrętnej dla tramwajów na skrzyżowaniu ulic Hucisko - 3 Maja - Nowe OgrodyMapka od strony Siedlec. W chwili obecnej tramwaje przyjeżdżające z kierunku Siedlec oraz Piecek-Migowa można zawrócić dopiero na pętli Przeróbka lub pętli Kliniczna. Wprowadzenie nowego powiązania tramwajowego pomiędzy ulicą Kartuską a al. Armii Krajowej dałoby szansę stworzenia pętli ulicznej w sąsiedztwie Głównego Miasta.
W miejscowym planie z 2002 roku jest rezerwa pod tory tramwajowe, które miałyby się włączyć w ul. Kartuską w pobliżu skrzyżowania z ul. Bema.

Linia Stogi - Siedlce z pominięciem centrum



Czy to rozwiązanie z perspektywy czasu jest jeszcze potrzebne?

- W latach 70. był projekt stworzenia ekspresowej linii tramwajowej ze Stogów na Siedlce z pominięciem centrum, właśnie z wykorzystaniem tego odcinka między Armii Krajowej a Kartuską. Dzisiaj nie jest to zadanie priorytetowe, ale niewykluczone, że - wraz z budową nowych tras - pojawi się potrzeba powrotu do tej koncepcji - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Są też plany dobudowy brakującej relacji na skrzyżowaniu Nowe Ogrody - Hucisko - 3 Maja, ale to wiązałoby się z przebudową całego układu, więc jest zadaniem kosztownym i czasochłonnym. Na razie też nie figuruje na liście najważniejszych inwestycji.

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • takie czasy (6)

    pracowalem wtedy w g p r d jako kierowca wywrotki wywozac to ziemia na szadulki brak bylo wywrotek w pewnym oresie przybylo 10 krazow z polski i pomagali malo sprzetu a robota szla dzis jezdze tamtedy i wnukom opowiadam

    • 62 5

    • Ty ,,szadułki,,

      • 8 13

    • Trzeba było za kierownicą poczytać słownik ortograficzny. (3)

      • 12 15

      • On wtedy ciężko pracował (2)

        nie "zbijał bąków" przed komputerem:(

        • 28 4

        • Gładkie rączki przy klawiaturze (1)

          I chłop na pewno umie załatać dziurę w dachu, rozpalić ognisko z niczego a nawet załatwić sprawę w urzędzie czy pomóc swojemu dorosłemu dziecku przy aucie czy remoncie w domu. I założę się, że umie ugotować dobrą zupę. Pozdrawiam!

          • 17 2

          • Myśle że Pan Dziadek niejednego młokosa by dziś zaskoczył umiejętościami

            i opowieściami jak to kiedys się pracowało.

            • 9 0

    • Ciężka praca lol

      Ciężka praca lol większość kierowców z państwówki wpierw robiła kursy na lewo zanim rozpoczynała pracę lol

      Ty pewnie wyjątek byłeś ze się przepracowałeś

      • 0 2

  • (1)

    Pracowalam w Plockim Przedsiebiorstwie Robot Mostowych oddzial. Gdansk, na al. Gruwaldzkiej w Gdansku Oliwie. Bylo to wazne, preznie dzialajace przedsiebiorstwo, wykonywalo wiele robot w Gdansku i w terenie. Mialo duzo pracownikow, wiele sprzetu, na miare tamtych czasow i mialo licha siedzibe, barak wlasnie w Oliwie, obok Parku Oliwskiego. Odwrotnia niz dzisiaj elegancka, reprezentacyjna siedziba, a dzialalnosc hm.... W tamtej pracy naprawde sie pracowalo pod preznym kierownictwem sp Dyrektora O. Paleckiego

    • 23 1

    • Doraco

      • 0 0

  • A ja pamiętam tramwaj 1 z Siedlec na stogi! Jeździł przez Hucisko! To był stary gruchot! Trzęsło tak, że (1)

    Flaki mogły wypaść z człowieka ! A skrzypiał niemiłosiernie! Nikt nie narzekał!

    • 21 1

    • Ty narzekasz przecież

      • 0 0

  • Priorytet dla rozwoju linii trameajowych to:linia z oliwy do osowy pkp przez spacerową!oraz przez wlasnie armi krajowej do

    Kokoszek

    • 7 3

  • jak zapomniany co ty

    ja codziennie go wspominam

    • 7 1

  • Tramwaje najbardziej potrzebne są...

    ... Urzędnikom.
    Tramwaj daje gwarancję zatrudnienia dla całej rzeszy na całe pokolenia.

    • 7 21

  • "został wybudowany z przerwami w okresie od 15.07.1987 do 11.08.1987" (1)

    Co za tempo.

    • 21 0

    • Nieosiągalne dzisiaj!

      • 8 0

  • Co w tym mieście nie planowano (2)

    Duluś tylko patrzy się nachapac i przechlac wszystko

    • 16 6

    • Kto to jest Duluś? (1)

      • 0 0

      • nawet dziecko wie...

        • 0 0

  • zapomniany tunel

    35 lat temu stawialiśmy słupy na armii krajowej oświetleniowei story do naciągu lini trakcyjnej tramwajowej --firma nazywała się--eldżwig--fajna to była praca

    • 10 0

  • Czy (1)

    ktoś wie dlaczego nie ma linii
    tramwajowej nr1? Kiedyś z rodzinką śmigaliśmy jedynką z Siedlec na plażę na Stogach

    • 17 0

    • Od czasu likwidacji linii 1 ....Siedlce, jako jedyna dzielnica

      "z tramwajami" nie ma połączenia z żadną miejska plażą

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane