• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapowiedzi dużych zmian w Nowym Porcie

Maciej Korolczuk
9 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mieszkańcy w badaniach jednoznacznie przyznali, że oczekują dalszych zmian w Nowym Porcie. Wyniki ankiety omówił w środę na konferencji dr hab. Jarosław Załęcki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego. Mieszkańcy w badaniach jednoznacznie przyznali, że oczekują dalszych zmian w Nowym Porcie. Wyniki ankiety omówił w środę na konferencji dr hab. Jarosław Załęcki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego.

- Więcej terenów zielonych i placów zabaw, a najmniej nowych inwestycji mieszkaniowych - to oczekiwania mieszkańców Nowego Portu, wyrażone podczas badań ankietowych przeprowadzonych w ramach rewitalizacji dzielnicy. Być może miastu uda się zdobyć wsparcie Orlenu w remediacji ziemi w parku na Szańcu ZachodnimMapka.



Czego najbardziej brakuje w Twojej dzielnicy?

- Zakres remediacji [to wymiana ziemi skażonej substancjami chemicznymi - dopr. red.] jest już nam znany i dosłownie za chwilę usiądziemy do rozmów z Orlenem, który - jeśli oczywiście wyrazi taką wolę - będzie partycypował w kosztach oczyszczenia terenu po dawnej bazie CPN - mówił podczas środowej konferencji prasowej wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. - Jesteśmy zdeterminowani, by przeprowadzić metamorfozę Szańca Zachodniego i wierzymy, że w perspektywie kilku najbliższych lat uda nam się odmienić to miejsce.
Przypomnijmy. Miasto szacowało, że remediacja może pochłonąć ok. 6 mln zł. Z analizy przygotowanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika jednak, że w ramach prac trzeba będzie wymienić dwukrotnie więcej gruntu, więc koszty z pewnością będą wyższe.

Co, jeśli Orlen nie podejmie się naprawienia szkód środowiskowych wyrządzonych przez swojego prawnego poprzednika?

- Wielokrotnie pokazywaliśmy, że jeśli ktoś nam podkłada nogę to staramy się szukać innego rozwiązania - dodaje Grzelak.
Opinie mieszkańców Nowego Portu na temat rewitalizacji dzielnicy i oczekiwanych działań w przyszłości. Opinie mieszkańców Nowego Portu na temat rewitalizacji dzielnicy i oczekiwanych działań w przyszłości.

Mieszkańcy oczekują dalszych zmian



Na konferencji prasowej, która była podsumowaniem ankiet przeprowadzonych wśród mieszkańców Nowego Portu dotyczących trwającej rewitalizacji dzielnicy, obecny był m.in prof. Uniwersytetu Gdańskiego, dr hab. Jarosław Załęcki.

Naukowiec omówił wyniki badań ankietowych, z których jednoznacznie wynika, że mieszkańcy dzielnicy cieszą się z jej rewitalizacji i oczekują, że to nie koniec zmian w Nowym Porcie.

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie



- Na pytanie, czy dzielnica wymaga dalszych działań rewitalizacyjnych, prawie 97 proc. ankietowanych odpowiedziało, że tak. To pokazuje, że kierunek obrany przez miasto jest właściwy, a zmiany w dzielnicy są pożądane i oczekiwane - przyznał Załęcki. - Jednym z pytań była też kwestia zastąpienia blaszanych garaży przy ul. Wyzwolenia funkcją mieszkaniowo-usługową. Tutaj też większość mieszkańców odpowiedziało pozytywnie.

Nie wszyscy mieli okazję zabrać głos



Do tej kwestii odniósł się z kolei Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy i były radny miasta. Najpierw pochwalił władze Gdańska za decyzję i determinację w działaniach, które mają odmienić oblicze zaniedbanej dzielnicy. Potem jednak krytycznie odniósł się do samej ankiety, mówiąc, że tylko część mieszkańców otrzymała szansę, by się w niej wypowiedzieć.

- Przed konferencją zapytałem pięciu obecnych tu mieszkańców [którzy przybyli na spotkanie z mediami i przysłuchiwali się mu stojąc z boku], ilu z nich otrzymało ankietę. Okazało się, że tylko jeden. Wątpliwości można mieć też do sformułowania niektórych pytań, zwłaszcza tego o zastąpienie garaży blokami z jakąś funkcją usług. Przecież jeśli miasto zlikwiduje te garaże, to auta tam parkujące nie wyparują! Może warto zastanowić się, aby w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego wyznaczyć miejsca postojowe na którymś z wolnych placów, których w dzielnicy nie brakuje. Dlaczego miasto nie zaproponuje w tym miejscu choćby skweru albo terenów zielonych, których w dzielnicy brakuje? - dopytywał.
W ramach badań dzielnicę podzielono na pięć obszarów, z których wybrano po 200 ankietowanych. W ramach badań dzielnicę podzielono na pięć obszarów, z których wybrano po 200 ankietowanych.

Po 200 mieszkańców z pięciu obszarów dzielnicy



Na podobne kwestie uwagę zwrócili w ankietach sami mieszkańcy. Badania przeprowadzono na próbie ok. 1000 osób. Najpierw dzielnicę podzielono na pięć obszarów, a następnie z każdego z nich wytypowano po 200 osób do badania.

Wśród zmian, których mieszkańcy oczekują najbardziej, najwięcej głosów oddano na tereny zieleni miejskiej. Tę opcje wskazało prawie 73 proc. respondentów.

Na drugim miejscu były place zabaw dla dzieci (39 proc.), na trzecim - obiekty i miejsca sportowe (34 proc.), a na czwartym - budynki/pawilony usługowo-handlowe (31 proc.).

Mieszkańcy niechętnie odnoszą się z kolei do nowych budynków mieszkalnych. Oczekuje ich zaledwie co czwarty mieszkaniec dzielnicy (24 proc.).

Ulica Wyzwolenia ma się zazielenić



Poza trwającymi działaniami w ramach rewitalizacji i planowaną remediacją Szańca Zachodniego urzędnicy przedstawili też koncepcję opracowaną przez Biuro Rozwoju Gdańska dla ul. Wyzwolenia.Mapka W tej wizji, jedna z głównych arterii Nowego Portu, którą obecnie odbywa się ruch ciężarówek do i z portu, miałaby zostać bulwarem, tzw. Zieloną Wyzwolenia.

- Tereny wzdłuż całej ulicy Wyzwolenia, od ul. OliwskiejMapka aż do Szańca ZachodniegoMapka, powinny stanowić system zielonych, większych i mniejszych przestrzeni zieleni miejskiej: skwerów, ogrodów deszczowych, szpalerów drzew, parków kieszonkowych - wymieniają urzędnicy.
Jak mówią, szczegóły metamorfozy ul. Wyzwolenia poznamy m.in. po dyskusjach z mieszkańcami oraz podczas warsztatów z architektem miasta. Głównym założeniem i punktem wyjścia jest uspokojenie ruchu i wyprowadzenie ruchu ciężarówek na planowaną Nową Wyzwolenia.

Wiceprezydent Gdańska podtrzymał deklarację śp. Pawła Adamowicza, że wygasająca w 2024 r. umowa z Port Service nie zostanie przedłużona. Wiceprezydent Gdańska podtrzymał deklarację śp. Pawła Adamowicza, że wygasająca w 2024 r. umowa z Port Service nie zostanie przedłużona.

Miasto: Umowa z Port Service nie zostanie przedłużona



Wiceprezydent Gdańska odniósł się też do spekulacji niektórych mediów i części mieszkańców dzielnicy, sugerujących że wygasająca w 2024 r. umowa z firmą Port Service zostanie przedłużona przez miasto. Miałoby się to odbyć wbrew woli śp. Pawła Adamowicza, który kilka lat temu zapowiedział, że na pewno nie podpisze nowej umowy.

- Te sugestie [o tym, że miasto chce przedłużyć umowę] są absurdalne - ucina Piotr Grzelak. - Po pierwsze teren należy do Skarbu Państwa, a my, jako miasto, działamy tylko w imieniu SP. Ostateczną decyzję w tej kwestii podejmie wojewoda pomorski. Natomiast my, jako miasto, zrobimy wszystko, by Port Service w tym miejscu już nie funkcjonował.

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • Rewitalizacja coraz bardziej jest powszechnie używana. Rewitalizacja to proces wyprowadzenia zdegradowanej części miasta w atrakcyjną przestrzeń, czyli nowe parki, remonty budynków i podwórek, nowe parkingi itp. ze szczególnym uwzględnieniem społeczeństwa. Nowe budynki czy nowe usługi typu centrum handlowe nie leżą w kwestii rewitalizacji, tylko miasta i inwestorów. Rewitalizacja ma zachęcić inwestorów i nowych mieszkańców do danego miejsca. Więc w pytaniu o dalsze działanie inwestycyjne w ramach rewitalizacji nie powinno być opcji tj. nowe budynki mieszkalne czy budynki/pawilony usługowo-handlowe.
    Po za tym jak była przeprowadzana ankieta? Tylko przez internet, kwestionariusze do skrzynki czy chodzili i pytali? Była jakaś informacja, że będzie przeprowadzana ankieta? I najważniejsze pytanie dlaczego wybrani odpowiadali na pytania? Przecież to nie jest zaufana informacja, bo np. kwestionariusze mogli dostać przyszli inwestorzy mieszkajacy w Nowym Porcie czy najemcy krótko i średnio terminowi. Ankietę powinni dostać wszyscy i mieć tydzień czasu na wypełnienie i ewentualne odniesienie do spółdzielni. Coś mi się tutaj nie podoba.

    • 33 4

  • tak, tak a obok wybudują im kolejne osiedle w miejscu przystanku SKM

    • 28 2

  • a będzie ja chcą mieszkańcy

    czyi więcej deweloperki a mniej terenów zielonych i prków hahahaha

    • 25 6

  • Zabetonują jak Dolne Miasto. Zabierają boiska i tereny zielone kosztem mieszkań na wynajem i dróg dojazdowym do nich. (1)

    • 36 6

    • 100% racji .

      Urzednicza banda,a jacy oni dobrzy a ile to robia dla mieszkancow a pytaja sie ...a moze ankietke?..Pytam od kiedy?Od kiedy urzednicza banda ma nas mieszkancow za rownorzedny sobie podmiot decyzyjny?...Szadolki-nasza decyzja czy ich?Forum Gdansk i zyski z niego-nasza decyzja czy ich? Wycinka drzew wpasie nadmorskim Brzezna-nasza decyzja czy ich? Zabudowa deweloperska bez zadnego parku i zielen w dolnicach-naszza decyzja czy ich?Parkometry,chaszczowiska kwietne?Czyje to decyzje?Nasze?

      • 2 0

  • Płacą najmniej podatków oprócz Oruni (6)

    a chcą terenów zielonych i żeby nic nie zabudowywano. Bajarze! Buahaha może jeszcze basen im postawić dla samej dzielnicy i nową, wypasioną szkołę, do której i tak patologia nie będzie chodzić?

    • 8 48

    • Niech zgadnę. Programista-Korwinista? (4)

      • 16 5

      • Niech zgadnę: bajarz-lewak? A co, chciałbyś wszystko za darmo? (3)

        Ktoś za to musi zapłacić, żebyście mieli tam "tereny zielone" zamiast osiedla.

        • 5 17

        • A kto zapłacił za twoją podstawówkę? M.in. mieszkańcy Nowego Portu. (2)

          Teraz ty im zapłacisz za tereny zielone.

          • 13 4

          • Bajarzu, najpierw się doucz na temat ekonomii, szczególnie w miejskim wydaniu. (1)

            Brak wiadomości i wiedzy na temat ekonomii i jak to działa w miastach próbujesz nadrabiać patologicznym chamstwem. Te czasy już się skończyły. Nikt za darmo nie będzie was utrzymywał.

            • 2 9

            • Gazag napisz maturę i wyprowadź się od mamy, to momentalnie skończy się twój korwinizm haha.
              Miasto czasami musi nadrobić zaniedbania z ostatnich 30 lat, a zapomniany Nowy Port jest tego warty. Dzielnica ma potencjał i fajnych mieszkańców, a patologia się juz w dużej mierze sama wytłukła, więc nie jest tu już tak jak kiedyś. Sebków wyklętych można zliczać na palcach jednej ręki, tak samo jedną reką można ich z osobna załatwić. Z dolnego miasta będą na siłę robić to co zrobiono ze starówki. Niszczono "tkankę miejską" na rzecz bookingo landii dla motłochu z Żabkami, a nie tędy droga.

              • 6 0

    • Bujaj sie

      Bujaj sie słoju

      • 2 0

  • Mieszkańcy swoje

    A miasto i deweloperzy swoje. Zobaczymy jak to będzie

    • 30 5

  • (8)

    Umowa z portservice nie zostanie przedłużona, w takim razie gdzie będą spalane tego typu odpady? Jeżeli w innym miejscu, to w naszym województwie nie ma drugiej tak dużej spalarni a jeżeli ma powstać nowa, to już powinna zacząć powstawać
    Prawda jest taka, że na tą chwilę nie ma alternatywny dla portservice

    • 39 34

    • Prawda jest taka (2)

      Że wiesz gdzie to mam gdzie będziesz spalał swoje odpady. To nie jest spalarnia śmieci, to jest spalarnia toksyn. Nie może być blisko centrum wielkiego miasta

      • 28 1

      • Jechałem w sobotę na rowerze na Westerplatte. Dopadła mnie chmura żółtego cuchnącego powietrza (1)

        W oddali widać było tylko komin portSerwice

        • 15 0

        • To była chmura siarki z siarkopolu

          • 1 3

    • te tego typu co tutaj z ukrainy przyjechały do portservice? dzięki bardzo, nie trzeba.

      • 13 1

    • Prawdajest taka, że miasto ma guzik do powiedzenia

      Jeśli teren i decyzja należy do Wojewody to w jakim celu wypowiada się PanGrzelak ?

      • 10 1

    • alternatywa zawsze istnieje, niech sie nia zajmie Port Service

      • 3 0

    • jesttorobyg

      • 2 0

    • Przecież jasno napisane, że będą robić wsystko by umowy z PortService nie przedłużać (ale skutek nie wiadomo jaki?), ale i tak

      Szanse pół na pół - i to za 3 lata.
      Zobaczymy .

      • 2 0

  • Mydlenie oczu terenami zielonymi (2)

    A w tym czasie deweloper będzie budował bloki na przystanku SKM. Prezydentka i Po wiedzą że mieszkańcy i tak na nich zagłosują jak co 4 lata od upadku komuny

    • 35 7

    • Teren kolejowy czy miasta?

      • 4 1

    • i dobrze

      niech w końcu nasze osiedle zacznie sie rozwijac ! jestem za budoważ nowych mieszkań moze linie przywrócą jak bedzie wiecej ludzi mieszkało

      • 2 10

  • Umowa z Port Service powinna być dawno rozwiązana,zostały w 2012roku złamane warunki umowy. (3)

    Skażona gleba z Ukrainy z heksochlorobenzenem, zalegała i zatruwała środowisko,była podwyższona radiacja,dozymetry to wykazywały,toczy się proces karny wobec ówczesnego prezesa Krzysztofa Pusza,który bez zahamowań reprezentuje Lecha Wałęsę w Radzie ECS,dziwne miasto Gdańsk,obrońcy konstytucji i demokracji czy pospolitych przestępców

    • 29 6

    • Wow, połączyłeś Wałęsę z Port Service. Prezez karzełek jest z ciebie dumny. (2)

      • 5 7

      • Wow,połączyłes wszystko z Prezesem,bez obsesji nie da rady. (1)

        Prezesem Port Service w 2012 roku kiedy to sprowadzono przez tą firmę tyle nieszczęść na Gdańsk,był Krzysztof Pusz minister z kancelarii prezydenta Lecha Wałęsy. Teraz zasiada z wyrokiem związanym z Port Service w Radzie ECS z ramienia Lecha Wałęsy,tylko tyle i az tyle,raczej proste do zrozumienia.

        • 7 1

        • Komuchy

          Czyli dalej czerwoni dowodzą...
          Ale w ECS?...

          • 4 0

  • Miasto to żywy organizm który się zmienia (1)

    Pytanie czy gdybyśmy nic nie budowali tylko sadzili drzewa i zakładali parki to gdzie byśmy skończyli? Odp.: W lesie :)

    Potrzebujemy nowych budynków, przeobrażania miasta, budowy sprawnych systemów komunikacji oraz skwerów i parków. To się nazywa zrównoważony rozwój Mamy fajne miasto, chce tutaj przyjechać dużo młodych ludzi i maja nadzieje tutaj zostać i stawać się gdańszczanami, pomyślmy także o nich.

    • 10 22

    • Miasto powinno rozwijać się wszerz, a do tego potrzebna jest infrastruktura

      Coraz więcej ludzi mieszka w Gdańsku, więc albo można ludzi upychać w mikrokawalerkach, i zabudowywać chowem klatkowym każdy wolny skwer, albo można budować mieszkania dalej od centrum, ale wtedy potrzeba dróg i SKMki/metra, aby ludzie mogli szybko z obrzeży dojechać do pracy w centrum. Niestety zieloni aktywiści sabotują rozwój infrastruktury, i niszczą tą już istniejącą, więc młodzi ludzie szukają czegokolwiek blisko centrum i kupują te mikrokawalerki, a deweloperzy zarabiają krocie na zabudowie każdego wolnego skweru. Tak właśnie dzięki zielonym aktywistom mamy mniej zieleni, i żyje nam się gorzej, a korzystają na tym tylko deweloperzy.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane