• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zarzut umyślnego spowodowania katastrofy w ruchu wodnym dla 19-letniego sternika galara

Szymon Zięba
10 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Wyłowiony galar na terenie stoczni.

Zarzut umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym usłyszał 19-letni sternik galara. To pokłosie tragicznego wypadku z udziałem łodzi Galara Gdańskiego, do którego doszło w sobotę 8.10.2022 r. na Kanale KaszubskimMapka. Prokurator skierował do sądu wniosek o tymczasowy areszt.



Śledczy z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, którzy przejęli w tej sprawie śledztwo, wyliczają, że wśród ofiar znalazł się 59-letni mężczyzna i dwie kobiety: 50-latka oraz 27-latka, która była w zaawansowanej ciąży. Zmarło także nienarodzone dziecko 27-letniej kobiety.

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

- Jak wynika z dokonanych na obecnym etapie ustaleń, przyczyną zdarzenia było naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu wodnym oraz dobrej praktyki morskiej wynikającej z Konwencji w sprawie Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zdarzeniom na Morzu przez pełniącego funkcję sternika, 19-letniego mężczyznę - poinformowała prok. Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Co ustaliła prokuratura?



Zdaniem śledczych młody mężczyzna:
  • zaniedbał zachowania środków ostrożności,
  • niewłaściwie prowadził obserwację wzrokową
  • i nie ustąpił mającemu pierwszeństwo zespołowi holowników i statkowi.

- Wbrew zwyczajowemu obowiązkowi uzyskania od pilota zespołu holowników zgody na przepłynięcie, ignorując sygnały alarmowe, wbrew obowiązkowi postoju, wpłynął w strugę śrubową holownika, wskutek czego doszło do niekontrolowanego przemieszczenia się jachtu, utraty stateczności i jego wywrócenia - precyzuje prok. Wawryniuk.
W trakcie zdarzenia na pokładzie jachtu znajdowało się łącznie osób 14 osób, w tym 12 pasażerów.

Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy. Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy.
Śledczy informują też w następstwie zdarzenia śmierć poniosło kilka osób: mężczyzna oraz dwie kobiety (obie kobiety zmarły już w szpitalu, jedna z nich była w zaawansowanej ciąży). Jeden osoba doznała obrażeń ciała na czas powyżej siedmiu dni, a jedna na czas poniżej siedmiu dni.

- Prokurator zarzucił mężczyźnie umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób - mówi prok. Wawryniuk. - Przestępstwo to zagrożone jest karą pozbawienia wolności od lat 2 do lat 12.
Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika

Podejrzany złożył wyjaśnienia. Śledczy przekazali też, że prokurator po wykonanych czynnościach podjął decyzję o skierowaniu do sądu wniosku o tymczasowe aresztowanie podejrzanego na trzy miesiące.

Akcja ratunkowa po wypadku z udziałem galara widziana z drona.

Miejsca

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • A gdzie zarzuty dla urzędników portowych? (3)

    To za ich sprawą ta łupina poruszała się legalnie po kanałach.
    Winą obarczą młodego chłopaka, a faktycznym winnym tej tragedii, tym którzy na tym kasę trzepali włos z głowy nie spadnie.

    • 87 16

    • Jest winny bo olał przepisy.

      W TV mówili, że kapitan portu nie może zabronić pływania po akwenach portowych jednostkami turystycznymi. Jeżeli tak, to po co wprowadził 2 tygodnie temu drugi stopień zabezpieczenia w porcie i stoczniach, skoro na takiej łajbie potencjalny dywersant może codziennie przewieźć kilkanaście kilogramów plastiku lub dynamit i coś wysadzić.

      • 14 1

    • przeczytaj poprzedni artykuł - można się poruszać i tam i takimi jednostkami i bez kapoków (załozonych) (1)

      takie prawo

      • 4 2

      • no właśnie, kto jest autorem przepisów portowych?

        to on jest g*wnym sprawcą tej tragedii

        • 5 4

  • Te chłopaczki od sprzętu wodnego na Motławie nie różnią się niczym od kierowców meleksów (1)

    Przykro mi to mówić, nie trzeba mieć gigantycznego stażu morskiego żeby wozic ludzi czymś takim, ale miałem kiedyś przyjemność pływać łodzią solarną z sternikiem który miał spore braki jeśli chodzi o prawo drogi i umiejetność sterowania. Ot taki koleżko ze straganu z okularami, sezonowy pracownik

    • 76 0

    • No nie do końca

      Musiał mieć zrobiony patent sternika, więc uprawnienia posiadał. Do jazdy meleksem wystarczy dowód osobisty, chyba że robi się to zarobkowo- wtedy wymagane jest prawo jazdy typu B.
      Paradoksalnie właśnie dlatego sternik został skazany za umyślne spowodowanie wypadku- miał uprawnienia, więc znał skutki oraz zagrożenia jakie towarzyszą przepływaniu obok holowników.

      • 6 3

  • Piotr powinien siedzieć nie sternik

    • 70 7

  • Opinia wyróżniona

    Dlaczego nie ma informacji ze pasażerowie swiadomie nie zalozyli kapoków ? (43)

    Były one na galarze. Ryzykowali i mieli pecha. Jakby mieli założone to by się nic nikomu nie stało.

    Janusz

    • 459 80

    • Załoga łodzi odpowiada za przestrzeganie przepisów na łodzi (16)

      • 72 10

      • ta jednostka nie powinna byc na tym akwenie. Urzad Miasta Gdanska stworzyl zagrozenie zycia swoje niekompetencja. (8)

        • 63 25

        • Od tego jest sternik/kapitan (1)

          Jak nie potrafi wyegzekwować poleceń, niech się wybiera na rejsy samotnicze. Śledztwo powinno objąć armatora, bo to tu leży niemniej ważna przyczyną tragedii.

          • 69 2

          • w świetle obowiązujących przepisów środki ratunkowe były na pokładzie!!! tak zeznają inni uczestnicy rejsów. a że nikomu ich się nie chciało założyć bo są nie wygodne to ma my to co mamy, - katastrofę; niejednokrotnie ich widziałem jak pływali po Motławie i tylko dzieci miały założone kapoki, (troskliwi rodzice dbają o swe dzieci bo może wypadną i nie umieją pływać) Więc w kwestii bezpieczeństwa każdy sam do siebie powinien mieć pretensje. Inna sprawa że ja osobiście nie wsiadłbym na taką łódź - bo Motława to nie jest spokojne jeziorko tylko wody morskie. Co kawałek ktoś wytwarza falę. Dla statków ( jednostek) o małym zanurzeniu szczególnie z niską burtą jest to akwen niebezpieczny do żeglugi. Ale każdy ma rozum i wyobraźnie, widzi na co się pisze .

            • 39 1

        • (4)

          Możesz rozwinąć tę bezmyśl? Co ma do tego UM? :)

          • 23 13

          • (2)

            Dotowała tą fundacje do której należą galery.

            • 2 2

            • (1)

              Państwo daje 500+ to odpowiada za alkoholizm rodziców?

              • 1 0

              • tak

                • 0 0

          • Urząd morski czy Urząd miasta

            • 3 0

        • Co ma do tego Urząd Miasta Gdańska? Może z Urzędem Morskim ci się pomyliło. Miasto nie ma nic do tego!

          Powinni cię pozwać za ten komentarz

          • 1 2

      • (5)

        Nikogo z paasżerów nie zmusisz!

        • 14 21

        • (3)

          Ale też nikt załogi nie zmusi do pływania z ludźmi bez kapoków.

          • 38 7

          • (2)

            Nie masz prawa zmuszać ludzi (dorosłych) do zakładania kapoków w sytuacji, gdy przepisy tego nie nakazują. A szkoda, bo jednak powinny.

            • 22 8

            • Przepisy wewnętrzne lodzi mogą nakazywać

              A kto nie zaklada nie wsiada. Dziekuje sprawa rozwiązana.

              • 12 1

            • No to mają swoją wolność, Nie żyją

              Lepiej Ci z tym, że nie zostali zmuszeni do ochrony życia? Stuknij się w głowę z tym swoim"nie można zmuszać nikogo" prawo może być i może być martwe. Są zasady społeczne, żadne prawo nie potrzebne. Ktoś nie zakłada kapoka, podpisuje papier, że w razie śmierci nie będzie to wina przewodnika. Kurtyna, dziękujemy

              • 11 0

        • Zmusic, nie zmusisz, ale mozesz powiedziec, ze albo zakladaja, albo wysiadaja, inaczej nie odplywamy i koniec. Taksowkarz tez Cie nie zmusi do zapiecia pasow, ale moze odmowic jazdy.

          • 3 3

      • Byli przywiązani linkami żeby nie uciekli, dlatego

        • 0 1

    • (3)

      Dokladnie ale 12 glabow cie minusuje. Oni nie zakladaja kapokow bo wstyd. Przeciez sa najlepszymi plywakami. Kozakami....

      • 57 6

      • Ne, są nieświadomymi turystami (2)

        "no co mi się może stać, przecież jestem na wakacjach".

        • 29 4

        • To jest ten sam rodzaj logiki jak wycieczka zimą na Rysy w trampkach.

          • 24 0

        • No to już się uświadomili

          • 2 0

    • (2)

      generalnie tak, ale podejrzewam, że aż 4 osoby z pasażerów nie znalazłyby się, co nie umieją pływać. Mogło być tak, że przewrócony galar uwięził np. między ławkami ludzi pod wodą i nie mogli na czas wypłynąć. Kapoki w tej sytuacji mogłyby tylko pogorszyć sytuację.

      • 16 25

      • Ilość osób które nie umieją pływać (1)

        W Polsce jest bardzo duża. Nie patrz z perpektywy kogoś kto mieszka nad morzem. Turyści przyjeżdżają z miejsc gdzie często nie ma ani jeziora, ani morza, ani basenu. Teraz basenów jest coraz więcej ale 20 lat temu nie było. A mówimy o dorosłych pasażerach.

        • 12 0

        • To jaka jest ta ilosc osob? Tysiac kubikow? Dwadziescia wagonow? Tysiac ton zywca?

          • 1 1

    • (1)

      To się nazywa ryzyko na własny rachunek. W tym przypadku było wysokie.

      • 14 2

      • Nie ! Bo jak się kupuje bilet to w normalnym świecie jest to umowa na usługę ,czyli poważną podobnie jak bilet na transport autokarem lub samolotem. Ludzie czyli pasażerowie myśleli, że jeżeli to jest " dopuszczone do użytku " to jakaś kontroli dopuszczenia do działalności istnieje, ale nie ,bo fundacjobiznesik to spokojnie leje na to i walcz z Kapitanatem i innymi insty

        • 6 8

    • raz że nie założyli bo nie mieli obowiązku, dwa że oczywiście że i tak by się im krzywda stała (4)

      bo jak się zachłyśniesz wodą zimną i nakryje cię i walnie w głowę kawał łodzi to żaden kapok nie pomoże

      • 4 10

      • (2)

        Tylko jak masz kapok i się zachłyśniesz wodą, to nie musisz jednocześnie walczyć o utrzymanie się na powierzchni wody, jesteś w stanie odkaszlnąć nawet przy lekkiej panice. Jak nie masz kapoka i się co chwilę zanurzasz bo nie umiesz pływać, to powodzenia przy zachłyśnięciu.

        • 8 0

        • (1)

          od cholery dzieciaków ginie na jachtach na mazoorach dlatego, że im mamuśku zakładają kapok, a potem pakują do kabiny jachtu, bo zimno, bo wiatr, bo dorośli nie mogą w spokoju chlać na deku

          i w razie wywrotki wyporność kapoka uniemożliwia dzieciakom ucieczkę z kabiny

          • 1 2

          • Ile rocznie? W sensie ile set, bo przeciez od cholery to nie kilka.

            • 3 0

      • Chyba ze by sie nie stala.

        • 0 0

    • OJ

      Nie dobra jest o tym mówić, nie dobra

      • 1 1

    • Nie założyli kapoków

      Bo są takie niemodne. A do selfie trzeba wyglądać !

      • 5 1

    • sternik miał obowiazek dopilnowac by wszyscy załozyli kto nie zaklada nie płynie!! (3)

      • 4 4

      • Wlasnie nie mial takiego obowiazku, bo mu pracodawca nie wyznaczyl. (2)

        A zgodnie z prawem kamizelki musza byc na pokladzie, ale juz nikt nie musi ich miec na sobie na takiej jednostce. I nie probujcie nawet nikomu tu wmawiac, ze kogos takie absurdy polskiego prawa dziwia.

        • 1 0

        • (1)

          pasy bezpieczeństwa powinny być też noszone w tramwajach i w autobusach. ktoś nosi?

          • 0 1

          • Nie powinny, szczegolnie, ze w tramwajach nawet ich nie ma, w autobusach komunikacji miejskiej tez nie.

            • 0 0

    • (1)

      To jest trochę jak w samochodzie. Są pasy i mają być zapięte, a w razie kontroli mandat dostaje osoba która ich nie zapieka i kierowca za to że ruszył. W np taxi w ogóle kierowca nie powinien ruszyć do póki pasażer nie zapnie pasów, bo odpowiedzialność spada na kierowcę.

      • 0 2

      • To jest troche tak samo, ale poza tym, ze jest zupelnie inaczej.

        • 2 0

    • A czy ktoś z załogi zaproponował założenie kamizelek ?

      Oto jest pytanie ?

      • 2 0

    • ma Pan rację!

      p.s.
      kamizelek asekuracyjnych, a nie kapoków;

      • 0 0

    • to sternik decyduje

      na jakich zasadach przewozi pasażerów

      • 1 1

    • pecha to można mieć jak się człowiek potknie na ulicy

      • 0 0

  • minimum 10 lat chociaz to i tak malo jak za tyle ofiar (1)

    • 13 48

    • Dla właściciela fundacji

      Czemu taki smark pływał sam?

      • 9 0

  • Dwa

    mlłode kozły ofiarne w tym naszym kraiku z tektury

    • 30 6

  • a to z ich strony (1)

    '' Przepłyniesz trasę niedostępną dla innych jednostek, poznasz historię gdańskich stoczni i zobaczysz jak Stocznie Gdańsk oraz Stocznia Remontowa wyglądają obecnie. '' Ciekawe dlaczego - niedostępną dla innych jednostek.

    • 54 2

    • Bo tylko Galar przejdzie pod pontonowym.

      • 14 2

  • Masakra

    19 latek i wszystko jasne pewnie to rodzina wlasciela tej Łodzi wyrazy współczucia dla rodzin

    • 17 8

  • wszystkie dane w KRSie są

    • 17 0

  • oskarżony.....

    szkoda młodego... właściwie to jego koniec :( wyrzuty sumienia do końca życia... cztery istnienia ludzkie..
    A tak właściwie to czy rzeczywiście on jest winien? Myślę, że sprawa jest o wiele bardziej złożona...
    No ale kozioł ofiarny już jest... :( :( :(

    • 90 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane