• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapowiedzi dużych zmian w Nowym Porcie

Maciej Korolczuk
9 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mieszkańcy w badaniach jednoznacznie przyznali, że oczekują dalszych zmian w Nowym Porcie. Wyniki ankiety omówił w środę na konferencji dr hab. Jarosław Załęcki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego. Mieszkańcy w badaniach jednoznacznie przyznali, że oczekują dalszych zmian w Nowym Porcie. Wyniki ankiety omówił w środę na konferencji dr hab. Jarosław Załęcki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego.

- Więcej terenów zielonych i placów zabaw, a najmniej nowych inwestycji mieszkaniowych - to oczekiwania mieszkańców Nowego Portu, wyrażone podczas badań ankietowych przeprowadzonych w ramach rewitalizacji dzielnicy. Być może miastu uda się zdobyć wsparcie Orlenu w remediacji ziemi w parku na Szańcu ZachodnimMapka.



Czego najbardziej brakuje w Twojej dzielnicy?

- Zakres remediacji [to wymiana ziemi skażonej substancjami chemicznymi - dopr. red.] jest już nam znany i dosłownie za chwilę usiądziemy do rozmów z Orlenem, który - jeśli oczywiście wyrazi taką wolę - będzie partycypował w kosztach oczyszczenia terenu po dawnej bazie CPN - mówił podczas środowej konferencji prasowej wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. - Jesteśmy zdeterminowani, by przeprowadzić metamorfozę Szańca Zachodniego i wierzymy, że w perspektywie kilku najbliższych lat uda nam się odmienić to miejsce.
Przypomnijmy. Miasto szacowało, że remediacja może pochłonąć ok. 6 mln zł. Z analizy przygotowanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika jednak, że w ramach prac trzeba będzie wymienić dwukrotnie więcej gruntu, więc koszty z pewnością będą wyższe.

Co, jeśli Orlen nie podejmie się naprawienia szkód środowiskowych wyrządzonych przez swojego prawnego poprzednika?

- Wielokrotnie pokazywaliśmy, że jeśli ktoś nam podkłada nogę to staramy się szukać innego rozwiązania - dodaje Grzelak.
Opinie mieszkańców Nowego Portu na temat rewitalizacji dzielnicy i oczekiwanych działań w przyszłości. Opinie mieszkańców Nowego Portu na temat rewitalizacji dzielnicy i oczekiwanych działań w przyszłości.

Mieszkańcy oczekują dalszych zmian



Na konferencji prasowej, która była podsumowaniem ankiet przeprowadzonych wśród mieszkańców Nowego Portu dotyczących trwającej rewitalizacji dzielnicy, obecny był m.in prof. Uniwersytetu Gdańskiego, dr hab. Jarosław Załęcki.

Naukowiec omówił wyniki badań ankietowych, z których jednoznacznie wynika, że mieszkańcy dzielnicy cieszą się z jej rewitalizacji i oczekują, że to nie koniec zmian w Nowym Porcie.

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie



- Na pytanie, czy dzielnica wymaga dalszych działań rewitalizacyjnych, prawie 97 proc. ankietowanych odpowiedziało, że tak. To pokazuje, że kierunek obrany przez miasto jest właściwy, a zmiany w dzielnicy są pożądane i oczekiwane - przyznał Załęcki. - Jednym z pytań była też kwestia zastąpienia blaszanych garaży przy ul. Wyzwolenia funkcją mieszkaniowo-usługową. Tutaj też większość mieszkańców odpowiedziało pozytywnie.

Nie wszyscy mieli okazję zabrać głos



Do tej kwestii odniósł się z kolei Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy i były radny miasta. Najpierw pochwalił władze Gdańska za decyzję i determinację w działaniach, które mają odmienić oblicze zaniedbanej dzielnicy. Potem jednak krytycznie odniósł się do samej ankiety, mówiąc, że tylko część mieszkańców otrzymała szansę, by się w niej wypowiedzieć.

- Przed konferencją zapytałem pięciu obecnych tu mieszkańców [którzy przybyli na spotkanie z mediami i przysłuchiwali się mu stojąc z boku], ilu z nich otrzymało ankietę. Okazało się, że tylko jeden. Wątpliwości można mieć też do sformułowania niektórych pytań, zwłaszcza tego o zastąpienie garaży blokami z jakąś funkcją usług. Przecież jeśli miasto zlikwiduje te garaże, to auta tam parkujące nie wyparują! Może warto zastanowić się, aby w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego wyznaczyć miejsca postojowe na którymś z wolnych placów, których w dzielnicy nie brakuje. Dlaczego miasto nie zaproponuje w tym miejscu choćby skweru albo terenów zielonych, których w dzielnicy brakuje? - dopytywał.
W ramach badań dzielnicę podzielono na pięć obszarów, z których wybrano po 200 ankietowanych. W ramach badań dzielnicę podzielono na pięć obszarów, z których wybrano po 200 ankietowanych.

Po 200 mieszkańców z pięciu obszarów dzielnicy



Na podobne kwestie uwagę zwrócili w ankietach sami mieszkańcy. Badania przeprowadzono na próbie ok. 1000 osób. Najpierw dzielnicę podzielono na pięć obszarów, a następnie z każdego z nich wytypowano po 200 osób do badania.

Wśród zmian, których mieszkańcy oczekują najbardziej, najwięcej głosów oddano na tereny zieleni miejskiej. Tę opcje wskazało prawie 73 proc. respondentów.

Na drugim miejscu były place zabaw dla dzieci (39 proc.), na trzecim - obiekty i miejsca sportowe (34 proc.), a na czwartym - budynki/pawilony usługowo-handlowe (31 proc.).

Mieszkańcy niechętnie odnoszą się z kolei do nowych budynków mieszkalnych. Oczekuje ich zaledwie co czwarty mieszkaniec dzielnicy (24 proc.).

Ulica Wyzwolenia ma się zazielenić



Poza trwającymi działaniami w ramach rewitalizacji i planowaną remediacją Szańca Zachodniego urzędnicy przedstawili też koncepcję opracowaną przez Biuro Rozwoju Gdańska dla ul. Wyzwolenia.Mapka W tej wizji, jedna z głównych arterii Nowego Portu, którą obecnie odbywa się ruch ciężarówek do i z portu, miałaby zostać bulwarem, tzw. Zieloną Wyzwolenia.

- Tereny wzdłuż całej ulicy Wyzwolenia, od ul. OliwskiejMapka aż do Szańca ZachodniegoMapka, powinny stanowić system zielonych, większych i mniejszych przestrzeni zieleni miejskiej: skwerów, ogrodów deszczowych, szpalerów drzew, parków kieszonkowych - wymieniają urzędnicy.
Jak mówią, szczegóły metamorfozy ul. Wyzwolenia poznamy m.in. po dyskusjach z mieszkańcami oraz podczas warsztatów z architektem miasta. Głównym założeniem i punktem wyjścia jest uspokojenie ruchu i wyprowadzenie ruchu ciężarówek na planowaną Nową Wyzwolenia.

Wiceprezydent Gdańska podtrzymał deklarację śp. Pawła Adamowicza, że wygasająca w 2024 r. umowa z Port Service nie zostanie przedłużona. Wiceprezydent Gdańska podtrzymał deklarację śp. Pawła Adamowicza, że wygasająca w 2024 r. umowa z Port Service nie zostanie przedłużona.

Miasto: Umowa z Port Service nie zostanie przedłużona



Wiceprezydent Gdańska odniósł się też do spekulacji niektórych mediów i części mieszkańców dzielnicy, sugerujących że wygasająca w 2024 r. umowa z firmą Port Service zostanie przedłużona przez miasto. Miałoby się to odbyć wbrew woli śp. Pawła Adamowicza, który kilka lat temu zapowiedział, że na pewno nie podpisze nowej umowy.

- Te sugestie [o tym, że miasto chce przedłużyć umowę] są absurdalne - ucina Piotr Grzelak. - Po pierwsze teren należy do Skarbu Państwa, a my, jako miasto, działamy tylko w imieniu SP. Ostateczną decyzję w tej kwestii podejmie wojewoda pomorski. Natomiast my, jako miasto, zrobimy wszystko, by Port Service w tym miejscu już nie funkcjonował.

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • Grzelak gdzie nowa ul. Świętokrzyska. Bo tu Budyń z deweloper. zakorkował całe Pd (1)

    • 4 0

    • Miasto figurantów

      • 0 0

  • Zamiast przesypywać piasek z jednej kupki na drugą,

    zajmijcie się patologią, która stopień koncentracji przekracza wszelkie granice (zresztą nie tylko w Nowym Porcie - Dolne Miasto też jest dotknięte tą plagą). Hordy kryminalistów, nierobów i darmozjadów, kultywujących swój "styl życia" w kolejnych pokoleniach za pieniądze podatników, powinny być wyprowadzone na Szadółki albo pod rafinerię. Życie w mieście to przywilej, a nie przyrodzone prawo. Potrzebującym trzeba pomagać, ale pomagać pod konkretnymi warunkami, a nie utrzymywać i jeszcze tolerować aspołeczne, a nierzadko występne i przestępne zachowania. No ale cóż, socjalizm kwitnie na całego. A kto jest solą socjalizmu? Uciśniony potrzebujący. A kto to taki? No właśnie patologia! Wiem, wiem, za chwilę tzw. redakcja usunie ten post jako obraźliwy. Tylko czy prawda może obrażać?

    • 3 1

  • z innej beczki

    a kiedy ktoś pomyśli by wreszcie podłączyć Nowy Port do EC i skończyć z paleniem w piecach , może to będzie bardziej korzystne od kilku drzewek , poza tym to obciach by w obecnych czasach nie było ciepłej wody i ogrzewania

    • 4 0

  • Gdansk miastem patologii wladzy uwiklanej w mafijno- kryminalne osmiornice.

    • 3 0

  • Gdańsk Stary Port

    Dawniej ludzi z problemami,patologię miasto dawało do Letniewa.Obecnie,kiedy Nowa Letnica jest kurortem ,mieszkańców niewydolnych społecznie,nierobów,alkoholików,wprowadza się do lokali socjalnych do kamienic,w których miasto ma swoje lokale.Rzutuje to negatywnie na całą społeczność dzielnicy.

    • 1 0

  • SKM

    Jeszcze nie dawno gdy była na tapecie tzw. Nowa Wyzwolenia mieszkańcy protestowali ,bo nie chcieli jej wg. projektu miasta tylko proponowali żeby biegła wzdłuż torów dawnej SKM. Pani prezydent odrzuciła te pomysły ponieważ miała być reaktywowana kolejka SKM. Po roku okazało się , że żadnej reaktywacji kolejki nie będzie tylko będą bloki. Czy oni naprawdę uważają nas za i**otów? Sprzedadzą pod blokowiska każdy skrawek ziemi, a nową drogę poprowadzą obok istniejących bloków.

    • 3 1

  • Miejsce dla dzieci

    Przy Centrum Kryzysowym na placyku można by urządzić mały plac zabaw,Postawić huśtawki,karuzelę ,drabinki,zrobić piaskownicę.To jest bardziej bezpieczne miejsce i ogrodzone,niż zabawy piłkami przy fontannie.Może mamuśki zwrócą się z taką petycją do Rady Dzielnicy.

    • 1 0

  • Brak obwodnicy dzielnicy Nowy Port

    Bramy do portu gdańskiego są od zawsze na ul. Oliwskiej.Kiedy ulicę odnowiono i inne na Starym Porcie,cały ciężki transport wtłoczono w środek osiedla mieszkaniowego ul.Wyzwolenia. Obecnie to jest tylko skłócanie mieszkańców którędy mają jechać ciężarówki do portu i na budujące się nowe osiedla w Nowej Letnicy.Przecież urzędnicy są od tego,żeby drogi wytyczać i je realizować,my mieszkańcy płacimy podatki za ich pracę.To takie przerzucanie gorącego kartofla,a może tu,a może tam.A dojazdu do portu jak nie było tak nie ma.....

    • 1 0

  • ciągle tylko place zabaw. A może czas pomyśleć o emerytach? gdzie są ławki i skwery dla nich? Plac przed falowcem zagarnęły w całości dzieci. Strach przejść tam z zakupami bo może rozhasane dziecko nie zauważyć przechodnia .Jest zagrożenie kolizji z dziećmi które szaleją tam na rowerkach. To był najgłupszy pomysł urządzać tam plac dla dzieci.Plac dla dzieci powinien być wśród zieleni a nie na kamiennym placu uczęszczanych przez przechodniów.

    • 1 0

  • Sp.mieszkaniowa Kolejarz

    Z powodu pandemii corocznych walnych zgromadzeń nie ma.Jak mieszkańcy falowca mogą komunikować się z Zarządem?Jak mogą zgłaszać przez internet swoje postulaty i opinie do biura?Kto ma propozycję dla zmian na osiedlu?Mieszkamy tu długo to i zmian nam potrzeba i nowoczesnej komunikacji z Zarządem i administracją osiedla.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane